Kabelnoord glas genexis PURE-ED500 Nat loopback

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:45
Mijn vraag
Vanmiddag glasvezel van Kabelnoord gekregen met een Genexis PURE-ED500. Na een middagje knoeien heb ik alles naar tevredenheid ingericht alleen NAT loopback werkt niet: ik kan mijn camera's niet benaderen op mijn wifi via het "buitenadres". Natuurlijk staat het wel aan (op de Genexis)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Genexis PURE-ED500, Asus RT-AC87U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle portforwarding op de Genexis ingesteld, verwijzen allemaal naar 192.168.0.2 (adres van mijn router) en alles werkt vanaf buiten. Veel gegoogled, maar mijn Merlin software lijkt geen NAT loopback te bevatten in de Asus

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 03-03-2023 21:28 ]

Beste antwoord (via dotternetta op 04-03-2023 11:58)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
Je krijgt van KabelNoord twee kastjes. Eentje gaat de glasvezel in, komt UTP en Coax uit en daarop sluiten ze dan die Genexis router aan. Die Genexis router trek je eraf, sluit je je Asus router aan en WAN stel je in met DHCP over VLAN 2009.

https://www.kabelnoord.nl...eigen-modem-wil-gebruiken

Zakelijk is alleen vast IP bij glasvezel. Gewoon met een reservering in de DHCP server. Daarnaast heeft de support iets kortere lijntjes bij een zakelijk abonnement.

[ Voor 39% gewijzigd door _JGC_ op 04-03-2023 11:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48

lier

MikroTik nerd

Intern IP adres gebruiken (al dan niet geresolved door een interne DNS server)?
Werkt de Genexis als router, of alleen als glasmodem?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
lier schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:39:
Intern IP adres gebruiken (al dan niet geresolved door een interne DNS server)?
Werkt de Genexis als router, of alleen als glasmodem?
Genexis als glasmodem, poeh, interne DNS server zal ik in moeten duiken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Met dubbel NAT krijg je sowieso niet zomaar NAT loopback werkend, dan moet je er eigenlijk een NAT laag tussenuit gaan halen (dus Asus in access point modus en genexis laten routeren of deze bridgen indien mogelijk) of idd intern de boel via interne DNS namen of het interne IP benaderen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:10:
Met dubbel NAT krijg je sowieso niet zomaar NAT loopback werkend, dan moet je er eigenlijk een NAT laag tussenuit gaan halen (dus Asus in access point modus en genexis laten routeren of deze bridgen indien mogelijk) of idd intern de boel via interne DNS namen of het interne IP benaderen.
Ik begrijp het, echter de Genexis is erg simpel qua settings en beveiliging, blijf liever op de Asus. Bridgen is helaas niet mogelijk, DMZ wel maar dat lost het enige probleem niet op, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:10:
Krijg je dan niet als je het huis verlaat en de wifi overgaat op mobiele connectie dat je weer een probleem hebt?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

MrMonkE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Krijg je dan niet als je het huis verlaat en de wifi overgaat op mobiele connectie dat je weer een probleem hebt?
Concreet moet je alles 2x instellen ja. 1x voor intern, 1x voor extern via afwijkende URL’s.
dotternetta schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Ik begrijp het, echter de Genexis is erg simpel qua settings en beveiliging, blijf liever op de Asus. Bridgen is helaas niet mogelijk, DMZ wel maar dat lost het enige probleem niet op, lijkt me.
Contacteer je kabelboer zou ik zeggen, en vraag naar wat er nodig is om je eigen router te gebruiken i.p.v. de Genexis, dus die er tussenuit halen. Je hebt het recht namelijk om je eigen apparatuur te gebruiken. Dan wordt je Asus ook je “glasvezelmodem” al kan het zijn dat er een mediaconverter tussen moet.

[ Voor 49% gewijzigd door nelizmastr op 04-03-2023 08:35 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zakelijk (business) abbo afnemen voor een beperkte periode? Ik meen dat je dan een andere type modem ontvangt (die wel in bridge mode kan) welke gewoon blijft staan wanneer je het zakelijke abbo weer omzet naar particulier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Yaksa schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:39:
Zakelijk (business) abbo afnemen voor een beperkte periode? Ik meen dat je dan een andere type modem ontvangt (die wel in bridge mode kan) welke gewoon blijft staan wanneer je het zakelijke abbo weer omzet naar particulier.
ZIggo hier. Zakelijk. GEEN modem die in bridge modus kan.
Ook niet na zeuren. Gevolg: De seconde dat ik bij ZIggo weg kan ben ik weg bij ze.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Yaksa schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:39:
Ja, dat zei de monteur die het installeerde ook! De helpdesk van kabelnoord is ook niet echt blij met deze modem. Misschien moet ik maar eens lief vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Concreet moet je alles 2x instellen ja. 1x voor intern, 1x voor extern via afwijkende URL’s.

[...]

Contacteer je kabelboer zou ik zeggen, en vraag naar wat er nodig is om je eigen router te gebruiken i.p.v. de Genexis, dus die er tussenuit halen. Je hebt het recht namelijk om je eigen apparatuur te gebruiken. Dan wordt je Asus ook je “glasvezelmodem” al kan het zijn dat er een mediaconverter tussen moet.
Moet ik eerst kijken of ik de vaste telefoon er op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Lol, zakelijk is even duur, ik ga eens even chatten met kabelnoord, ze kunnen wat tijd en moeite besparen door me gewoon een andere moden te sturen.

Edit: antwoord van kabelnoord: Bij een zakelijk abonnement wordt een ander profiel op het bestaande modem gezet, hiermee is de bridge optie mogelijk.
De bridge optie is een extra optie, dus deze moet dan wel aangevraagd worden.

[ Voor 44% gewijzigd door dotternetta op 04-03-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MrMonkE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:41:
[...]ZIggo hier. Zakelijk. GEEN modem die in bridge modus kan.
Ook niet na zeuren. Gevolg: De seconde dat ik bij ZIggo weg kan ben ik weg bij ze.
De klantenservice van Ziggo zou (op afstand) in je modem het Dual-Stack Lite protocol om kunnen zetten naar IPv4. Dan kan het weer wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dotternetta schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:44:
…interne DNS server zal ik in moeten duiken. Bedankt!
Tip: PiHole met LocalDNS. Werkt perfect. PiHole draait ook eventueel op een NAS waar je met VM's of Docker kunt werken. Je bent dus niet beslist gebonden aan een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet bij Caiway waar je Genexis modem/router krijgt dat je op verzoek ook een ander type kan krijgen waar je je eigen router achter moet plaatsen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Je krijgt van KabelNoord twee kastjes. Eentje gaat de glasvezel in, komt UTP en Coax uit en daarop sluiten ze dan die Genexis router aan. Die Genexis router trek je eraf, sluit je je Asus router aan en WAN stel je in met DHCP over VLAN 2009.

Zakelijk is alleen vast IP bij glasvezel. Gewoon met een reservering in de DHCP server. Daarnaast heeft de support iets kortere lijntjes bij een zakelijk abonnement.

[ Voor 39% gewijzigd door _JGC_ op 04-03-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
_JGC_ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:11:

En vaste telefoon dan? Die zit nu op het Genexis modem. Die kan ik niet op mijn antieke Asus aansluiten. Ik heb zakelijk met bridge optie aangevraagd, dan is de keuze voor toekomstige router upgrade ook groter.

Maar goed om te weten dat het kan! Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 04-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dotternetta schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:49:
[...]

En vaste telefoon dan? Die zit nu op het Genexis modem. Die kan ik niet op mijn antieke Asus aansluiten. Ik heb zakelijk met bridge optie aangevraagd, dan is de keuze voor toekomstige router upgrade ook groter.

Misschien dat je VLAN2005 nog aan kunt bieden door de Asus router heen en dat de Genexis dan nog werkt voor telefonie. Alternatief is de SIP gegevens opvragen en zelf een ATA of IP telefoon aanschaffen.

Overigens is KabelNoord niet goedkoop qua telefonie. Je zou iets als CheapConnect kunnen afnemen, heb je voor 8,95 per jaar en nummer en betaal je fatsoenlijke gesprekstarieven. Ik had eerst telefonie bij Ziggo, heb de aanschaf van een Yealink telefoon inmiddels ruim bespaard op telefoonkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 19:40
(jarig!)
Mijn ervaring met enterprise routers en firewalls is dat NAT Loopback meestal automatisch herkend en gedaan wordt, maar als je het manueel moet gaan instellen is het wel complex. Op een synology router wordt het automatisch gedaan. Cisco wanneer je gaat werken met domain-based NAT ga je het ook zelf moeten instellen, maar de NVI methode doet het weer automatisch.

Original packet:
Source: Intern-netwerk (bv 192.168.10.0/24)
Destination: Public-IP address (bv 30.40.50.60)

Translated packet:
Source: Public-IP address (30.40.50.60)
Destination: 192.168.10.30 (Camera IP address)

Als je router de optie het niet automatisch doet en de optie niet heeft om het in te schakelen - ga je gewoon een andere router moeten zoeken of je benadert je camera's op basis van split-DNS en niet op IP adressen. Hiervoor ga je wel een DNS server moeten runnen in je netwerk. Laten we zeggen dat je een domeinnaam "mijndomein.be" hebt.

Degene die intern in het netwerk zitten maken gebruik van je interne DNS server, daar maak je gewoon een record aan voor mijncamera.mijndomein.be aan IP 192.168.10.30

Maar in je publieke DNS records dus bij je domain registrar zoals CloudFlare of whatever - maak je gewoon een A record aan voor mijncamera.mijndomein.be en het adres is het publieke: 30.40.50.60

Als je geen DNS server wilt opzetten of een domeinnaam wilt kopen, ga je het toch moeten benaderen met het interne adres van de camera als je op het interne netwerk zit.

Als ik het goed begrepen heb, ga je een VLAN tag moeten toevoegen aan je WAN interface op je eigen router - dit zie ik gewoon niet gebeuren met de meeste consumenten routers. Je zou dit kunnen 'omzeilen' door een switch te gebruiken tussen de modem en je eigen router. Namelijk de poort dat verbindt met de modem stel je in als een trunk dat tagged voor VLAN 2009. Maar de poort die verbindt met je router stel je in als een access (untagged) poort voor VLAN 2009. Vind het maar vreemd dat je met VLAN tagging moet werken voor je WAN interface.
dotternetta schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Gebruikt de vaste telefoon een UTP kabel?

[ Voor 9% gewijzigd door Faifz op 04-03-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Faifz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:44:
Mijn ervaring met enterprise routers en firewalls is dat NAT Loopback meestal automatisch herkend en gedaan wordt, maar als je het manueel moet gaan instellen is het wel complex. Op een synology router wordt het automatisch gedaan. Cisco wanneer je gaat werken met domain-based NAT ga je het ook zelf moeten instellen, maar de NVI methode doet het weer automatisch.

Original packet:
Source: Intern-netwerk (bv 192.168.10.0/24)
Destination: Public-IP address (bv 30.40.50.60)

Translated packet:
Source: Public-IP address (30.40.50.60)
Destination: 192.168.10.30 (Camera IP address)

Als je router de optie het niet automatisch doet en de optie niet heeft om het in te schakelen - ga je gewoon een andere router moeten zoeken of je benadert je camera's op basis van split-DNS en niet op IP adressen. Hiervoor ga je wel een DNS server moeten runnen in je netwerk. Laten we zeggen dat je een domeinnaam "mijndomein.be" hebt.

Degene die intern in het netwerk zitten maken gebruik van je interne DNS server, daar maak je gewoon een record aan voor mijncamera.mijndomein.be aan IP 192.168.10.30

Maar in je publieke DNS records dus bij je domain registrar zoals CloudFlare of whatever - maak je gewoon een A record aan voor mijncamera.mijndomein.be en het adres is het publieke: 30.40.50.60

Als je geen DNS server wilt opzetten of een domeinnaam wilt kopen, ga je het toch moeten benaderen met het interne adres van de camera als je op het interne netwerk zit.

Als ik het goed begrepen heb, ga je een VLAN tag moeten toevoegen aan je WAN interface op je eigen router - dit zie ik gewoon niet gebeuren met de meeste consumenten routers. Je zou dit kunnen 'omzeilen' door een switch te gebruiken tussen de modem en je eigen router. Namelijk de poort dat verbindt met de modem stel je in als een trunk dat tagged voor VLAN 2009. Maar de poort die verbindt met je router stel je in als een access (untagged) poort voor VLAN 2009. Vind het maar vreemd dat je met VLAN tagging moet werken voor je WAN interface.

[...]

Gebruikt de vaste telefoon een UTP kabel?
Dat klinkt erg moeilijk! Nee, de vaste telefoon gebruikt een standaard telefoonstekker. Maar het probleem is opgelost met een zakelijk abonnement met bridge optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Faifz Asus routers kunnen wel VLANs op de WAN interface. Kan ze zelfs doorzetten naar een LAN poort als het moet. Weet alleen niet of je 2 VLANs kunt opgeven. zodat telefonie ook werkt.

Met glasvezel wordt gebruik van VLANs steeds meer gebruikt, dus zelfs de meest simpele consumentenrouters kunnen dat tegenwoordig. Het is ook puur een firmware dingetje, aangezien de meeste routers gewoon bestaan uit een 5 poorts managed switch waarvan 1 poort in een ander VLAN is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
(jarig!)
_JGC_ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:24:
@Faifz Asus routers kunnen wel VLANs op de WAN interface. Kan ze zelfs doorzetten naar een LAN poort als het moet. Weet alleen niet of je 2 VLANs kunt opgeven. zodat telefonie ook werkt.
Dat gaat niet, je WAN & LAN interfaces zijn routed L3 (sub)interfaces die geen rekening houden met VLAN tags maar wel met de routing table. VLAN is een L2 protocol dus dat houdt geen rekening mee met routing want dat is L3. De VLAN tags (worden sub-interfaces op een router) is enkel bedoeld voor de communicatie met een switch.

WAN1/1 - parent interface
WAN1/1.2009 - stel je een publiek adres in (sub-interface)
WAN1/1.2005 - stel je ook een publiek adres (sub-interface)

LAN1/1 - parent interface
LAN1/1.2009 - 192.168.10.1/24 (sub-interface)
LAN1/1.2005 - 192.168.50.1/24 (sub-interface)

De sub-interfaces communiceren niet met elkaar op basis van VLAN tags, maar met de routing table. Dat je een VLAN tag wilt doorspelen van een interface naar een andere interface gaat enkel met L2 dus een switch en nooit met een router.

Enterprise routers hebben de mogelijkheid om een interface als L2 in te stellen, maar dat is dan zonder een IP adres en heb je in dit geval geen default gateway meer op je LAN interface. En als je het ook op de WAN doet, ga je geen 'WAN' interface meer hebben. Dus je router wordt dan effectief een L2 switch device ipv een L3 router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Faifz Je vergeet even een paar dingen:
- de meeste routers hebben gewoon een managed switch zonder losse interfaces, scheiding is met VLANs
- linux kan in kernel VLANs taggen en bridgen

Asus met Merlin firmware heeft dat soort features ook gewoon. Sterker nog, ik kan de door jou genoemde dingen met OpenWRT gewoon op een TP Link router van 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
(jarig!)
_JGC_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:32:
@Faifz Je vergeet even een paar dingen:
- de meeste routers hebben gewoon een managed switch zonder losse interfaces, scheiding is met VLANs
- linux kan in kernel VLANs taggen en bridgen

Asus met Merlin firmware heeft dat soort features ook gewoon. Sterker nog, ik kan de door jou genoemde dingen met OpenWRT gewoon op een TP Link router van 2 tientjes.
Die (managed) switch op een router is fysiek verbonden met een L3 LAN interface, hoor. Op een enterprise router is het geen switch, maar zijn ze ieder L3 interfaces. Op een consumenten router verbind je je computer met eender welke poort en je hebt een verbinding - nou dat gaat niet met een enterprise router.

VLAN bridging blijft nog altijd een L2 kwestie.
In Linux systems, a bridge acts like a virtual switch that interconnects different network interfaces on the same host.
Daar gaat natuurlijk geen IP adres aan hangen want dan zit je met 2x L3 interfaces met hetzelfde adres - en dit werkt gewoon niet met een WAN interface want dan heb je een dubbele route entry in je routing table en weet de router niet welke interface het moet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-om0eu6zu7Eu85XwMGdF-Ws4dZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jgEYNV4nhjiTCfWylGNyrF0K.png?f=user_large

Wanneer we werken met L3 sub-interfaces, zien we dat ieder interface een unieke IP adres heeft. Aan de bovenstaande voorbeeld zie je dat we enkel VLAN sub-interfaces hebben op ethernet1/2 (LAN interface). Maar als je aan ethernet1/1 een sub-interface zou maken met een VLAN ID dat overeenkomt met ethernet1/2 - kan dat perfect. Maar ze communiceren alsnog over routing en niet over switching. VLAN's zijn broadcast domeinen - en L3 interfaces of routers breken broadcast domeinen af. En dit is waarom je op elke interface een sub-interface kan toevoegen met dezelfde VLAN ID. Dus vandaar dat L3 routing niks te maken heeft met L2 switching.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKCuqkm9R89Si_2_QAU-ROT05iI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dgY1p04QikEQ94IClKb4te0Z.png?f=user_large

Aan de bovenstaande voorbeeld zie je dat ethernet1/2 sub-interfaces geen IP adres hebben toegekend omdat het een layer 2 interface is. Ethernet1/1 is een L3 interface met een IP adres. Met de bovenstaande configuratie kan ethernet1/2 niet communiceren met ethernet1/1 omdat je geen routing hebt op ethernet1/2. En switching is ook niet mogelijk omdat ethernet1/1 untagged is en ze zitten in een aparte broadcast domein (VLAN ID's).

Jouw concept komt neer op zo een soort van VLAN passthrough - maar dat bestaat niet. Je zou mijn artikeltje dat ik heb geschreven over inter-vlan routing eens moeten doornemen: https://faatech.be/inter-...with-palo-alto-firewalls/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Grrr, kabelnoord rekent 12 euro per maand extra voor zakelijk, dan misschien toch maar een eigen voip modem aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Net ook klant van me over op Kabelnoord glasvezel. Naast dat gewoon alle IPs veranderd zijn en ik op afstand alles mag aanpassen blijkt idd de NAT loopback niet te werken. Erger is nog dat er op die hele router geen ruk is in te stellen. DHCP kan niet uit, IP ranges kunnen niet aangepast worden, alternatieve DNS server instellen kan niet... drama. Binnenkort maar een eigen router aansluiten want dit is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
_JGC_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:45:
Net ook klant van me over op Kabelnoord glasvezel. Naast dat gewoon alle IPs veranderd zijn en ik op afstand alles mag aanpassen blijkt idd de NAT loopback niet te werken. Erger is nog dat er op die hele router geen ruk is in te stellen. DHCP kan niet uit, IP ranges kunnen niet aangepast worden, alternatieve DNS server instellen kan niet... drama. Binnenkort maar een eigen router aansluiten want dit is niks.
Had je dit veld al gevonden? https://i.imgur.com/267LMVl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee, zal in de expert mode zitten gok ik, maar die switch doet niks... blijft basic k*t interface.

Gok dat je daar ook de DNS server naar een andere host zou kunnen wijzen of desnoods DHCP uit kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
_JGC_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Nee, zal in de expert mode zitten gok ik, maar die switch doet niks... blijft basic k*t interface.

Gok dat je daar ook de DNS server naar een andere host zou kunnen wijzen of desnoods DHCP uit kunnen zetten?
Op Windows 10 en Firefox kan ik wel switchen naar expert mode. Ik ben opzoek naar UPNP, Harman Kardon zegt dat die aan moet, maar ik kan het niet vinden. Google weet het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Kabelnoord heeft mijn modem geupdate omdat ik UPnP niet had, ben aan het experimenteren met mijn uitvallende Harman Kardon Citation 100 set. Ben wat overdonderd door de mogelijkheden:

https://i.imgur.com/3MaLHtg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier inmiddels gelukt, schermpje van jouw screenshot gevonden en een alternatieve DNS server ingesteld. Het is gewoon OpenWRT met een Genexis schilletje, maar zo onlogisch qua instellen heb ik het nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
_JGC_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:47:
Hier inmiddels gelukt, schermpje van jouw screenshot gevonden en een alternatieve DNS server ingesteld. Het is gewoon OpenWRT met een Genexis schilletje, maar zo onlogisch qua instellen heb ik het nog nooit meegemaakt.
En wat kun je nu? NAT loopback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dotternetta schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:18:
[...]

En wat kun je nu? NAT loopback?
Nee, via de alternatieve DNS een ander IP teruggeven voor de hostname die aan het externe IP hangt. NAT loopback is een vinkje voor maar werken ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Dit topic is al een tijdje gesloten maar sinds kort hebben wij hier ook glasvezel mogen ontvangen, na flink wat organisatorisch gerommel bij kabelnoord. en ook het probleem met de genexis modem, want ik gebruik home assistant en dat heeft ook port forwarding nodig maar ik kon dat altijd doen via mijn mesh netwerk (deco m9 plus) alleen sinds die k*t kabelnoord router kan dit niet meer, en ik kan dus ook niet via mijn pc in de router komen om iets aan te passen en dat ding in bridge mode of iets dergelijks zetten zie ik ook zo 123 niet op mijn telefoon staan. wel zie ik bij network devices nu Internet-bridge staan en LAN-BRIDGE (zie foto) weet iemand of ik hier iets mee kan?
https://imgur.com/a/sH6Hv8b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
xJqkob_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:44:
Dit topic is al een tijdje gesloten maar sinds kort hebben wij hier ook glasvezel mogen ontvangen, na flink wat organisatorisch gerommel bij kabelnoord. en ook het probleem met de genexis modem, want ik gebruik home assistant en dat heeft ook port forwarding nodig maar ik kon dat altijd doen via mijn mesh netwerk (deco m9 plus) alleen sinds die k*t kabelnoord router kan dit niet meer, en ik kan dus ook niet via mijn pc in de router komen om iets aan te passen en dat ding in bridge mode of iets dergelijks zetten zie ik ook zo 123 niet op mijn telefoon staan. wel zie ik bij network devices nu Internet-bridge staan en LAN-BRIDGE (zie foto) weet iemand of ik hier iets mee kan?
https://imgur.com/a/sH6Hv8b
Ik heb nu alles dubbel geforward in de Genexis en de Asus. Kan alleen van buiten af op mijn camera's komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
ik zal dat ook eens even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ben nu niet thuis, maar als ik me goed herinner verwijst de Genexis alles door naar de Asus, alles naar 192.168.0.1. Als he er niet uit komt hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
Ik ben totaal niet thuis in de netwerk wereld, dus volgens de guide moet ik port 443 naar 8123 portforwarden.
ik heb nu in mijn deco app dit gedaan (https://imgur.com/a/aEAbrKb)
en in genexis dit (https://imgur.com/a/mY94kuL)
maar ik krijg op de website canyouseeme.org nog steeds de fout code dat die port niet open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
NAT loopback met dit prutsding gaat niet werken. Er is een vinkje voor bij het maken van een portmap, maar dat werkt niet.
Beste wat je kunt doen is de Genexis afkoppelen en een router aanschaffen die VLAN in kan stellen op de WAN interface. Kabelnoord is VLAN 2009 tagged met DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
Zou ik dan niet meteen een router kopen die op bridge mode kan zodat ik alles gewoon via mijn deco kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
xJqkob_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:37:
Ik ben totaal niet thuis in de netwerk wereld, dus volgens de guide moet ik port 443 naar 8123 portforwarden.
ik heb nu in mijn deco app dit gedaan (https://imgur.com/a/aEAbrKb)
en in genexis dit (https://imgur.com/a/mY94kuL)
maar ik krijg op de website canyouseeme.org nog steeds de fout code dat die port niet open is.
Op de Genexis bij Firewall poort doorverwijzen naar Router (bij mij 192.168.0.2). Waarom 443 naar 8123? Gewoon 443 naar 443 op de Genexis en op je router 443 naar het ipadres van je ding. Kun je je ding niet benaderen op het interne adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
Ik kan hem wel benaderen vanaf mijn wifi thuis maar zodra ik buiten de deur ben niet en hij kan dan geen verbinding maken met bijvoorbeeld google assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
xJqkob_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
Ik kan hem wel benaderen vanaf mijn wifi thuis maar zodra ik buiten de deur ben niet en hij kan dan geen verbinding maken met bijvoorbeeld google assistant
Oke, als je doet zoals hieronder omschreven kun je hem wel van buitenaf benaderen. Je moet dus 433 door verwijzen naar de ip van je router en in je router 433 doorverwijzen naar je ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
xJqkob_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:10:
Zou ik dan niet meteen een router kopen die op bridge mode kan zodat ik alles gewoon via mijn deco kan regelen?
Kan je deco niet in router mode draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJqkob_
_JGC_ dat staat hij al. als ik de WAN kabel van de fibretwist p2420 in de deco doe krijg ik geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
xJqkob_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:40:
_JGC_ dat staat hij al. als ik de WAN kabel van de fibretwist p2420 in de deco doe krijg ik geen verbinding.
Daarvoor moet je VLAN 2009 op de WAN interface configureren:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Als het goed is krijg je dan wel verbinding. Heb dat nu bij een aantal klanten al werkend gehad (niet op deco). Bij 1 klant met een eerste generatie aansluiting zelfs met een UTP kabel in de baseplate met de Kabelnoord Genexis router module er nog bovenop.
Pagina: 1