Welke tv ga ik kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imretje
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-07 10:16
Hallo lieve mensen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe tv en heb nu de 55A95K op het ook van sony. Ik lees op sommige topics op dit forum dat men ook erg te spreken is over panasonic. Nu ben ik benieuwd wat mijn medetweakers zouden aanraden op het gebied van Tv’s. Mijn budget is 1500-2000 euro. De 55A95L van 2023 lijkt me ook top maar die zal vast een introductieprijs van 4000 euro krijgen oid (ver buiten mijn budget.

Relevante software en hardware die ik gebruik op mijn tv:
Ps5
Streamingsdiensten
Blu-ray disc’s

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je ogen zijn te groot, de A95K is ruim boven budget. Alhoewel het vergeleken met de andere QD-OLED, de S95B, de betere televisie is, is de factor 2 in prijs op geen enkele wijze te verantwoorden. Ik zou zeggen, als je all-round de beste televisie wilt, neem de G2 en je hebt eventueel zelfs nog budget om naar 65" over te stappen. Als het persé QD-OLED moet zijn de S95B.

De Panasonic LZ2000 werd samen met de A95K vaak uitgeroepen tot de beste televisie van 2022. De LZ2000 is dusdanig nauwkeurig op het gebied van kleurenweergave dat hij zich kan meten met dure professionele referentiemonitoren. Zowel Panasonic als Sony richten zich evenwel vooral op de filmliefhebber. Als dat bij jou het geval is, dan kan dat een argument zijn om bij Panasonic danwel Sony te gaan winkelen.

Maar dit is dus superioriteit op deelgebieden, allround en de prijs in het plaatje meenemen, wordt de G2 als kampioen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@imretje Aankoopadvies doen we niet in dit deel van het forum. Je topic is bij deze verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imretje
@dmantione de A95K is verkrijgbaar voor 2200 euro. Als ik nog even wacht zit deze binnen budget. Idem voor de LZ2000. Welke van de 2 zou je aanraden mochten ze onder de 2000 euro duiken. Met ook ps5 gebruik in gedachte dus.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik herhaal, de G2. Want de LZ2000 en A95K zijn weliswaar heel goed voor filmliefhebbers, ze zijn vergeleken met de G2 veel minder geoptimaliseerd voor spelamusement. En omdat jij een PS5 wilt gebruiken, ben jij een gebruiker met gemengde wensen en moet dus serieus een allround-televisie overwegen.

A95K en S95B hebben hetzelfde paneel. Ondanks dat de A95K de betere televisie van de twee is, hoort dat de prijs niet te verdubbelen. Ook als de A95K €2000 kost vind ik dat nog steeds veel en veel te veel geld om hem aan te raden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de LZ2000, fenomenaal op nauwkeurigheid, maar voor een gebruiker met een kijkprofiel als jij hebt niet de beste keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Dit advies is wel erg kort door de bocht.

Je weet niet hoe kritisch imretje is, daarnaast wordt er ook Blu-ray disc's genoemd en kun je hieruit deels opmaken dat beeldkwaliteit een belangrijk punt is. Verder is er geen meerwaarde van LG's betere gaming implementaties aangezien de nieuwste generatie consoles niet krachtig genoeg zijn en je dus altijd concessies moet doen tussen hogere refresh rates of betere beeldkwaliteit. Tel hierbij op dat de PS5 geen ondersteuning biedt voor FreeSync, 1440P en 4K @120Hz in Dolby Vision.

Wanneer je de meest accurate HDR- en kleurweergave wenst, in combinatie met de hoogste piekhelderheid is de Panasonic LZ2000 de beste keuze. Dit model wordt, voor interne speaker begrippen, met een indrukwekkende geluidssysteem geleverd wanneer je hier geen behoefte aan hebt kun je naar de Panasonic LZ1500 kijken aangezien dit model over dezelfde beeldkwaliteit (zelfde paneel met heat sink en beeldprocessor) beschikt maar zonder dit geluidssysteem.

Neem je genoegen met een iets minder accurate weergave en zijn popping highlights in HDR voor jou belangrijker dan is de Sony A95K de betere keuze. Hou er wel rekening mee dat dit first gen tech is, persoonlijk zou ik het hierdoor niet kopen ondanks dat bouwkwaliteit en algehele implementatie van de A95K beter is dan bij de S95B.

Ben je opzoek naar de gulden middenweg qua geluidskwaliteit, accuraatheid en HDR weergave dan is de Sony A90J de beste keuze.

Imo kun je het beste de afweging maken tussen de genoemde Panasonic modellen en de Sony A90J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imretje
@Freshouttheoven bedankt voor het uitgebreide advies. Ik vraag me echter af waarom je de A90J boven de A95K zou kiezen. Op internet lees ik overal dat de A95K de beste tv uit 2022 is. Ik ben dan ook een klein beetje biased richting de A95K.

De genoemde panasonic modellen zijn enorm interessant, bedankt daarvoor. Zijn deze panelen dan echt zoveel accurater dan het sony paneel op de HDR waardes na dan?

Het is zo lastig om de juiste tv te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je bent geobsedeerd met de beste televisie te willen kopen, maar er is geen eenduidige definitie van "de beste". Je moet definiëren wat voor jou belangrijk is. De A95K is erg goed, maar juist niet op het gebied van nauwkeurigheid, je kunt de recencies van Tweakers nalezen bijvoorbeeld in de grafieken hier kun je zien dat de A95K zelfs onderaan bungelt als het om nauwkeurigheid gaat en Panasonic in alle categorieën ofwel wint, of bovenin zit.

Wil je de hoogste helderheid, dan laten de grafiek zien dat de QD-OLED's daarin superieur zijn.

Je zult dus moeten bepalen wat belangrijk voor je is en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
imretje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:56:
@Freshouttheoven bedankt voor het uitgebreide advies. Ik vraag me echter af waarom je de A90J boven de A95K zou kiezen. Op internet lees ik overal dat de A95K de beste tv uit 2022 is. Ik ben dan ook een klein beetje biased richting de A95K.

De genoemde panasonic modellen zijn enorm interessant, bedankt daarvoor. Zijn deze panelen dan echt zoveel accurater dan het sony paneel op de HDR waardes na dan?

Het is zo lastig om de juiste tv te kiezen.
Graag gedaan.

Waarom ik de A90J boven de A95K kies heeft ermee te maken dat de A95K overpriced is, daarnaast is het gebruikte QD-OLED paneel first gen tech en weet niemand de levensduur hiervan. Kanttekening hierbij is dat Sony gebruik maakt van een heat sink en het A95K paneel relatief conservatief heeft afgesteld, beide hebben een positieve impact op de levensduur.

LG Display heeft de laatste paar jaar aardig wat verbeteringen doorgevoerd, de nieuwste generatie WOLED panelen komen dicht in de buurt van QD-OLED, al wint laatstgenoemde het op het gebied van kleurenvolume, uniformiteit van het paneel en near-black handling.

Zowel de LG G2, Sony A90J, Sony A95K en Panasonic LZ modellen hebben allemaal hun voor en nadelen. Op dit moment bestaat er geen perfecte consumenten tv en zul je altijd concessies moeten doen c.q. een keuze maken.

Om de keuze nog lastiger te maken, een LG G2 die je na 100 uur inspelen professioneel laat kalibreren zal accurater zijn op het gebied van kleuren dan beide Sony modellen.

De accuraatheid van de kleuren is één ding, schaduw details en highlights accuraat weergeven is bijv. weer een ander ding. Beide Panasonic tv's scoren allround het beste en genieten de voorkeur voor een purist/ kritische kijker.

QD-OLED is niet superieur (marginaal verschil met WOLED) op het gebied van (piek)helderheid, de S95B biedt momenteel de hoogste (piek)helderheid doordat Sony conservatief te werk gaat. Kanttekening hierbij is dat de (piek)helderheid van de S95B met een aantal firmware updates verlaagt is. Beide Panasonic modellen behalen een hogere (piek)helderheid vergeleken met de A90J/ A95K en G2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imretje
@Freshouttheoven dus stel ik laat de tv kalibreren door een professional dan zou je juist de G2 aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
imretje schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:03:
@Freshouttheoven dus stel ik laat de tv kalibreren door een professional dan zou je juist de G2 aanraden?
Nee, wanneer een accurate weergave het belangrijkste is zou ik voor de Panasonic kiezen zonder de speaker upgrade, aangezien de processing van Panasonic beter is dan van LG. Daarnaast zit er weinig verschil in accuraatheid tussen de Panasonic out of the box en de LG G2 na kalibratie.

Een aantal maanden doorsparen + het geld dat je bespaart hebt en je kan een fatsoenlijke setje actieve monitor speakers kopen of een begin maken aan een 5.1 opstelling wanneer je voorkeur uitgaat naar surround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imretje
Na wat wikken en wegen is het toch de A95K geworden (vriendin vond die panasonic maar lelijk en ja ze betaald de helft haha). Had een buitenkansje gekocht voor 2017 euro. Zaten krassen in dus die heb ik geruild voor een nieuwe met 75 euro bijbetaling. Eindstand, een nieuwe 55A95K voor 2092 euro waar ik zeer tevreden mee ben.
Pagina: 1