Waterkoeling of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugrin
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 13:26
Goedemiddag,
Ik vraag mij af hoe de ervaringen zijn met watergekoelde systemen versus luchtgekoelde systemen.
Ik zit erover te twijfelen ben er ene kant beetje huiverig voor ivm evt. Lekkage? Andere kant lijkt het me wel beter koelen.
Is die angst reëel en kan je hem beter laten assembleren of zelf doen? Ik heb niet zoveel ervaring met systeem in elkaar zetten heb het twee keer gedaan eerste keer kreeg ik koelpasta op mijn moederbord tweede keer ging het goed maar water lekkage in mijn pc lijkt mij slechte zaak.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Luchtkoeling is 9 van de 10 keer genoeg voor je CPU. Alleen voor de echte top CPUs is een waterkoeler handig, of als je een kleine kast heb waar geen grote luchtkoeler in past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 12:57
Wat voor systeem heb je (op het oog)?
Zoals hierboven al genoemd is een waterkoeler eigenlijk alleen nodig bij de workstation/enthousuast CPU's als de i9's (sommige i7's) en Ryzen 9. Als je stevig wilt gaan overclocken (of een behuizing hebt waar geen fatsoenlijke luchtkoeler in past) is waterkoeling ook aan te raden. Voor alle andere toepassingen (waaronder gaming) is een goede luchtkoeler vrijwel altijd ruim voldoende. Waterkoeling wordt vaker gekozen als eyecatcher dan dat het echt nodig is. Ook gaat waterkoeling doorgaans minder lang mee en produceert het door de pomp op idle meer geluid dan een goede luchtkoeler.
Aio waterkoeling van bekende merken hebben over het algemeen zelden problemen met lekkages (tenzij er lomp mee om is gegaan hij installatie).

[ Voor 18% gewijzigd door Boris1986 op 04-03-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:12
idle meer geluid met waterkoeling? Dat is zeker niet waar.
Er is veel meer koel oppervak en water op zeg 32 C houden kan geruisloos, ook tijdens stress tests.

[ Voor 8% gewijzigd door period! op 04-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris1986
period! schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:05:
idle meer geluid met waterkoeling? Dat is zeker niet waar.
Er is veel meer koel oppervak en water op zeg 32 C houden kan geruisloos, ook tijdens stress tests.
Ik ben nog geen waterkoeling tegen gekomen waar op idle de pomp stiller is dan bijvoorbeeld een Scythe Mugen 5 PCGH.
Tijdens benchmarking is een goede waterkoeling natuurlijk superieur. Dit is echter natuurlijk geen dagelijkse realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:12
Bij mij is het iedergeval geruisloos ook de pomp (de populaire d5)
Dus wat mij betreft als je stilte en goede prestaties zoekt is waterkoeling een aanrader.
Als je niet wil knutselen zijn aio's ook een optie of gewoon blijven bij luchtkoeling ;)

[ Voor 21% gewijzigd door period! op 04-03-2023 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Boris1986 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Ik ben nog geen waterkoeling tegen gekomen waar op idle de pomp stiller is dan bijvoorbeeld een Scythe Mugen 5 PCGH.
Tijdens benchmarking is een goede waterkoeling natuurlijk superieur. Dit is echter natuurlijk geen dagelijkse realiteit.
Ik draai hier met dubbele D5 pompen op het minimale vermogen. Ze hebben 5 standen en staan op stand 1 waarbij ze vrijwel onhoorbaar zijn. Dan nog 2 stuks 4x120mm rad's en je kan gewoon draaien zonder dat er fans nodig zijn. Pas bij gamen gaan de fans draaien, op de desktop nooit. Pompen die je zo goed als niet kan horen tenzij je er met oren naast gaat zitten en geen fans die draaien, stiller kan niet.

Los van geluid is waterkoeling sowieso nergens voor nodig. Ik heb het voor de stilte en omdat het leuk is en er mooi uitziet. Wil je het echter goed doen dan kost het ook wel een hoop geld. Aan de andere kant kan een setup makkelijk 10 jaar mee als je het goed doet. Heb mijn huidige setup nu zo'n 7 jaar draaien waarbij ik de pompen heb moeten vervangen, maar dat is het dan ook. Waterkoeling is leuk voor de hobby en als het extreem stil moet zijn. Anders zou ik het niet aanraden en dan heb ik het over een dikke customset, geen goedkope AIO of budget set.

Edit: Als je niet alles zelf kan doen dan zou ik er trouwens ook niet aan beginnen. Je moet toch een keer een nieuwe GPU en dan moet je het waterblok monteren en moet je het water vervangen. Kan je dit niet zelf dan schiet het niet echt op.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 04-03-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
PilatuS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:49:
[...]

Ik draai hier met dubbele D5 pompen op het minimale vermogen. Ze hebben 5 standen en staan op stand 1 waarbij ze vrijwel onhoorbaar zijn. Dan nog 2 stuks 4x120mm rad's en je kan gewoon draaien zonder dat er fans nodig zijn. Pas bij gamen gaan de fans draaien, op de desktop nooit. Pompen die je zo goed als niet kan horen tenzij je er met oren naast gaat zitten en geen fans die draaien, stiller kan niet.

Los van geluid is waterkoeling sowieso nergens voor nodig. Ik heb het voor de stilte en omdat het leuk is en er mooi uitziet. Wil je het echter goed doen dan kost het ook wel een hoop geld. Aan de andere kant kan een setup makkelijk 10 jaar mee als je het goed doet. Heb mijn huidige setup nu zo'n 7 jaar draaien waarbij ik de pompen heb moeten vervangen, maar dat is het dan ook. Waterkoeling is leuk voor de hobby en als het extreem stil moet zijn. Anders zou ik het niet aanraden en dan heb ik het over een dikke customset, geen goedkope AIO of budget set.

Edit: Als je niet alles zelf kan doen dan zou ik er trouwens ook niet aan beginnen. Je moet toch een keer een nieuwe GPU en dan moet je het waterblok monteren en moet je het water vervangen. Kan je dit niet zelf dan schiet het niet echt op.
Gezien de beperkte ervaring van de TS ging ik eigenlijk uit van een geluidsvergelijking met een modale 240-360mm aio. Custom waterkoeling is natuurlijk een compleet andere verhaal (+kostenplaatje 8))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Boris1986 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Gezien de beperkte ervaring van de TS ging ik uit van een geluidsvergelijking met een modale 240-360mm aio. Custom waterkoeling is natuurlijk een compleet andere verhaal (+kostenplaatje 8))
Gezien de TS heeft over laten bouwen heeft ging ik dan weer uit van een customset :P Blijkbaar weten we beide niet welke van de 2 het is :) Verder is het inderdaad zo dat er een enorm verschil is in het geluid van de pomp met een AIO of customset. Een goede customset pomp kost dan ook hetzelfde als een basis AIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugrin
Bedankt voor jullie advies.
Dan ga ik er toch maar niet aan beginnen.
En hoe zit het met watergekoelde videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugrin
Niet echt een systeem op het oog maar zie ze steeds meer om me heen.
Ook videokaarten met waterkoeling kom ik steeds meer tegen.
Water en stroom is over het algemeen niet zo een hele goede combi en heb geen zin om een duur systeem(+-2500.-) in een aquarium te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hugrin schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:00:
Bedankt voor jullie advies.
Dan ga ik er toch maar niet aan beginnen.
En hoe zit het met watergekoelde videokaarten?
Als je voor een leuke custom setup gaat dan pak je de videokaart ook mee. Blokjes zijn wel prijzig met rond de 100 euro of meer, maar dan is de GPU ook wel gelijk veel stiller en koeler. Je moet dan echter ook wel 4x120mm of meer hebben wil het goed werken.

Wat betreft lekken valt het allemaal wel mee als je weet wat je doet. Je kan ook prima met luchtdruk een setup testen voordat je er water in doet. Slangkoppelingen zijn zo gemaakt dat ze nooit zomaar los kunnen komen. Neem als voorbeeld een dop die je op een colafles doet, hoe vaak lekt die in de praktijk ? En dat is goedkope rommel met plastic op plastic. Met waterkoeling heb je ringen die de boel op de plek houden en o-ringen zodat het niet gaat lekken. Je moet wel echt gekke dingen doen wil het ooit lekken. Maar goed, zonder alles met vertrouwen zelf te doen zou ik er niet aan beginnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij de videokaart precies hetzelfde: het ligt maar net aan hoe zwaar de videokaart is. Dus dag zou ik eerst maar beslissen. Als je een low-end videokaart neemt is waterkoeling tamelijk overkill. Inesteer dan geld in een stille kast met genoeg airflow.
PilatuS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:49:
Pompen die je zo goed als niet kan horen tenzij je er met oren naast gaat zitten en geen fans die draaien, stiller kan niet.
Idle draait mijn PC op drie noctua fans op ~700RPM die ik ook niet hoor als ik mijn oor er naast hou, dus ik vraag me af of er nou zo veel verschil is...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bwerg schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:15:
Idle draait mijn PC op drie noctua fans op ~700RPM die ik ook niet hoor als ik mijn oor er naast hou, dus ik vraag me af of er nou zo veel verschil is...
Het is natuurlijk lastig vergelijken als je beide systemen niet naast elkaar zet en 1 voor 1 laat draaien. Sowieso heeft het met een HDD in een systeem allemaal weinig nut want pas wanneer je geen HDD meer hebt draaien merk je hoe enorm veel herrie zo'n ding maakt. Dan heb je ook de GPU nog waarvan sommige de fans ook idle hebben draaien. Mijn pompen staan op een stuk rubber. De fans zitten vast via rubber, dus niet met schroeven van metaal. De hele kast staat op een laag rubber. Ik ben ieder onderdeel langs geweest om alles zo stil mogelijk te maken. Sommige dingen hoor je niet omdat andere onderdelen er bovenuit komen. Verder kan lucht natuurlijk ook heel erg stil hoor. Dan hou je verder nog wel een enorm verschil tussen idle en load qua geluid wat je met lucht nooit lukt.
Pagina: 1