Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:58
Na wat inlezen zou ik graag advies willen mbt de aanschaf van een eerste compact of bridge camera. Zie ik een model / modellen over het hoofd? Focus ik op de verkeerde zaken? Zijn er aanvullende dingen om rekening mee te houden?

Wat is je budget?
2e hands:
C.a. €200-€250 voor de camera, plus c.a. €50-€100 voor een cameratas, extra batterij en/of statief(je).

Indien nodig nieuw: €100 bovenop bovenstaande bedragen

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Het gaat om een compact camera waarbij ik nog twijfel tussen de echte compacte modellen (etui-formaat, rond 300 gram) en de iets forsere bridge modellen (tas nodig, 600-700 gram?). Voor deze keuze zal ik nog bij de fysieke winkels langs om een beter idee van de voor's en tegen's te krijgen. Ik neig nu naar een forsere, vooral omdat mij die wat beter "in de hand" lijken te liggen.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik ben op zoek naar een camera om voornamelijk mooie plaatjes te schieten in de natuur, dan gaat het om zowel landschap als mogelijk macrofotografie. Het fotograferen van een vogel in vlucht / tijdens het landen lijkt mij ook erg leuk om onder te knie te gaan krijgen.
Hij zal mee gaan op dagtripjes en vakanties waarbij comfort (formaat/gewicht) wel een belangrijke factor is.
Alsof dat nog niet genoeg is staat een beetje simpele astrofotografie (maan, wellicht wat andere zaken) ook op mijn wensenlijst.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's. Het filmen is mooi meegenomen maar doet eigenlijk niet ter zake.
Het doel is om foto's in goede kwaliteit af te kunnen laten drukken in wat groter formaat (tot zo'n 30x40 cm). Ik zal weinig aan post-productie willen doen, zo simpel mogelijk kwalitatief acceptabele foto's schieten lijkt me fantastisch.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Voor (vakantie)foto's gebruik ik nu een Samsung Galaxy S10e. Verder niet in het bezit van andere relevante zaken.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Comfort / ergonomie / gewicht / gebruikersgemak lijken mij de zaken om rekening mee te houden. Daarbij natuurlijk wel de kwaliteit van de foto's die ermee gemaakt kunnen worden in de gaten houdend.
Ik ben gek op "bang for your buck".
Merk maakt niet uit.

Tijdens de zoektocht viel slechts 1 model mij écht op, namelijk de Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart
Nieuw is hij meer dan 300 euro, ik ben aan het kijken of ik er eentje 2e hands in goede staat voor een goede prijs kan overnemen. Hij heeft volgens mij alles wat ik wil: niet te zwaar, goed in de hand liggend, groot zoombereik.
Verder valt het mij wat tegen qua aanbod van geschikte modellen, ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een iets hoger segment van wat oudere camera's als de Sony Cyber-shot DSC-RX10 of de Canon PowerShot SX70 HS, in de hoop dat er een net exemplaar voor mijn budget beschikbaar komt.

Zouden jullie voor de FZ82 gaan, nieuw of 2e hands? Of is het gezien mijn wensen handiger om het budget te verhogen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-06 21:32
Eerder schreef ik in een andere thread:
De 60x optische zoom en de prijs van deze camera lijken aantrekkelijk maar de FZ-82 camera heeft een zeer kleine sensor waardoor de fotokwaliteit niet zo goed is.
Beter zijn de camera's met een 1 inch sensor zoals de sony RX100m7, de panasonic TZ100/200, de FZ1000mk2, de sony RX10m4 of een van de canon Powershot camera's.
Ook de camera's met een APS-C of microfourthirds sensor zijn betere keuzen.

Mogelijk vind je op de tweedehandsmarkt iets als de Panasonic TZ100, de Canon PowerShot G7 X (m2) of de Canon PowerShot G5 X (m2) .

[Voor 3% gewijzigd door JoStad op 05-03-2023 14:18. Reden: textueel]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet die foto van die landende vogel maar voorlopig, daar is heel veel geduld en een goede telelens voor nodig. Valt echt buiten je budget. Kijk liever naar een 2e hands pro compact met een grotere sensor en lichtsterkere lens. Misschien hebben ze wel minder zoom maar door je grotere sensor en betere lens heb je meer ruimte bij het ontwikkelen voor een crop. zou hier op regeren v&a aangeboden: Sony Cyber-shot DSC-RX10 met doos + 2x extra accu + Crumpler tas leuke set zeker voor het geld.

[Voor 25% gewijzigd door Frogmen op 05-03-2023 14:29]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnnieWbl
JoStad schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:07:
Eerder schreef ik in een andere thread:
De 60x optische zoom en de prijs van deze camera lijken aantrekkelijk maar de FZ-82 camera heeft een zeer kleine sensor waardoor de fotokwaliteit niet zo goed is.
Beter zijn de camera's met een 1 inch sensor zoals de sony RX100m7, de panasonic TZ100/200, de FZ1000mk2, de sony RX10m4 of een van de canon Powershot camera's.
Ook de camera's met een APS-C of microfourthirds sensor zijn betere keuzen.

Mogelijk vind je op de tweedehandsmarkt iets als de Panasonic TZ100, de Canon PowerShot G7 X (m2) of de Canon PowerShot G5 X (m2) .
Thanks, ik zal de modellen die je noemt beter bekijken en op V&A in de gaten houden. De verschillende sensoren vind ik nog lastig te duiden maar bedankt voor de tips.
Frogmen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:24:
Vergeet die foto van die landende vogel maar voorlopig, daar is heel veel geduld en een goede telelens voor nodig. Valt echt buiten je budget.
Jammer maar duidelijk! :)
Kijk liever naar een 2e hands pro compact met een grotere sensor en lichtsterkere lens. Misschien hebben ze wel minder zoom maar door je grotere sensor en betere lens heb je meer ruimte bij het ontwikkelen voor een crop. zou hier op regeren v&a aangeboden: Sony Cyber-shot DSC-RX10 met doos + 2x extra accu + Crumpler tas leuke set zeker voor het geld.
Yes, die viel me ook op en heb ik bericht gedaan. Eigenlijk iets meer dan ik voor een 2e hands wil uitgeven maar leek me wel een prima deal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohnnieWbl
Uiteindelijk, mede door de opmerkingen hierboven, ben ik voor een FZ1000 i gegaan, volgens mij voor een prima prijs en kon meteen een statief erbij overnemen. Hij ligt goed in de hand en zal binnenkort eens verder inlezen en testen. Blij mee!

De aanbieder van de RX10 gaf helaas geen thuis..

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Fz1000 is een mooie camera! Veel plezier ermee!

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee