Delta Internet mogelijk drie dagen lang plat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05-2024
Goedenavond iedereen,

Bij thuiskomst deze middag/ avond, kwam ik erachter dat mijn internet (glasvezel via Delta) niet werkte. Via de chat van hun helpdesk kreeg ik te horen dat het oplossen van de storing wel drie dagen zou kunnen duren en dat ik via de email op de hoogte zou worden gehouden van de stand van zaken. Op zich natuurlijk lekker onlogisch in het geval je geen smartphone hebt maar wat helemaal vreemd is dat er online niets te vinden is over de storing (leve mijn mobiel die wel werkt).

Nu wil het dat ik al maanden in de clinch lig met Delta over het feit dat mijn verbinding instabiel is en er regelmatig mee stopt. In eerste instantie werd er gedaan alsof het aan mijn installatie lag maar uiteindelijk heb ik van hen te horen gekregen dat er aan hun kant dingen toch niet goed lijken te gaan.

Bij mij thuis staat hun Nokia XS-2426G-B XGSPON modem die nu al de gehele tijd een continue brandend rood PON lampje laat zien. Aangezien ik een klein beetje technisch onderlegd ben maar niet genoeg, zou ik willen vragen of iemand mij kan uitleggen wat er aan de hand is. Voor zover ik het goed begreep, duidt een rode lamp op een netwerk dat plat ligt of er zou geen 'link connected' moeten zijn. Bij mij thuis heb ik natuurlijk alle bekabeling getest en dat is allemaal prima.

Dank alvast voor jullie stukje inzicht!

Grt,

TG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hun reactie samengevat: Maandag ben je de eerste :+

Kan zijn dat er ergens graafwerkzaamheden geweest zijn en een kabeltje hebben geraakt.
Kan ook een switch oid zijn in je buurt.
Netwerk fout lijkt me onwaarschijnlijk (maar niet uitgesloten), dan zouden veel meer mensen er last van moeten hebben.

Ik weet niet wanneer dat lampje rood brand. Zou inderdaad “no link” kunnen zijn, of “no connection”. Je zou kunnen proberen je glasfiber eruit te halen, om te kijken of er iets veranderd (in je lampjes). Dan zou dat de “no link” zou en je huidige de “no connection”.

Maar dan weet je dat, en dan? Je kunt er toch niets aan doen. :)

Is gewoon enorm vervelend. Lekker gezelschapspelletjes doen dit weekend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Rood PON ledje is geen of te weinig/veel signaal. Als de verbinding al erg instabiel was kan het een probleem in de PoP zijn met bijvoorbeeld een switch of een slechte glasvezel verbinding, bijvoorbeeld een knik in de glasvezel kabel of slechte las.

Zijn er meer mensen in de buurt bij jouw met hetzelfde probleem?

[ Voor 14% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-03-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
zoals gezegd; bij ons thuis is er niets gebeurd met de bekabeling. Verder net vernomen dat de buren ook geen internet hebben dus het lijkt me dat er iets mis is met de glasvezelkabel die we met hen, en dus ook anderen, delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Bij Delta wordt de glasvezel niet gedeeld, dus dan zal het een probleem in de PoP zijn. Defecte switch bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-03-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
Kan ik, als ik onderstaande uitleg goed begrijp, er dus vanuit gaan dat de kast van waaruit de glasvezel naar mijn huis loopt, de oorzaak is van mijn storing?

[i][i][i]PoP staat voor "Point of Presence" en is een locatie in een netwerk waar internetverkeer wordt gerouteerd. In het geval van XGS-PON verwijst PoP naar de plaats waar de glasvezelverbindingen van de internetprovider en de abonnee elkaar ontmoeten. Dit kan bijvoorbeeld een centrale kast zijn in de buurt van de abonnee, waar de glasvezelkabels van verschillende huizen of gebouwen samenkomen en verbinding maken met de apparatuur van de internetprovider. Het is belangrijk dat de PoP goed wordt ontworpen en onderhouden, zodat de XGS-PON-verbindingen betrouwbaar en snel blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ja klopt, met jouw uitleg erbij van een probleem dat al langer speelde tot nu helemaal niks meer lijkt het daarop.

https://deltanetwerk.nl/g...pop-er-van-binnen-uitziet
https://www.deltanetwerk....-het-hart-van-het-netwerk

[ Voor 46% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
dank voor de extra info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
kan iemand mij vertellen of de storingsdienst van Delta niet in het weekend werkt en dus onbereikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
natuurlijk kan ik me storten op de gezelschapsspellen (dank voor de tip g1n0😉) maar ik weet dat er bij mij in de buurt ook (boeren)bedrijven zijn bij welke ik me kan voorstellen dat voor hen een goed werkend internet essentieel is voor hun bedrijfsvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
https://www.delta.nl/klantenservice/

Vragen over glasvezel? Bel 0118-22 55 25
Vragen over internet via kabel? Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
TheGuy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:42:
maar ik weet dat er bij mij in de buurt ook (boeren)bedrijven zijn bij welke ik me kan voorstellen dat voor hen een goed werkend internet essentieel is voor hun bedrijfsvoering.
Natuurlijk wel vervelend maar als internet essentieel is, mag ik hopen dat ze een 4G backup hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Als je er zakelijk afhankelijk van bent (dus anders plat ligt) dan sluit je ofwel een dedicated lijn af met strakke SLA, ofwel zorg je voor een degelijke backup optie, zoals 4G.

Maar enkel een consumentenlijntje is jezelf dan ongenadelijk in de voet schieten.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGuy
goedemorgen iedereen! Allereerst dank voor jullie input, misschien heeft Delta het meegekregen en zijn ze daardoor hard aan het werk gegaan want de storing is opgelost. Toch fijn dat Tweakers zo'n plek is waar je terecht kunt met (technische) vraagstukken. Prettig weekend toegewenst!
Pagina: 1