Aansluiten 1-fasige inductie kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:23
Hoi,

Ik wil deze kookplaat aansluiten en door omstandigheden kan ik de kookgroep niet gebruiken (tenzij ik de stekker van de kookplaat haal en een andere aansluit, maar de kookplaat komt met een aangegoten stekker, die zou ik er dan vanaf moeten knippen. De draad vervangen door de huidige draad gaat niet bij de nieuwe kookplaat)

- max vermogen is 3700 -220v van deze kookplaat

Nu heb ik een stopcontact over op een eigen groep (c20 automaat) die ik kan gebruiken. Deze was voorzien voor een afwasmachine, maar die hebben we niet en ook geen plannen voor. Om dat stopcontact te gebruiken heb ik wel een verlengdraad nodig van ongeveer 2 tot 3 meter.

- kan je een 1-fasige kookplaat aansluiten via een verlengdraad? Er zit niets anders op die groep.

Aansluitgegevens van de kookplaat.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Vliegvlug

Flight Simple

Kan je die kookgroep echt niet gebruiken of bedoel je dat dat een perilex wandcontactdoos is en je de aangegoten stekker er vanwege de garantie liever niet afknipt?

Je kan natuurlijk ook zelf een adapter maken van de perilex stekker van de huidige kookplaat en daar een contra schuko aan zetten waar je je kookplaat op aansluit.

Dan heb je feitelijk een mini verlengsnoer.

Die 2 á 3 meter naar het reguliere stopcontact zou in principe ook geen probleem moeten zijn en met een standaard 1,5mm2 snoer kunnen maar moet je de automaat wel vervangen door een reguliere B16 automaat want hoe die c20 daar op komt vraag ik me echt af, een vaatwasser heeft deze ook niet nodig en een normale wcd mag maar tot 16A belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Belgie.. daar zijn de regels anders :-)

met een deugelijke kabel (2,5mm²) zou ik het wel aandurven maar dunner zou ik echt NIET doen

handleiding waar naar gelinkt wordt is niet echt duidelijk of het snoer aan de kookplaat afgenomen kan worden of niet..

indien wel zou ik de hele kabel inc stekker vervangen voor een exemplaar met de juiste lengte!

[ Voor 44% gewijzigd door SMSfreakie op 05-03-2023 20:00 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Vliegvlug schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:54:
Kan je die kookgroep echt niet gebruiken of bedoel je dat dat een perilex wandcontactdoos is en je de aangegoten stekker er vanwege de garantie liever niet afknipt?

Je kan natuurlijk ook zelf een adapter maken van de perilex stekker van de huidige kookplaat en daar een contra schuko aan zetten waar je je kookplaat op aansluit.

Dan heb je feitelijk een mini verlengsnoer.

Die 2 á 3 meter naar het reguliere stopcontact zou in principe ook geen probleem moeten zijn en met een standaard 1,5mm2 snoer kunnen maar moet je de automaat wel vervangen door een reguliere B16 automaat want hoe die c20 daar op komt vraag ik me echt af, een vaatwasser heeft deze ook niet nodig en een normale wcd mag maar tot 16A belast worden.
Op die kookgroep zit een driepolig stopcontact > foto 1 en 5, normaal in dit land, maar ongekend in andere landen. Ik kan dat stopcontact niet veranderen dusja..
1-fasige kookplaat heeft ook maar een normaal stopcontact nodig, maar die zit dus wat verder.

Ik heb eigenlijk overal c20 automaten en op de kookgroep een c32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
SMSfreakie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:57:
Belgie.. daar zijn de regels anders :-)

met een deugelijke kabel (2,5mm²) zou ik het wel aandurven maar dunner zou ik echt NIET doen

handleiding waar naar gelinkt wordt is niet echt duidelijk of het snoer aan de kookplaat afgenomen kan worden of niet..

indien wel zou ik de hele kabel inc stekker vervangen voor een exemplaar met de juiste lengte!
In tegenstelling tot het merk Etna (Atag Nederland merk), kan dat snoer er niet worden afgenomen. De foto van de achterkant van de kookplaat laat dat zien en ik lees niet zo schitterende reviews van Etna dus dat gaan we niet proberen.

Je bedoelt met 2.5mm zo'n kabel: https://www.kabelshop.nl/...1166810-i7450-t24320.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
cy-gor25 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Op die kookgroep zit een driepolig stopcontact > foto 1 en 5, normaal in dit land, maar ongekend in andere landen. Ik kan dat stopcontact niet veranderen dusja..
1-fasige kookplaat heeft ook maar een normaal stopcontact nodig, maar die zit dus wat verder.

Ik heb eigenlijk overal c20 automaten en op de kookgroep een c32.
Dat is een enkelfasig stopcontact. Ik ben die al een paar keer tegengekomen, maar altijd voor 400V. De dikke pen (onderste pen op de foto) is de aarding, de twee andere pennen zijn twee fasedraden, wat je 400V geeft (in plaats van een fasedraad en de neuter, wat 230V geeft) (vroeger 380V en 220V).

In principe kan je eenvoudig een adapter maken (eigenlijk een kort verlengsnoer, zoals eerder aangegeven), maar meet eerst eens na of daar effectief de 230V op staat. Meestal worden die afwijkende stopcontacten voor 400V gebruikt zodat je daar niet per ongeluk een normaal toestel mee kan opblazen.

In geval van twijfel gewoon een dikke (2.5mm²) verlengkabel naar een normaal stopcontact. Niet langer dan noodzakelijk voor dergelijke vermogens. En vooral geen overtollige lengte oprollen. In België mag een stopcontact met een 2.5mm² kabel met een 20A automaat afgezekerd worden. Als er geen andere grootverbruikers op die zekering zitten, volstaat dat ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
indigo79 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:06:
[...]

Dat is een enkelfasig stopcontact. Ik ben die al een paar keer tegengekomen, maar altijd voor 400V. De dikke pen (onderste pen op de foto) is de aarding, de twee andere pennen zijn twee fasedraden, wat je 400V geeft (in plaats van een fasedraad en de neuter, wat 230V geeft) (vroeger 380V en 220V).

In principe kan je eenvoudig een adapter maken (eigenlijk een kort verlengsnoer, zoals eerder aangegeven), maar meet eerst eens na of daar effectief de 230V op staat. Meestal worden die afwijkende stopcontacten voor 400V gebruikt zodat je daar niet per ongeluk een normaal toestel mee kan opblazen.

In geval van twijfel gewoon een dikke (2.5mm²) verlengkabel naar een normaal stopcontact. Niet langer dan noodzakelijk voor dergelijke vermogens. En vooral geen overtollige lengte oprollen. In België mag een stopcontact met een 2.5mm² kabel met een 20A automaat afgezekerd worden. Als er geen andere grootverbruikers op die zekering zitten, volstaat dat ruim.
Top, bedankt!
Pagina: 1