Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen in schaduw door dakopbouw buren

Pagina: 1
Acties:

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-10 08:18
Sinds 01-2020 heb ik 8 zonnepanelen op mijn platte dak liggen. Oriëntatie zuidwest en precies in het verlengde van ons huizenblok.

De buren 1 huis verderop (dus niet mijn directe buren) hebben nu een dakopbouw (3e verdieping) geplaatst waardoor ik volgens mijn berekeningen (suncalc.org) nu 2 maanden per jaar geen schaduw heb op 2 tot 5 panelen.

Bezwaar maken heeft geen enkele zin, het staat er ook al op en het zijn geen fijne buren, type "ik sloop je auto als je zeikt".

Met een kleine op komst dus geen optie, idem met verhuizen, gaan we niet aan beginnen nu.

Als ik het wederom juist heb zou ik de opstellingen 1 meter de lucht in moeten krijgen om schaduw vrij te worden maar mijn installateur is waarschijnlijk gestopt en het enige wat ik weet is dat er een Flatfix frame op ligt wat aan elkaar verbonden is.

De vraag is nu hoe ik de panelen een meter hoger op het dak ga krijgen zonder dat het onveilig wordt.

Ik zie bijv. geen pootjes voor het Flatfix systeem en moet eigenlijk zoiets hebben zoals je bij de zonneparken ziet en dan ook nog eens goedkoop want het heeft geen nut om nog eens 1000 euro of meer te investeren.

Wie heeft er suggesties?

Ik kan later nog wel even wat foto's toevoegen maar wacht daar mee omdat ik dan op specifieke vragen in kan springen i.p.v. dat ik 10x het dak op moet :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zelf een dakopbouw plaatsen, en ze daarop leggen? Wordt je huis ook meer waard ;)

Ey!! Macarena \o/

• sanscorp
Moet je dat geld wel hebben :)

Heb net mijn hypotheek over moeten sluiten en zit op mijn max.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Hoeveel opbrengst ga je missen? Als het alleen in de wintermaanden is kan het nog wel eens meevallen en is er geen business-case van te maken.

Verder is ophogen zonder massa lastig. Als je 1 m boven de daklijn uitsteekt komt er geheid iemand klagen/vragen of dat niet vergunningsplichtig is.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Verwijderd

Wat hebben die "niet zo fijne buren" er nou mee te maken? Dat is het nadeel van zonnepanelen dicht bij de grond. Je kunt van de buren moeilijk verwachten dat ze vanwege een paar onhandig geplaatste panelen maar afzien van hun dakopbouw.

• sanscorp
Die ene meter zal ik wellicht wel een vergunning voor aan moeten vragen. Maar de eerste vraag is of het technisch mogelijk is.

Ik zou het technische gedeelte prima zelf kunnen maar ben huiverig om de panelen te verwijderen voor er 1 krak zegt.

Ik heb overigens een dakterras en kan er dus wel makkelijk bij.

Om een goed gemiddelde te krijgen moet ik de komende 2 jaar vergelijken met de afgelopen 2 jaar.

@ElMacaroni Die niet zo fijne buren hadden even kunnen informeren of zelfs overleggen en mee kunnen denken. Ze waren tevens al begonnen met bouwen zonder de vergunning.

Punt is in ieder geval dat bezwaar maken geen optie is en dat ik met een probleem zit wat opgelost moet worden.

En licht "dicht bij de grond" eens toe? Ik vind 10 meter boven straatniveau best hoog.

[ Voor 44% gewijzigd door sanscorp op 04-03-2023 09:44 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:28
Kan je niet een satellietfoto plaatsen? Dat scheelt al iets. Geen mogelijkheid om ze 90 graden te draaien naar zuidoost?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat verwacht je dan van je buren? Compensatie of afbraak?
Voor ophoging zul je een vergunning moeten aanvragen en die zul je waarschijnlijk niet krijgen.
Je zult er gewoon mee moeten leren leven en plaats eens een luchtfoto, dat geeft al een beter beeld voor iedereen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:49
Take it or leave it. Of je legt je er bij neer of je gaat verhuizen.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

sanscorp schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:39:
Die ene meter zal ik wellicht wel een vergunning voor aan moeten vragen. Maar de eerste vraag is of het technisch mogelijk is.

Ik zou het technische gedeelte prima zelf kunnen maar ben huiverig om de panelen te verwijderen voor er 1 krak zegt.

Om een goed gemiddelde te krijgen moet ik de komende 2 jaar vergelijken met de afgelopen 2 jaar.

@ElMacaroni Die niet zo fijne buren hadden even kunnen informeren of zelfs overleggen en mee kunnen denken. Ze waren tevens al begonnen met bouwen zonder de vergunning.
1 meter verhogen op een lelijke simpele manier met grote EPS blokken, beetje ballast erin, https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html, bekleden met weerbestendige onderhoudsvrije platen, trespa oid.

Maar de hamvraag is of dat een economisch verantwoorde aktie is.
Evt omvormer vervangen voor variant met schaduwmanagement? Huidige omvomer ben je zo kwijt op marktplaats.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• sanscorp
@klump4u ik verwacht van de buren helemaal niets maar licht wel de situatie toe om antwoorden als "verhuizen" of "bezwaar maken" alvast te voorkomen. Situatie verduidelijken.

Mijn enige vraag is dan ook "Zijn de zonnepanelen economisch een meter op te hogen of is dat onzinnig".

De panelen kunnen helaas niet gedraaid worden. Als de schaduw niet pertinent altijd op het piekmoment zou vallen had ik er niet eens over nagedacht om er wat aan te doen.

Ik zal zo even een foto plaatsen vanaf de PC en niet vanaf een mobieltje

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Ik denk dat dit een gevalletje 'pech' is. Als je directe buren een nieuwe heg of schutting aan hun kant van de erfgrens plaatsen verandert jouw uitzicht ook. Maar je kunt er niet veel aan doen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Enige optie is bij de gemeente informeren wat toegestaan is boven op je huis, 1 meter ophoging zal een enorme windvanger zijn en uiteindelijk zal de gemeente beslissen en niet wij. Klote situatie dat wel.
Waarom kan draaien niet en ophogen wel?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:20
Dit is simpelweg pech. Ik zou mijn dakopbouw ook niet laten zitten vanwege de zonnepanelen twee huizen verderop. Dat die gasten lompe tokkies zijn maakt wat dat betreft weinig verschil.

Twee maanden schaduw is bovendien te overzien als het gaat om januari en december. Hoeveel kwh ga je missen op jaarbasis?

• sanscorp
2 van de 12 maanden heb ik geen schaduw :)

Alleen in juni en juli zal er geen schaduw op de panelen vallen.

Dit varieert van 2 panelen in de schaduw tot 5 panelen in de schaduw.

De 8 panelen passen echt op de milimeter op het dak, deze is dieper dan dat het breed is.
Met draaien zou ik 4 panelen kwijt kunnen en dan ook nog eens alleen naar het zuidoosten of noordwesten.

Ophogen kan wel omdat het frame precies binnen de dakrand valt. Waar ik dus mee zit is inderdaad wind (waait hier altijd goed) en balastrails verplaatsen naar onder.

Ik ben even op pad maar zal vanmiddag het e.e.a. aan foto's uploaden.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:29
sanscorp schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:28:
Sinds 01-2020 heb ik 8 zonnepanelen op mijn platte dak liggen. Oriëntatie zuidwest en precies in het verlengde van ons huizenblok.
De buren 1 huis verderop (dus niet mijn directe buren) hebben nu een dakopbouw (3e verdieping) geplaatst waardoor ik volgens mijn berekeningen (suncalc.org) nu 2 maanden per jaar geen schaduw heb op 2 tot 5 panelen.
Dus als ik het goed begrijp orientatie A. Waarbij lichtblauw ben jij en de cijfers de hoogte van de woning.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0XTQh5g.png

Dat is vervelend, maar wordt nog vervelender als je directe buren dezelfde plannen hebben.
Ik heb 't vermoeden dat deze 3e etage al veel meer voorkomt in de wijk en dat de vergunning dus een formaliteit zal zijn. Dit komt namelijk zeer veel voor in NL. Hier om de hoek ook veel 2-etagewoningen waar vanuit de bouw al rekening is gehouden met de optie voor 't plaatsen van een 3e etage.
Bezwaar maken heeft geen enkele zin
Zeker niet als er in de wijk al diverse woningen een 3e etage hebben mogen bouwen. kom ik zo nog op terug.
[...]Met een kleine op komst dus geen optie, idem met verhuizen, gaan we niet aan beginnen nu.
misschien hebben de buren ook wel een 2e/3e op komst. Heb je meer met ze gemeen dan je in eerste instantie zou denken.
Als ik het wederom juist heb zou ik de opstellingen 1 meter de lucht in moeten krijgen om schaduw vrij te worden maar mijn installateur is waarschijnlijk gestopt en het enige wat ik weet is dat er een Flatfix frame op ligt wat aan elkaar verbonden is.

De vraag is nu hoe ik de panelen een meter hoger op het dak ga krijgen zonder dat het onveilig wordt.

Ik zie bijv. geen pootjes voor het Flatfix systeem en moet eigenlijk zoiets hebben zoals je bij de zonneparken
IMHO, niet, want met alleen pootjes wordt het wordt één grote vleugel die je op je dak zet.
ziet en dan ook nog eens goedkoop want het heeft geen nut om nog eens 1000 euro of meer te investeren.
denk dat je met 1000 euro niet eens iemand aan het werk krijgt. Dat nog excl. materiaal.
Wie heeft er suggesties?
[...]
Als je orrentatie A hebt, ombouwen naar orriëntatie B en zo dicht mogelijk bij de rand op ZW. Maar wederom vermoeden, heb je daar je dakterras.
Die ene meter zal ik wellicht wel een vergunning voor aan moeten vragen. Maar de eerste vraag is of het technisch mogelijk is. [...]
Vraag is niet of het technisch kan en of je vergunning krijgt. De vraag die geld is, is het economisch wel rendabel.
@ElMacaroni Die niet zo fijne buren hadden even kunnen informeren of zelfs overleggen en mee kunnen denken.
Die draai ik om te beginnen even om. Als er in de wijk al diverse 3e etages gebouwd zijn, dan had je zelf ook twee jaar geleden er rekening mee kunnen houden. Heb je geïnformeerd bij de buren en de buren-van-de-buren wat hun plannen waren voor de toekomst? Dan had je misschien dit probleem al kunnen zien aankomen.

Wat het informeren betreft, iets met slapende honden wakker maken.
Ze waren tevens al begonnen met bouwen zonder de vergunning.
Dat is niet verboden. Dat is een risico dat de bouwer/opdrachtgever mag nemen. Wordt die niet verleend, dan moet 't weer afgebroken worden, Maar zeker als er, zoals ik al zei meerdere vergelijkbare opbouwen in de wijk zijn toegestaan, dan is de vergunningaanvraag een formaliteit.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hang er (Enphase) micro omvormers aan. Elk paneel zijn eigen omvormer. Indien een paneel last heeft van schaduw, beinvloed dat de andere panelen en opbrengst niet. Zo kan je zonder veel verbouwen toch nog het maximale uit je installatie houden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Punt is in ieder geval dat bezwaar maken geen optie is en dat ik met een probleem zit wat opgelost moet worden.

En licht "dicht bij de grond" eens toe? Ik vind 10 meter boven straatniveau best hoog.
Dan hebben de buren van de buren dus nu een huis van meer dan 11 meter hoog? Da's 3 woonlagen en een vliering of zolder. Dan hebben jullie een heel ruim bestemmingsplan. Ons huis is ook 11 meter, maar dat zou in het huidige bestemmingsplan niet eens mogen. Huis is ouder dan het bestemmingsplan.

• PROnline
sanscorp schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:50:
2 van de 12 maanden heb ik geen schaduw :)

Alleen in juni en juli zal er geen schaduw op de panelen vallen.

Dit varieert van 2 panelen in de schaduw tot 5 panelen in de schaduw.

De 8 panelen passen echt op de milimeter op het dak, deze is dieper dan dat het breed is.
Met draaien zou ik 4 panelen kwijt kunnen en dan ook nog eens alleen naar het zuidoosten of noordwesten.
Aah, de panelen zijn ZW orrienteatie. Vanuit de topicstart las ik de woning/dak.
Dus het is zo: ?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vTS8TmE.png
Ophogen kan wel omdat het frame precies binnen de dakrand valt. Waar ik dus mee zit is inderdaad wind (waait hier altijd goed) en balastrails verplaatsen naar onder.

Ik ben even op pad maar zal vanmiddag het e.e.a. aan foto's uploaden.
Overigens, losse stellages mogen i.v.m. windbelasting helemaal niet strak op de dakrand, dus wat je nu hebt is leuk om het maximale aantal panelen te behalen, maar helemaal niet stormbestendig.

Maar we wachten de foto's even af.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat is niet verboden. Dat is een risico dat de bouwer/opdrachtgever mag nemen. Wordt die niet verleend, dan moet 't weer afgebroken worden, Maar zeker als er, zoals ik al zei meerdere vergelijkbare opbouwen in de wijk zijn toegestaan, dan is de vergunningaanvraag een formaliteit.
Uiteraard is zonder vergunning bouwen (voor bouwwerken die een vergunning vereisen) wel verboden. Maar als er alsnog een vergunning is verleend, dan kan de gemeente geen aanwijziging meer geven het voorheen illegale bouwwerk te verwijderen.

@sanscorp zonnepanelen hebben soms diodes. Dat betekent dat ze zichzelf uitschakelen als ze onderpresteren. Je hebt dan als het ware een kleiner vermogen als er even schaduw is, en de hele installatie wordt niet mee omlaag getrokken.

Je kan elke panelenlegger vragen de installatie te verplaatsen, hoger op een schuin dak. Als de installatie nog wat jaren te gaan heeft kan dat best rendabel zijn.

Er is meestal geen vergunning nodig voor zonnepanelen tenzij er sprake is van beschermd stadsgezicht of zoiets.

Als je geen foto's levert blijft het onnodig theoretiseren en tijd verdoen van behulpzame medetweakers. Hoog tijd om foto's alsnog te plaatsen.

• sanscorp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UncYyuz90N5RnvbIDIXyV1JCwSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fpmpF4uZ82NJnyLsFb1D01Hj.jpg?f=user_large

Bij deze een luchtfoto.
Links onderin staat mijn huis.
Kompas is bij benadering! Zal een paar graden schelen.

Alle panelen liggen richting de overige woningen. Exact in het verlengde van het huizenblok.

Maar gezien de opmerkingen m.b.t. het economische vlak en de wind heb ik al besloten om af te zien van aanpassingen.

De zonnepanelen zijn gelukkig wel al voorzien van optimizers.

[ Voor 20% gewijzigd door sanscorp op 04-03-2023 15:43 ]

• sanscorp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ocyTC-PQHwCSUTtuDkqM6QPJmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfENywLBVGRcKqNgRCTNeoOj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw_R8PKue2xsb5d1ic3T-0HrXFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRCLN5eVMW967unwseO9O5dW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfsh452L2X74HQaciG0RNEb5P5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DoQJSKPEhAm542utT2op5CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WryWzVyC1akHeH3Jhl3vKTzUUmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLUnpxrTDoLeQyhklAraoGH0.jpg?f=fotoalbum_large

• sanscorp
Overigens waren ze niet zo zeer begonnen zonder toestemming maar begonnen met bouwen terwijl de aanvraag net was ingediend bij de gemeente.

Dat ze bouwen wanneer ze toestemming hebben met het eigen risico dat er iemand binnen 6 weken bezwaar maakt en het er af moet snap ik.

• PROnline
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/228AADf.png
Het is ook niet helemaal een ZW opstelling . Dichter bij Zuid-zuidwest, met als gevolg dat je bij draaien overgaat naar oost-zuid-oost.

Het is zuur, maar het is verder niemand aan te rekenen.

• sanscorp
Nee laat het er wel bij, als ophogen een optie was geweest had ik daar naar kunnen kijken.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:20
PROnline schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:05:
[Afbeelding]
Het is ook niet helemaal een ZW opstelling . Dichter bij Zuid-zuidwest, met als gevolg dat je bij draaien overgaat naar oost-zuid-oost.

Het is zuur, maar het is verder niemand aan te rekenen.
Bagger man, ik zou ook balen als een stekker. Panelen verkopen is ook zo wat. Ik zat ook net te denken aan een simpele houten constructie om panelen op te leggen. Maar ik heb het nog nooit gezien, waarschijnlijk heeft dat een reden.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zo te zien heb je split cell zonnepanelen. Die zijn per paneel verdeelt in twee secties. In landscape schakelen nu beide secties uit (bypass diodes gaan in geleiding). Zou je de panelen in landscape plaatsen, dan schakelt eerst het halve, dan pas het hele paneel uit. Maar goed, dat is theorie. In portrait met dezelfde hoek wordt je paneel ook hoger. Wel kun je dan mogelijk drie panelen plaatsen in plaats van twee.

Theo

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kwart slag draaien naar zuid oost geeft dan misschien meer opbrengst mits het past.

• sanscorp
Sowieso een lastig verhaal, veiliger is om ze te laten liggen.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:55
Ik vraag mij af of je op basis van onrechtmatige hinder nog iets kunt forceren. Ook gezien het feit dat de panelen al ruim voor de ophoging in gebruik waren en de wens van de overheid om te verduurzamen.

Maar of je er daadwerkelijk iets mee kunt weet ik iet, dat zal iets voor rechtsbijstand of een advocaat rechtstreeks zijn.

En als je daar iets mee zou kunnen, wat gaat het doel worden? Wil je compensatie in financiële zin(op basis van de minder opbrengst en welke kWh prijs?) of wil je afbraak om de oude situatie te herstellen?

Zelf zit ik potentieel ook in een vergelijkbare situatie, een oude dakkapel creëert schaduw op het dakvlak en de bewoners willen de dakkapel vernieuwen. Ik heb al geen geweldige relatie met de betreffende bewoners, dus bij serieuze vergroting van schaduw vorming op de panelen gaat daar zeker over gesproken worden.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

nsa1984 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:18:
Ik vraag mij af of je op basis van onrechtmatige hinder nog iets kunt forceren. Ook gezien het feit dat de panelen al ruim voor de ophoging in gebruik waren en de wens van de overheid om te verduurzamen.

Maar of je er daadwerkelijk iets mee kunt weet ik iet, dat zal iets voor rechtsbijstand of een advocaat rechtstreeks zijn.

En als je daar iets mee zou kunnen, wat gaat het doel worden? Wil je compensatie in financiële zin(op basis van de minder opbrengst en welke kWh prijs?) of wil je afbraak om de oude situatie te herstellen?

Zelf zit ik potentieel ook in een vergelijkbare situatie, een oude dakkapel creëert schaduw op het dakvlak en de bewoners willen de dakkapel vernieuwen. Ik heb al geen geweldige relatie met de betreffende bewoners, dus bij serieuze vergroting van schaduw vorming op de panelen gaat daar zeker over gesproken worden.
Je hebt alleen helaas geen poot om op te staan. Mensen hebben al geen recht op zon, laat staan zonnepanelen. Als een eventuele grotere dakkapel binnen de regels vergunningsvrij of met vergunning gezet wordt, dan ga je zoiets niet tegenhouden.

• nsa1984
Dat vraag ik mij dus ernstig af, want er zijn dus wel situaties bekend waarbij een geveldoortrekking leide tot een zeer donkere tuin/woonkamer waarop is ingegrepen.

https://www.declercq.com/...ren-onrechtmatige-hinder/

Hinten ze er ook op dat het geen direct uitgemaakte zaak is. Persoonlijk denk ik dat zodra de schade aantoonbaar gemaakt kan worden er sneller een concrete zaak ontstaat. En om de zaak even op mijn potentiële situatie te richten, de huidige dakkapel moet ik accepteren maar een vergroting daarvan ook binnen de vergunningsvrije afmetingen zal leiden tot vragen daarover van mijn kant.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nsa1984 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:24:
Dat vraag ik mij dus ernstig af, want er zijn dus wel situaties bekend waarbij een geveldoortrekking leide tot een zeer donkere tuin/woonkamer waarop is ingegrepen.

Hinten ze er ook op dat het geen direct uitgemaakte zaak is. Persoonlijk denk ik dat zodra de schade aantoonbaar gemaakt kan worden er sneller een concrete zaak ontstaat. En om de zaak even op mijn potentiële situatie te richten, de huidige dakkapel moet ik accepteren maar een vergroting daarvan ook binnen de vergunningsvrije afmetingen zal leiden tot vragen daarover van mijn kant.
Zolang het vergunningsvrij is, voldoet aan de welstandsnota en voldoet aan het burenrecht kun je hoog en laag springen, maar kun je nergens aankloppen.

Een geveldoortrekking is vergunningsplichtig en derhalve niet vergelijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 05-03-2023 08:33 ]

• nsa1984
Ik vraag mij af waar de stelligheid van jou en Bazzh vandaan komt. Vergunningsvrij betekent niet dat je het meteen altijd mag.

Maar zoals ik al vanaf het begin aangeef, het is een route die je met een juridisch geschoolde partner moet beoordelen.

Verwijderd

nsa1984 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:24:

Dan gaan ze meten en kijken of er normen worden overschreden. Die normen zijn er, voor je tuin. Maar die normen haal je snel hoor. Je moet zo'n beetje alle zon weghalen uit iemands achtertuin om echt onrechtmatig bezig te zijn.

Maar die normen zijn niet voor je dak.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nsa1984 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:44:
Ik vraag mij af waar de stelligheid van jou en Bazzh vandaan komt. Vergunningsvrij betekent niet dat je het meteen altijd mag.

Maar zoals ik al vanaf het begin aangeef, het is een route die je met een juridisch geschoolde partner moet beoordelen.
Ervaringen met vergunningen voor tientallen bouwprojecten, zowel vergunningsplichtig als vergunningsvrij, van de Noordzuidlijn tot aan het vergunningsvrij plaatsen van een dakkapel.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

klump4u schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:36:
Kwart slag draaien naar zuid oost geeft dan misschien meer opbrengst mits het past.
Of een deel naar Oost en een deel naar West, zodat je een lagere piek hebt maar meer gespreid over de dag? (en geen last van de schaduw, of. Toch een pak minder)
Pagina: 1