Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Ik heb zeer recentelijk de volgende spullen gekocht:
Canon EOS M6 mark ii body (nieuw)
Canon Mount Adapter EF - EOS M (nieuw)
Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD - Canon EF (2dehands - NIET de G2)

Nu heb ik deze problemen:
- autofocus werkt niet: display op body springt continue over naar manuele focus en terug naar auto maar lens beweegt niet - knop op body & lens staat op AF
- ik kan 1 foto nemen, en dan krijg ik de volgende foutmelding:
'err 01 Communications between the camera and lens is faulty. Clean the lens contacts'
Ik heb de contactpunten op body, adapter & lens bekeken en ik kan niet het minste vuiltje ontdekken.

Heb ik nu een combinatie gekocht die niet samengaat, of is er mogelijk een onderdeel stuk? (en zou ik dan vooral de lens moeten verdenken?)

(mijn excuses als dit fout staat, van de 3 subtopics leek me dit de meest correcte)

Beste antwoord (via roeleboel op 04-03-2023 16:26)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:32

bobcom

Dedicated dabbler

@roeleboel Die site heeft het over compatibiliteit met Eos R, niet met het oudere en inmiddels al EOL zijnde M-systeem. De lens staat ook niet in het Updatable" lijstje van Tamron bij de M-Canons.

Misschien beter eens informeren of proberen via de verhuur dan een eindeloos verhaal met de verkoper c.q. Tamron in gaan?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Als ik de pagina van de adapter zo lees bestaat de kans best dat alleen Canon's eigen lenzen hiermee gaan werken, en dat lenzen van andere merken niet ondersteund worden en dus mogelijk minder goed of niet werken.

Heb je de lens werkend gezien voordat je 'm kocht?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@roeleboel Zou in eerste instantie aan de Tamron denken, vooral vanwege het contacten-verhaal. Vuile contacten zie je niet - vroeger werd er geadviseerd ze even met een gummetje te lijf te gaan, maar wie heeft er tegenwoordige nog een potlood en gum. Contactspray wil ook wel eens helpen, maar dan niet zo uit de spuitbus maar op een niet-pluizend doekje of papiertje. En natuurlijk kan er ook in het inwendige van de lens iets niet tof zijn, da's dan jammer.

@Hahn Dat de adapter de schuld is lijkt me stug. Op mijn Eos M5 slikten de niet-merkadapters (Viltrox EF-M en Viltrox EF- booster) alles wat ik eraan hing: Tamron, Canon, Sigma. Kan ook niet anders, want de enige intelligentie van de adapter is afaik een lintkabeltje van lens- naar camerakant. En dat Canon zegt dat hun EF-M compatibel is met het hele assortiment is meerom third parties buiten de deur te houden.

En idd: zeker weten dat die Tamron werkt? RTM?

[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 04-03-2023 15:10 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:57:
Als ik de pagina van de adapter zo lees bestaat de kans best dat alleen Canon's eigen lenzen hiermee gaan werken, en dat lenzen van andere merken niet ondersteund worden en dus mogelijk minder goed of niet werken.

Heb je de lens werkend gezien voordat je 'm kocht?
Yes, dank u voor die hint!
(lens is online gekocht, dus niet gezien maar zit nog binnen de 14 dagen terugstuurtermijn)

Filmen gaat wel zonder problemen, ook meerdere filmpjes na elkaar, mits manuele focus.

Blijkbaar (de site van canon verwijst naar de site van Tamron) moet de lens een firmware-update krijgen om samen te werken met deze adapter+body. Ik ga tamron contacteren om te kijken wat dat gaat kosten.

Zie https://www.tamron.eu/help-center/compatibility

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@roeleboel Die site heeft het over compatibiliteit met Eos R, niet met het oudere en inmiddels al EOL zijnde M-systeem. De lens staat ook niet in het Updatable" lijstje van Tamron bij de M-Canons.

Misschien beter eens informeren of proberen via de verhuur dan een eindeloos verhaal met de verkoper c.q. Tamron in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@bobcom bedankt voor het opzoekingswerk.

Verdorie, je hebt gelijk, ik was al content dat ik iets gevonden had en dan iets te rap geweest blijkbaar...

Enfin ja, ik had ondertussen al een ticket ingeschoten bij tamron zelf, die laten als het goed is binnen 2 werkdagen horen of mijn combo al dan niet kan, en dan kan ik nog kijken voor een andere lens (of body :) )
Pagina: 1