Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:57
Ik zie zojuist een klein plasje water onder de aansluiting van de aanvoerleiding op de convector liggen (zie onder in beeld). Ook zit er een kleine druppel water bij iets wat op een schroef boven de retour lijkt (hoger in beeld). Dit is te zien nadat de installatie al drie uur uitstaat. Nu weet ik niet of dit al langer speelt, zo vaak kijk ik niet in de put. Anderhalve maand geleden heb ik zelf wat ventilatoren op de radiator gelegd (ben dus niet aan de aansluitingen geweest) en bij het schoonmaken van de convector toen is me ook geen lekkage opgevallen. Afgelopen maand is er verder niks veranderd. Het huis is uit de jaren 80, dus ik verwacht de convector en koppeling ook. Is het slim om te proberen de koppeling en schroef iets strakker te draaien of wordt het dan waarschijnlijk alleen maar erger? En als ik zelf ga draaien, draai je die koppeling strakker door hem met de klok mee te draaien, of draait die juist andersom? En draaien als de installatie warm of koud is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lruzmZp6zKemg4Kua-_n58jC1mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPXEncG8Cnvj2rKXfXlao2AD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 05-03-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Hoe ga je aan de koppeling draaien? Lijkt mij dat dit vaste aansluitpunten zijn waar deze bochten in zijn gedraaid, dan zou je dit hele ding los moeten halen en dan het draad opschonen en opnieuw met henneptouw inwikkelen.

Maar misschien is er iemand met ervaring of een handigheidje die je beter kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
IplugNplay schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:05:
Hoe ga je aan de koppeling draaien? Lijkt mij dat dit vaste aansluitpunten zijn waar deze bochten in zijn gedraaid, dan zou je dit hele ding los moeten halen en dan het draad opschonen en opnieuw met henneptouw inwikkelen.

Maar misschien is er iemand met ervaring of een handigheidje die je beter kan helpen.
Als je goed kijkt zie je een zeskant ring zitten net na de bocht, voor het blok zelf (geelgroen van kleur) met nog een (plastic) ringetje. Het lijkt me dat die zeskant ring aan te draaien is...?

Edit. Dit ding dus. Plastic ringetje is zwart en net zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2fONvaSVaB_iLADNw325xaI_i4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0P87mtN5hu6ALUaIZtfU8GI4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 05-03-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
zunrob schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:07:
[...]

Als je goed kijkt zie je een zeskant ring zitten net na de bocht, voor het blok zelf (geelgroen van kleur) met nog een (plastic) ringetje. Het lijkt me dat die zeskant ring aan te draaien is...?

Edit. Dit ding dus. Plastic ringetje is zwart en net zichtbaar.
[Afbeelding]
Oja ik zie het, lijkt een overgang, dus als je er nu aan draait gaat ie een kant vaster andere kant losser. Met henneptouw kan je wel wat heen en weer bewegen zonder dat het lekken gaat... als het nieuw is dan. Dit ziet er uit als een uitdagende klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@zunrob Denk dat er niets te draaien valt. Vaak zit er een zeskant op die aansluiting zodat je verder fittingwerk kan monteren zonder krachten uit te oefenen op de convector. Die convector is n.l. van dun materiaal.
Vrees dat demontage en opnieuw fitten buiten de convectorput de enige oplossing is. De zeskant die je ziet is vermoedelijk een messing verloop van 3/4” naar 1/2”.

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 05-03-2023 10:17 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wat raar dat dit nu opeens begint te lekken. Wat is het doel van die schroef bij de retour? Die lekt ook, maar daar kan ik ook niet bijkomen om aan te draaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik vind het geheel er erg roestig uit zien. Als dit er bij mij thuis zo uit zag, zou ik er niet meer aanzitten tenzij met als doel de boel te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zunrob schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:06:
Wat raar dat dit nu opeens begint te lekken. Wat is het doel van die schroef bij de retour? Die lekt ook, maar daar kan ik ook niet bijkomen om aan te draaien...
Zal wel voor het ontluchten zijn, tamelijk spartaans uitgevoerd.

Als het niet te hard lekt, de boel laten zitten. Als je het wilt verhelpen moet alles los en opnieuw in elkaar met goeie dichtig ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Dat had ik zelf ook al bedacht. Het geheel ziet oud uit, en het is een flinke klus om er iets aan te doen. Ik blijf er voor nu vanaf en heb er een klein bakje onder gezet. Vanzelfsprekend is er nu hij warm is niets te zien, of simpelweg doordat het verdampt of doordat het allemaal een beetje uitzet. Wel heb ik de druk in het systeem wat verlaagd, dat was 1.9 bar bij de ketel en staat nu rond de 1.3 bar. Dat zou de ketel nog steeds prima moeten vinden. De druk 1 meter boven de plek waar hij nu lekt is meer dan 1.8 bar. Zo is in ieder geval de druk bij die plek ook iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:13
Die lijnen op dat bochtstuk (binnenzijde) van de detail foto. Zijn dat materiaalscheuren?
Van de zomer alles eruit en vervangen waar nodig.
Vraag me wel af waar je 3delige koppeling zit, waardoor het überhaupt nog los kan.
Of hebben ze alles gemonteerd en toen de perskoppelingen geperst en kan het er helemaal niet uit zonder slopen.
En neem "henneptouw voor de hobbyist"= loctite geel als je met hennep niet vertrouwd bent.

[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 05-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:11
Je zou kneedbaar metaal kunnen gebruiken, maar ik zou niet proberen een schroef aan te draaien, het is oud en mogelijk maak je iets meer kapot.

Met kneedbaar metaal kun je het omhullen, het hoeft niet helemaal roestvrij te zijn (wel latex handschoenen gebruiken). Daarna kun je het ook niet meer loskrijgen, maar zo kun je het vervangen uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dapdodo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:57:
Die lijnen op dat bochtstuk (binnenzijde) van de detail foto. Zijn dat materiaalscheuren?
Van de zomer alles eruit en vervangen waar nodig.
Vraag me wel af waar je 3delige koppeling zit, waardoor het überhaupt nog los kan.
Of hebben ze alles gemonteerd en toen de perskoppelingen geperst en kan het er helemaal niet uit zonder slopen.
En neem "henneptouw voor de hobbyist"= loctite geel als je met hennep niet vertrouwd bent.
Wat bedoel je precies met de lijnen op het bochtstuk? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar dat zijn verdikkingen in de bocht.

Aansluiten en vervangen dient boven in de put te gebeuren waar de leidingen de put inkomen in komen, zie foto. Die bochten en het tussenstuk lijken er inderdaad op geperst te zitten.
Kabels en electronica die je ziet zijn van de HeatBooster en de ventilators die op de convector liggen en die hierdoor aangestuurd worden. Balen als de convector vervangen moet worden, ik heb alles voor die ventilators mooi op maat gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbsK9KbUSmqQ3jrN01KII1I7F-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpguLThUW8d6gXp7oWAcoqux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Niet geperst, gewoon dikwandig staal waar draad op gesneden is. Zo deden ze dat tot in de jaren 70.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Maar is dit überhaupt nog te repareren met behoud van deze convector? Want het lijkt erop dat het blok waarop de leidingen zijn aangesloten en de lekkage is (en waar ook die schroef in zit die lekt) inherent onderdeel is van de convector.

@canonball, kneedbaar metaal, is dat in dit geval goed te gebruiken? De lekkage lijkt namelijk te zitten tussen leiding, plastic ring en blok van de convector.
ericplan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:22:
Niet geperst, gewoon dikwandig staal waar draad op gesneden is. Zo deden ze dat tot in de jaren 70.
Volgens mij is dit huis uit 1987. Vast een oudere installateur geweest toen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 05-03-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zoals gezegd: convector demonteren door de koppelingen bij de kraan los te maken. Daarna buiten alles opnieuw fitten, want je krijgt de bochten er niet uitgedraaid zonder alles te demonteren.
Typisch een klus voor na het stookseizoen.
Omdat je de spullen vast niet hebt kan je alles ook vervangen door knelfittingen en dunwandig staal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zunrob schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Volgens mij is dit huis uit 1987. Vast een oudere installateur geweest toen. ;)
Knelfittingen werden in die tijd door echte installateurs gezien als pauperoplossing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ericplan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Knelfittingen werden in die tijd door echte installateurs gezien als pauperoplossing.
Bij die bochten lekt het ook niet, dus daar is niks op aan te merken inderdaad! :)
De druk bij de ketel is nu 1.4 bar. Volgens de ketel specificaties is het minimum wat ie wil 0.8 bar. Ik zou dus nog iets lager kunnen gaan, wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zunrob schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Bij die bochten lekt het ook niet, dus daar is niks op aan te merken inderdaad! :)
De druk bij de ketel is nu 1.4 bar. Volgens de ketel specificaties is het minimum wat ie wil 0.8 bar. Ik zou dus nog iets lager kunnen gaan, wat raden jullie aan?
Gewoon in de gaten houden, zonodig bijvullen en zorgen dat je het stookseizoen doorkomt. Ondertussen bedenken of je dit zelf wil oplossen, of dat je het overlaat aan een installateur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:13
@zunrob, Ziet er beter uit dan ik dacht. Maar alles naar boven de grond en opnieuw in elkaar fitten. Er zitten nog schuine hoeken in de bochten. Dacht aan beginnende scheur corosie. Zoek er een flexibel blijvende dichtingspasta bij, dan kan het vast weer wel even mee. Zie verder @ericplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb net nog eens goed gekeken. De aansluiting op het blok van de aanvoer heeft een grotere diameter. Daarom zit er tussen het bochtstuk en die aansluiting een soort van "converter" (weet de juist naam niet), met een ringetje tussen betreffende converter en het blok.
De echte oplossing staat hierboven, maar ik vraag me af of ik die converter nu niet wat strakker kan draaien om het zo vol te houden tot de echte reparatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWspUKnFkpXY8bsMM10ij8emfC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxCkeHaP4tOv7FModwaDJIVu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nee, gewoon afblijven. Die messing ring is een verloop van 3/4” bu naar 1/2” bi. Schreef ik vanochtend ook al ericplan in "Convector lekt bij aansluiting"

Grote kans dat het op meer plaatsen gaat lekken als je eraan zit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
na het stookseizoen pas mee beginnen.. zo te zien kan de convector er wel "uit" gezien de koppelingen bij de radiator kraan wel los kunnen..

hele zwikje er uit.. kijken of de lekkage te verhelpen is door het geheel uit elkaar te halen en hopen dat het met opnieuw fitten dicht is.. zolang de convector zelf maar geen schade heeft...

het stukje leidingwerk is wel te vervangen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Duidelijk. Dan ga ik beter voorlopig ook niets doen met kneedmetaal lijkt me, dan kan ik het sowieso niet meer hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik besef me net dat we binnenkort op vakantie gaan. Hoe groot is de kans dat zo een lekkage opeens (veel) erger wordt/dadelijk helemaal leeg loopt? Want dan is het zaak er eerder iets aan te doen, aangezien ik het in de vakantie natuur niet in de gaten kan houden... Of is een grote bak eronder voldoende?
Nu ligt er elke ochtend een plasje van 5 cm onder, hij lekt alleen als je koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

zunrob schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:20:
Ik besef me net dat we binnenkort op vakantie gaan. Hoe groot is de kans dat zo een lekkage opeens (veel) erger wordt/dadelijk helemaal leeg loopt? Want dan is het zaak er eerder iets aan te doen, aangezien ik het in de vakantie natuur niet in de gaten kan houden... Of is een grote bak eronder voldoende?
Nu ligt er elke ochtend een plasje van 5 cm onder, hij lekt alleen als je koud is.
Als je zekerheid wilt op vakantie dan moet je de verwarming uit zetten en de druk naar 0 brengen, dan zal er bitter weinig lekken. Leeglopen doet die dan niet door het vacuüm.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 07-03-2023 08:29 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Waar komt het water terecht bij lekkage? Kruipruimte met zand? Kan het daar kwaad?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ericplan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:46:
Waar komt het water terecht bij lekkage? Kruipruimte met zand? Kan het daar kwaad?
In de bak van de convector. Die lijkt vrij afgesloten te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:37
@zunrob een klusje uitstellen. tot het fatsoenlijk weer is. en twee haal loctitie 55 pakkingdraad beschikbaar bij de bouwmarkt,
in verhouding wel duurder maar werkt beter. henep gebruik je echt maar 1 keer de loctite 55 bij vele andere klussen ook.
https://www.warmteservice...aYNQkoLaprfBoCPaEQAvD_BwE
en met de schroefdraad mee fitten. en verder vrij simpel spul. lekt het nog overnieuw en dikker fitten.
Pagina: 1