Voor mijn dak ben ik bezig met wat offertes voor zonnepanelen.
Eerst de informatie. De vragen staan aan het einde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yTeKoARpaEfU2yjQPf8EDSd0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3bVyv7NHcSM5DQrPQiuPODOF.jpg?f=user_large)
Normaal tarief verbruik gemiddeld afgelopen 3 jaar = 2584 kWh / jr
Dal tarief verbruik gemiddeld afgelopen 3 jaar = 1530 kWh / jr
:strip_exif()/f/image/IriDEDAwy8kYP3aw3GuBcFCi.jpg?f=fotoalbum_large)
[/URL]
Ik heb ook een electrische jacuzzi, die ik afgelopen winter niet heb gebruikt ivm de hoge electra prijzen.
Het lijkt me een uitdaging om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk van de opgewekte energie zelf gebruik.
Mede ook omdat de salderingsregeling er eens af gaat.
Ik draai al HomeAssistant en ben aan 't kijken naar een oplossing om bijv. de jaccuzi (intex purespa) remote te laten starten via HomeAssistant.
Zelf heb ik HomeAssistant draaien die e.e.a. bijhoudt, maar ook een excel sheetje waarin ik af en toe ruwe meterstanden opneem zodat ik nog iets heb om op terug te vallen mocht HomeAssistant kuren hebben.
Ik zit nog een beetje met 't feit dat niet iedereen helder is over eventuele meerkosten t.a.v. meterkast.
Zie ook mijn vraag onderaan over de meterkast.
:strip_exif()/f/image/eFfLOr2k8uaz0i2Ql0P2TFgi.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk kunnen de plankjes er uit.
Zijn er voor het aansluiten van de zonnepanelen zoals in bovenstaande calculaties (grote) aanpassingen nodig? En wat is daarvoor een redelijke prijs?
:strip_exif()/f/image/W24iVRYvcT2l7NJSGKNuLElK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v4FVcYCAVOnaZXECd2ExjWrg.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2694R0rgDZWdAfCReTienNQM.jpg?f=user_large)
Dan de grond in, onder fundering door en ik meterkast omhoog.
Hieronder foto gemaakt vanuit dooropening van de voordeur. Daar zie je rechts het muurtje van het kabeltraject en links de meterkast.
[/URL]
Ik had begrepen dat je met Oost-West wellicht makkelijker de opgewekte energie zelf vebruikt + dat evt. netcongestie minder een rol speelt.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Alvast bedankt!!
gr. Tom
Eerst de informatie. De vragen staan aan het einde.
Foto's
Het betreft een plat dak.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yTeKoARpaEfU2yjQPf8EDSd0.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3bVyv7NHcSM5DQrPQiuPODOF.jpg?f=user_large)
Schaduw
Alleen klein beetje schaduw van schoorsteentje, zie lucht/dak foto. Afmeting onbekend.Jaarverbruik
Totaal electraverbruik gemiddeld afgelopen 3jaar = 4114kWh / jrNormaal tarief verbruik gemiddeld afgelopen 3 jaar = 2584 kWh / jr
Dal tarief verbruik gemiddeld afgelopen 3 jaar = 1530 kWh / jr
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A, maar andere fasen lopen tot hoofdzekering aansluiting.:strip_exif()/f/image/IriDEDAwy8kYP3aw3GuBcFCi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YhcDAmbnQYhsQ30tHPBtpQb9.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Het doel is enerzijds milieuwinst en natuurlijk wat besparing voor de portemonnee.Ik heb ook een electrische jacuzzi, die ik afgelopen winter niet heb gebruikt ivm de hoge electra prijzen.
Het lijkt me een uitdaging om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk van de opgewekte energie zelf gebruik.
Mede ook omdat de salderingsregeling er eens af gaat.
Ik draai al HomeAssistant en ben aan 't kijken naar een oplossing om bijv. de jaccuzi (intex purespa) remote te laten starten via HomeAssistant.
Wie gaat het project uitvoeren
Externe partij. Ik ben ansich wel handig maar wil geen verzekeringsproblemen krijgen.Bijhouden van data
Natuurlijk hebben de meeste merken een portal om informatie te loggen.Zelf heb ik HomeAssistant draaien die e.e.a. bijhoudt, maar ook een excel sheetje waarin ik af en toe ruwe meterstanden opneem zodat ik nog iets heb om op terug te vallen mocht HomeAssistant kuren hebben.
Reeds verkregen offertes
Hieronder de reeds verkregen offertes.Ik zit nog een beetje met 't feit dat niet iedereen helder is over eventuele meerkosten t.a.v. meterkast.
Zie ook mijn vraag onderaan over de meterkast.
:strip_exif()/f/image/eFfLOr2k8uaz0i2Ql0P2TFgi.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Den HaagVraag 1 : Wat moet er aangepast aan mijn meterkast en wat kost dat?
Hieronder foto's van mijn meterkast. Ik heb momenteel een 1x 35A aansluiting en zoals je ziet lopen de andere 2 fasen tot in de het hoofdzekeringkastje.Natuurlijk kunnen de plankjes er uit.
Zijn er voor het aansluiten van de zonnepanelen zoals in bovenstaande calculaties (grote) aanpassingen nodig? En wat is daarvoor een redelijke prijs?
:strip_exif()/f/image/W24iVRYvcT2l7NJSGKNuLElK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v4FVcYCAVOnaZXECd2ExjWrg.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 2 : Kabel traject, is dit zo handig?
Dus over de dakrand, dan langs het uitstekende muurtje naar beneden.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2694R0rgDZWdAfCReTienNQM.jpg?f=user_large)
Dan de grond in, onder fundering door en ik meterkast omhoog.
Hieronder foto gemaakt vanuit dooropening van de voordeur. Daar zie je rechts het muurtje van het kabeltraject en links de meterkast.
:strip_exif()/f/image/NzJrYNGMdLkRbmLPhIbtc8ms.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 3 : Waarop offerte selecteren ? En juist wel of niet Oost-West
Uiteindelijk zou je kunnen stellen dat je de offerte kunt kiezen met de laagste prijs per Wp. Maar er zijn wellicht ook andere overwegingen. Als je naar laagste prijs per Wp kijkt kom je op een zuid orientatie uit.Ik had begrepen dat je met Oost-West wellicht makkelijker de opgewekte energie zelf vebruikt + dat evt. netcongestie minder een rol speelt.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Vraag 4 : Hoe pleeg ik onderhoud?
Het platte dak bevind zich op een meter of 9 hoog. Ik heb geen hoogtevrees en zou best met een lange ladder het dak op gaan om de panelen even te soppen. Heeft iemand tips over verkrijgbaarheid van zulke lange ladders? Of andere wijzen om makkelijk op het dak te komen?Alvast bedankt!!
gr. Tom