Verschil onderling in vrije sector huurwoning qua staat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bocrammetje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-04-2023
Wij wonen nu enkele jaren in een vrije sector huurwoning. De vorige eigenaarster was een hele oude dame (eind 80 en hier overleden) huurde toen sociaal.

De woningen in onze wijk zijn een aantal jaren gerenoveerd. Maar veel aanpassingen en verbeteringen (bijv. meer stopcontacten in de keuken, meer keukenkastjes etc etc) heeft die oude mevrouw geweigerd want ze had geen zin in bouwvakkers over de vloer zoveel weken (en dat is ook wel weer begrijpelijk).

Alleen: de woning is van sociaal naar vrije sector gegaan. Een houten vloer maar ook kurk op de muur moesten allemaal verwijderd worden en ik kreeg pas kans om de woning te bezichtigen toen die helemaal gestript was. Het heeft ons 4.000,- gekost om het een beetje bewoonbaar te maken. Muren gebobbeld en niet vlak te krijgen, sausen had geen zin, behang met bobbels er achter. Zelfs een cv ketel van 22 jaar oud bleef er hier in (inmiddels wel voor gezorgd dat die vervangen is!).

Nu kom ik in de loop van de tijd er pas achter dat buren die dezelfde huur of zelfs nog sociaal huren en dus lager zitten dan wij al die upgrades wel hebben die wij dus niet hebben. Zelfs buren die een hele hoekkeuken incl inbouwapparatuur hebben en dezelfde huur betalen terwijl wij een oud standaardkeuken en keukenblad hebben waar we nog een jaar of 7/8 mee moeten doen.

Al bij aangaan woning heb ik geklaagd bij de woningstichting. Op alles nul op request. 4 stopcontacten in de keuken terwijl de buren een extra stoppenkast hebben en 6 en zelfs 8 stoppen in de keuken hebben. Wij moeten continue schuiven met apparaten (2 zijn er altijd al bezet voor koelkast en gasfornuis).

We hebben diverse buren, konden in huis met een likje verf en klaar. Waarom is het krijgen van een woning een soort van loterij... En wat zijn nu echt mijn rechten. Onze woning was letterlijk gestript en het was take it or leave it. Alles wordt continue van tafel geschoven.

Wat kan ik nog doen? De woningstichting ga ik binnenkort langs voor een gesprek, hoe kan ik mijn zaak kracht bij zetten? Iemand enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Het is inderdaad "take it or leave it" als je komt kijken. Maar bedenk je dat "leave it" dus ook een optie is.

Als je buren een beter huis hebben dan jij, maar sociale huur betalen, dan is het tijd om je huurpunten te controleren. Als jouw huis niet genoeg huurpunten heeft om in de vrije sector te komen gaat je huur in 1 klap heel hard omlaag. Helaas is het te laat om dat met terugwerkende kracht te doen (dat moet binnen 6 maanden).

Kijk eens bij de huurcommissie. Die helpen je met het bepalen van het aantal huurpunten van je woning. En als de verhuurder de prijs daarna niet wil aanpassen bieden ze ook juridische bijstand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bocrammetje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:15:
De vorige eigenaarster was een hele oude dame (eind 80 en hier overleden) huurde toen sociaal.
Een eigenaar huurt meestal niet zelf de woning. Je bedoelt denk ik de vorige huurder?
Alleen: de woning is van sociaal naar vrije sector gegaan.
Wat bedoel je hiermee? De verhuurder heeft een aanbod gedaan voor de aanvangshuurprijs boven de liberalisatiegrensgrens in het jaar waarin je bent gaan huren? Dat kan. Ook een woningcorporatie mag dat, maar slechts bij een klein deel van de woningen.

Heb je de huurprijscheck uitgevoerd?

https://www.huurcommissie...imale-huurprijs-berekenen
Nu kom ik in de loop van de tijd er pas achter dat buren die dezelfde huur of zelfs nog sociaal huren en dus lager zitten dan wij al die upgrades wel hebben die wij dus niet hebben. Zelfs buren die een hele hoekkeuken incl inbouwapparatuur hebben en dezelfde huur betalen terwijl wij een oud standaardkeuken en keukenblad hebben waar we nog een jaar of 7/8 mee moeten doen.
Ook dat kan, want de huurovereenkomst van je buren is niet jouw huurovereenkomst.
Wat kan ik nog doen? De woningstichting ga ik binnenkort langs voor een gesprek, hoe kan ik mijn zaak kracht bij zetten? Iemand enig idee?
Eerst de huurprijscheck uitvoeren.

A. Wat is de uitkomst?
B. In welk jaar ben je gaan huren?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bocrammetje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:15:
Wij wonen nu enkele jaren in een vrije sector huurwoning. De vorige eigenaarster was een hele oude dame (eind 80 en hier overleden) huurde toen sociaal.

De woningen in onze wijk zijn een aantal jaren gerenoveerd. Maar veel aanpassingen en verbeteringen (bijv. meer stopcontacten in de keuken, meer keukenkastjes etc etc) heeft die oude mevrouw geweigerd want ze had geen zin in bouwvakkers over de vloer zoveel weken (en dat is ook wel weer begrijpelijk).

Alleen: de woning is van sociaal naar vrije sector gegaan. Een houten vloer maar ook kurk op de muur moesten allemaal verwijderd worden en ik kreeg pas kans om de woning te bezichtigen toen die helemaal gestript was. Het heeft ons 4.000,- gekost om het een beetje bewoonbaar te maken. Muren gebobbeld en niet vlak te krijgen, sausen had geen zin, behang met bobbels er achter. Zelfs een cv ketel van 22 jaar oud bleef er hier in (inmiddels wel voor gezorgd dat die vervangen is!).

Al bij aangaan woning heb ik geklaagd bij de woningstichting. Op alles nul op request. 4 stopcontacten in de keuken terwijl de buren een extra stoppenkast hebben en 6 en zelfs 8 stoppen in de keuken hebben. Wij moeten continue schuiven met apparaten (2 zijn er altijd al bezet voor koelkast en gasfornuis).

We hebben diverse buren, konden in huis met een likje verf en klaar. Waarom is het krijgen van een woning een soort van loterij... En wat zijn nu echt mijn rechten. Onze woning was letterlijk gestript en het was take it or leave it. Alles wordt continue van tafel geschoven.

Er is geen woning hetzelfde ze hebben allemaal voor en nadelen, daarom ga je kijken en kan je nee zeggen een huurwoning waar je duizenden euro's in moet steken om voor jou woonbaar te maken is zuur, maar je hebt er zelf voor gekozen. Dat ze niet beter hun best hoeven te doen (een beter product hoeven te leveren) heeft alles te maken met de woning markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je hebt weinig rechten. De dominante politieke partij in Nederland, de VVD, vond het de afgelopen jaren vooral heel erg belangrijk dat de verhuurmarkt aantrekkelijk was voor beleggers.

Rechten voor huurders helpen daar niet echt bij natuurlijk :)

Ze hebben ook het bouwen van voldoende woningen vertraagd zodat je praktisch geen keuze hebt.

En tot slot zeggen de aanhangers dan: ‘je hebt er nou eenmaal zelf voor gekozen’.

[ Voor 27% gewijzigd door eamelink op 04-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-08 17:03

BlueWaffle

baba booey~

MBT upgrades, in de sociale sector vraag je zelf toestemming voor bepaalde upgrades en soms moet je de aanpassingen omkeren als je vertrekt, andere keren mag je ze laten zitten maar vaak betaal je er zelf voor. Extra stopcontacten gaat je huur niet van omhoog. Je huur wordt berekend door vierkante meters woonoppervlak en dingen zoals een thermostaat kraan waardoor energie bezuinigd wordt. Ook een nieuwe CV is reden tot huur verhoging, maar wat ik niet begrijp is dat jullie huis een CV had van 22 jaar oud (na een bepaalde duur wordt de CV zowieso vervangen door iets nieuws tenzij de vorige huurster dit heeft geweigerd).
Maar een andere keuken wanneer de oude versleten is en die misschien door de huurder zelf deels is betaald zorgt er niet voor dat je huur omhoog gaat. De woningbouw kan wel zeggen: we willen een basis keuken erin zetten, wil je wat anders dan moet je dat zelf regelen. Zo heb ik ook voor mijn geaarde stekker in de woonkamer betaald want volgens de woningbouw is geaard alleen nodig in de keuken voor bv de wasmachine en koelkast.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueWaffle op 06-03-2023 11:28 ]

Pagina: 1