Laptop voor advieswerk (en prive)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
TL;DR: Zoek een laptop voor m.n. internetten, mailen, tekstverwerken, wat basic spreadsheets en presentaties. Voor dit gebruik denk ik maximaal 1.000 euro incl. btw uit te geven. Ik kijk met een schuin oog naar de Microsoft Surface Laptop Go 2. Ik twijfel over of deze niet te klein is voor gebruik op de laptop zelf "aan de keukentafel".
Welke adviezen zouden jullie geven?

Naast een baan in loondienst, neem ik als freelance adviseur opdrachten aan. Dat komt neer op m.n. gebruik voor internetten, mailen, tekstverwerken, wat basic spreadsheets en presentaties. Oftewel, niet veeleisend.

Hiervoor gebruikte ik tot voor kort een HP Spectre x360 13-4150nd uit 2015. Deze heeft de geest gegeven. Onder Windows vastlopers/BSOD en daarna Linux geïnstalleerd maar daar hetzelfde resultaat. De SSD geeft fouten en herstel vind ik niet meer de moeite waard. Ik vond dit qua formaat een prettige laptop en het heeft een luxe uitstraling. Helaas was de bouwkwaliteit niet top en na verloop van tijd bleken de scharnieren matig. Het touchscreen en de tabletmodus is leuk maar heb ik slechts heel beperkt gebruikt.

Ik heb dus behoefte aan een nieuwe laptop, voor het gebruik als freelancer. Daarnaast zal ik de laptop gebruiken voor prive internet, mailen en foto's/videos bekijken. Niks spannends.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt gebruikt voor internetten, mailen, tekstverwerken, wat basic spreadsheets, presentaties en bekijken van foto's en videos. Incidenteel zal ik misschien een foto "bewerken" maar niet in de zin van raw-foto's digitaal ontwikkelen. Heel soms wil ik nog weleens met Filmora een paar videobeelden aan elkaar plakken met simpele overgangen. Afhankelijk van het bronmateriaal, heb je het dan volgens mij ook niet over heel zwaar gebruik.

Over het algemeen dus vooral huis-, tuin- en keukengebruik.

Wat is je budget?
Heb niet echt een budget in gedachten. Volgens mij moet ik voor maximaal 1.000 euro incl. btw een heel eind komen voor mijn gebruik.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Tja, wat is veel? Mijn freelance werk doe ik voornamelijk vanuit huis (mooie opbrengst van thuiswerken door Corona). Incidenteel neem ik de laptop mee naar een opdrachtgever voor een overleg, of een presentatie. Draagbaarheid is dus mooi meegenomen maar niet het belangrijkste.

Thuis maak ik gebruik van een port replicator als dock (zie hieronder). Hierdoor werk ik thuis op een 24 of 27 inch scherm met muis en toetsenbord maar ook geregeld op de laptop zelf (50-50).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Een merkvoorkeur heb ik niet. Ik vind het belangrijkste dat de laptop een nette professionele uitstraling heeft en een goede bouwkwaliteit heeft. Bij een vorige werkgever had ik (2017-2020) een Microsoft Surface laptop met een i5 en alcantara. Die vond ik fantastisch. Kwaliteit goed en voelde echt premium aan. Nadeel was dat de alcantara heel vies werd na verloop van tijd, daar zou ik niet meer voor kiezen. Ander nadeel zat in het aantal aansluitingen op de laptop. Voor hdmi had ik al een dongle nodig. De eigen aansluitkabel van Microsoft Surface waar je via een dongle alles op aan kan sluiten werkt goed maar we weten allemaal dat er goedkopere oplossingen zijn voor hetzelfde.

Ik heb nog een USB-c naar HDMI/VGA voor als ik ergens een presentatie moet geven. Daarvan zou het mooi meegenomen zijn als die nog bruikbaar is (geen breekpunt).

Als dock gebruik ik een HP 3005pr USB3 port replocator. Die doet prima waar die for bedoeld is. Met één USB-a kabel sluit ik monitor, vast internet, muis/toetsenbord en aantal usb-poorten aan. Zolang die het doet, zie ik geen noodzaak deze te vervangen.

Van andere randapparatuur (zoals een bluetooth koptelefoon) verwacht ik dat die het ook elke laptop wel doet.

Waar heb je zelf naar gekeken?
Door mijn goede ervaring met de Microsoft Surface, valt mijn oog op een Microsoft Surface Laptop Go 2 met i5, 256GB en 8GB geheugen. De prijs is aantrekkelijk en de specificaties lijken voor mijn doel ook prima. Deze laptop is echter 12,4 inch en daarmee (nog) kleiner dan de 13,3 inch die ik gewend ben.

Ik twijfel dus of de Go niet te klein is voor het gebruik als ik op de laptop zelf werk en niet op het scherm. Daarnaast zit er een kwaliteitsverschil met de Surface Laptop (niet Go variant) maar uiteraard ook een prijsverschil. Ik kan alleen niet goed duiden wat dat verschil is. Benieuwd of iemand hierin kan adviseren?

Daarnaast vraag ik mij af of 8GB geheugen vooralsnog genoeg is? Een paar jaar geleden meen ik al dat 8GB niet als toekomstbestendig betiteld (meen ik). Toch is het overgrote deel van de laptops met 8GB waarschijnlijk wel voldoende voor mijn gebruik. Klopt dat? Of zijn er andere inzichten?

Natuurlijk ook in de meest recente best buy guide gekeken. De Samsung Galaxy Book2 komt daar goed uit. Voor die prijs kom je echter ook al bij een Surface laptop met dezelfde processor, waar ik gevoelsmatig dan een voorkeur voor heb. De Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 valt in de categorie tot 700 euro maar is inmiddels duurder dan dat. Heeft wel 16GB en de Ryzen 7 is volgens mij krachtiger dan de i5, maar klopt dat ook? Ik kan ook niet inschatten hoe de bouwkwaliteit is. Vanuit mijn werkgever heb ik ook een Lenovo laptop in gebruik (compleet dichtgezet, zodat ik het eigenlijk alleen via Citrix fatsoenlijk kan gebruiken en mag niet voor prive/andere doeleinden worden gebruikt formeel). Dat is een Lenovo Thinkpad X1 Carbon. Qua gewicht een top apparaat maar echt enthousiast word ik er niet van.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer en ben heel benieuwd naar inzichten van mede Tweakers. Wat zouden jullie, in mijn situatie, adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 03-03-2023 22:43 ]

Beste antwoord (via bazzemans op 05-03-2023 17:10)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:45
Eén van deze?

Verschil zit hem vooral in het scherm, het Pro-model heeft een hogere resolutie en helderheid. Anderzijds moet je door die hogere resolutie waarschijnlijk wel gaan schalen, dus hangt een beetje van jou af. Processor van beide modellen is een stuk beter dan deze van de Dell XPS 13, welke slechts over 2P-cores beschikt. Bovendien krijg je de dubbele hoeveelheid geheugen en opslagcapaciteit voor € 150 minder.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 14ABA7 (82SE00AYMH)€ 849,-€ 849,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L700P9MH)€ 839,-€ 839,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Iemand met een goed advies?

In het kort:
- is 8GB wel/niet voldoende?
- Ga ik 12,4 inch te weinig vinden en/of zijn er andere redenen om de Surface Laptop Go 2 te laten staan?
- Welk alternatief zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Md11man
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10 16:15
waarschijnlijk gaat 8GB voor jouw gebruik voldoende zijn. Qua toekomstbestendigheid zou je eventueel kunnen kijken naar 16GB, hetzelfde geldt als je van plan bent veel te gaan multitasken.

of 12,4 inch voldoende is of niet kun je het beste in de winkel bekijken. Ik kan helaas niet inschatten hoe jij dat ervaart :D
De belangrijkste voordelen van de GO 2 zijn de behuizing en het scherm (goede kleuren en touchscreen). De processor is een 11e generatie quadcore i5, niet heel bijzonder, maar waarschijnlijk voldoende voor je taken.

Als je vooral voor de specs wilt gaan kun je ook naar deze kijken uit de BBG: uitvoering: HP Pavilion Aero 13-be1150nd
snellere CPU, meer opslag. wel 8GB RAM en een minder scherm dan de GO 2.

Als je een stevige laptop wil ga je voor een vergelijkbare prijs als de GO 2 niet veel kunnen vinden. Ik zou voor jezelf dus even afwegen wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ga voor iets degelijks zoals een HP probook of elitebook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Md11man
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10 16:15
Ik zie nu pas dat dat je max budget 1000 euro hebt geschreven. Als je echt tot de max wilt gaan kun je naar een XPS 13 kijken. Kost nu 999 euro. Op het randje, maar dan heb je wel een zeer solide laptop. Nog steeds 8GB RAM, maar met snelle CPU, goed scherm, goed toetsenbord, goede behuizing.

Deze is te vinden via de Dell website: https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-13-9315-laptop

Ik weet niet of ik je keuze makkelijker heb gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een 15 of zelfs 16 inch halen, groter scherm is vaak toch iets productiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Allereerst thanks voor het meedenken @Md11man!
Md11man schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:34:
waarschijnlijk gaat 8GB voor jouw gebruik voldoende zijn. Qua toekomstbestendigheid zou je eventueel kunnen kijken naar 16GB, hetzelfde geldt als je van plan bent veel te gaan multitasken.
Voor de toekomstbestendigheid voor 16"GB kiezen, check. Vraag daarbij is wel, hoe lang kan ik door op 8GB? 2 jaar, 3 jaar? Ook daarin kan natuurlijk niemand in de toekomst kijken.

Mijn Spectre is bijna 8 jaar meegegaan. Destijds waren de specs overkill en de aanschafprijs 1.500 euro. Zelfs nu nog, als de SSD niet voor problemen zou zorgen was de snelheid en voor mijn gebruik het geheugen nog voldoende. Dat vind ik wel een indicatie dat ik mij wellicht daar niet blind op moet staren.

Bovendien schaf ik de laptop zakelijk aan. Het is dus ook een kostenpost. Ik moet dan wellicht ook iets anders naar budget (en ook toekomstbestendigheid) kijken dan als ik prive iets aanschaf. Tegelijkertijd vind ik het ook zakelijk zonde om meer uit te geven dan nodig.
of 12,4 inch voldoende is of niet kun je het beste in de winkel bekijken. Ik kan helaas niet inschatten hoe jij dat ervaart :D
De belangrijkste voordelen van de GO 2 zijn de behuizing en het scherm (goede kleuren en touchscreen). De processor is een 11e generatie quadcore i5, niet heel bijzonder, maar waarschijnlijk voldoende voor je taken.
Volledig terecht wat je nu aangeeft. Nog niet gemeld, wel gedaan. Bij Coolblue de laptops in de fysieke winkel bekeken. Daar viel mij het kleine formaat wel op. Voor aantekeningen maken tijdens een overleg juist top. Als tweede scherm of om helemaal van scherm te werken minder geschikt.

Ik sta er nog dubbel in.
Als je vooral voor de specs wilt gaan kun je ook naar deze kijken uit de BBG: uitvoering: HP Pavilion Aero 13-be1150nd
snellere CPU, meer opslag. wel 8GB RAM en een minder scherm dan de GO 2.

Als je een stevige laptop wil ga je voor een vergelijkbare prijs als de GO 2 niet veel kunnen vinden. Ik zou voor jezelf dus even afwegen wat je belangrijk vindt.
De HP Pavilion Aero was mij (in de BBG) inderdaad ook opgevallen. Mijn vriendin heet een Pavilion en dan word ik niet heel blij van de bouwkwaliteit. Als dat bij deze gelijk is, laat ik het liever lopen en geef ik liever meer geld uit.

Hoe is de bouwkwaliteit van de Lenovos? Of hangt het (net als bij HP) af van de serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Md11man schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:38:
Ik zie nu pas dat dat je max budget 1000 euro hebt geschreven. Als je echt tot de max wilt gaan kun je naar een XPS 13 kijken. Kost nu 999 euro. Op het randje, maar dan heb je wel een zeer solide laptop. Nog steeds 8GB RAM, maar met snelle CPU, goed scherm, goed toetsenbord, goede behuizing.

Deze is te vinden via de Dell website: https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-13-9315-laptop

Haha keuze niet per se makkelijker gemaakt maar dat geeft niet! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sethro schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:37:
Ga voor iets degelijks zoals een HP probook of elitebook.
Die liggen over het algemeen voor 13 inch boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Ernemmer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:39:
Ik zou een 15 of zelfs 16 inch halen, groter scherm is vaak toch iets productiever.
Tja, het blijft schipperen tussen handzaamheid en hoeveelheid werkruimte. Ik werk al sinds 2015 met/op een 13 inch en dat bevalt mij zeer goed. Als ik echt de schermruimte nodig heb, sluit ik de laptop aan op een 24inch of 27 inch scherm. Ik zie dus geen reden om naar 15/16 inch te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Ik zie nu dat Coolblue de bouwkwaliteit van de Go 2 als "middenklasse" ziet. Er zijn aantrekkelijke laptops binnen budget met bouwkwaliteit "topklasse".

Is de bouwkwaliteit typering van Coolblue betrouwbaar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
Eén van deze?

Verschil zit hem vooral in het scherm, het Pro-model heeft een hogere resolutie en helderheid. Anderzijds moet je door die hogere resolutie waarschijnlijk wel gaan schalen, dus hangt een beetje van jou af. Processor van beide modellen is een stuk beter dan deze van de Dell XPS 13, welke slechts over 2P-cores beschikt. Bovendien krijg je de dubbele hoeveelheid geheugen en opslagcapaciteit voor € 150 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Thanks @LievenD, daar had ik nu ook mijn oog op laten vallen. Ik ga mij er even in verdiepen.

Paar verschillen tussen de twee:
  • Beeldscherm: Pro heeft een hogere resolutie en pixeldichtheid en 16:10 beeldverhouding (Niet-Pro 16:9)
  • Beeldscherm: Pro heeft een hogere maximale helderheid
  • Beeldscherm: Pro heeft een 90hz scherm t.o.v. een 60hz scherm bij de niet-Pro
  • Niet-Pro heeft een iets hogere (turbo)klokfrequentie
  • Niet-Pro heeft een 1080p camera t.o.v. een 720p camera bij de Pro
  • Niet-Pro heeft een webcamcover
De verschillen zijn dus niet heel groot.

[ Voor 81% gewijzigd door bazzemans op 05-03-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@bazzemans De uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty... valt ook binnen je budget.

Qua prijs/kwaliteit verhouding echt een fantastische laptop, er zitten ook geen fans is dus hij is echt muisstil, daarnaast gaat de accu lekker lang mee, hij is zuinig en ook nog eens lekker licht.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 05-03-2023 12:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Greatsword schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
@bazzemans De uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty... valt ook binnen je budget.

Qua prijs/kwaliteit verhouding echt een fantastische laptop, er zitten ook geen fans is dus hij is echt muisstil, daarnaast gaat de accu lekker lang mee, hij is zuinig en ook nog eens lekker licht.
Volledig terecht. Ik zag de Apple suggestie ook wel aankomen. De bouwkwaliteit is ontegenzeggelijk goed. Prijs-kwaliteit kan je iets van vinden, maar duidelijk is dat je (maandagochtend modellen daargelaten) kwaliteit krijgt. Tot zover dus niks tegen deze suggestie!

Het grootste bezwaar wat ik heb is dat MacOS voor mij (als gebruiker) onbekend is. Mijn schoonvader help ik weleens met zijn Mac en ik kan dan (zeker in het begin) niet zo snel werken als op Windows. Uiteraard went alles en zal ik vast ook de omslag wel kunnen maken. Maar met welk doel? Ik zit niet in de Apple-hoek voor smartphone en andere accessoires en heb die behoefte ook niet (niet in de laatste plaats voor mijn portemonnee).

Ik sta daardoor op dit moment niet voor een overstap.

Welke andere argumenten (dan de bouwkwaliteit) zijn er om over te stappen naar MacOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Md11man schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:38:

+1 voor de Dell XPS 13. We hebben er bij ons de laatste jaren redelijk wat in gebruik (verschillende generaties en versies) en nooit problemen mee gehad. Na een aantal jaren geeft zoals bij elke andere laptop de accu het langzaam op, maar die is eenvoudig zelf te vervangen.

Met hun grotere broertjes (XPS 15) hebben we wat meer issues, die zou ik niet direct aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bazzemans schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Volledig terecht. Ik zag de Apple suggestie ook wel aankomen. De bouwkwaliteit is ontegenzeggelijk goed. Prijs-kwaliteit kan je iets van vinden, maar duidelijk is dat je (maandagochtend modellen daargelaten) kwaliteit krijgt. Tot zover dus niks tegen deze suggestie!

Het grootste bezwaar wat ik heb is dat MacOS voor mij (als gebruiker) onbekend is. Mijn schoonvader help ik weleens met zijn Mac en ik kan dan (zeker in het begin) niet zo snel werken als op Windows. Uiteraard went alles en zal ik vast ook de omslag wel kunnen maken. Maar met welk doel? Ik zit niet in de Apple-hoek voor smartphone en andere accessoires en heb die behoefte ook niet (niet in de laatste plaats voor mijn portemonnee).

Ik sta daardoor op dit moment niet voor een overstap.

Welke andere argumenten (dan de bouwkwaliteit) zijn er om over te stappen naar MacOS?
Ja de overstap zal in het begin wel even wennen zijn omdat je natuurlijk een Windows mindset hebt. Heb er zelf volgens mij ooit een dikke week voor nodig gehad en daarna wilde ik eigenlijk nooit meer anders.

Argumenten voor mij waren destijds o.a. geen vervelende vooringestelde bloatware programma's, virusscanners etc. Ook irriteerde ik me altijd dood aan die tientallen Windows updates bij het afsluiten van de computer. Qua OS vond ik MacOS veel vollediger en simpeler werken en er zit echt super veel in waar je werkelijk wat aan hebt. Simpele voorbeelden als de iTunes/Muziek app, de Foto app, en video(iMovie voor video bewerking) app, Garageband (voor muziek maken/opnemen), kalender, contacten, TimeMachine voor Backups enz.. Als je dan ook nog eens met iCloud werkt is alles ook gelijk lekker synchroon mocht je wel meerdere Apple apparaten hebben.

Inmiddels heeft W10 en 11 wel wat inhaalslagen gemaakt maar ik vind het nog steeds veel te druk en omslachtig om te navigeren.

En tot slot natuurlijk ook nog de verkoopwaarde van oude producten als het tijd is voor een upgrade, zo krijg je vaak zonder problemen nog honderden euros voor een instap model ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Als vervanging van een pc zweer ik bij een 17 inch laptop. Ik zelf heb een Lenovo Legion (negeer dat een het game laptop is), ziet er zakelijk en strak uit. Stevig gebouwd, heeft een goed scherm, goede kleur echtheid (belangrijk met je foto's) en draait als een tierelier. Ik game er ook niet mee. Kan je zeker 10 jaar vooruit. Dochter heeft de 15 inch.

Ik zou wegblijven van HP. Asus of Lenovo. Ik heb met beide merken nog nooit problemen gehad. Met HP alleen maar. Dell ook mooi, maar duur helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
@Greatsword Thanks voor de toelichting. Inmiddels heeft Microsoft die koppelingen en standaard-apps wel goed op orde. In ieder geval voldoende voor mij. Ik werk niet met iCloud maar met OneDrive en SharePoint. Geen idee hoe die samenwerken met MacOS. Gezien ik geen andere apple-producten gebruik gaat het sync-argument dus (nu) niet op. Verkoopwaarde heb je een valide punt. Het is enigszins nu lagere kosten en straks geen restwaarde of vice versa.

Vooralsnog blijf ik bij Windows. Desalniettemin dank voor je advies en meedenken.

@MotorBeast: Ik ben niet op zoek naar een vervanger voor een desktop/pc en ben op zoek naar een 13/14 inch laptop. Zie ook bazzemans in "Laptop voor advieswerk (en prive)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Schrijf je in bij Lenovo (krijg je sowieso 5% korting) en wacht tot er mooie kortingen voor bij komen. Ik vind 15 inch al te klein om op te werken maar dat is ieder voor zich. Kijk wel naar de kwaliteit van je scherm ivm foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Thanks @MotorBeast. Voor mij is 14 inch niet te klein, dat is inderdaad persoonlijk. Heb nog even gekeken naar de kwaliteit van het scherm en daarbij geeft die van de Pro de doorslag. Hogere resolutie (iets minder relevant op een 14inch), de 16:10 beeldverhouding, hogere helderheid en hogere verversingssnelheid wegen wat mij betreft ook tegen de marginaal snellere cpu en betere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bazzemans schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:04:
Thanks @MotorBeast. Voor mij is 14 inch niet te klein, dat is inderdaad persoonlijk. Heb nog even gekeken naar de kwaliteit van het scherm en daarbij geeft die van de Pro de doorslag. Hogere resolutie (iets minder relevant op een 14inch), de 16:10 beeldverhouding, hogere helderheid en hogere verversingssnelheid wegen wat mij betreft ook tegen de marginaal snellere cpu en betere camera.
Ik zou naar RGB correctheid kijken ivm kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Ik zou naar RGB correctheid kijken ivm kleuren.
Wat ik erover gevonden heb, is dat bij de Pro goed in orde.
De kogel is dus door de kerk en ik heb de Pro besteld. Dank allen voor het meedenken en de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-10 11:50
LievenD schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:34:
Eén van deze?

Daar heb je gelijk in, alleen voor 50 euro meer (1049) heb je een XPS 13 met 16 GB ram en 512 GB opslag, misschien is dat wel het overwegen waard :).
Je zit dan nog steeds met een tragere processor, maar ik weet niet of je daar veel van gaat merken tijdens je werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Ik vermoed van wel, het verschil is namelijk vrij groot.

De i5-1230U is een processor met 9W TDP, tegenover 15W voor de AMD modellen.
Dat betekent dat hij erg zuinig is, maar ook relatief traag. Zie passmark en userbenchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
En de "50 euro meer" is de prijs t.o.v. de eerder geadviseerde xps. T.o.v. de Lenovo is het verschil dan ruim 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@bazzemans Hier een paar opties van Lenovo:
Balance schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:37:
Twee mooie Lenovo aanbiedingen bij Coolblue. Morgen in huis.Verder kan je bij Lenovo zelf ook nog een Yoga Slim 7 Pro Gen 7 krijgen voor € 1.090, met Ryzen 7 6800HS, 16GB ram, 14" 2880x1800 IPS-scherm en 512GB SSD. Eventueel zonder Windows voor € 1.015.
De Ryzen 7 6800HS is een behoorlijk krachtige chip met ingebouwde RDNA2-gpu met veel features. Die kan dus ook bijvoorbeeld AV1-video hardwarematig decoderen, waardoor video afspelen in die codec een stuk minder energie kost.

Edit: Sorry, zie nu dat je al besteld hebt. Voor € 839,- is het een goeie deal!

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 06-03-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Laptop inmiddels sinds maandag in gebruik. De laptop voelt inderdaad stevig aan. Alles functioneert zoals ik hoopte. Zie dat ik bij regulier gebruik veel geheugen over houdt dus dat is mooi. Nog niet echt getest met zwaardere processen, maar vermoed dat dit ook wel goed komt.

De laptop heeft een beetje bloatware. Op de laptop staan in het een aantal snelkoppelingen naar apps. Pas als je die aanklikt dan installeert het vanuit de de store. Verwijderen was dus easy peasy. Daarnaast staat Norton Antivirus geïnstalleerd. Persoonlijke voorkeur of je daar wel/niet blij mee bent. Daarnaast installeert Lenovo een eigen app. Heb uitgeschakeld dat deze automatisch opstart. Niet storend verder.

Alles bij elkaar dus niet heel problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@bazzemans Fijn dat hij bevalt!

Zou je je bevindingen in een (korte) review/beoordeling willen achterlaten? Dat helpt anderen hun keuze te maken :)
Pagina: 1