Marantz NR1504 subwoofer probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerAudio
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-05-2023
Hallo allemaal,

Recent heb ik een nieuwe subwoofer aangeschaft maar ik krijg hem niet aan de praat. Hebben jullie wellicht enkele suggesties?

Setup:
Marantz NR1504
Front speakers: B&W 685S2
Nieuwe subwoofer: B&W ASW 608

Aansluiting
Front speakers via de audio kabels naar de receiver
Subwoofer via de sub out van de receiver

Instellingen Marantz
Sound modus = Stereo

Luidspreker configuratie
Front = Klein
Center = Geen
Subwoofer = Ja
Surround = Geen

Crossovers alles is 80hz
Lage tonen: LFE + Main, LPF voor LFE = 80hz (geen idee wat dit is)

Subwoofer niveau = 0.0db

Instellingen achterkant subwoofer
Volume line = 50%
Volume speakers = 40%
Low pass filter freq = 80hz
Low pass filter = in (andere optie = out)
Bass extension = B (andere opties A en C)
EQ = A
Phase = 0

Geluidsbron: via TV met digital out naar receiver. Van receiver naar front speakers (audiokabel) en subwoofer (sub-out).

Al geprobeerd:
Line-outs (pre out) gebruiken van de receiver en sub. Geen resultaat
Sound modus receiver veranderen. Geen resultaat. Staat nu op stereo.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerAudio op 04-03-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Tja, een voor de hand liggende vraag is: Staat de sub aan?

Ben zelf zo iemand geweest waarbij het snel moest etc. En uiteindelijk ik de sub niet had aangezet. Een kennis van mij hetzelfde. Kwam daar en zeg: Ik hoor geen lage tonen..en ja, niet aangezet natuurlijk. Was hem helemaal ontgaan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:04
Ik zou dit aanpassen in de receiver:
Lage tonen: LFE (Main heeft alleen zin als je de speakers op Large hebt staan
LPF voor LFE = 80hz terugzetten naar de standaard 120Hz

Op de sub:
Low pass filter freq naar max (140hz)
Low pass filter filter out, je laat immers het bas management over aan de receiver (daarom ook filter freq naar 140hz)
De line in even proberen en L of R. Mag geen verschil uitmaken als het goed is.
Volume speaker heeft in jou situatie geen functie omdat je de speakeruitgangen niet gebruikt.
Volume Line gebruik je als je, zoals in jouw geval, de Line In gebruikt.

Persoonlijk zou ik alle bronnen aansluiten op de Marantz en 1 HDMI Out naar de tv. Dan heeft de tv geen invloed op de muziek weergave.

[ Voor 10% gewijzigd door sonsan op 04-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer oorzaken uit te sluiten. Is de sub misschien uit of stuk? Sluit eens een mp3 speler rechtstreeks op de sub aan of raak de aangesloten audiokabel aan (dat levert meestal duidelijk een brom).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerAudio
sonsan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:11:
Ik zou dit aanpassen in de receiver:
Lage tonen: LFE (Main heeft alleen zin als je de speakers op Large hebt staan
LPF voor LFE = 80hz terugzetten naar de standaard 120Hz

Op de sub:
Low pass filter freq naar max (140hz)
Low pass filter filter out, je laat immers het bas management over aan de receiver (daarom ook filter freq naar 140hz)
De line in even proberen en L of R. Mag geen verschil uitmaken als het goed is.
Volume speaker heeft in jou situatie geen functie omdat je de speakeruitgangen niet gebruikt.
Volume Line gebruik je als je, zoals in jouw geval, de Line In gebruikt.

Persoonlijk zou ik alle bronnen aansluiten op de Marantz en 1 HDMI Out naar de tv. Dan heeft de tv geen invloed op de muziek weergave.
Sonsan,

Bedankt. Ik heb hem werkend.

Ik heb hem in ieder geval, tijdelijk, werkend gekregen. Alleen hij is er tijdelijk weer mee gestopt. Blijft toch een lastig verhaal.

Met welke instelling moet je overigens spelen om ervoor te zorgen dat front en subwoofer meer in lijn met elkaar liggen? Met andere woorden, met welke instelling tast ik de grens af waar speaker overgaat naar subwoofer voor de lage tonen?

En met welke instelling krijg ik de bas zwaarder? Dus dat je meer bass merkt?

[ Voor 34% gewijzigd door TweakerAudio op 04-03-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:04
In het menu van je receiver stel je de cross-overs in om de overgang van speaker/sub af te stemmen. De minimale Hz van je speakers is 45. Normaliter doe je die waarde x 1,5 dus afgerond is dat 80 Hz, die heb je al goed ingesteld.

Meer bas doe je door Volume Line op te voeren.

Als de sub er zo maar mee stopt dan is die niet goed. Of heb je de sub op stand-by staan? Zet deze dan op On en probeer het nog eens. Kan zijn dat je ingangssignaal te zwak is en daardoor de sub niet uit de stand-by komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

TweakerAudio schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:42:
[...]
Ik heb hem in ieder geval, tijdelijk, werkend gekregen. Alleen hij is er tijdelijk weer mee gestopt. Blijft toch een lastig verhaal.
Ik zou hier stoppen qua je post. Als in, eerst proberen te achterhalen of de subwoofer defect is of dat er een setting niet goed staat in de receiver. Fine-tuning aan een niet werkende setup is niet handig.

Oftewel, wat bedoel je met "tijdelijk weer mee gestopt"? Valt de subwoofer uit tijdens gebruik of valt deze uit als er langere tijd geen lage tonen zijn? Andere optie kan ook zijn dat de subwoofer mogelijk lastig uit standby komt.

Eerste stap, vermelden op welke optie de subwoofer staat, "on", "auto" of "standby" en welke problemen je ondervindt.
sonsan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:11:
Afhankelijk van de TV van TS is dat een optie maar houd er rekening mee dat de genoemde NR1504 alweer tien jaar oud is en slechts over HDMI 1.4 beschikt. Dus wel 4K maar op slechts 30 Hz en geen enkele vorm van HDR. Een oudere receiver in het midden van de keten kan een bottleneck vormen.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 05-03-2023 02:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerAudio
FeaR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 02:11:
[...]

Ik zou hier stoppen qua je post. Als in, eerst proberen te achterhalen of de subwoofer defect is of dat er een setting niet goed staat in de receiver. Fine-tuning aan een niet werkende setup is niet handig.

Oftewel, wat bedoel je met "tijdelijk weer mee gestopt"? Valt de subwoofer uit tijdens gebruik of valt deze uit als er langere tijd geen lage tonen zijn? Andere optie kan ook zijn dat de subwoofer mogelijk lastig uit standby komt.

Eerste stap, vermelden op welke optie de subwoofer staat, "on", "auto" of "standby" en welke problemen je ondervindt.

[...]

Afhankelijk van de TV van TS is dat een optie maar houd er rekening mee dat de genoemde NR1504 alweer tien jaar oud is en slechts over HDMI 1.4 beschikt. Dus wel 4K maar op slechts 30 Hz en geen enkele vorm van HDR. Een oudere receiver in het midden van de keten kan een bottleneck vormen.
Bedankt voor je hulp.

Inmiddels werkt de sub zonder problemen. De sub lijkt te stoppen/ haperen als ik qua kanaal schakel tussen eArc (om het menu van marantz te zien) en vervolgens weer terug naar TV (optical).
Na het schakelen werkt de sub niet. Zet ik het geluid harder dan hapert die even en vervolgens werkt die naar behoren op elk volumeniveau, wat je verwacht.
Ik kan niet verklaren wat hier de oorzaak van is. Wellicht een (te) oude receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

TweakerAudio schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Inmiddels werkt de sub zonder problemen. De sub lijkt te stoppen/ haperen als ik qua kanaal schakel tussen eArc (om het menu van marantz te zien) en vervolgens weer terug naar TV (optical).
HDMI ARC gebruik je voor audio retour vanuit de TV naar de receiver. Jij hebt daar een S/PDIF in gebruik en gebruikt HDMI ARC daarmee niet. Je wisselt toch niet van output op de TV van S/PDIF naar ARC om het menu van de Marantz te zien? Je wisselt naar de HDMI Input van de TV. Toch? In principe zou er over HDMI ARC geen audio gaan in deze configuratie, alleen het OSD van Marantz op de HDMI waar de Marantz op aan is gesloten. Heb je HDMI CEC al eens uitgezet op zowel TV als receiver?

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 05-03-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerAudio
FeaR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:24:
[...]

HDMI ARC gebruik je voor audio retour vanuit de TV naar de receiver. Jij hebt daar een S/PDIF in gebruik en gebruikt HDMI ARC daarmee niet. Je wisselt toch niet van output op de TV van S/PDIF naar ARC om het menu van de Marantz te zien? Je wisselt naar de HDMI Input van de TV. Toch? In principe zou er over HDMI ARC geen audio gaan in deze configuratie, alleen het OSD van Marantz op de HDMI waar de Marantz op aan is gesloten. Heb je HDMI CEC al eens uitgezet op zowel TV als receiver?
Klopt, in principe gebruik ARC niet. De receiver is met HDMI ARC verbonden met de televisie (HDMI out Marantz naar ARC HDMI in op TV). Zo kan ik het menu van Marantz zien op de tv. Voor zowel de tv als de receiver gebruik ik een aparte afstandsbediening dus ik denk dat HDMI CEC niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

TweakerAudio schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:48:
[...]
Klopt, in principe gebruik ARC niet. De receiver is met HDMI ARC verbonden met de televisie (HDMI out Marantz naar ARC HDMI in op TV). Zo kan ik het menu van Marantz zien op de tv. Voor zowel de tv als de receiver gebruik ik een aparte afstandsbediening dus ik denk dat HDMI CEC niet van toepassing is.
HDMI CEC gebruik je in deze inderdaad niet, uitschakelen levert dan helemaal geen probleem op. Door het uitschakelen van HDMI CEC wil ik voorkomen dat er alsnog iets over die pin gaat waardoor de switch die je beschrijft plaats kan vinden.

Pagina: 1