Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:01
In een tijd van ongeveer twee jaar hebben drie verschillende stukken wasgoed flinke scheuren gekregen toen ze uit de droger kwamen. Wat overigens ook kan betekenen dat het al met scheuren uit de wasmachine kwam.

Afbeeldingen van twee stukken (een derde handdoek hebben we al weggegooid).

Badmat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUd5Kw_oWEkKiiQ_dV6nnO74Py8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYB3lBF1HKJULfPvCT5zQ8qz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViR7uTwELNmGU2GA6OCWGnTt8yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIf121El7svPgfcIOabiZtNe.jpg?f=fotoalbum_large

Dekbedovertrek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zk7zqd5l6gGPgLlsYoO8w1j_KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhMNajtvxGSFbA1l8DTCQz5t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3id9fE5NdWNvs3KN6WDjHiDl8PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95aqfPOWppKzwoZft1PjQxiA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het nogal rare scheuren. Het lijkt echt alsof de stof uitelkaar wordt getrokken nadat het ergens achter is blijven haken. Toch vind ik het raar dat het beddengoed dan zoveel scheuren op verschillende plekken heeft. Daarnaast lijken de vezels van de badmat nog per se gescheurd maar gewoon uit elkaar getrokken.
  • We wassen beddengoed alleen met ander beddengoed, en handdoeken alleen met andere handdoeken.
  • Nooit rare zware/harde spullen in wasmachine of droger gehad.
  • Geen ritsen o.i.d. in de was met dit soort wasgoed.
  • We hebben wel een plastic wasbol in de wasmachine
  • We centrifugeren dit soort wasgoed vaak op 1600 toeren
Ik heb de droger van binnen geinspecteerd en kon geen beschadigingen vinden.

Wasmachine: Siemens WM16W461NL iSensoric
Droger: Siemens WT47Y700NL iQ800 iSensoric

Beide zo'n 5 jaar oud.

Iemand een idee waar ik de oorzaak voor dit probleem moet zoeken? Het is helaas best duur wasgoed dat eraan gaat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
klem tussen de trommel en de seal van de deur
vermoed meer de wasmachine dan de droger (door de seal ring van de deur die bij een droger niet of er in mindere mate is tenopzichte van de seal in de wasmachine)

[ Voor 64% gewijzigd door jack zomer op 05-03-2023 08:19 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Ander wasgoed met haakjes of ritsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
jack zomer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:18:
klem tussen de trommel en de seal van de deur
vermoed meer de wasmachine dan de droger (door de seal ring van de deur die bij een droger niet of er in mindere mate is tenopzichte van de seal in de wasmachine)
Ik zat al naar de seal van de droger te kijken, maar het zou best kunnen dat bij het sluiten er nog een stukje wasgoed blijft haken. Bij rotatie wordt dat er op een gegeven moment natuurlijk hard uitgetrokken. Plausibel en use error dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt neem in aan ook wasgoed wat niet in de droger gaat? Als daar nooit beschadigingen op zijn verdenk ik eerder je droger.

Hoe vaak komt het voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
FreakNL schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:31:
Je hebt neem in aan ook wasgoed wat niet in de droger gaat? Als daar nooit beschadigingen op zijn verdenk ik eerder je droger.

Hoe vaak komt het voor?
Zo'n 3-4x sinds aanschaf (dus in 5 jaar tijd). Volgens mij is het nooit gebeurd met kleding die niet in de droger gaat. Het rubber van de droger vind ik ook nog steeds een goeie optie als oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb het wel met de wasmachine gehad, maar nooit door de droger.
in mijn geval drukt de seal van de wasmachine veel harder dan de droger.

heb trouwens ook drogers gehad zonder een seal, of met een seal in de deur

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
jack zomer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:52:
ik heb het wel met de wasmachine gehad, maar nooit door de droger.
in mijn geval drukt de seal van de wasmachine veel harder dan de droger.

heb trouwens ook drogers gehad zonder een seal, of met een seal in de deur
Er zit een rubberen seal in de deur van de droger met een gleuf. Die gleuf wordt opgevuld met een plastic strook die in de opening van de droger zit. Ik kan me best voorstellen dat daar wat klem komt te zitten als je de deur sluit.

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/4000x4000/MCSA00889692_WT48Y7W1_Tuerverschluss_def.webp

Je ziet die gleuf in het grijze rubber het beste wanneer je naar de bovenkant van de deur kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb het 1x gehad en volgens mij kwam het door het centrifugeer programma. Ik die regelmatig met bijvoorbeeld een dekbedovertrek dat het zichzelf spant in het midden van de trommel ipv dat het netjes aan de buitenkant tegen de trommel aan zit. Wat me ook opgevallen was aan mijn LG wasmachine is dat hij in notime naar de 1400 toeren toe gaat en je dus of een bonk aan 1 kant hebt waardoor de wasmachine door de keuken loopt of dus een doek spant in het midden.

En in kan me niet voorstellen dat dat laatste goed voor je was is. 1800 toeren en vervolgens aan alle kanten van je wasgoed trekken lijkt me niet ideaal voor de stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
computerjunky schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:59:
En in kan me niet voorstellen dat dat laatste goed voor je was is. 1800 toeren en vervolgens aan alle kanten van je wasgoed trekken lijkt me niet ideaal voor de stof.
Ik zou delicaat spul als een dekbedovertrek ook niet op meer dan 1000 toeren doen. Maar een handdoek moet daar wel tegen kunnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
RocketKoen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Ik zou delicaat spul als een dekbedovertrek ook niet op meer dan 1000 toeren doen. Maar een handdoek moet daar wel tegen kunnen.
Tja ik heb geen droger en op 800 duurt het echt enorm lang voor het droog is. Zeker als de luchtvochtigheid hoog is kan je was er gewoon muf van worden. Niet echt aan te bevelen.
Vorige wasmachine begon langzaam te draaien en ging steeds harder en daarbij speelde dit probleem ook niet terwijl ik het bij deze al meerdere keren gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb dat soort beschadigingen wel eens gehad met een oude droger, waarbij de glijlagers aan de voorkant waren versleten. Daardoor zat er een kier tussen behuizing en trommel, waar het wasgoed in klem kwam te zitten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:48
Ik had het bij mijn oude wasmachine.. De trommel had een beschadiging waar door dus ook m'n kleding slijtage vertoonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Staan de machines goed waterpas? Bij een flinke afwijking kan tijdens het centrifugeren de boel nog wel eens tegen de deur gesmeten worden en blijven haken. Maar kan inderdaad ook de rubber seal van de deur zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 05-03-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MailMan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Zo'n 3-4x sinds aanschaf (dus in 5 jaar tijd). Volgens mij is het nooit gebeurd met kleding die niet in de droger gaat. Het rubber van de droger vind ik ook nog steeds een goeie optie als oorzaak.
Is het ook ooit gebeurd met kleinere wasjes?

Je laat hier een aantal grote dingen zien, in mijn ervaring gebeurt dit vaker als de wasmachine te vol zit. Hier ook wel eens een scheur in een dekbed of een handdoek, maar dat zijn bij ons dingen die altijd in één keer de wasmachine in gaan met een volle lading.
Als we zorgen dat de wasmachine zoals het volgens het boekje hoort niet meer dan ongeveer de helft vol zit (met droge was) dan gaat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik heb dit soort beschadigingen ook wel eens gehad, nooit uit de droger, wel uit de wasmachine.
Oorzaak heb ik niet 100% kunnen vinden, wel dat ik het vermoeden heb dat ik wel eens teveel was in de machine heb gedaan. Dan zou het kunnen dat de wat zwaardere delen van de was tijdens het centrifugeren teveel naar buiten worden geslingerd en in de afdichtingsrand tussen deur en machine zelf terecht komen.

Edit: zoals hierboven ook al genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 05-03-2023 14:30 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
stin00 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:24:
Staan de machines goed waterpas? Bij een flinke afwijking kan tijdens het centrifugeren de boel nog wel eens tegen de deur gesmeten worden en blijven haken. Maar kan inderdaad ook de rubber seal van de deur zijn.
Ze staan beide goed waterpas.

Kan wel zijn dat we het te vol proppen. Meestal gooi ik beddengoed (twee kussenslopen, dekbedovertrek en matrasovertrek) voor een tweepersoonsbed (200x160 denk ik) in één keer in de wasmachine. Die is geschikt voor 8kg, maar zit dan zeker wel meer dan halfvol.

Ik verwacht eigenlijk niet dat het komt door een beschadinging aan de trommel, omdat het dus alleen bij die grote kleding is en of maar 1 scheur is, of maar op 1 plek van het wasgoed zit.

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 05-03-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Las dit online, misschien teveel beladen, zou volgende keer met de helft proberen.

Het vulgewicht is het aantal kilo wasgoed dat maximaal in de wastrommel past. Ook wel de (vul)capaciteit. Het vulgewicht geldt voor een katoenwas. Voor fijne, synthetische was is het advies om maar de helft van het gewicht in de trommel te stoppen. Dan beschadigt het wasgoed niet.
Pagina: 1