Goedeavond,
Na wat overwegingen en een hoop topics door te spitten, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook zonnepanelen wil en ze ook zelf wil plaatsen op mijn dak. Het gaat om een jaren 30 huis met een dakvlak van +/- 40 graden op het oosten en westen. Elk dakvlak heeft een dakkapel, nu wil ik er boven en er onder zonnepanelen plaatsen. Het plaatje hieronder voor het idee
/f/image/kVk5h0YSFtJYGxWsYhmjPzQD.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik 8 op west zonnenpanelen en 8 op oost gaan aansluiten via mirco omvormers (apsystems ds3-l), ik heb hieronder een schematisch weergave gemaakt:
/f/image/N76mTOtPLF5oDERfaUubp15p.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vragen:
Ohja als jullie nog andere zaken op te merken hebben hou ik mij aanbevolen.
Na wat overwegingen en een hoop topics door te spitten, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook zonnepanelen wil en ze ook zelf wil plaatsen op mijn dak. Het gaat om een jaren 30 huis met een dakvlak van +/- 40 graden op het oosten en westen. Elk dakvlak heeft een dakkapel, nu wil ik er boven en er onder zonnepanelen plaatsen. Het plaatje hieronder voor het idee
/f/image/kVk5h0YSFtJYGxWsYhmjPzQD.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik 8 op west zonnenpanelen en 8 op oost gaan aansluiten via mirco omvormers (apsystems ds3-l), ik heb hieronder een schematisch weergave gemaakt:
/f/image/N76mTOtPLF5oDERfaUubp15p.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vragen:
- Ik weet dat je op 1x35A, max 5000 watt mag terug leveren, als ik uit ga van ds3-l met max 730VA kom ik uit op 5840VA/watt, maar wordt dit ooit gehaald bij oost / west m.a.w. is dit mogelijk op 1x35A aansluiting?
- Is het mogelijk / zinvol om ds3 ipv ds3-l te nemen ook al kan deze nog meer leveren (880VA), zo ja kom ik dan in deze situatie nog steeds uit met 1x35A en max 5000 wat terug leveren?
- Raden jullie in deze situatie een 2,5 mm2 of een 4mm2 kabel aan? of is het voordeel van een dikkere kabel te verwaarlozen?
- Klopt de manier van aansluiten (verdelen over 2x 16A aardlek automaten) in bovenstaande schema?
- Is het nodig / aan te raden om een remautomaat tussen de hoofdschakelaar en de overige groepen te zetten?
Ohja als jullie nog andere zaken op te merken hebben hou ik mij aanbevolen.