Water langs buitenkant afvoerbuis omhoog bij verstopping

Pagina: 1
Acties:

• polemos
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-03-2023
Geachte forumleden,

Ik woon in een appartement en had een verstopping in de afvoer in de vloer of misschien zelfs in de service-schacht. Wat ik op een gegeven moment zag gebeuren was dat niet langzaam de afvoerbuizen (van wasmachine, gootsteen etc) naar boven volliepen, maar dat op het punt waar de wachmachine-afvoer de grond ingaat, het water langs de BUITENkant ervan omhoog kwam, en de vloer daar kletsnat werd.

Zie foto met pijltje waar het water naar boven kwam. De buis zit ook niet stevig in de vloer, wiebelt een beetje.

Mijn vraag is: weet iemand hoe dat doorgaans zit in die appartementsvloeren? Ik dacht dat t in de vloer gewoon een verder gesloten systeem was van plastic buizen, maar misschien ligt er een soort goot waarop alle buizen uitkomen?

Is het alleen een kwestie van de ruimte rondom die buis dichtmaken? Of duidt dit allemaal op een veel ernstiger probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdAZF0ohmC3WN3BMsJhIxF0rDjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pD7w3BjNNHfsIN2rpYgnFqZ8.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie nuttige input :-) en fijn weekend

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
De buis lijkt er gewoon los ingestoken te zijn. Dit is normaal gesproken verlijmd met een verloopstuk.
Het verloopstuk lijkt wel aanwezig te zijn (de buis wordt iets smaller vlak voor hij de vloer in gaat), maar zoals het nu is gemonteerd is het niet waterdicht zoals je hebt gemerkt.

Vermoedelijk heb je zoiets nodig: https://www.gamma.nl/asso...bber-50-x-40-mm/p/B624963

Vraag is wel even of er genoeg beweging in het deel boven de vloer zit/is te krijgen om dat erin te plaatsen.

Als het een huurwoning is zou ik lekker de verhuurder dit laten oplossen.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

ThinkPad schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:07:
De buis lijkt er gewoon los ingestoken te zijn. Dit is normaal gesproken verlijmd met een verloopstuk.
Het verloopstuk lijkt wel aanwezig te zijn (de buis wordt iets smaller vlak voor hij de vloer in gaat), maar zoals het nu is gemonteerd is het niet waterdicht zoals je hebt gemerkt.

Vermoedelijk heb je zoiets nodig: https://www.gamma.nl/asso...bber-50-x-40-mm/p/B624963

Vraag is wel even of er genoeg beweging in het deel boven de vloer zit/is te krijgen om dat erin te plaatsen.

Als het een huurwoning is zou ik lekker de verhuurder dit laten oplossen.
Wat hier wordt genoemd.
je mist het welbekende casrubber / lippenring / hoe je het wilt noemen.
Je kunt 2 dingen doen.

1: buis eruit halen alles schoonmaken. insteekverloop kopen en erin lijmen en dan de buis erin lijmen.
Dit is 100% dicht.
2: rubber kopen en dit erin zetten.
In de vloer liggen de kunststof buizen inderdaad 100% dicht verlijmd.
mocht er een "verstopping" zitten en hij het water niet aan kunnen.. zal alsnog het via het rubber naar buiten geperst worden of hoger waar hij de opening vind

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput