Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel of of niet 3-fase aansluiting voor zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
Ik laat binnenkort zonnepanelen installeren. Ze worden met het oog op de toekomst aangelegd voor 3-faseaansluiting. De meterkast is nog 1-fase (1x 40). Ik twijfel nu of het wel zinvol is om de meterkast nu al om te bouwen naar 3-fasen. Ons doel is om de opgewekte stroom maximaal te benutten voor eigen gebruik. Een zorg die ik heb is dat je puur technisch gezien op fase 1 stroom teruglevert aan het net en op fase 2 inkoopt. Ik weet dat de slimme meter dit softwarematig rechttrekt, maar dit kan in de toekomst misschien best wel veranderen als de overheid aan andere knoppen gaat draaien.

Zouden jullie de meterkast ombouwen naar 3-fasen?

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Hoeveel panelen, welke panelen, welke omvormer en welke oriëntatie(s) en hellingshoek(en)?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

zilver7 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:51:
Ze worden met het oog op de toekomst aangelegd voor 3-faseaansluiting.
Als die keuze al gemaakt is, blijkbaar, dan heb je voor een 3-fase omvormer gekozen. Dat maakt dat de ombouw van de meterkast niet eens optioneel is maar moet gebeuren. Never mind. Het zijn Enphase micro omvormers, aldus de post hieronder.
Je geeft veel te weinig info om daar wat zinnigs over te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 04-03-2023 11:16 ]

Alles kan stuk.

• zilver7
@Schumacher, het gaat om 12 panelen, 410 Wp (4920 Wp), dak volledig zuid, 34 graden, met Enphase-omvormers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
inkoopt. Ik weet dat de slimme meter dit softwarematig rechttrekt, maar dit kan in de toekomst misschien best wel veranderen als de overheid aan andere knoppen gaat draaien.
De overheid kan dat niet zomaar veranderen. Dat maakt een rechtsongelijkheid met 1 fase aansluitingen. Overheid gaat daar de rechtszaak over verliezen een dergelijke wijziging in werking kan treden.

12x Iq7+? Dat is maar 3600W, dat ga je zelfs bij 3 fase aansluiting doorgaans niet verdelen over meerdere.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Zelfs met de IQ7A kan dat gewoon op 1 fase. Dus, upgraden kan best een goed idee zijn als er warmtepompen, elektrische auto's enz. in de toekomstperspectieven voorkomen, maar voor de panelen zelf moet het nu niet.

Ik zie de overheid met veel knoppen gaan spelen, maar het intern verrekenen van momentaan vermogen over de fasen in een meter veranderen is een risico dat ik zelf als dicht bij 0 inschat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik laat binnenkort zonnepanelen installeren. Ze worden met het oog op de toekomst aangelegd voor 3-faseaansluiting. De meterkast is nog 1-fase (1x 40). Ik twijfel nu of het wel zinvol is om de meterkast nu al om te bouwen naar 3-fasen. Ons doel is om de opgewekte stroom maximaal te benutten voor eigen gebruik. Een zorg die ik heb is dat je puur technisch gezien op fase 1 stroom teruglevert aan het net en op fase 2 inkoopt. Ik weet dat de slimme meter dit softwarematig rechttrekt, maar dit kan in de toekomst misschien best wel veranderen als de overheid aan andere knoppen gaat draaien.

Nee, maar dat komt omdat ik in je post geen enkele reden zie het wel te doen. Je angst argument zou ik laten vallen. Zelfs een 8kW warmtepomp (niet 8kW electrisch vermogen) kan je op een 1 fasegroep dus als dat genoeg is, is het niet strict nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 04-03-2023 13:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:21:
[...]

De overheid kan dat niet zomaar veranderen. Dat maakt een rechtsongelijkheid met 1 fase aansluitingen. Overheid gaat daar de rechtszaak over verliezen een dergelijke wijziging in werking kan treden.

12x Iq7+? Dat is maar 3600W, dat ga je zelfs bij 3 fase aansluiting doorgaans niet verdelen over meerdere.
En het is ook nog eens snoeihard in de Metrologiewet vastgelegd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• zilver7
We hebben 12 x iq8+ met in totaal 4920 Wp, dus dat zit als ik het goed begrijp al aan de grens voor 1 fase. We hebben nog geen warmtepomp of EV, maar wellicht komt dat er in de toekomst. Zodra de 3 fase-aansluiting na de zomer door Liander is aangelegd, is het plan om de panelen over 3 fasen te verdelen.

Maar de belangrijkste vraag of 'de overheid' de spelregels zomaar kan veranderen is beantwoord. Iedereen bedankt voor de reacties!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@zilver7 Tenzij je dak niet vol gaat (dak vol is verstandig, dak niet vol = kans op #nietvollegspijt) heeft het geen financieel nut om je PV installatie te verdelen. Dan heb je ook 3 fase Q-Relay, 3 fase alamat, en nu al verdelen in 3 trunk kabels nodig.

Dat gaat rustig 300 euro extra kosten. 12 kan prima op 1 trunk. lekker zo laten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat telt is ook omvormervermogen. Niet paneelvernogen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1