Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 21:02
Even een klein stukje voorgeschiedenis:
Een aantal jaar Samsung phones gehad waarbij ik klaar was met de bloatware, prijs en (destijds <2016) het updatebeleid. Overgestapt op Nokia 8 in 2018, geweldig apparaat maar viel helaas in een vijver in 2019. Nokia was inmiddels gaan focussen op de midrange en heb een OnePlus 6T als vervanger gekocht, deze beviel ook zeer goed en heb deze dan ook in 2020 doorgeschoven naar mijn vrouw en zelf een OP8T aangeschaft. Goede specs, prima updatebeleid helaas wel steeds meer een Oxygen sausje erover.

Deze 8T is inmiddels >2 jaar oud, accu is niet geweldig meer en de usb connector heeft steeds vaker kuren. Langzaamaan tijd om naar een nieuwe uit te kijken en met bovenstaande geschiedenis zou het een no-brainer moeten zijn en weer een OnePlus moeten worden.

Helaas is het dit keer niet zo simpel, in de oorlog met Oekraïne wordt Rusland steeds prominenter door China gesteund en zou er zelfs sprake zijn van het leveren van wapens en middelen aan Rusland door China. Vandaag las ik een nieuwsbericht waarin stond dat de EU sancties tegen China overweegt als deze inderdaad Rusland gaat ondersteunen met wapens.

Jullie voelen de vraag waarschijnlijk al aankomen, hij is tweeledig; in hoeverre lopen wij, gebruikers van Chinese smartphones, een risico als er sancties komen? Ik weet nog dat Huawei moest stoppen met Android op hun nieuwe toestellen, heeft dat destijds bij eerder geleverde modellen ook invloed gehad op upgrades en updates? Ik vraag dit omdat ik vermoed dat met name Amerikaanse sancties direct invloed zullen hebben op het gebruik van (het Amerikaanse) Android door Chinese producenten.

Concreet is mijn vraag dus: Zou het mogelijk zijn dat sancties het gebruik van Android aan banden legt voor Chinese producenten en zo ja, zou dat ook effect hebben op al geleverde telefoons en de upgrades en updates voor de komende paar jaar?

Als alternatief denk ik nu in de richting van ASUS (Zen 9), Motorola (Edge 30 ultra) Pixel 7 pro

Alle drie hebben in de diverse discussie groepen al wat nadelen naar voren gebracht, de een heeft geen draadloos laden (wat na een versleten usb connector wel hoog op mijn verlanglijstje staat) de ander een gemiddeld tot slecht update beleid en de Pixel schiet alle kanten uit vwb accuduur op een dag. Wel neig ik naar de Pixel 7 pro wegens de feature drops.

Verder is 256G wel een eis(omdat ik op vakantie mijn SD kaart van mijn Canon camera leeg haal en de telefoon als backup gebruik) en zoek ik een proc die foto editing aankan (om dezelfde reden)
Een aantal jaar upgrades en updates vind ik ook belangrijk.

Verder vind ik een telefoon van max 900,- nog acceptabel, minder is natuurlijk beter.

Afvallers op dit moment:
Samsung, met name de bloatware en de prijs.
IPhone, heb nog nooit iets van Apple gehad en alles op Android staan, verder de prijs.
Sony, twijfel ik over, vooral de prijs is op dit moment de grootse reden om geen Sony te nemen.

Alvast bedankt voor het lezen, ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Met Huawei bleven de verkochte telefoons ondersteunt, alleen nieuwe werden niet meer gecertificeerd.

Maar bij twijfel koop een makkelijk merk voor custom rom, een Pixel, Sony, Xiaomi, OnePlus, allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of gewoon een Samsung en dan verwijder je wat bloatware, paar minuten werk en het is er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:03
Ernemmer schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:42:
Of gewoon een Samsung en dan verwijder je wat bloatware, paar minuten werk en het is er af.
Exact, tool zoals onderstaande gebruiken en je telefoon is aardig schoon:

https://github.com/0x192/universal-android-debloater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:27
Overigens is Motorola ook een Chinees merk (eigendom van Lenovo).

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een Xiaomi, de 4e van dit merk al, vind de hardware top, maar zou nu denk ik naar een Pixel (6a of als hij het nog even volhoudt 7a :p ) kijken. Ik vind het Chinese ook wat minder fijn door al het nieuws (ongeacht wel of niet waar, wel of niet updates). Of je krijgt straks discussies met die ene neef op verjaardagsfeestjes over je Chinese spyware, geen zin in :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:52:
Overigens is Motorola ook een Chinees merk (eigendom van Lenovo).
Zo dan, dat was nou een van de merken waarvan ik overtuigd was dat het Amerikaans was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:27
Pinquin422nd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Zo dan, dat was nou een van de merken waarvan ik overtuigd was dat het Amerikaans was.
Was Amerikaans, inderdaad, maar is in 2014 door Google aan China verkocht. Alleen de mobiele telefonie-tak is Chinees, overigens. Motorola Solutions (m.n. B2B) is na de splitsing van Motorola in twee bedrijven Amerikaans gebleven.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Ik zou me niet druk maken om sancties. We wonen niet in Amerika. Daarbij is juist Samsung een fabrikant met een goed track record mbt updates en doen weinig fabrikanten dat na (uitgezonderd Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
Marzman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:37:
Ik heb een Xiaomi, de 4e van dit merk al, vind de hardware top, maar zou nu denk ik naar een Pixel (6a of als hij het nog even volhoudt 7a :p ) kijken. Ik vind het Chinese ook wat minder fijn door al het nieuws (ongeacht wel of niet waar, wel of niet updates). Of je krijgt straks discussies met die ene neef op verjaardagsfeestjes over je Chinese spyware, geen zin in :p
Ja precies, ik ben erg tevreden over mijn OP8T, draai inmiddels al weer een tijdje op Android 13 en de specs zijn nog steeds prima (op de accu en connector na dan)

Of er wel of geen sancties komen die Android raken weten we pas over een paar maanden maar ik bedacht dat als er destijds een grote speler als Huawei buiten spel gezet wordt op verdenking van spionage, wat zouden ze dan wel niet doen als er echt sancties tegen China van kracht worden?
De US zal juist met telecommunicatie een punt maken dat de technologie ook voor wapens gebruikt kan worden. Economisch zou het voor de US ook prima uitkomen om de Chinese smartphone markt dwars te zitten, dat is voor hun (en hun bondgenoten) economisch alleen maar gunstig.

Ik besef dat dit vooral aannames zijn van mijn kant en weinig met feiten onderbouwd maar de nieuwsberichten gecombineerd lijken wel een bepaalde richting op te gaan. Biden die (al dan niet) Rutte aanspreekt over ASML die aan China levert, het openlijk suggereren dat er sancties komen voor China als er wapens geleverd worden aan Rusland en dan natuurlijk het intrekken vd licentie van Huawei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
jongetje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:21:
Ik zou me niet druk maken om sancties. We wonen niet in Amerika. Daarbij is juist Samsung een fabrikant met een goed track record mbt updates en doen weinig fabrikanten dat na (uitgezonderd Apple).
We wonen niet in Amerika, dat klopt maar het intrekken vd licentie van Huawei heeft ook tot gevolg gehad dat wij geen Huawei met Android meer kunnen kopen.

Verder is het juist de EU die hint op sancties, gisteren dit bericht nog:
Bondskanselier Scholz spreekt Biden over rol China in conflict https://nos.nl/l/2465445#UPDATE-container-67815754

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Pinquin422nd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:07:
[...]

We wonen niet in Amerika, dat klopt maar het intrekken vd licentie van Huawei heeft ook tot gevolg gehad dat wij geen Huawei met Android meer kunnen kopen.
Dat was alleen voor nieuwe modellen, de al geleverde telefoons bleven gewoon werken met de store. En ik zou nu gewoon kopen wat binnen je budget en wensen/eisen past. Als ik zie dat de sancties op Rusland ook minimaal zijn en dat in duizend kleine stapjes moet dan gaat dat voor China nooit gebeuren op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Links of rechtsom maakt het toch niets uit: ik heb ook al jaren Xiaomi telefoons, waar in onlangs verrast ben door de garantie afhandeling. Voor die sancties ben ik niet zo bang..... het is niet zo dat je telefoon dan ontploft?

Feit is dat Android Amerikaans is, dus hoe dan ook blijft het werken en vanuit XDA/Telegram kun je veel custom ROMs vinden. Pixel Experience is een van mijn favorieten, wordt door ontwikkelaars uit de hele wereld onderhouden.

De Chinezen zouden trouwens nog altijd Android toestellen kunnen leveren: Android zonder de spionage apps van de Amerikaanse regering/Google is gewoon opensource. Dus sancties hebben daar geen invloed op.

[ Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 04-03-2023 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Misschien zou de vraag beter kunnen zijn: wil je nog wel een Chinese telefoon wetende dat je dat regime daarmee ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
marhalm schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:20:
Misschien zou de vraag beter kunnen zijn: wil je nog wel een Chinese telefoon wetende dat je dat regime daarmee ondersteunt?
Die vraag kun je ook over Amerikaanse producten stellen: Amerika is het land, dat altijd oorlogen start of uitlokt. Onterecht Irak binnengevallen, missie op grondgebied van Pakistan uitgevoerd om Bin Laden te doden.

Een spreekwoord welke bij de spanningen tussen Amerika en China past is het volgende: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. In Amerika worden ook minderheden onderdrukt, belanden stelselmatig in de gevangenis.

Dus dan blijft alleen Samsung over en dat land is ook niet van onbesproken gedrag: geef mij dan maar een Chinese smartphone, want Amerika is echt geen haar beter dan China. Dan zwijg ik over het plaatsvinden van stelselmatig uitroeien van de oorspronkelijke bewoners, want Amerika is letterlijk land dat gepikt is van de Indianen die er al in stammen woonde. Tot de witte man kwam en er eens flink ging huishouden.

De witte man heeft ook flink gehuishouden in China: vandaar dat Hongkong een kolonie was van Groot Brittannië. Wij moeten dus eens leren andere landen niet de les te lezen, want wij zijn geen haar beter dan China hoor. Enige verschil is dat wij zelf onze volksvertegenwoordigers kiezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Marco-Peters schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Die vraag kun je ook over Amerikaanse producten stellen: Amerika is het land, dat altijd oorlogen start of uitlokt. Onterecht Irak binnengevallen, missie op grondgebied van Pakistan uitgevoerd om Bin Laden te doden.

Een spreekwoord welke bij de spanningen tussen Amerika en China past is het volgende: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. In Amerika worden ook minderheden onderdrukt, belanden stelselmatig in de gevangenis.

Dus dan blijft alleen Samsung over en dat land is ook niet van onbesproken gedrag: geef mij dan maar een Chinese smartphone, want Amerika is echt geen haar beter dan China. Dan zwijg ik over het plaatsvinden van stelselmatig uitroeien van de oorspronkelijke bewoners, want Amerika is letterlijk land dat gepikt is van de Indianen die er al in stammen woonde. Tot de witte man kwam en er eens flink ging huishouden.

De witte man heeft ook flink gehuishouden in China: vandaar dat Hongkong een kolonie was van Groot Brittannië. Wij moeten dus eens leren andere landen niet de les te lezen, want wij zijn geen haar beter dan China hoor. Enige verschil is dat wij zelf onze volksvertegenwoordigers kiezen |:(
Het feit dat je dit mag schrijven pleit al voor het Westen, ipv China 😉

OT: die telefoons zullen het nog wel een tijdje blijven doen met sancties. Het is dus volgens mij meer een morele vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Dit heeft niets meer met updates/updatebeleid van Chinese telefoons te maken, dus weg

[ Voor 110% gewijzigd door PaT op 12-03-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Marco-Peters Het zou toch vreemd zijn als je onder het mom van protesten op elke snelweg gaat zitten.

Maar uiteindelijk begint het toch bij iedereen zelf. Je hebt de keuze voor elk merk telefoon, niemand dwingt je daarin. Netzoals om je auto weg te doen en op de fiets naar je werk te gaan en boodschappen te doen. Niet met het vliegtuig op vakantie te gaan etc.
Is natuurlijk makkelijk om Mark Rutte (die op de fiets naar zijn werk gaat) overal de schuld van te geven maar kijk eerst eens naar jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Die eventuele sancties zijn puur politiek gemotiveerd: Amerika is allang niet meer de wereldmacht, dat het ooit was. Fijn dat ze ons bevrijdt hebben, maar zonder de Russen waren wij nu gewoon deelstaat Holland.

Amerika ziet met lede ogen aan, dat ze hun positie als wereldleider verliezen. Ze proberen dus nog steeds de baas van de wereld te spelen, waarmee ze allerlei sancties afkondigen aan landen die niet als schoothondje dienen. Nederland is gewoon een schoothondje van Amerika....

ASML die geen machines aan China mag verkopen, omdat Opa Biden dat heeft opgedragen aan Mark Rutte die er onlangs op bezoek was. En dan de hele tijd die toespelingen van Amerika, dat China wapens aan Rusland zou leveren? Je zou bijna de NOS App gaan verwijderen van je telefoon, want knettergek wordt je van deze geopolitieke conflicten in de wereld.

Amerika probeert de technologische ontwikkeling van China te vertragen, door al die sancties. Maar ik ben ook prima tevreden, met een chipset welke 5 jaar achterloopt. In mijn Chinese Android Autoradio zit namelijk een UIS7862 en dat is het snelste wat ze kunnen bieden, want al enkele jaren vinden er weinig ontwikkelingen plaats op dat gebied.

De chipset crisis en corona en nu de sancties die Amerika, is de reden waarom het lijkt alsof de technologische ontwikkeling op gebied van chipsets in China stilstaat. Want voorheen maakte die Chinese chipset fabrikanten telkens behoorlijke stappen, wat ook echt een feest was om vervolgens een budget apparaat met zo'n chipset te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
Tja, er is helaas geen land zonder "zonde" en ook Nederland is niet perfect. Neemt wat mij betreft niet weg dat er gradaties zijn, vrijheid van meningsuiting is in China echt wel een dingetje. Tuurlijk zullen er muurschilderingen zijn van verboden afbeeldingen, zoals Winnie de Pooh, maar gepakt worden als je dat doet ( en helemaal als het een spotprent tegen de gevestigde orde betreft) houdt in dat je in China jaren naar de gevangenis gaat en in het westen hooguit een boete krijgt.

Vwb de Koning, je mag in NL kritisch zijn, het er niet mee eens zijn, er tegen demonstreren etc. je mag de Koning alleen niet uitschelden, niet zozeer Willem Alexander persoonlijk naar de functie van Koning omdat de wet aangeeft dat de functie zich niet zelf kan/mag verdedigen ( hij valt onder de MinPres.)

Maar goed even OT, ja China maakt mooie technologische producten, en ja door die te kopen "steun" je een regime, net zoals we al jaren uitbuiting steunen door de kleding die we kopen of het voedsel wat we importeren. Voor mij is dat dus iets minder relevant (er is altijd wel iets fout)

Mijn angst zit hem er meer in dat met het escaleren van de de koude oorlog tussen de US en China er sancties komen die veel verder gaan dan een paar jaar terug met Huawei. Bijvoorbeeld dat er ook geen updates meer geleverd mogen worden aan Chinese bedrijven.

Samsung heb ik inmiddels toegevoegd aan de opties maar ik wacht nog even totdat die S23 lijn in prijs daalt. Overigens las ik vandaag dat Nokia ergens in de komende weken weer een "flagship" telefoon uit wil brengen namelijk de Magic Max, behalve de vreselijke naam lijken de specs wel ok. Ik houd dat ook zeker nog in de gaten.
Pagina: 1