Inbouw koel/ vries combinatie koeldeur sluit niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
Mijn vraag:
Wij hebben sinds enkele dagen een nieuwe inbouw koel/ vries combinatie.

Nu is deze gisterenavond ingebouwd en wij hebben hem in gebruik genomen.
Als je de vriezer open doet en weer wilt sluiten, gaat hij het laatste stukje automatisch dicht.
De koelkastdeur doet dit niet.

Je ziet ook in het filmpje dat de deur iedere keer ietsjes terug wordt geduwd.

Wij hebben nu al enkele keren gehad dat deze (wij hebben kinderen) nog een heel klein stukje open blijft staan. Bij de vorige inbouw koel/vries combinatie sloot ook het laatste stukje automatisch.

Verschilt dit per koelkast of is de montage niet goed gedaan?
Hierbij een filmpje van wat ik bedoel:
[Video: https://kene.nl/koelkast.mp4]

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AEG SCE818F6TS.
Sleepdeur systeem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gezocht op de term "koelkast deur sluit niet goed" maar dan kom ik voornamelijk topics tegen die over het versleten rubber van de koelkast gaat. Dit is een nieuwe koelkast met dus ook een nieuw rubber.
Daarnaast kom ik ook topics tegen waarbij het scharnier het probleem zou zijn.

Overige info:
Nu is het een inbouw koel/ vries combinatie waarbij het best wel veel werk is om het iedere keer in en uit te bouwen. Ik kan alleen bij de scharnieren van de keukenkastjes als de koelkast uitgebouwd is.

Nu zoek ik advies over de volgende vragen:
1. Is dit per merk/ type koel/ vries combinatie verschillend, met andere woorden, is dit normaal (hoe is dit bij jullie)?

2. Als dit niet normaal is waar begin ik dan, moet ik het zoeken in het scharnier van de koelkast of van het keukenkastje (in welke stappen en in welke volgorde kan ik dit het beste doen)?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

Klippy

Still Game

Het hoort niet, ligt waarschijnlijk aan het scharnier van de koelkast in plaats van de kastjes, dus je zou daar bij moeten komen.
Er zit een veer in die hem dicht trekt normaal.

Dit soort idee als je het kan instellen YouTube: Instelling van de veersterkte van de scharnieren
Ik kan het van AEG niet meteen vinden, maar grote kans dat in je inbouwhandleiding wat staat hier over.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32

Onbekend

...

Ik denk dat je het moet zoeken in het scharnier van de koelkast.

Kan je de deur van de kast losmaken van de koelkast? (Dus gewoon de glijstrips even losmaken.)
En als je dan de koelkastdeur dicht doet terwijl de kast open staat, gaat de koelkast dan wel gewoon dicht?

(Ik had bij mijn keuken het probleem gehad dat de scharnieren in de ruimte tussen de kast en de koelkast bij het sluiten breder werden waardoor de zijkant van de kast opbolden. De keukenplaatser had toen meteen de scharnieren vervangen door dunnere varianten waardoor de kast wel goed sloot.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Met een sleepdeur zijn de scharnieren denk ik ook wat meer verborgen.
Misschien een paar foto's van de scharnieren posten. Ik kan het zo in de handleiding niet vinden, maar die verwijzen ook naar een ander document voor de draairichting van de deur, montage instructies zie ik niet echt online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal morgen bij daglicht even de glijstrips losmaken en kijken of de deur van de koelkast zelf dan wel goed sluit. Ik laat het morgen weten! Ik zal dan ook gelijk een foto plaatsen van de scharnieren.

De installatiehandleiding staat inderdaad niet online op de AEG site.
Deze heb ik hier wel op papier gehad bij de koel/vries combinatie.

[ Voor 36% gewijzigd door knorde op 03-03-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Zojuist de glijstrips losgemaakt.

Nu blijkt dat zowel de vriezer en de koelkast niet het laatste stukje automatisch sluiten.
Mijn keukenkastje zorgt er dus voor dat de vriezer goed sluit.

Als ik de keukenkastdeurtjes (zonder de koelkast en vriezer eraan vast te hebben) los test zie ik inderdaad dat het keukendeurkastje van de vriezer het laatste stukje automatisch dichtvalt.

Bij de keukendeur van het koelkastgedeelte gebeurd dit niet.
Ik denk dat daar het probleem dus ook zit.

Deze deur heeft 3 scharnieren (keller keuken).
Hierbij even een foto van de deur:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/koelkast.jpg

Op deze video is het verschil te zien dat de vriezer dus goed dicht klapt.. De koelkastdeur doet dit hee licht maar niet genoeg:
[Video: https://kene.nl/koelkast2.mp4]

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 04-03-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 22:13
Een koelkast (of vriezer) met sleepdeur sluit inderdaad nooit vanzelf. Er is ook geen mogelijkheid om hieraan iets af te stellen.
Kennelijk is er iets met de scharnieren en/of afstelling van het onderste deurtje waardoor deze zichzelf lijkt dicht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb inmiddels heel veel getest, en heel veel met de scharnieren aan het afstellen geweest.
Ik krijg het keukenkastje niet beter.

Gezien onderstaande reacties, weten jullie zeker dat de koelkast (bij een sleepdeursysteem) dit normaal hoort dicht te trekken?
niels132 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:16:
Een koelkast (of vriezer) met sleepdeur sluit inderdaad nooit vanzelf. Er is ook geen mogelijkheid om hieraan iets af te stellen.
Kennelijk is er iets met de scharnieren en/of afstelling van het onderste deurtje waardoor deze zichzelf lijkt dicht te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:37

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Waarschijnlijk heb je het al gecontroleerd, maar even voor de zekerheid: niet toevallig iets in de koelkast liggen welke de deur een beetje tegenhoudt waardoor deze niet lekker sluit?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Lolhozer schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:20:
Waarschijnlijk heb je het al gecontroleerd, maar even voor de zekerheid: niet toevallig iets in de koelkast liggen welke de deur een beetje tegenhoudt waardoor deze niet lekker sluit?
Klopt, er is niets dat de deur tegenhoudt.

Zijn er mensen die ook een sleepdeursysteem hebben en weten of dit normaal is of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

knorde schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Klopt, er is niets dat de deur tegenhoudt.

Zijn er mensen die ook een sleepdeursysteem hebben en weten of dit normaal is of niet?
Ik heb in mijn vorige woning een sleepdeur gehad en deze ging gewoon vanzelf dicht. Ik heb ook nooit gezien of gehoord dat dit niet het geval zou zijn. Het staat ook nergens als nadeel van een sleepdeursysteem benoemd.
Het verschil is dat beide deuren scharnieren hebben, maar dan kan nog steeds je koelkast deur zichzelf dicht trekken. Maar als je al aangeeft dat ze ook niet sluiten zonder keukenkastjes er aan dan is het misschien zodat je koelkast zelf gewoon niet zelfsluitend is.
Volgens AEG bestaat er iets als "soft close" maar dat bestaat volgens AEG alleen bij deur-op-deur systemen, dat is wat anders dan helemaal niet zelfsluitend. Het lijkt mij persoonlijk zeer vreemd als een koelkast niet zichzelf dichttrekt de laatste centimeters, ik heb het nooit anders gezien.

Pagina: 1