16 Zonnepanelen op oost/west en een aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin21
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-04 20:25
Goedeavond,

Na wat overwegingen en een hoop topics door te spitten, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook zonnepanelen wil en ze ook zelf wil plaatsen op mijn dak. Het gaat om een jaren 30 huis met een dakvlak van +/- 40 graden op het oosten en westen. Elk dakvlak heeft een dakkapel, nu wil ik er boven en er onder zonnepanelen plaatsen. Het plaatje hieronder voor het idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_q-65Le_FE4IRYA_mBSHpMN3OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVk5h0YSFtJYGxWsYhmjPzQD.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik 8 op west zonnenpanelen en 8 op oost gaan aansluiten via mirco omvormers (apsystems ds3-l), ik heb hieronder een schematisch weergave gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpMMr3gHHcMctGOvEdd2H6As5Ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N76mTOtPLF5oDERfaUubp15p.png?f=fotoalbum_large

Nu mijn vragen:
  1. Ik weet dat je op 1x35A, max 5000 watt mag terug leveren, als ik uit ga van ds3-l met max 730VA kom ik uit op 5840VA/watt, maar wordt dit ooit gehaald bij oost / west m.a.w. is dit mogelijk op 1x35A aansluiting?
  2. Is het mogelijk / zinvol om ds3 ipv ds3-l te nemen ook al kan deze nog meer leveren (880VA), zo ja kom ik dan in deze situatie nog steeds uit met 1x35A en max 5000 wat terug leveren?
  3. Raden jullie in deze situatie een 2,5 mm2 of een 4mm2 kabel aan? of is het voordeel van een dikkere kabel te verwaarlozen?
  4. Klopt de manier van aansluiten (verdelen over 2x 16A aardlek automaten) in bovenstaande schema?
  5. Is het nodig / aan te raden om een remautomaat tussen de hoofdschakelaar en de overige groepen te zetten?
Super bedankt voor het meedenken al vast en als er meer info nodig is dan hoor ik het graag! _/-\o_

Ohja als jullie nog andere zaken op te merken hebben hou ik mij aanbevolen.

Beste antwoord (via erwin21 op 05-03-2023 13:05)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Je kunt Thomas Berger pvcalc gebruiken voor een indicatie hoeveel je tegelijk gaat opwekken. Ik denk dat je vrij ver onder de 5kW gaat blijven.

Ds3 zal minimaal tot geen voordeel geven over de -l
Dit zou je met sunny design kunnen bepalen: 1 paneel x10 simuleren op omvormer op 3650 en 4400 watt begrensd

De trunk kabel is 2,5mm2. De rest zou ik 4 of 6 doen. Het beperkt wat spanning over de kabel. Dat zou vooralsnog nuttig kunnen zijn.

Verdelen over 2x16 lijkt me nuttig
Aansluit tekening lijkt me okay.

Je zou absoluut een rem automaat moeten toepassen. Je maakt nu richting 60A beschikbaar, maar je aardlekschakelaars zijn goed voor slechts 40.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Je kunt Thomas Berger pvcalc gebruiken voor een indicatie hoeveel je tegelijk gaat opwekken. Ik denk dat je vrij ver onder de 5kW gaat blijven.

Dit zou je met sunny design kunnen bepalen: 1 paneel x10 simuleren op omvormer op 3650 en 4400 watt begrensd

De trunk kabel is 2,5mm2. De rest zou ik 4 of 6 doen. Het beperkt wat spanning over de kabel. Dat zou vooralsnog nuttig kunnen zijn.

Je zou absoluut een rem automaat moeten toepassen. Je maakt nu richting 60A beschikbaar, maar je aardlekschakelaars zijn goed voor slechts 40.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin21
Klopt rond de 4.3kW
Klopt helemaal is na genoeg geen verschil
Helder!
Top!
Allright gaan we doen.

Thanks voor de antwoorden Ronald hier en in andere topics!

Mocht iemand anders nog goede aanvullingen / tips hebben, let me know! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Mocht je de dakkapel ooit willen schilderen, houd dan rekening met uitdagingen als je alles volproppen doet

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Maar de TS plaatst zelf, @Lardman, dus even een paneel of 2 er af om bij de dakkapel te kunnen lukt dan wel.

En natuurlijk verf gebruiken die niet na 2 jaar opnieuw moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Nog wel een puntje.
2.5mm2 mag volgens mij met MAX 20A afgezekerd worden. En Draka geeft in hun specs een max stroom op van 21A. je zult oost west dus echt met 2x2.5 naar de meterkast moeten brengen, en niet een tweede meterkast op zolder doen, en dan met 1x2.5 naar beneden. Das veel brandgevaar.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:10:
Nee, is een must!!!!

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin21
Fiander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:39:
Nog wel een puntje.
2.5mm2 mag volgens mij met MAX 20A afgezekerd worden. En Draka geeft in hun specs een max stroom op van 21A. je zult oost west dus echt met 2x2.5 naar de meterkast moeten brengen, en niet een tweede meterkast op zolder doen, en dan met 1x2.5 naar beneden. Das veel brandgevaar.
Nee dat ga ik zeker niet doen, ik zal zo als Ronald voorstelde met 2x 4mm2 of 6mm2 direct vanuit de meterkast via werkschakelaar naar de omvormers oost en west gaan.
Lardman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:26:
Mocht je de dakkapel ooit willen schilderen, houd dan rekening met uitdagingen als je alles volproppen doet
Dank voor je zorg, maar gaat goed komen, via het raam en dak van de dakapel is met het vorig jaar gelukt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05

Zenix

BOE!

Wat is de reden dat je voor micro omvormer gaat? Een string omvormer van 4.2kW is ook voldoende. Ik heb 28x360Wp op 40 graden en een string omvormer van 6kW en in drie jaar nog geen aftopping gehad. Het is inderdaad wel verstandig om wat dikkere kabels te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
APSystems is erg competitief in prijs, dus prijsverschil is zeker bij zelf doen een redelijke afweging, @Zenix

er komt bij deze situaties een klein beetje meer uit de installatie (verschil in diffuus boven en onder dakkapel, onder dakkapel gaat eerder uit zon, dus bypass op string)

Hardmaken hoeveel dat verschil in de praktijk is wordt lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 05-03-2023 07:28 ]

Pagina: 1