Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
Hallo,

ik heb een vloerverwarming waarvan ik vermoed dat 1 groep niet goed niet werkt. Dit is een foto van de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_b_GI3eYKPVjRx2lXyLDdZB_cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvnOr9UluVXQyhcDB8PMpqzR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb met een simpele IR-thermometer de temperaturen van alle slangen gemeten (Ik heb steeds gemeten op de zwarte rondjes op de schilderstape). Dit is het resultaat:
1. 35,3
2. 24,5
3. 35,1
4. 29,5
5. 35,6
6. 36,2
7. 35, 0
8. 28,3

Alle kranen staan vol open. De CV-ketel staat aan. De watertemperatuur van de CV-ketel is rond de 60-65 graden.

Ik vermoed dat slang 1 en 8 samen een groep vormen, en ook slangen 2&3, 4&5 en 6&7.

Als ik dan de delta bereken per groep kom op het volgende:
Groep 1: aanvoer: 35,3 (slang 1), retour 28,3 (slang 8 ), delta: 7,0
Groep 2: aanvoer: 35,1 (slang 3), retour 24,5 (slang 2), delta: 10,6
Groep 3: aanvoer: 35,6 (slang 5), retour 29,5 (slang 4), delta: 6,1
Groep 4: aanvoer: 35,0 (slang 7), retour 36,2 (slang 6), delta: -1,2

Er lijkt dus iets mis te zijn met groep 4. Weet iemand hier wat er aan de hand zou kunnen zijn, en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via _starbuck_ op 08-03-2023 09:26)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Ik denk dat aan slang 6+7 dan een extreem korte groep zit.
Dan zou ik alle groepen open draaien en alleen de kraan van slang 7 bijna dicht. Tot de delta T over die groep een beetje gaat lijken op die van de andere groepen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 19:35
Eerst uitkleuren, dat je zeker weet wie bij wie hoort.
Waterzijdig inregelen, nadat je er van overtuigt bent dat er geen verstopt zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Dapdodo op 05-03-2023 12:13 ]

• _starbuck_
Dapdodo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:12:
Eerst uitkleuren, dat je zeker weet wie bij wie hoort.
Wat is "uitkleuren"? Google geeft geen informatie hierover: https://www.google.com/se...rming%22+%22uitkleuren%22
Waterzijdig inregelen, nadat je er van overtuigt bent dat er geen verstopt zit.
Hoe zou ik uit kunnen vinden of een groep verstopt is?

• johanPo
  • Laatst online: 16-11 20:52
Je hebt al aardig systematisch lopen afpellen. Goed werk. Al alle groepen dicht gezet behalve de groep met een lage/negatieve dT? Meestal hoor/voel je wel of je dan nog iets aan flow hebt. Anders geeft de thermometer op de retour wel indicatie. Deze staat nu op 30 graden, maar zou dan naar kamertemperatuur gaan als die groep echt geen flow heeft

• _starbuck_
johanPo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:14:
Je hebt al aardig systematisch lopen afpellen. Goed werk. Al alle groepen dicht gezet behalve de groep met een lage/negatieve dT? Meestal hoor/voel je wel of je dan nog iets aan flow hebt. Anders geeft de thermometer op de retour wel indicatie. Deze staat nu op 30 graden, maar zou dan naar kamertemperatuur gaan als die groep echt geen flow heeft
Bedankt voor de tip. Ik ga dit morgenochtend proberen (nu is namelijk de CV-ketel uitgegaan omdat het huis al op temperatuur is).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
_starbuck_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik ga dit morgenochtend proberen (nu is namelijk de CV-ketel uitgegaan omdat het huis al op temperatuur is).
Zet je de thermostaat toch even op 25? Dan kan je nu door en zit iedereen er de rest van de dag comfortabel bij ;)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26

BCC

Aangezien groep 3 en 4 hun warmte niet kwijt kunnen, moet je die een slagje dicht draaien en dan even kijken of het beter gaat. Als de verdeler zijn warmte niet gelijkmatig kwijt dan kan er ook een groep koud blijven.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _starbuck_
Oilman schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Zet je de thermostaat toch even op 25? Dan kan je nu door en zit iedereen er de rest van de dag comfortabel bij ;)
Goed idee. Meteen even gedaan. :)
johanPo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:14:
Al alle groepen dicht gezet behalve de groep met een lage/negatieve dT? Meestal hoor/voel je wel of je dan nog iets aan flow hebt. Anders geeft de thermometer op de retour wel indicatie. Deze staat nu op 30 graden, maar zou dan naar kamertemperatuur gaan als die groep echt geen flow heeft
Ik heb dit net gedaan. De thermometer op de verdeler gaat dan naar 40 graden, slang 6 en 7 worden beide rond de 38 graden (gemeten met de IR-thermometer).

• busscherski
Dus alles dicht gedraaid behalve de kraan van slang 7?

En dan wordt alles kamertemperatuur behalve slang 6 en 7?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• _starbuck_
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:27:
Dus alles dicht gedraaid behalve de kraan van slang 7?

En dan wordt alles kamertemperatuur behalve slang 6 en 7?
Ja dat klopt. Ik heb alles dicht gedaan behalve de kraan van slang 7. Alle slangen worden dan kamertemperatuur behalve slangen 6+7, die worden rond de 38 graden. De thermometer van de verdeler geeft dan 40 graden aan.

[ Voor 18% gewijzigd door _starbuck_ op 05-03-2023 15:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Dan zou ik alle groepen open draaien en alleen de kraan van slang 7 bijna dicht. Tot de delta T over die groep een beetje gaat lijken op die van de andere groepen.

• _starbuck_
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:40:
Bedankt! Ik ga dat proberen.

• johanPo
  • Laatst online: 16-11 20:52
Ik kom ook een beetje op het vermoeden van @busscherski . Voel je dat in de dichtgedraaide modus (behalve de probleemgroep) na een kwartietjes de vloer ook lokaal warm wordt? Probeer even uit te sluiten dat de gescheiden compartimenten van de verdeler elkaar verwarmen

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 19:35
Uitkleuren, het controleren welke slang in bij welke slang uit hoort. Zodat alles goed kan worden/is aangesloten. Niet beide zijden aan de aanvoer en dat soort gekke fratsen.
Per groep doorspoelen, door de rest dicht te draaien en dT meten. Dan krijg je direct vermoeden of er uberhaupt wel afgifte is.

[ Voor 27% gewijzigd door Dapdodo op 05-03-2023 16:02 ]

• _starbuck_
johanPo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:56:
Ik kom ook een beetje op het vermoeden van @busscherski . Voel je dat in de dichtgedraaide modus (behalve de probleemgroep) na een kwartietjes de vloer ook lokaal warm wordt? Probeer even uit te sluiten dat de gescheiden compartimenten van de verdeler elkaar verwarmen
Ik zou dat nog even moet proberen. Ik kom hier nog terug.

Op basis van de metingen snap ik het vermoeden van een korte groep. Ik kan me echter niet goed voorstellen waarom men bij de aanleg van de vloerverwarming voor een heel korte groep zouden hebben gekozen. De vier groepen moeten samen zo'n 60m^2 verwarmen.

Wel heeft een verbouwing plaatsgevonden (voor dat ik het huis gekocht heb). Ik vermoed dat toen de groep van slang 1+8 is toegevoegd. Het lijkt alsof de verdeler toen is uitgebreid van 3 naar 4 groepen. Het lijkt alsof er extra aansluiting op zijn aangebracht die er eerst niet water.

• _starbuck_
Dapdodo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:01:
Uitkleuren, het controleren welke slang in bij welke slang uit hoort. Zodat alles goed kan worden/is aangesloten. Niet beide zijden aan de aanvoer en dat soort gekke fratsen.
Per groep doorspoelen, door de rest dicht te draaien en dT meten. Dan krijg je direct vermoeden of er uberhaupt wel afgifte is.
Dank voor de uitleg!

• busscherski
ja bijzonder

• _starbuck_
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:40:
Ik heb zondagmiddag de groep van slang 6+7 geknepen, de kraan van deze groep staat nu ongeveer 1/3 open. De kranen van de andere groepen staan vol open.

Ik krijg dan de volgende resulaten voor de metingen van maandag en dinsdag:
slang temperatuur maandag temperatuur dinsdag
1 39,5 39,6
2 27,5 26,8
3 38,1 39,7
4 31,8 31,1
5 38,3 38,1
6 24,7 22,4
7 34,1 30,3
8 34,0 34,4

groep delta maandag delta dinsdag
1 (A 1, R 8 ) 5,5 5,2
2 (A 3, R 2) 10,6 12,9
3 (A 5, R 4) 6,5 7,0
4 (A 7, R 6) 9,4 7,9

Het heeft dus gewerkt! Groep 4 heeft nu een delta van 8/9 graden in plaats van de eerdere negatieve delta! Erg bedankt voor alle tips!

Het systeem is nog niet in balans. Maar ik ben van plan om het systeem rustig (1 kleine draai per dag) meer in balans te krijgen.

Ook ga ik proberen om een warmtebeeldcamera te lenen of huren, zodat ik uit kan vinden hoe de slangen per groep liggen en wat de HOH-afstand is tussen de buizen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:25
Waar woon je? Er is vast wel een tweaker met een Flir in de buurt. Ik heb er in ieder geval wel eentje als je in de buurt woont.

• _starbuck_
jantje112 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:05:
Waar woon je? Er is vast wel een tweaker met een Flir in de buurt. Ik heb er in ieder geval wel eentje als je in de buurt woont.
Bedankt voor het aanbod :)
Ik woon in de buurt van Eindhoven. Is dat is bij jou in de buurt?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:25
Nee, helaas totaal niet. Ik woon bij Zwolle.. maar als je in het FLIR topic een balletje opgooit is er vast wel iemand die kan helpen
Pagina: 1