Ontkalken met citroensap - risico?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik werk als vrijwilliger bij een Repair Cafe, dus krijg ik vrij veel gare koffiezetapparaten te zien. Meest voorkomend euvel: nog nooit ontkalkt waardoor er zo goed als geen doorstroom meer is. Of de compressor het begeven heeft. Of de druk ergens te hoog werd waardoor het is gaan lekken.

So far so normal. Gisteren kreeg ik echter een Senseo HD7840 van ~10j oud te zien met zelfde symptomen maar totaal andere inwendige situatie te repareren. Het apparaat was juist wel regelmatig ontkalkt, wat te zien was: netjes kalkvrije openingen, ondanks verder wel kalksporen aan buitenkant. Toch nauwelijks doorstroming en mogelijk wat vervuiling.

Dus opengemaakt... Allereerst brak het bovenste stoomventiel af in mijn handen. Vervolgens bleek het driewegventiel volledig vergaan, alsof het 40-jaar oude ABS was (en veel erger dan in menig 20j+ oude koffiezetapparaten die ik gezien heb) Bovendien zat het vol met een schijnbaar gepolymeriseerde zwartbruine prut/Gel. Het zou resten koffie geweest kunnen zijn qua kleur, maar op een plek waar helemaal geen koffie kan komen. Wat dan wel?

Bij doorvragen bleek dat de eigenaar citroensap gebruikte want ze wist dat azijn slecht was voor kunststoffen bestanddelen en ze niet wist waar citroenzuur te vinden, plus citroensap klonk 'natuutlijker'... Daar is ze niet de enige in, het wordt ook af en toe hier op GoT aangeraden: O88088 in "Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1"

Enfin, verder niets geks kunnen vinden, dus ik vermoed dus dat het resten zijn van vaste bestanddelen in citroensap die zijn blijven hangen en ondanks hun milde zuur, door zeer langdurig contact alsnog de boel aangetast hebben.

Klinkt dat aannemelijk? Zo ja moeten we vrij acuut stoppen met citroensap ook maar als optie hiervoor te noemen. Zo nee, enig idee wat dan wel in zulk korte tijd dit had kunnen veroorzaken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat, plus de suikers die in citroensap zitten; die carameliseren op/bij het hitte element.
Citroenzuurpoeder :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

teacher schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:39:
Dat, plus de suikers die in citroensap zitten; die carameliseren op/bij het hitte element.
Precies dit.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Misschien dat het er te lang heeft ingezeten en vervolgens niet doorgespoeld? (twee knoppen tegelijk inhouden). Philips adviseert namelijk ook citroenzuur: https://www.philips.nl/c-...en-voor-mijn-senseo%c2%ae

https://www.philips.nl/c-p/CA6520_00/ontkalker/overzicht
https://www.philips.nl/c-p/CA6520_00/ontkalker/ondersteuning

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Puch-Maxi schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:46:
Misschien dat het er te lang heeft ingezeten en vervolgens niet doorgespoeld? (twee knoppen tegelijk inhouden). Philips adviseert namelijk ook citroenzuur: https://www.philips.nl/c-...en-voor-mijn-senseo%c2%ae

https://www.philips.nl/c-p/CA6520_00/ontkalker/overzicht
https://www.philips.nl/c-p/CA6520_00/ontkalker/ondersteuning
Citroenzuur is wat anders dan citroensap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
@downtime Scherp! Ik zou zeker geen citroensap gebruiken :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
azijn dat plastic aantast, dat lijkt mij vrij sterk, puur azijnzuur misschien maar (schoonmaak) azijn die je in de winkel koopt is 5 - 8% (en zit in een plastic fles..) Sowieso is de kracht van een zuur enorm afhankelijk van de concentratie, daarom wordt voor het ontkalken van koffiemachines geadviseerd azijn 3x te verdunnen.

Het voornaamste verschil tussen azijn en citroenzuur is de geur. En veel mensen denken dat citroenzuur natuurlijker is dan azijn maar citroenzuur komt gewoon uit een fabriek.

[ Voor 21% gewijzigd door Rrob op 04-03-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik gebruik hier thuis al járen SuperFinn ontkalker voor m'n Espresso machine en heb nog nooit last gehad van verstopte of aangetaste kunststof leidingen. Uiteraard moet de 'zetgroep' wel afzonderlijk schoongemaakt worden, maar da's inherent aan bonen machine met hoge druk.

Je kun exact dat zelfde spul overigens ook bij diverse leveranciers op BOL.COM bestellen voor €5,- pér 250ml 8)7

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik gebruik al m'n leven lang azijn om te ontkalken. Nog niet gemerkt dat het voor problemen zorgt. Misschien dat het wat uitmaakt als je een leven lang met een apparaat denkt te doen, maar een koffieapparaat is geen once in a lifetime aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Rrob schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:03:
azijn dat plastic aantast, dat lijkt mij vrij sterk, puur azijnzuur misschien maar (schoonmaak) azijn die je in de winkel koopt is 5 - 8% (en zit in een plastic fles) Sowieso is de kracht van een zuur enorm afhankelijk van de concentratie, daarom wordt voor het ontkalken van koffiemachines geadviseerd azijn 3x te verdunnen.
Ik heb mijn stortdouche kop eens een paar uur in een emmer met een liter azijn gelegd.

Die was daarna niet meer waterdicht .

Het kunststof was vervormd waardoor de afdichting niet meer afsloot tussen het chrome en grijze deel.

Citroenzuur is van HG te verkrijgen in de supermarkt en bouwmarkten.
Ook heeft de blokker en mediamarkt ontkalk tabletten voor koffie machines.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 04-03-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
FRANQ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb mijn stortdouche kop eens een paar uur in een emmer met een liter azijn gelegd.

Het kunststof was vervormd waardoor de afdichting niet meer afsloot tussen het chrome en grijze deel.
bijzonder, was dat pure azijn of gemengd met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
FRANQ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Citroenzuur is van HG te verkrijgen in de supermarkt en bouwmarkten.
Ook heeft de blokker en mediamarkt ontkalk tabletten voor koffie machines.
Weet je zeker dat het azijn met het kunstof heeft gereageerd? Het is namelijk vooral een rubberkiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
downtime schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:09:
Ik gebruik al m'n leven lang azijn om te ontkalken. Nog niet gemerkt dat het voor problemen zorgt. Misschien dat het wat uitmaakt als je een leven lang met een apparaat denkt te doen, maar een koffieapparaat is geen once in a lifetime aankoop.
Ik vind het vooral heel merkwaardig dat Senseo aanraadt om citroenzuur te gebruiken. Dat is namelijk vragen om moeilijkheden. Ik zou niet weten waar ik citroenzuur moet kopen en zou al snel denken dat het ook met citroensap kan. Waarom niet gewoon azijn aanraden? Daarover kan nooit een misverstand ontstaan, azijn is gewoon azijn en dat ontkalkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PhilipsFan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Ik vind het vooral heel merkwaardig dat Senseo aanraadt om citroenzuur te gebruiken. Dat is namelijk vragen om moeilijkheden. Ik zou niet weten waar ik citroenzuur moet kopen en zou al snel denken dat het ook met citroensap kan. Waarom niet gewoon azijn aanraden? Daarover kan nooit een misverstand ontstaan, azijn is gewoon azijn en dat ontkalkt uitstekend.
Azijn =! Azijn :9

Let hierbij vooral op het percentage 'azijnzuur' in.... 'Azijn'. Ook daarmee sloop je, in een té hoge concentratie, kunststoffen (waaronder bijvoorbeeld dus ook synthetisch rubber valt).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
[...]

Citroenzuur vind je in werkelijk iedere toko. Verder is citroenzuur gewoon een specifieke stof waarbij een bepaalde concentratie een bepaalde uitwerking (vooral tgv pH) heeft, net als azijnzuur. Azijn is - net als citroensap - een mengsel waar je niet op voorhand weet wat erin zit in welke verhouding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
[...]
Ik vind het vooral heel merkwaardig dat Senseo aanraadt om citroenzuur te gebruiken.
Dat is niet exclusief voor Senseo, ook veel fabrikanten van half -en volautomatische koffiemachines raden ontkalkers op basis van citroenzuur of melkzuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Waarom niet gewoon azijn aanraden? Daarover kan nooit een misverstand ontstaan, azijn is gewoon azijn en dat ontkalkt uitstekend.
En dan denkt iemand, balamico azijn =azijn, kan geen misverstand zijn toch?

En gebruik je schoonmaakazijn of natuurazijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]

Als je de link bezoekt zie je dat ze alleen hun eigen speciale spul aanraden:
Welke ontkalker moet ik gebruiken voor mijn SENSEO®?
Gepubliceerd op 07 March 2023
Het is belangrijk dat u alleen ontkalkers op basis van citroenzuur gebruikt die geschikt zijn voor SENSEO® koffiezetapparaten. Deze kunt u bestellen in onze onlineshop. De modelnummers waarnaar u moet zoeken zijn CA6520 en CA6521.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wELnD_BFPRajPDgSKJRIqzF1Lco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNAKOxeHQan4bNZyr9OuzvKm.png?f=user_large

Opmerking: Gebruik ook geen witte azijn, mineraalzuur zoals zwavelzuur, zoutzuur, sulfaminezuur of azijnzuur om uw SENSEO® te ontkalken. Deze ontkalkers kunnen uw SENSEO® koffiezetapparaat beschadigen.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
teacher schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:39:
Die fout heb ik dus ook gemaakt bij onze vorige koffiezetter... doorstroom werd steeds minder, totdat we 15 minuten moesten wachten op een pot koffie.

Voor de waterkoker en het zeefje van de keukenkraan werkt het overigens prima. Maar die worden gewoon koud ontkalkt dus heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 23:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Citroenzuur is echt niet zo moeilijk te vinden. Bovendien heeft azijn de neiging (zelfs na doorspoelen met water) een vieze smaak achter te laten. Met citroenzuur heb je daar minder last van.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hey-leen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 11:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YLeDUtlc53g2ZGVKh5RxlV5S3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnfkrgRbPVwLCMzji1BmxMAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Verdunde schoonmaakazijn tast gecoate douchekop aan.
Pagina: 1