Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb vaak pech als ik met het OV reis. Zo ook nu weer. Ik reisde naar kantoor in Amsterdam met een vooraf geboekt ticket en controleerde vlak voor vertrek, letterlijk minuten voor vertrek nog of dat allemaal goed zou gaan met stakingen enzo, zoals de NS ook adviseert.

Er werd niks aangegeven qua problemen op mijn route.

Op de terugweg controleer ik, Amsterdam centraal binnen lopend, welk spoor ik moet hebben. En dan krijg ik te zien dat al mijn routes gecanceld zijn, omdat de laatste trein van mijn route (Blauwnet) niet meer rijdt (er stond niks bij, maar ik vermoed een last minute staking).

De app geeft mij slechts 1 enkele optie en dat is om af te zien van mijn originele overstap in Zwolle en naar Assen te reizen. Aldaar moet ik twee bussen pakken voor een totale vertraging van ongeveer een uur. Ik zie letterlijk geen andere optie, dus ik accepteer dit advies.

Aangekomen op Assen staat de bus al aangekondigd op het bord en er staan ook mensen te wachten. Maar dan word de lijn ineens van het bord geveegd :(. Het is nog voor 8 dus ik bel Qbuzz, en die zeggen doodleuk dat ze alle bussen cancelen vanwege een staking en dat is mijn eigen risico, had ik maar niet moeten reizen (geen grap, dit is letterlijk wat "Nienke van Qbuzz" me zei).

Ik moet uiteindelijk mijn vrouw bellen en die moet een uur heen én terug rijden om mij op te pikken. Met twee uur vertraging kom ik thuis.

Ik dien een claim in en die word eigenlijk vrij vlot (automatisch?) al afgewezen want ik zou niet de benodigde 30+ minuten vertraging hebben gehad.

Ik ben ziedend. Niet alleen is dit de zoveelste keer dat mijn reis via NS in de soep loopt, als het alleen door de blauwnet staking kwam kon ik dat nog enigzins begrijpen. Maar ze leiden me om naar een andere plek en kom daar vervolgens vast te staan. De claim nemen ze ook niet serieus, en ook dat is helaas een terugkerend fenomeen.

Ik wil hier nu werk van maken via bv de geschillencommissie, maar hoeveel kans maak ik en hoe pak ik dit het beste aan? Ik vind dat de NS hun verantwoordelijkheid niet neemt jegens betalende klanten.

Even voor de duidelijkheid, ik snap waarom er gestaakt word. Die mensen hebben ook recht op een goed loon en ik steun hun recht op staken. Het bedrijf is verantwoordelijk voor reizigers en is gewoon doorgegaan met de verkoop van tickets en heeft geen alternatief vervoer geregeld. Bovendien heeft hun staking ook geen enkele zin als het geld gewoon bij "het bedrijf" blijft en de reiziger de enige is die er last van heeft. Mijn voornaamste motivatie is echter dat ik vaker gezeik met de NS heb gehad en ze je telkens als vee behandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2023 08:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo te lezen is je probleem in eerste instantie met Blauwnet/QBuzz?
(Beiden geen NS)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2023 08:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:17:
Zo te lezen is je probleem in eerste instantie met Blauwnet/QBuzz?
(Beiden geen NS)
Ik heb via NS geboekt, dus ik kan alleen daar aankloppen. Zij hebben de route opgesteld en ook het omleidingsadvies gegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:52
Was dit op de dag dat het streekvervoer staakte?

Als de werknemers/chauffeurs pas later op de dag begonnen met staken dan is het balen voor je... Maar: dat tientje dat je misschien terug krijgt als restitutie gaat je frustratie echt niet weg nemen... En het is ook niet dat dingen gaan veranderen door een eventuele klacht, misschien proberen om je rijbewijs te halen en voortaan met de auto te gaan als dit lichamelijk en geestelijk mogelijk is?

[ Voor 80% gewijzigd door President op 05-03-2023 08:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
President schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:20:
Was dit op de dag dat het streekvervoer staakte?

Als de werknemers/chauffeurs pas later op de dag begonnen met staken dan is het balen voor je... Maar: dat tientje dat je misschien terug krijgt als restitutie gaat je frustratie echt niet weg nemen... En het is ook niet dat dingen gaan veranderen door een eventuele klacht, misschien proberen om je rijbewijs te halen en voortaan met de auto te gaan als dit lichamelijk en geestelijk mogelijk is?
Ik heb gewoon een rijbewijs, ik neem af en toe de trein vanuit een milieuoogpunt en door de aanhoudende berichtgeving in de media hierover (voordelen van treinvervoer, onderweg kunnen werken enzo).

Mijn frustratie is vooral dat ze er 1) een grote bende van maken en 2) het vervoer zelf ook gewoon van matige kwaliteit is. Op station Almere was het enige toilet buiten gebruik. Soit, kan gebeuren. Ik wacht 5 minuten op mijn trein, waar vervolgens het toilet óók defect is en het toilet dat nog overbleef was zo ontzettend smerig dat het even leek alsof ik in een varkensstal stapte. Tuurlijk, dat doen de reizigers en niet de NS, maar op een gegeven moment ontstaat er een totaalbeeld. Je word wifi beloofd (die altijd onstabiel danwel niet-operabel is) en stroom (die het vervolgens niet doet - stopcontacten dood). En daar betaal je dan ~100 euro voor (voor een retourtje). Auto (en file-) rijden is natuurlijk ook kut, maar daar is er niemand die mij loze beloftes doet over wat ik mag verwachten als ik die reis maak en als ik de vaste lasten even negeer (omdat ik die auto toch heb en ook voor andere zaken gebruik) is het nog goedkoper ook.

De NS klaagt heel vaak over hoe moeilijk ze het hebben, maar ik zie als reiziger geen enkele moeite mijn kant op. Ze reageren laat (of vaak gewoon _niet_) op klachten, hebben allerlei smoezen over hoe het niet aan hen ligt, de kwaliteit van het vervoer, de dienstverlening en het materiaal is onder de maat en de prijs gaat alleen maar omhoog, dit alles terwijl er maar steeds geadverteerd word dat het zo prettig en milieuvriendelijk is om met de trein te gaan.

En dat wil ik ook echt wel. Maar dan wel zoals zij het schetsen: zittend aan mijn tafeltje, laptop ingeplugd, met een koffie of fris en een vriendelijke conducteur in een trein die (op tijd) rijdt.

Kortom, de 'openbare vervoerders' om het even samen te vatten, moeten aangepakt worden. Dat er uberhaupt gestaakt word is ook een teken aan de muur, blijkbaar maken ze zich niet zo heel druk om het welzijn van de medewerkers, niet druk genoeg om deze situatie te voorkomen. Het is blijkbaar de intentie van de stakers om mijn reis zo onprettig mogelijk te maken en te zorgen dat ik mijn beklag erover doe. Welnu, dat punt is bereikt.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:48
Uiteraard is het gewoon klote dat een reis zo afloopt, maar ik geef je vrij weinig kans bij NS. Je kan altijd proberen om een officiële klacht in te dienen en daarna eventueel naar de geschillencommissie te stappen als je vindt dat NS de klacht niet goed heeft afgehandeld, maar NS is verder niet verantwoordelijk voor stakingen of zelfs vertragingen bij een andere vervoerder, zie daarvoor ook de algemene voorwaarden van NS.

Het reisadvies is ook niet meer dan dat: een advies dat gebaseerd is op de informatie zoals die op dat moment bekend is. Als de vervoerders pas op het laatste moment doorgeven aan NS dat een (bus)rit niet rijdt, dan kan NS die informatie natuurlijk ook niet eerder tonen of eerder een ander advies geven.
Een claim bij Blauwnet (Arriva of Keolis) of bij Qbuzz heeft meer zin, lijkt me. Voor hun voorwaarden, zie Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer.. Daar staat ook een klein stukje in over compensatie bij stakingen:
Staking
7.2 In geval van een rechtmatige algehele staking van langer dan een dag waardoor u niet kon
reizen, zal de vervoerder naar redelijkheid en billijkheid op uw verzoek overgaan tot restitutie
van uw vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking. De vergoeding van
vooruit betaalde reissommen wordt alleen gegeven voor het vervoer dat door de staking niet
mogelijk is. De vervoerder kan hiervoor redelijke administratiekosten in rekening brengen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou een andere manier gaan zoeken om met woede om te gaan. Bijvoorbeeld: ga hardlopen, sporten, praat erover. Laat het gaan. De wereld is niet perfect. Dat is écht beter voor jezelf 🙂

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-06 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik snap je punt ergens wel, je hebt bij de NS een 'reis' geboekt van punt A naar punt B.

Maar NS kan die reis blijkbaar niet waarmaken.

Je zou kunnen zeggen dat je daarom, juridisch gezien, NS niet de dienst levert zoals afgesproken.

In theorie zou je de koop kunnen ontbinden en de schade op NS verhalen.

---
Echter NS zal stellen dat:
- ze hebben jou geen reis verkocht, maar een vervoersbewijs waarmee je elke trein op de route (die rijdt) mag nemen en dat zij daarin alleen een inspanningsverplichting hebben, geen leveringsverplichtig
- ergens in de reisapp (of in de voorwaarden daarvan) zal ook wel staan dat het reisadvies is en d'r geen garantie is
- je vantevoren op de hoogte was van mogelijke reisonderbrekingen
- d'r wellicht alsnog een mogelijke route was
- wellicht staat er iets over stakingen in hun algemene voorwaarden
- je toch voor een gedeelte gebruik hebt gemaakt van de dienst en dus niet het volledige kaartje terugkrijgt
- dat ze geen controle hebben over dingen zoals natuurrampen (en stakingen)

Het makkelijkste is voortaan thuiswerken of met de auto als er stakingen gemeld zijn?

Je kan d'r uit principe een zaak van maken (je moet eerst echter wel proberen hier met NS uit te komen), krijg je in het beste geval je ticket en 'taxi kosten' vanaf laatste station naar huis toe. Maar check even goed de algemene voorwaarden en alles daaromheen.
D'r is een redelijke kans dat je ongelijk krijgt en ook dat je meer kosten maakt dan dat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-06 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kamerplant schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:03:
Ik zou een andere manier gaan zoeken om met woede om te gaan. Bijvoorbeeld: ga hardlopen, sporten, praat erover. Laat het gaan. De wereld is niet perfect. Dat is écht beter voor jezelf 🙂
Ik wordt altijd erg boos van bedrijven die denken dat ze zomaar overal mee weg komen.

Maar inderdaad, vaak is het de moeite niet waard, niet alleen omdat het niet over veel geld gaat, maar ook omdat jezelf helemaal gek maken, de minst productieve oplossing is.

__
Maar in dit geval, ja, stakingen kunnen (en mogen) ze niets aan doen en dat er stakingen zouden zijn was al lang/breed bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Maar er gaat toch niks veranderen als de vervoersbedrijven zélf geen 'last' hebben van de staking? De reiziger heeft pech en strand ergens waar ze niet moeten zijn, verliezen tijd en geld om alsnog thuis te komen, maar dat ticket was al betaald, want dat moet vooraf (uiteraard).

Waar is de gerechtigheid dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Die is er niet, die ga je niet krijgen en als je die blijft zoeken dan ben jij degene die gefrustreerd blijft terwijl er werkelijk niets verandert verder. Dus ik zou ook het advies volgen met laat het los. Hier ga je echt niets mee bereiken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:34
HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:25:
Maar er gaat toch niks veranderen als de vervoersbedrijven zélf geen 'last' hebben van de staking? De reiziger heeft pech en strand ergens waar ze niet moeten zijn, verliezen tijd en geld om alsnog thuis te komen, maar dat ticket was al betaald, want dat moet vooraf (uiteraard).

Waar is de gerechtigheid dan?
Die stakingen zijn er ook niet om het voor jou beter te maken he. :+

De werknemers krijgen er straks netjes 7% bij en dan loopt alles weer door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kamerplant schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:03:
Klassiek staaltje slachtofferbeschuldiging. Daar wordt niemand beter van.

Heb je https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/ al gecontact @HTT-Thalan ? Vrij nieuw en de opvolging van de OV ombudsman.

Voor anderen, een oplossing is niet de enige verlossing die een klacht indienen biedt. Je daadwerkelijk gehoord en serieus genomen voelen is al louterend. Dat is ook wel het minste wat je van de NS zou mogen verwachten.

[ Voor 18% gewijzigd door FirePuma142 op 05-03-2023 10:10 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kans is 0,0. NS heeft dat deel gedaan waar ze voor verantwoordelijk waren:
Je van Amsterdam naar Assen brengen met minder dan 30 min vertraging
Je een reis plotten met een aantal kaartjes voor losse vervoerders en die wederverkopen.

Dat je niet thuis kwam, kwam door de bus en een andere vervoerder.

Daarbij vind ik het eerlijk gezegd vrij naïef om aan te nemen dat
- het OV in NL betrouwbaar is en op tijd rijdt
- je in een toch al relatief minder bevolkt gebied van NL (het noorden) een heel goed OV en ditto aansluitingen zou hebben.

En nee, daar gaat niks aan veranderen. Die stakingen zijn voor meer loon. Het OV en met name de spoorwegen zijn een groot drama sinds de privatisering in de jaren 90. Waarbij de overheid de grootste aandeelhouder is, want die wilde wel de controle houden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
t14wo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Die stakingen zijn er ook niet om het voor jou beter te maken he. :+

De werknemers krijgen er straks netjes 7% bij en dan loopt alles weer door.
Die logica volg ik volledig, maar mijn specifieke vraag hier is dus: hoe komt de 'overlast' bij de vervoerder terecht? Als de reiziger gewoon 'accepteert' dat ze hun (vooraf betaalde ticket) kwijt zijn en daar verder niks mee doen kunnen ze het hele jaar staken, wat zou dat de vervoerder boeien dan? Pas wanneer de reizigers een probleem voor het bedrijf worden (klagen, restitutie etc etc) is de cirkel rond. Lijkt mij dan toch...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:27

Agent47

I always close my contracts.

Klinkt als iemand die niet veel reist met het OV. Leer met die woede omgaan

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:17:
Die logica volg ik volledig, maar mijn specifieke vraag hier is dus: hoe komt de 'overlast' bij de vervoerder terecht?
Die vervoerders waar gestaakt wordt komen negatief in het nieuws, en ze missen inkomsten van mensen die tijdens die staking niet (kunnen) reizen.
Als de reiziger gewoon 'accepteert' dat ze hun (vooraf betaalde ticket) kwijt zijn en daar verder niks mee doen kunnen ze het hele jaar staken, wat zou dat de vervoerder boeien dan?
Geen donder, want de meeste reizigers betalen niet vooraf, ze gebruiken al meer dan een decennium een OV-chipkaart en zien een trein/busreis niet als iets dat ze van tevoren moeten organiseren en boeken, alsof het een vliegticket betreft.

Ok, mensen met een abonnement betalen wel "vooraf", maar die worden over het algemeen volgens standaardformules gecompenseerd voor dagen dat ze hun abonnement niet konden gebruiken.
Pas wanneer de reizigers een probleem voor het bedrijf worden (klagen, restitutie etc etc) is de cirkel rond. Lijkt mij dan toch...
Sure, maar de NS kan heel weinig doen aan stakingen bij andere bedrijven. Ze gaan ook niet heel erg onder de indruk zijn van iemand die de NS als "reisbureau" ziet en bij het kopen van een treinkaartje verwacht dat ie een pakketreis aan boeken is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 05-03-2023 10:50 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 15:34
[...]

Die logica volg ik volledig, maar mijn specifieke vraag hier is dus: hoe komt de 'overlast' bij de vervoerder terecht? Als de reiziger gewoon 'accepteert' dat ze hun (vooraf betaalde ticket) kwijt zijn en daar verder niks mee doen kunnen ze het hele jaar staken, wat zou dat de vervoerder boeien dan? Pas wanneer de reizigers een probleem voor het bedrijf worden (klagen, restitutie etc etc) is de cirkel rond. Lijkt mij dan toch...
Oh ik vind zeker dat jij een deel van je ticket terug koet krijgen. En ik neem ook aan dat dat kan. Maar wel bij het juiste loket. Dus die streekvervoerder.

En hoe de overlast bij de vervoerder terugkomt: kijk jouw topic en jouw woede. Stakingen geven OV een slechte naam en versterkt het ‘onbetrouwbaar’ vooroordeel. Misschien reis jij de komende tijd wel niet meer met OV.

Al snap ik niet dat de staking niet gewoon bestaat uit NIET controleren. Daar raak je werkgevers pas mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

t14wo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Al snap ik niet dat de staking niet gewoon bestaat uit NIET controleren. Daar raak je werkgevers pas mee.
Die vorm van staken, in feite dus gratis vervoer aanbieden (want waarom zou je nog kaarten kopen als je niet gecontroleerd wordt...), is in een verleden al door een rechter verboden (in zijn algemeen, niet specifiek de NS).

Dat kost het vervoersbedrijf namelijk teveel geld.
Helaas heeft de rechter in 2008 verboden dat wij reizigers gratis mogen vervoeren tijdens stakingsdagen, anders hadden wij dit zeker gedaan.
Zie https://www.fnv.nl/nieuws...2/wij-staken-ook-voor-jou

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 16:57
Naar mijn idee kun je beter klagen bij de veroorzakers van dit probleem: de vakbonden. De vakbonden zorgen ervoor dat werknemers de werkgever gijzelen door georganiseerde grootschalige werkweigering. Als werkgever staat je daar tegenover compleet machteloos, en vele klanten raken hierdoor enorm gedupeerd.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
Beetje vreemd om er bij een landelijke stakingsdag en een dergelijk lange reis er zelf van uit te gaan dat een telefoonapp een beter reisadvies zal geven dan je gezonde verstand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

rmathijssen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:43:
Naar mijn idee kun je beter klagen bij de veroorzakers van dit probleem: de vakbonden. De vakbonden zorgen ervoor dat werknemers de werkgever gijzelen door georganiseerde grootschalige werkweigering. Als werkgever staat je daar tegenover compleet machteloos, en vele klanten raken hierdoor enorm gedupeerd.
Staken is geen werkweigering. Het recht op staken is zelfs expliciet vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest.
Het collectieve actierecht is vastgelegd in artikel 6 aanhef onder 4 van Europees Sociaal Handvest. In deze bepaling is opgenomen dat werknemer en werkgever het recht hebben op collectief optreden. Hieronder valt ook het stakingsrecht. Het stakingsrecht is een fundamenteel recht dat door de wetgever is toegekend aan een collectief van werknemers (vakbond) om tegenwicht te kunnen bieden aan het gewicht dat de werkgever heeft. Dit stakingsrecht geldt alleen indien er sprake is van een zogenoemd belangengeschil.
Aldus https://www.absoluteadvocaten.nl/arbeidsrecht/stakingsrecht

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 05-03-2023 11:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Niet een antwoord waar jij wat aan hebt, maar als er stakingen zijn vermijden de meeste reizigers het OV en dat heeft een directe impact op omzet terwijl voor de vervoerders de meeste kosten doorlopen. Dat is de overlast voor de vervoerder die graag een dienst wil leveren, maar dat niet kan.

Dus jouw specifieke geval begrijp ik, maar op het grote geheel heeft de vervoerder gewoon een heel grote impact ervaren door de staking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
[...]

Je kan het ook omdraaien... Waarom koop jij een kaartje op een dag dat ze aangekondigd aan het staken zijn? Daarmee steun je de OV-bedrijven tegen de stakers en maak je de kans levensgroot dat je ergens "vast" komt te staan.

Overigens qua praktische oplossing: je probleem is met Blauwnet en Qbuzz. Wat trein en bus betreft is iedere vervoerder verantwoordelijk voor zijn deel van het traject, ook al verkopen ze elkaars kaartjes. Je had een kaartje voor Blauwnet en die liet het afweten, dus dat is de plek om je geld terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Staken is geen werkweigering. Het recht op staken is zelfs expliciet vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest.

[...]

Klopt. maar als het vervolgens om totaal irreële eisen gaat, zoals bij de HIBIN (14,3% salarisverhoging).. Dan krijg ik toch wel m'n twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
wildhagen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:48:
[...]

[...]

Je weigert werk uit te voeren. Dat het volgens de wet mag doet er niet ter zaken. Feit blijft dat werknemers een werkgever gijzelen waar zowel klanten als werkgever gedupeert door raken, dit doen ze door het weigeren om werk uit te voeren: werkweigering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

rmathijssen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Je weigert werk uit te voeren. Dat het volgens de wet mag doet er niet ter zaken. Feit blijft dat werknemers een werkgever gijzelen waar zowel klanten als werkgever gedupeert door raken, dit doen ze door het weigeren om werk uit te voeren: werkweigering.
Volgens die narrow-minded definitie is ziek zijn ook werkweigering. Dan weiger je immers ook je werk uit te voeren.

Gelukkig werkt het in de échte wereld iets redelijker, en niemand die verder denkt dat het puntje van de eigen neus zal een staking als 'werkweigering' zien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmathijssen
wildhagen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Volgens die narrow-minded definitie is ziek zijn ook werkweigering. Dan weiger je immers ook je werk uit te voeren.

Gelukkig werkt het in de échte wereld iets redelijker, en niemand die verder denkt dat het puntje van de eigen neus zal een staking als 'werkweigering' zien.
Het geestelijk of lichamelijk niet in staat zijn om het werk uit te voeren is geenszins vergelijkbaar met werkweigering. Over narrow-minded gesproken. 8)7

Eigenlijk is het heel simpel:
Werknemer en werkgever sluiten beide een overeenkomst, hier staan bepaalde voorwaarden en verplichtingen in. Als 1 van beide partijen dit wilt wijzigen ga je om de tafel. Kom je er niet aan uit dan beeindig je de overeenkomst en zoek je naar een andere werkgever welke wel aan bepaalde voorwaarden wilt voldoen.

Als dan 1 van beide partijen gewoon zegt: je past het aan, ik doe nu niets meer, dan is dat naar mijn idee gewoon contractbreuk en werkweigering: reden voor ontslag.

Op dit moment is er niets redelijk aan de stakingen die plaatsvinden met belachelijk hoge verhogingen. Het is gewoon simpelweg het gijzelen van de werkgever. En daar is helemaal niets "redelijks" aan zoals jij stelt.

Naar mijn idee gaat het tijd worden om wetgeving voor staken eens grondig uit te kleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ilmar schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Je kan het ook omdraaien... Waarom koop jij een kaartje op een dag dat ze aangekondigd aan het staken zijn? Daarmee steun je de OV-bedrijven tegen de stakers en maak je de kans levensgroot dat je ergens "vast" komt te staan.
Je doet de aanname dat ik die dag een kaartje kocht. Dit was al (ruim) van te voren geboekt, voor ik wist dat er gestaakt zou worden. Maar dat zou niet ter zake hoeven doen, ik wil gewoon weten op welke manier ik op een rechtmatige manier het de schuldige (NS, Blauwnet, Qbuzz) dezelfde overlast kan bezorgen als ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Je doet de aanname dat ik die dag een kaartje kocht. Dit was al (ruim) van te voren geboekt, voor ik wist dat er gestaakt zou worden. Maar dat zou niet ter zake hoeven doen, ik wil gewoon weten op welke manier ik op een rechtmatige manier het de schuldige (NS, Blauwnet, Qbuzz) dezelfde overlast kan bezorgen als ik heb gehad.
Start een rechtzaak en eis vergoeding. Dan hebben ze er overlast van (want juridische kosten etc).

Veel meer dan dat kan je simpelweg niet doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
rmathijssen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Op dit moment is er niets redelijk aan de stakingen die plaatsvinden met belachelijk hoge verhogingen. Het is gewoon simpelweg het gijzelen van de werkgever. En daar is helemaal niets "redelijks" aan zoals jij stelt.

Naar mijn idee gaat het tijd worden om wetgeving voor staken eens grondig uit te kleden.
Gewoon het salaris van je personeel gelijk verhogen met de inflatie, zal een hoop stakingen voorkomen..

Vergeet niet dat het begin van stakingen door vakbonden terug te vinden is in de tijd van de industriële revolutie.

Wel zitten we nu in de eeuw van de stakingen lijkt het en gaat elke sector staken, terwijl bedrijven zo weinig mogelijk kwijt willen zijn aan personeelskosten... Nouja, de maatschappelijke en publieke bedrijven/ staatsbedrijven dan! In andere sectoren zoals bijvoorbeeld de ICT lijkt het geld over de plinten te klotsen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Heb je door dat je perfect gepast had in de positie van de werkgever ten tijde van de industriële revolutie? Die vonden het ook allemaar maar lastig dat het plebs zich verenigde en daardoor betere werkomstandigheden kon afdwingen.
Nee, laten we vooral terug willen naar de tijd dat de arrebeier vooral zijn bek moet houden, en God en en zijn baas op zijn blote knietjes mag danken voor zijn loonzakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:15
[...]
Werknemer en werkgever sluiten beide een overeenkomst, hier staan bepaalde voorwaarden en verplichtingen in. Als 1 van beide partijen dit wilt wijzigen ga je om de tafel. Kom je er niet aan uit dan beeindig je de overeenkomst en zoek je naar een andere werkgever welke wel aan bepaalde voorwaarden wilt voldoen.

Als dan 1 van beide partijen gewoon zegt: je past het aan, ik doe nu niets meer, dan is dat naar mijn idee gewoon contractbreuk en werkweigering: reden voor ontslag.
Haha, gelukkig is het niet zo 'simpel'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

President schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:18:
Wel zitten we nu in de eeuw van de stakingen lijkt het en gaat elke sector staken, terwijl bedrijven zo weinig mogelijk kwijt willen zijn aan personeelskosten...
Nou, nou. Er wordt momenteel inderdaad wat meer gestaakt dan "we" gewend zijn, maar "de eeuw van de stakingen" uitroepen gaat ook wel weer ver. We zijn nog niet eens op een kwart van deze eeuw, en je gaat even voorbij aan de (tweede helft van de) 20ste eeuw, waarin de mijnsluitingen in meerdere landen tot veel grotere (en gewelddadige!) stakingen leidden dan wat we nu zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59
Tsja, het ov. De overheid wil ons er allemaal in hebben maar het is verschrikkelijk. Voor mij nooit meer, ik ga lekker met de auto, ook al is het 10 minuten langer. Ik snap je frustratie hoor, maar laat het gaan. Vanaf 30 minuten vertraging kan je een claim indienen bij de NS volgens mij en dat is het wel. Als je ze nog meer pijn wil doen heb je een hele lange adem en een grote zak met geld nodig ben ik bang.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dido schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Nou, nou. Er wordt momenteel inderdaad wat meer gestaakt dan "we" gewend zijn, maar "de eeuw van de stakingen" uitroepen gaat ook wel weer ver. We zijn nog niet eens op een kwart van deze eeuw, en je gaat even voorbij aan de (tweede helft van de) 20ste eeuw, waarin de mijnsluitingen in meerdere landen tot veel grotere (en gewelddadige!) stakingen leidden dan wat we nu zien.
Tja, kijk naar de afgelopen 10 jaar:
- onderwijs
- zorgmedewerkers
- ziekenhuizen
- OV
- boeren

En ik zal nog wel wat missen. Niet gewelddadig als vroeger, maar het lijkt wel 'de standaard' te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

President schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Tja, kijk naar de afgelopen 10 jaar:
- onderwijs
- zorgmedewerkers
- ziekenhuizen
- OV
- boeren

En ik zal nog wel wat missen. Niet gewelddadig als vroeger, maar het lijkt wel 'de standaard' te worden
Toch wordt er in Nederland maar weinig gestaakt:
Ook volgens hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp van de Universiteit van Amsterdam wordt er meer gestaakt, maar het aantal stakingen ligt in vergelijking met andere Europese landen nog altijd heel laag, zegt hij. “Nederland is wat dat betreft een redelijk rustig land. We staken hier weinig en dat verandert echt niet door deze paar extra stakingen. We zitten aan de onderkant van de middenmoot in Europa.”
Zie https://www.parool.nl/ned...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dat er nu gestaakt wordt komt omdat het de laatste jaren vrij rustig is geweest, en er nu veel CAO's afliepen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
@President Onderwijs- en OV-stakingen herinner ik me ook nog uit de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw, da's niks nieuws. Boeren staken helemaal niet (ze zijn immers eigen baas...)
Hell, ik heb zelf als middlebare scholier nog "gestaakt", en studenten staakte vorger ook nog wel eens (tegen invoering van de OV-studentenkaart, tegen afschaffing van de OV-studentenkaart, en wat te denken van de Maagdenhuisbezetting :X
Maar goed, het is geen wedstrijdje. Het gaat wel erg ver off-topic om stakingen te gaan zitten tellen. Ik blijf bij mijn punt dat je na 22 jaar nog niks kunt zeggen over "de eeuw van stakingen".

[ Voor 23% gewijzigd door Dido op 05-03-2023 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
OV betekent toch ook "Onder Voorbehoud" ;)

Maar goed, vraag jezelf wat meer frustratie kost: je 'recht' (wat dit dan ook is) proberen te halen of het laten gaan en stappen ondernemen om het OV niet meer te hoeven pakken.

Zelf heb ik die keuze lang geleden al gemaakt en als ik een keertje met het OV 'moet', dan gaan er altijd dingen mis. Al moet ik zeggen dat mijn weerzin zo groot is zelfs 1 minuut vertraging mijn gevoelens jegens het OV weer bevestigd :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Roenie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:52:
als ik een keertje met het OV 'moet', dan gaan er altijd dingen mis.
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik in een vertraagde trein zat en dat iemand het nodig vond luidkeels (aan de telefoon of tegen medereizigers) te melden dat ze haast nooit met het OV gingen, maar als ze dan gingen, het altijd mis ging.

Dan denk ik (en veel van mijn medeforensen) ook, blijf dan verdomme gewoon thuis, dan waren wij met zijn allen op tijd geweest voor het avondeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Roenie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:52:
OV betekent toch ook "Onder Voorbehoud" ;)

Maar goed, vraag jezelf wat meer frustratie kost: je 'recht' (wat dit dan ook is) proberen te halen of het laten gaan en stappen ondernemen om het OV niet meer te hoeven pakken.

Zelf heb ik die keuze lang geleden al gemaakt en als ik een keertje met het OV 'moet', dan gaan er altijd dingen mis. Al moet ik zeggen dat mijn weerzin zo groot is zelfs 1 minuut vertraging mijn gevoelens jegens het OV weer bevestigd :(
Ik snap dat je dat zegt hoor, en uiteraard zal ik de volgende keer gewoon met de auto gaan want het gaat gewoon keer op keer mis. Maar ik wil gewoon even terugdrukken. Ik wil dat ze duidelijk de boodschap meekrijgen dat dit gewoon echt niet kan en dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik durf te wedden dat de CEO van Qbuzz niet stond te vernikkelen op een station om 9 uur 's avonds (en nee, in het station was het net zo koud, er werd niet gestookt). Als je dat echt aan het hart gaat had je toch ergens een bus geregeld om die mensen naar huis te brengen? Ik had mijn vrouw nog, maar er stonden daar ook legio mensen die letterlijk geen kant op konden en soms ook geen nederlands spraken (en er dus weinig van begrepen).

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:59:
Als je dat echt aan het hart gaat had je toch ergens een bus geregeld om die mensen naar huis te brengen?
Ik heb echt wel bergip voor je ongemak en frustratie, maar als QBuzz andere bussen inzet om bussen die door een staking uitvallen te vervangen, dan heb je het over inzetten stakingsbrekers. Dat mag nou net niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10

Spotmatic

Ken sent me

Dido schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:57:
[...]
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik in een vertraagde trein zat en dat iemand het nodig vond luidkeels (aan de telefoon of tegen medereizigers) te melden dat ze haast nooit met het OV gingen, maar als ze dan gingen, het altijd mis ging.

Dan denk ik (en veel van mijn medeforensen) ook, blijf dan verdomme gewoon thuis, dan waren wij met zijn allen op tijd geweest voor het avondeten :+
Mea culpa. Ik ga misschien 1x in de 2 of 3 jaar met de trein (toch wel handig als je een keertje naar de randstad moet zonder parkeergezeik), maar ook in mijn beperkte ervaring gaat er bij de NS altijd weer iets mis. Het zal je dus niet verbazen dat ik een fervente autorijder ben geworden. Openbaar vervoer is echt zonde van mijn tijd en geld.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik reis al decennia met het OV. Les 1: reis niet als er al bekend is dat er mogelijk gedoe gaat zijn, ook al zegt welke reisplanner dan ook dat het gewoon moet kunnen.

Nuance: ik reis momenteel gerust met NS (soms ook GVB, als ik naar het kantoor in Amsterdam ga), maar iets met streekvervoer daar begin ik gewoon niet eens aan bij de kleinste stakingsdreiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Anoniem: 39993 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:30:
Ik reis al decennia met het OV. Les 1: reis niet als er al bekend is dat er mogelijk gedoe gaat zijn, ook al zegt welke reisplanner dan ook dat het gewoon moet kunnen.

Nuance: ik reis momenteel gerust met NS (soms ook GVB, als ik naar het kantoor in Amsterdam ga), maar iets met streekvervoer daar begin ik gewoon niet eens aan bij de kleinste stakingsdreiging.
NS heeft ook al gewoon een nieuwe CAO afgesloten een paar maanden terug... dus die hoeven niet meer te staken.
[...]

Laat het nu zo zijn dat CAO's (integraal onderdeel van de arbeidsovereenkomsten) voor bepaalde tijd worden afgesloten en nu dus aflopen. Kortom: er ís geen staande afspraak - de staking gaat over de voorwaarden van de nieuwe afspraken. En dan is een staking gewoon een tussenvorm: tijdelijke werkonderbrekingen zijn ook voor de werkgever uiteindelijk gunstiger dan als het halve personeel permanent wegloopt.

En de eis van de vakbonden komt gewoon neer op inflatie-correctie (en dan enigszins variabel vanwege de correctie naar verschillende looptijden van CAOs): die zijn hoog omdat de inflatie hoog is. Bij onze zuiderburen wordt dat gewoon automatisch geregeld en gaan stakingen vaak over verhoging of roosterwijzigingen bóvenop de inflatiecorrectie. Ik vind het nogal bizar dat veel bedrijven die correctie wél automatisch in hun productvoorwaarden toepassen, maar voor hun werknemers ineens een 'belachelijke eis' zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb geleerd dat je uitgaven moet doen en bonnetjes bewaren. Dat wordt (bij mij althans) altijd gerestitueerd. Dus: laat niet je vrouw komen: neem een taxi of desnoods een hotel.

Afgelopen augustus viel mijn nachttrein naar Zürich uit. Ik heb toen bij familie overnacht, en een lift gekregen en kreeg daar geen cent voor.

In september weer zo'n akkefietje, en toen heb ik alles op de duurste manier opgelost. Alle bonnetjes ingeleverd, en kreeg alles vergoed.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Alleen ter info, maar compensatie van zelf uitgegeven geld zonder overleg met de vervoerder is hooguit uit coulance, en geen recht.
Als reiziger moet je namelijk eerst de vervoerder zelf de mogelijkheid geven om het issue op te lossen. NS regelt in het algemeen taxi's naar huis voor gestrandde reizigers, of een hotelkamer voor internationale reizigers en een omboeking/restitutie van het ticket.
Als er geen personeel is dat het kan regelen, dan is klantenservice daarvoor 24 uur per dag beschikbaar, via telefoon of via de informatiezuil die op elk NS station beschikbaar is.
Andere vervoerders (ook in het buitenland) zullen soortgelijke processen hebben, aangezien het een Europese verordening is die dit regelt.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 05-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
OV en de bijhorende frustraties ken ik helaas te goed, er is een tijd geweest dat ik wekelijks klachten kon indienen. Ik ben iemand waarbij de frustratie niet meer zakt omdat er geen manier is om het opgelopen ongemak terug te doen. Met het OV heb je bijna nergens recht op.

Nu ben ik 10 jaar fervent autorijder. En zijn ze bezig dat steeds duurder en onaantrekkelijker te maken tot je op een dag niet anders meer kan dan terug naar het OV te gaan wat alleen maar slechter wordt...

Soms moet ik nog met het OV als een bestemming niet bereikbaar is gemaakt met de auto, de parkeerkosten absurd zijn geworden of als de auto simpelweg reparaties nodig heeft. En dan is het relatief vaak alsnog gezeik. Nu zoals met de stakingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

EDIT schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:08:
Alleen ter info, maar compensatie van zelf uitgegeven geld zonder overleg met de vervoerder is hooguit uit coulance, en geen recht.
Als reiziger moet je namelijk eerst de vervoerder zelf de mogelijkheid geven om het issue op te lossen. NS regelt in het algemeen taxi's naar huis voor gestrandde reizigers, of een hotelkamer voor internationale reizigers en een omboeking/restitutie van het ticket.
Als er geen personeel is dat het kan regelen, dan is klantenservice daarvoor 24 uur per dag beschikbaar, via telefoon of via de informatiezuil die op elk NS station beschikbaar is.
Andere vervoerders (ook in het buitenland) zullen soortgelijke processen hebben, aangezien het een Europese verordening is die dit regelt.
NS regelt een bus of taxi voor je als er een trein is uitgevallen, ja.

Maar NS ritselt geen bus als treinpersoneel staakt, want dan hebben ze stakingsbrekers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
@Dido Mijn reactie was dan ook geen antwoord op TS (die heb ik al eerder in het topic gegeven), maar een reactie op Varienaja in "Advies klacht aan NS"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het gaat me niet om het geld :). Sowieso vergoed mijn werkgever alles wat de vervoerder niet vergoed. Het gaat me om het ongemak en de erkenning (gebrek er aan vooral dus) daarvan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:52:
Het gaat me niet om het geld :). Sowieso vergoed mijn werkgever alles wat de vervoerder niet vergoed. Het gaat me om het ongemak en de erkenning (gebrek er aan vooral dus) daarvan.
Maar wat wil je nou écht bereiken dan? Smartengeld ofzo? Wat wil je met deze bijna-kruistocht nu écht bereiken?

Ik weet niet hoor, maar ipv zo door te blijven drammen, kan je je er niet gewoon bij neerleggen en iets meer nuttigs en produktiefs gaan doen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Van wie wil je die erkenning dan, en in welke vorm verwacht je die?

De NS is helemaal geen partij, dus daar hoef je niets van te verwachten.

Een van de regionale vervoerders waar het personeel van staakte? Die hebben echt wel wat anders aan hun hoofd dan jouw perikelen, die hebben boze werknemers en vakbonden in hun nek hijgen. Die hebben als bedrijf dus nog veel meer last van die staking dan jij als individu.

Ik zou zeggen, ga dan bij de bonden klagen die de stakingen organiseerden. Maar die zullen zich er ook niet veel aan gelegen laten zijn wat jij ervan vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
[...]Ik durf te wedden dat de CEO van Qbuzz niet stond te vernikkelen op een station om 9 uur 's avonds (en nee, in het station was het net zo koud, er werd niet gestookt).
De tijd dat je een eerste klasse kaartje kon kopen en vervolgens op het station in de warme 1e klasse wachtkamer de wachttijd kon verpozen onder het genot van glaasje oude genever ligt alweer een tijdje achter ons. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
Ok, dan bij deze:

Als medewerker van de NS en Qbuzz bied ik mijn nederige excuses aan! We zullen proberen om de volgende keer de reisinformatie up-to-date proberen te houden en hopen dat dit nooit meer voorkomt!

Als u ons uw adres stuurt zullen we u een puzzelboek toesturen, want we houden u uiteraard graag als klant en dan heeft u een volgende keer bij vertraging of als bijrijder in de auto bij u vrouw iets te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je tegen windmolens wilt vechten, be my guest. Maar verloren tijd en moeite :)

Je hebt simpelweg een aantal vervoersbewijzen gekocht en that's it. NS heeft de geld terug bij vertraging regeling, maar alleen omdat ze dat vanuit de overheid opgelegd is. En zij hebben hun ding gedaan.
Of de overige vervoerders zoiets hebben: geen idee. En bij stakingen is sowieso overmacht, dus wordt ook gewoon afgewezen, als ze er al iets meer doen.

Ov in NL is de reden dat we fileproblematiek hebben. Voor de rest heb je (Nofi) imho de onterechte aanname gedaan dat je op het OV kon vertrouwen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ilmar schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:46:
[...]

NS heeft ook al gewoon een nieuwe CAO afgesloten een paar maanden terug... dus die hoeven niet meer te staken.

[...]
Klopt. En zodra er stakingsdreiging of ander mogelijk gedoe is bij NS, pak ik die dagen dus niet de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dido schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Ik roep dat dan ook niet in de trein. Dat doe ik wel hier ;)

Maar goed, het OV vermijden doe ik wanneer het kan. Alleen eens in de paar jaar ontkom ik niet aan de trein. De metro/tram een paar keer per jaar.
[...]Ik snap dat je dat zegt hoor, en uiteraard zal ik de volgende keer gewoon met de auto gaan want het gaat gewoon keer op keer mis. Maar ik wil gewoon even terugdrukken. Ik wil dat ze duidelijk de boodschap meekrijgen dat dit gewoon echt niet kan en dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik durf te wedden dat de CEO van Qbuzz niet stond te vernikkelen op een station om 9 uur 's avonds (en nee, in het station was het net zo koud, er werd niet gestookt). Als je dat echt aan het hart gaat had je toch ergens een bus geregeld om die mensen naar huis te brengen? Ik had mijn vrouw nog, maar er stonden daar ook legio mensen die letterlijk geen kant op konden en soms ook geen nederlands spraken (en er dus weinig van begrepen).
Het is aan jezelf om te bepalen hoeveel energie je wilt steken hierin. Ieder principe heeft zijn prijs.
President schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Ok, dan bij deze:

Als medewerker van de NS en Qbuzz bied ik mijn nederige excuses aan! We zullen proberen om de volgende keer de reisinformatie up-to-date proberen te houden en hopen dat dit nooit meer voorkomt!

Als u ons uw adres stuurt zullen we u een puzzelboek toesturen, want we houden u uiteraard graag als klant en dan heeft u een volgende keer bij vertraging of als bijrijder in de auto bij u vrouw iets te doen :)
Als medewerker van NS en Qbuzz (beide ondernemingen tegelijk?) ben je een ambassadeur van die organisaties en dan is een dergelijke sarcastische posting wellicht niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dat laatste ga je never nooit krijgen, stop met zoeken naar een manier. Ga voortaan gewoon met de auto en haal je voldoening uit het feit dat je geld niet meer naar de NS/blauwnet/etc gaat, maar naar de tinq/shell/etc.

Vergeet daarnaast nooit meer dat het ov in Nederland (iig buiten de Randstad) gewoon bagger is. Als het rijdt, prima, maar als er ook maar iets mis gaat, gaat het ook echt meteen goed mis, zonder info, hulp of oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Roenie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:27:

Als medewerker van NS en Qbuzz (beide ondernemingen tegelijk?) ben je een ambassadeur van die organisaties en dan is een dergelijke sarcastische posting wellicht niet handig.
Dat was uiteraard geheel sarcastisch, ik ben werkzaam in het basisonderwijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:27

Agent47

I always close my contracts.

Je gaat hier 0.0 mee winnen. Stop je energie ergens anders in. Boos worden tijdens de hele happening snap ik. Maar laat het gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Graag on-topic blijven. De vraag is: "hoe dien ik een klacht in?". Niet "Wat kan ik beter met mijn tijd gaan doen?" of "Welk ander vervoermiddel kan ik beter pakken?".

Tevens is dit geen huiskamer, dus sarcasme etc mogen achterwege blijven.

Graag wijs ik nog even op het volgende:
Als je iets leest, heb je 3 opties:
- je negeert een post of topic
- je reageert vriendelijk én inhoudelijk
- je dient een TR in

Al het andere hoort hier niet thuis.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 18:15
Werkt dit niet gewoon hetzelfde als wanneer je een fysiek product koopt bij een webwinkel en dat product voldoet niet? Je koopovereenkomst is met die webwinkel, niet met de fabrikant van het product.

In dit geval heb je dus een koopovereenkomst met NS, dat hun onderleveranciers het gevraagde product niet leveren is het probleem van de NS.

Oftewel: geld terugvragen, minstensl voor het deel dat niet geleverd is, wetende de diensten van Blauwnet/Qbuz. Helaas is de wetgeving hier zo dat een busbedrijf geen vervangende bussen van een ander bedrijf in kan zetten want dat is dan weer staking omzeilen ofzo en dat is dan weer niet eerlijk voor die gasten die 14% (!!) loonsverhoging eisen 8)7

En de volgende keer mooi met de auto gaan of niet met het OV als er stakingen aangekondigd zijn, waar dan ook. Ook al is het maar het boemeltreintje tussen Lievelde en Winterswijk.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 06-03-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
HTT-Thalan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:45:
[...]
Ik heb gewoon een rijbewijs, ik neem af en toe de trein vanuit een milieuoogpunt en door de aanhoudende berichtgeving in de media hierover (voordelen van treinvervoer, onderweg kunnen werken enzo).
[...]
Je hebt een rijbewijs, je hebt een hekel aan het OV, en dan ga je uitgerekend op een dag met mogelijk aangekondigde stakingen met het OV? Dat zou ik dan juist niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52
Er is al eerder uitgebreid gereageerd op je 'hoe dien ik een klacht in' vraag en of dit kans van slagen heeft. Bedenk je even goed wat je hier uit wilt halen en hoe. Complete genoegdoening ga je niet krijgen, maar in mijn ervaring kan je soms wel een handreiking krijgen van een klantenservice afdeling. Zolang je je grieven helder, duidelijk en zonder al te veel #@*% termen in een schrijven weet te krijgen (digitaal of ouderwets) dan kan je in ieder geval een reactie verwachten en vaak is het zo dat je initieel niet veel meer dan een standaard antwoord krijgt, maar bij een beetje doorzetten door te reageren, je wens te blijven herhalen, eventueel proberen om het naar een tweedelijns servicemedewerker te krijgen kan je toch misschien iets van compensatie krijgen bovenop een standaard vergoeding. Let wel op dat je hierin redelijk blijft en niet gelijk voor de hoofdprijs gaat.

Als je de klachtenprocedure ingaat buiten NS (of de andere vervoerder) om dan gaat de kans om iets meer dan je reiskosten terug te krijgen meestal richting de nul. Er is al eerder uitgelegd dat de NS geen volledige leververplichting lijkt te hebben en de andere bedrijven kunnen naar de berichten in de media wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb bij de NS een automatische weigering uit het systeem ontvangen, zo lijkt het. Daarom nu ook een claim melding ingestuurd bij arriva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:55:
Werkt dit niet gewoon hetzelfde als wanneer je een fysiek product koopt bij een webwinkel en dat product voldoet niet? Je koopovereenkomst is met die webwinkel, niet met de fabrikant van het product.
Nee. In dit geval is het een 'consumeerbaar' product. Je hebt een ticket voor een bepaald traject voor een bepaalde dag. Dat is niet overdraagbaar, inruilbaar of wat dan ook. Dus dan heb je ook geen recht op de wet koop op afstand.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Spotmatic schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Mea culpa. Ik ga misschien 1x in de 2 of 3 jaar met de trein (toch wel handig als je een keertje naar de randstad moet zonder parkeergezeik), maar ook in mijn beperkte ervaring gaat er bij de NS altijd weer iets mis. Het zal je dus niet verbazen dat ik een fervente autorijder ben geworden. Openbaar vervoer is echt zonde van mijn tijd en geld.
Ik wil toch even een lans breken voor de NS, ook al is het wellicht wat offtopic. Ik reis iedere week op drie verschillende trajecten en op verschillende tijdstippen met de NS en ik heb eigenlijk nooit problemen. Misschien komt het doordat ik in de randstad reis. Maar de treinen komen zo goed als altijd op tijd en ik kan bijna altijd zitten.
Pagina: 1