Is zonnepanelen systeem juist gedimensioneerd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Hoi,
ik heb sinds 1 maand de volgende configuratie:

11 x Hiunday zonnepanelen 430 Wp
11 x Enphase microinverter , type IQ7PLUS-72-M-INT
1 x Gateway EnVOY-S-Standard-EU
1 x Aardlekschakeling

Als ik naar mijn dagopbrengst kijk, zie ik een aflopping bij ca 3,3 KW
Ik krijg de indruk dat dit niet normaal is, dat de max opbrengst niet gehaald wordt.
Zie plaatje.

is de dimensionering fout?

Bij mijn buren zie ik een duidelijke piek, ergens midden op de dag,

Graag advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIK-Ac5a8KBovGdQ2RQPEAuEtpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REir3re7Mykbbqtdt90hYjiQ.jpg?f=fotoalbum_large

...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
11x 295 watt is 3245 watt, dus je systeem werkt goed.
De Enphase IQ7+ maakt maximaal 295 watt van de input van het paneel. Dit is 1 van de nadelen van de gekozen combinatie paneel en omvormer.
De IQ7A is zwaarder, maar duurder. Jouw panelen zitten net op het omslagpunt waarbij IQ7A wellicht zinvol had kunnen zijn.

Even de zoekfunctie gebruiken voor berekeningen / voorbeelden, deze vraag komt iedere maand 10x langs.

Aanvulling: als alle panelen van die mooie parabolen maken, heb je blijkbaar weinig schaduw en had je ze met de kennis van nu beter aan een stringomvormer kunnen hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door schumacher op 04-03-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
Ik had ook de IQ7A, maar die was niet tijdig levebaar. De 7+ zou ook voldoende moeten zijn.
Krijg € 25,00 korting op de 7A
genereert de 7A dan meer energie?
Hoeveel dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Op 2 maart al stevig aftoppen… ik zet in op pal zuid en steiler dan 45 graden.

Hoeveel je mist: sunny design, handmatige planning. 11x 430Wp configureren volgens je dak en dan een 3245W begrensde omvormer kiezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat het aftoppen in opbrengsten doet valt mogelijk nog wel mee maar zoals Ronald al aangeeft, gaat dat waarschijnlijk komende maanden alleen maar meer worden. Ik zou dat er voor €275,- korting niet voor overhebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het zal op 2-3% uit komen.

Maar dit had de installateur wel even van te voren mogen uitleggen :(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Je mist er rond de 2% opbrengst mee.

De 7+ is wel iets efficiënter bij minder zon (een groot deel van het jaar).

Nu heb ik iq7+ met 365W panelen, waar het trouwens door de hogere temperaturen in de zomer niet erger is dan rond april. Je kunt hier doorbladeren als je het wilt zien: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=89401

Nu is 430 wel flink meer dan 365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
Dank voor de nuttige info.

Wat ik niet begrijp is dat er meerdere keren gemeld wordt dat ik 2-3 % opbrengst mis.
Als ik naar de data kijk dan zie ik:
IQ7+ piek uitgangsvermogen is 295 VA
IQ7A piek uitgangsvermogen is 366 VA

Dat is toch bijna 25% meer.

Waarschijnlijk mios ik nog iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Ja, je mist het deel waarin duidelijk wordt dat panelen lang niet altijd hun Wattpiek leveren. Dat doen ze alleen op dat moment van de dag dat de positie van de zon ten opzichte van het paneel optimaal is, er geen wolken zijn, het niet te warm is, er geen schaduw van bomen of gebouw op valt, enz. enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

uncleben52 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:48:
Dank voor de nuttige info.

Wat ik niet begrijp is dat er meerdere keren gemeld wordt dat ik 2-3 % opbrengst mis.
Als ik naar de data kijk dan zie ik:
IQ7+ piek uitgangsvermogen is 295 VA
IQ7A piek uitgangsvermogen is 366 VA

Dat is toch bijna 25% meer.

Waarschijnlijk mios ik nog iets.
Je mist alleen de absolute piek van je opbrengst. Niet je hele opbrengst. Jouw 430Wp panelen leveren (zeg) 95% van de tijd minder dan 295watt vermogen. Dus alleen die 5% van de tijd dat je panelen erboven zitten, mis je opbrengst. Op jaarbasis is dat (natte vinger) 2-3% van de energie. Hoeveel precies dat hangt van het ontwerp van je installatie af.

Met een tool als PVcalc kan je dit trouwens zeer eenvoudig uitrekenen (geen inlog, paar veldjes invullen). Moet je wel je dakhelling en orientatie goed weten.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 06-03-2023 11:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

JvS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Je mist alleen de absolute piek, je 430Wp panelen leveren (zeg) 95% van de tijd minder dan 295watt vermogen. Dus alleen die 5% van de tijd dat je panelen erboven zitten, mis je opbrengst. Op jaarbasis is dat 2% van de energie

Met een tool als PVcalc kan je dit trouwens zeer eenvoudig uitrekenen (geen inlog, paar veldjes invullen). Moet je wel je dakhelling en orientatie goed weten.

295 watt is de piek voor de IQ7+, normale max is 290 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
JvS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Je mist alleen de absolute piek van je opbrengst. Niet je hele opbrengst. Jouw 430Wp panelen leveren (zeg) 95% van de tijd minder dan 295watt vermogen. Dus alleen die 5% van de tijd dat je panelen erboven zitten, mis je opbrengst. Op jaarbasis is dat (natte vinger) 2-3% van de energie. Hoeveel precies dat hangt van het ontwerp van je installatie af.

Stellen dat 430W panelen voor 95% van de tijd minder dan 295W opbrengen kan alleen kloppen indien je een heel slechte ligging hebt en/of constant veel schaduw. Heb hier 5280WP verdeeld over 16 panelen (330WP) op een SolarEdge systeem, de helft van de panelen heeft (afhankelijk van jaargetijde en tijd op de dag) flink wat schaduw, maar op wat koelere dagen in april/mei piekt het systeem (incl. schaduw dus) makkelijk 4700W (zelfs korte pieken tot boven de 5000W). De meest gunstig gelegen panelen produceren tot 345W, ondanks dat ze bestempeld zijn als 330WP.

Als de TS hier met panelen van 430WP zit en micro-omvormers die max 295W doorlaten ga je echt wel heel wat vermogen mislopen. De IQ7+ zitten op 68% van t theoretische maximum van een paneel, zou ik dat naar mijn installatie projecteren dan zouden die van mij afgetopt worden op 224W. Ik kan je zeggen, zelfs op hele warme dagen (30+ graden) komt er nog minimaal 275-280W uit de panelen, meestal 300+, oftewel 83-90% van het maximum.

De berekening via dat linkje is ook niet echt conform de werkelijkheid. Wanneer ik daar mijn gegevens invul komt daaruit dat de boel hier max ~4150W op de beste zonnige dagen zou opleveren. Nou nee, alleen op de allerwarmste zomerdagen piekt de boel hier rond de 4000-4100W, is het wat koeler dan heb ik mooie curves tot 4500-4600W, op dagen met wisselende zon/lage temperaturen pieken tussen 4800 en 5050W. En dat is MET altijd iets van schaduw op 2 tot 6 panelen; het zou zonder schaduw dus nog beter moeten kunnen.

Als ik TS was zou ik toch kijken of je andere micro-omvormers kunt krijgen die beter passen op het vermogen van de panelen. Je hebt voor 4730WP op het dak liggen, je kunt (afhankelijk van de ligging etc) zeker pieken tot 4200W moeten kunnen halen, met deze omvormers kan je maximaal die grofweg 3300W halen. 68% van het maximum haal ik begin maart al op de panelen en dan de hele zomer door t/m zeker september. Ik denk dat je eerder in de orde van 10-15% verlies hebt op jaarbasis, dan 2 of 3%.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geef het een (zeg) mee, omdat ik niet helemal weet wat het is. MIjn punt is dat je systeem meestal geen piek levert.

PVcalc is een model dat van gemiddeld weer uit gaat. Het is niet 100% kloppend voor elk jaar, maar het is het beste dat er is tov "beredeneren". Simuleren is altijd beter. En uitstekend om hier te rekenen.

op 1 maar 2023 kwam mijn set tot 1675 op pvcalc en 1800 IRL en op 22JUN22 kwam mijn set tot 2950 watt op pvcalc en 3050 IRL (en toen was het HEET). Echt 100% is het niet, het is een indicatie. Het simuleert ook paneeleigenschappen beperkt mee en gaat uit van geen schaduw. Maar om verlies door aftopping in te schatten is het een prima tool.

Ik heb het even voor een ideaal dak gedan (35 graden, puur op zuid 4300wp, 2900watt omvormervermogen). Dat levert 4054kWh op. Maak je de omvormer 4kW, dan heb je 4232kWh.

Dat is 4,3% verlies op jaarbasis.

Met een IQ7A (366watt) kom je trouwens gewoon netjes op die 4232kWH uit. Een beetje overdimensioneren kan prima :). Deze is wel erg stevig.

Let wel: dit is voor een 100% worst case situatie (35° dak puur op zuid)

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 06-03-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
Ik vind het een prima opbrengst, ik heb hetzelfde systeem, maar dan met 14 panelen.
7 op het dak, west. 7 op platdak, zuid. Op 2 maart had ik veel minder opbrengst dan jij met 11 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R1FNT7od2WoHdZMsaFJvbK8wY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRdu81hK5lXxt3KBy7Ta722b.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Spasm die 7 panelen op zuid gaat wel iets flink mis mee in de ochtend :o. Die dag was toch volledig zonnig? Jouw systeem lijkt niet echt op gang te komen.

[ Voor 55% gewijzigd door JvS op 06-03-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 16:14
JvS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:44:
@Spasm die 7 panelen op zuid gaat wel iets flink mis mee in de ochtend :o. Die dag was toch volledig zonnig? Jouw systeem lijkt niet echt op gang te komen.
Ik snap hem ook niet helemaal normaal brengen die op zuid meer op dan die anderen.

Per paneel zie je inderdaad dat ze minder hebben opgebracht dan die op west, dat is normaal gesproken nooit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l23fGO46R7g-xfK51zE8SghnvcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqZp9uy17e4xOH4tBC7EBq5s.jpg?f=fotoalbum_large

Op 1 maart zie ik wel normaal gedrag (denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlq7UWwJzY3inf8hcjfBd5R9Tck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JENK3ZOF3HaRffJgzVXj5akU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvbTu0AGAuopKDmcKT0dfwRtLKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MifTLMXScaMpQsOUsP3wMiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Spasm op 06-03-2023 12:59 ]

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
Nou, er komt heel wat info op mij af.
Grote dank hiervoor.

Om mijn situatie kompleet te maken:

hellingshoek dak = 45 grd
dak lgt op Zuid West
Er zijn geen opstakels, dus van s'morgens vroeg tot late avond zon, geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:03

tha_crazy

Mafketel

Ik heb een vergelijkbaar systeem

11x Hyundai solar 400 WP
11x IQ7+

Ligging op het zuiden & geen schaduw, en zie ongeveer hetzelfde terug op 2 maart.
Is het jammer? Mogelijk wel op de echt zonnige dagen.

Ik heb wel zelf niet bewust gekozen voor de IQ7+ ipv de IQ7A.
Voor mij was het alleen een vereiste dat het een micro systeem was ivm single point of failure en makkelijker uitbreidbaar.
Daarnaast geen (meerdere) omvormers te hebben hangen vind ik zelf wel erg fijn.

Dus ik lees wel even mee ivm de IQ7A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g2xAPgTQDA0PzbEqKK0jikZqDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aMUh5eNTeaTlpzEc6F0nWa4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door tha_crazy op 06-03-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 22:41
Ik heb net (afgelopen zaterdag) de installatie afgerond van mijn systeem:

20x Longi 410 Wp
20x IQ7+

Ligging op het zuiden met een hellinghoek van ong. 20 graden.
Beetje schaduw in de namiddag maar alleen in het vroege voorjaar.
Ik heb wel bewust voor de IQ7+ gekozen.

De panelen zullen misschien iets gaan aftoppen in de zomer, maar bij toenemende temperatuur zullen ze ook iets minder opwekken.

De panelen van Uncleben52 staan nu al redelijk haaks op de zon en het aftoppen is nu ook minimaal, waarschijnlijk zullen ze vanwege de hellingshoek en de toenemende temperatuur in de zomer niet of nauwelijks aftoppen denk ik.

Maar uiteindelijk blijft het altijd een lastige discussie.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Moi_in_actie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:36:
[...]
Stellen dat 430W panelen voor 95% van de tijd minder dan 295W opbrengen kan alleen kloppen indien je een heel slechte ligging hebt en/of constant veel schaduw.
Op basis van de grafiek in de TS met een aantal aannames/educated guesses:
De panelen leveren op deze dag c.a. 3,5 uur meer op dan de omvormers aankunnen, dus meer dan 295W.
Dat is 14,6% van de dag. Ofwel: 85,4% van de dag onder de 295W.
Dat is bij een perfect zonnige dag in maart. In de komende maanden zal die 85,4% wel lager zijn ivm hoger staande zon.
Maar dan hebben we daar de slechte maanden (nov, dec, jan, feb (33% van het jaar)) nog niet afgehaald en ook de niet-100%-zonnige of super hete dagen nog niet afgehaald.
Ik vermoed dat die 95% van @JvS (op jaarbasis) helemaal zo gek nog niet is ingeschat in deze.

@uncleben52 Ik vind de aftopping best wel veel in jouw situatie. Afgaande op een verlies van 5% voor die aftopping, kan dat je zomaar 213kWh per jaar kosten. (430Wp * 0,9 * 11 * 5%)
Maar of 5% het goede getal is om mee te reken, dat is dus de grote vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 06-03-2023 14:55 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

uncleben52 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:58:
Nou, er komt heel wat info op mij af.
Grote dank hiervoor.

Om mijn situatie kompleet te maken:

hellingshoek dak = 45 grd
dak lgt op Zuid West
Er zijn geen opstakels, dus van s'morgens vroeg tot late avond zon, geen schaduw.
Omdat ik er zin in heb:
4182 kWh met IQ7's van 290watt elk

4324 kWh met IC7A's van 366watt elk

Dit zijn jaaropbrengsten op basis van gemiddeld weer. Indicatief 3,4% opbrengst verlies dus.

Als je op de links klikt zie je de curve op basis van een heldere dag van 2 maart (met aftopping bij 290watt inverters). Je ziet ook 19,8kWh (terwijl jij 21kWh had, het blijft een benadering op basis van gemiddelde temperatuur bij een heldere dag voor de dagopbrengst), en de 366 watt variant haalt op diezelfde dag 20,0 kWh.

Je verlies door aftoppen op 2 maart is dus 0,2kWh op 20 (1%)
remco_k schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:54:
[...]

@uncleben52 Ik vind de aftopping best wel veel in jouw situatie. Afgaande op een verlies van 5% voor die aftopping, kan dat je zomaar 213kWh per jaar kosten. (430Wp * 0,9 * 11 * 5%)
Maar of 5% het goede getal is om mee te reken, dat is dus de grote vraag.
Omdat je 0,9 factor ook ergens uit een vuist komt, komt het toevallig ongeveer goed uit :P. Het is dus 3,4% en dat is 143kWh volgens de pvcalc simulatie.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 06-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uncleben52
Dank allen voor de interessante informatie!!
Het is mij duidelijk geworden, met mooie voorbeelden.

Geen dimensionering fout, maar een aflopping door de micro inverter.
En de 7+ gaat bij minder zon, eerder produceren dan de 7A.

Nij levering had ik de keuze:
1. accepteer de 7+ en krijg korting of
2. stel de levering uit, wacht totdat de 7A beschikbaar is en dan kom je weer achteraan de lijst.

Omdat de verschillen toch zo klein zijn, heb ik voor 1 gekozen en laat het hier verder bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@uncleben52
Een stringomvormer was hoogst waarschijnlijk een betere oplossing voor jouw dak geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre gedane zaken enzo

@uncleben52 de 2% die ik eerder noemde is op basis van (eerdere) simulaties met sunny design ontwerp software. De schatting van 5% is zeer waarschijnlijk veel hoger dan de praktijk. Dit omdat die strak zonnige dagen eigenlijk niet zo heel vaak voorkomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
Toch nog een vraagje:
klopt het dat de IQ7+ eerder stroom op gaat wekken dan de IQ7A?
Dat zou dan het aftoppen engiszins compenseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat argument wordt regelmatig misbruikt.

Maar van een kale kip - een zonnepaneel bij zonsopgang - valt weinig te plukken.

Volgens datasheet zouden ze exact gelijk moeten starten. Dit is namelijk afhankelijk van spanning die het paneel levert, Voc in datasheet. Die spanning is net niet onafhankelijk van de licht inval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncleben52
Hoi allen,
hier ben ik weer.
Heb contact gehad met de leverancier en die heeft weer advies gevraagd bij de importeur van Enphase.
Ze blijven erbij dat de goedkopere PLUS-serie t beste voor mij is.
Een quote uit het antwoord van Enphase:

Op frisse, zonnige dagen zal een zonnestroominstallatie het optimaal doen, en dan kan het zijn dat productie van de micro-omvormers wat gaat aftoppen, te zien in de grafiek. Meestal wordt er gekozen voor een micro-omvormer met wat minder vermogen dan de panelen, omdat deze micro-omvormer dan juist weer efficiënter zal zijn op de vele minder mooie dagen van het jaar. Een (onnodig) zwaardere omvormer zal ook later in de ochtend beginnen met produceren en eerder ophouden met produceren, waardoor het rendement uiteindelijk wat lager zou zijn.

Op minder zonnige dagen gaat de Enphase eerder produceren en gaat langer door 's avonds.
En dat gebeurt dus bijna dagelijks.
Blijkbaar is de temperatuur ook nog belangrijk van de panelen; hoe warmer het is, des te minder de panelen produceren. Aftopping in de zomer zal dan minder zijn.

Verder wordt er nog een link bijgevoegd naar een document die de "saturation" onderzoekt.
Op jaarbasis zou dit een verlies van minder dan 1% zijn (zie tabel 5 van het document).
Als ik t goed begrepen heb.

hewbben jullie nog enig commentaar op het document van Enphase?

Noot:
Als ik toch de A-serie op mijn dak wil hebben, dan doet de leverancier daar niet moielijk over.

Link naar Enphase saturation document
https://enphase.com/sites...er_Module_Rightsizing.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33
Ook nog een interessant stukje leesvoer:

https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

uncleben52 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:39:
Op minder zonnige dagen gaat de Enphase eerder produceren en gaat langer door 's avonds.
En dat gebeurt dus bijna dagelijks.
Ik denk echt dat dit onzin is. Ik heb 3 verschillende Enphase omvormers (door verschillende uitbreidingen), namelijk de M250, de IQ7+ en de IQ7A. Ze starten eigenlijk allemaal op hetzelfde moment op en de IQ7A's doen meer in de ochtend en met weinig zon. Nu is het wel zo dat die panelen nieuwer zijn, maar het verschil in opwekking is gelijk aan het verschil in WPs per paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12
YouTube: Het broodje aap over lage opstartspanning van omvormers

Bij Enphase is opstart spanning en vermogen blijkbaar helemaal geen issue. Die werken met een "burst mode"

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1