Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Programma voor beheer van korte video-fragmenten / clips?

Ik heb een aantal (home)videobestanden van 60 minuten en meer (bron: Sony Hi-8).
Deze grote files wil ik gaan opknippen in kleinere clips. Maar ik heb ook heel veel kleine, korte filmpjes van mijn iPhone, een Canon IXUS 60 en een Pentax K-5 camera.

Bestaat er misschien een programma (Windows, liefst freeware) waarmee ik mijn eigen gecreërde 'bibliotheek' van video-fragmenten kan beheren?
Ik bedoel, je kunt individuele videofragementen natuurlijk een naam geven, maar mij lijkt het handiger om in een video-viewer o.i.d. de fragmenten ook te kunnen voorzien van tag's, waarmee je later fragmenten makkelijk kunt terugzoeken en -vinden. En die tags wil ik dan bij voorkeur met een universeel systeem ín het video-bestand opnemen. En, logisch, de Video-fragmenten zouden zich liefst moeten mogen bevinden in diverse subdirectories.
Voor audio (MP3, FLAC) gebruik ik bijv. MP3Tag, voor foto's (JPG etc) XnViewMP, maar zoiets voor videofragmenten ben ik nog niet tegengekomen...
Wie weet raad of wie kan me op weg helpen?

Ik ben een beginner in video-bewerking en het is me niet gelukt om het antwoord op mijn vraag van hierboven in een forum-topic terug te vinden...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Niemand reageert. Kennelijk een niet zo'n slimme vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:18

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Niet zo'n heel gekke vraag hoor, lijkt me.

Snelle zoekopdracht levert dit op: https://www.reddit.com/r/...deo_database_for_editing/

Media Asset Manager, Digital Asset Manager dus waarschijnlijk?

Misschien meer iets voor (grote) mediabedrijven? Ik ben zelf niet zo van de databases, heb bestanden vaak in mappenstructuur met duidelijke namen. (Zijn ook vaak specifieke events)

Bij een project zet ik alles bij elkaar in Final Cut, gesorteerd op type en gemarkeerd. Maar dan ben ik wel al bezig met een edit.

Of iets als dit?
Gezocht op 'Video library manager' - https://www.smarthomebegi...r-apps-to-organize-media/ (Artikel uit 2017, maar wellicht kun je er mee verder in je zoektocht)

[ Voor 14% gewijzigd door kaassouffle op 15-03-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Je wensen klinken inderdaad al snel naar een DAM (Digital Asset Manager) oplossing. Daar izjn een aantal open source varianten van, maar (voor zover ik weet) vliegen de eisen qua resources snel omhoog hoe meer je naar Hi-res afbeeldingen of video gaat.
Ik heb zelf niet zo'n ervaring met video op dat gebied (en mijn kennis op DAM is al niet meer actueel), maar mischien kan je met iets als DarkTable (open source Lightroom alternatief) ook uit de voeten.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03-2023
Savantas schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:43:
Je wensen klinken inderdaad al snel naar een DAM (Digital Asset Manager) oplossing.
Dat is ook weer een beetje overdreven... De gevraagde functionaliteit zit gewoon in de standaard Windows media player.

En ja, ook bij elke (video)camera en smartphone zit een applicatie die ongeveer hetzelfde doet.

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat niemand reageerde, eerste reactie bij dit type vragen is vaak "wat heb je zelf al gevonden?"