Toon posts:

Vreemd riool probleem...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sonnyzz97
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03 00:56
Beste lezers mijn eerste keer op een forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sinds een paar dagen loopt onze douche drain niet meer goed door, na een oaar minuten loopt de douche over.
Badkamer is zo'n 3 jaar oud en de afvoer deed z'n werk altijd goed.

Toen het probleem begon heb ik als eerste ontstopper geprobeert zonder resultaat en daarna zelf met een veer, tuinslang en hogedruk gerommelt maar helaas.

Toen een loodgieter gebeld, hij is met een dikkere veer door het douche putje gegaan tot zo'n 7 meter in het riool ( halverwege voortuin ) en haalde er een klein plukje wortels uit... conclusie wortels. Hij zegt nu dat er te weinig lucht in het systeem zit maar de rest in huis ( toilet, wasbak, vaatwasser, wasmachine enzovoorts ) loopt zonder problemen weg.

Vandaag via toilet beneden met een veer het riool in tot net voorbij de erfgrens en na 6 pogingen slechts 1x een klein stukje wortels.
En met een tuinslang in de douchedrain loopt het water gewoon door dus verstopt is het niet ( meer ).
Nu vraag ik me af,
moet ik het riool afgraven?
Is het een drukprobleem?
Kan het iets anders zijn?
Denkt iemand te weten hoe ik dit op kan lossen?

Zelf weet ik het niet meer hopelijknheeft iemand een idee wat het kan zijn.
Alvast bedankt!

...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:12
Met een camera het riool in, dan kan je zien wat EN waar het probleem zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @akatar zegt, rioolreiniger laten komen en met een camera kijken is de makkelijkste optie.

Staat er rond halverwege de voortuin iets wat diep wortelt? Een boom, heester of rozen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:19
Ik zou toch even je beluchter controleren. Had een soort gelijk probleem. De douche en wc in de badkamer liepen ook niet goed door maar geen verstoppingen. Na het vervangen van de beluchter was het opgelost. Door het verdere rioolstelsel trokken de andere afvoeren minder vacuüm zodat die wel goed doorliepen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
Je hebt een paar opties:

Over het doucheputje: Er kan nog vuil (haar / shampoo e.d.) in de leiding zitten. Met een veer kan je dat niet altijd helemaal goed wegkrijgen. Een rioolreiniger kan met een veel hogere druk doorspuiten. Hier gehad met de wasmachine liep niet meer goed. Aankoeken door wasmiddel e.d. g Even een keer doorspuiten door een rioolreiniger. Gaat al weer jaren goed.

Een rioolreiniger bellen om met een camera het een en ander te bekijken. Je hoeft in principe niet het hele riool op te graven. Als het goed is zit er bij de erfgrens een ontstoppingsstuk of putje. Deze kan je opzoeken. Bij veel gemeentes kan je een tekening met de locatie opvragen. Vraag naar de revisie van de rioolaansluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54
Wellicht het klepje van de hoofd riool aansluiting kapot/beschadigt en komen daardoor de wortels in? https://witway.nl/dyka-ontstoppingsstuk-keerklep/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
@Helox-in-a-box Dat is een optie. Alleen als de rest goed wegloopt zou het eerder richting de aansluitleiding naar de standpijp kijken of de ontluchting. Maar even opgraven en je weet het

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:55

Consigliere

Engineer

Tuinslang in afvoer werkt inderdaad.
Douchewater wat op de vloer ligt "sluit"bij instroming naar je doucheput alles af.. waardoor je een "verstopping" kunt krijgen.
De douche dient met een ø50 zijn aangesloten en het waterslot van het syphon in de douchegoot dient 50mm te zijn. ik gok dat hier iets mis gaat...
Heb je tekeningen van de riolering hoe deze loopt in de vloer?

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Sonnyzz97
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn eigen late reactie 😁

Afvoer douche is helemaal schoon.
Camera onderzoek gehad op vermoeden van wortels maar niks gevonden...
Enkel een vouw in de afvoer in de voortuin ( gefabriceerde bocht ) wordt komende week hersteld door rioleringsbedrijf maar dit lijkt niet de veroorzaker te zijn. dit is natuurlijk al jaren zo.

Vandaag op het dak geweest nergens beluchter zichtbaar ( kan het zijn dat de afzuiging en beluchter aan een gesloten zijn ? )

Oude bewoner gesproken en die zegt dat de beluchter er zou moeten zijn...

Naast al het andere wat gedaan is / gedaan gaat worden. Gaan we vandaag iniedergeval de haakse 32mm bocht vervangen door met verloopjes de bocht te vergroten naar 40mm en dan 2x 45°.

Logischer om alles te vervangen natuurlijk maar hoop daarmee een tijdelijke oplossing te creeeren ivm gebrek aan tijd door huidige verbouwing waar de badkamer helaas niet aan mee doet.

Is een beluchter altijd "zichtbaar" op het dak of zoek ik mogelijk op de verkeerde plek?

Nogmaals bedankt voor alle reacties zo ver 😁

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
Nee soms komt de ontluchting onder een dakpan uit, het hoeft niet altijd zichtbaar pijpje te zijn.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:19
Sonnyzz97 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:01:
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn eigen late reactie 😁

Afvoer douche is helemaal schoon.
Camera onderzoek gehad op vermoeden van wortels maar niks gevonden...
Enkel een vouw in de afvoer in de voortuin ( gefabriceerde bocht ) wordt komende week hersteld door rioleringsbedrijf maar dit lijkt niet de veroorzaker te zijn. dit is natuurlijk al jaren zo.

Vandaag op het dak geweest nergens beluchter zichtbaar ( kan het zijn dat de afzuiging en beluchter aan een gesloten zijn ? )

Oude bewoner gesproken en die zegt dat de beluchter er zou moeten zijn...

Naast al het andere wat gedaan is / gedaan gaat worden. Gaan we vandaag iniedergeval de haakse 32mm bocht vervangen door met verloopjes de bocht te vergroten naar 40mm en dan 2x 45°.

Logischer om alles te vervangen natuurlijk maar hoop daarmee een tijdelijke oplossing te creeeren ivm gebrek aan tijd door huidige verbouwing waar de badkamer helaas niet aan mee doet.

Is een beluchter altijd "zichtbaar" op het dak of zoek ik mogelijk op de verkeerde plek?

Nogmaals bedankt voor alle reacties zo ver 😁
De beluchter hoeft inderdaad niet op het dak te zitten. Bij mij zit de beluchter in een loze ruimte, een soort knieschot.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Sonnyzz97
Na wat onderzoeken en slopen dit weekend gelukkig bij de oorzaak uitgekomen.

Ondanks de bezoeken van het rioleringabedrijf toch tot een heel andere uitkomst gekomen dan verwacht.

Alle ellende bleek veroorzaakt door een dopje van een shampoo fles die vast zat in de afvoerbuis...

Jammer van alles er om heen maar gelukkig weten we nu wat er moet gebeuren.

Deze week de douche maar weer opnieuw betegelen 😜

Allen bedankt voor het meedenken wordt enorm gewaardeerd.

Topic kan gesloten worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee