Hoe lampen aan de praat krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdvoort
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,

Ik heb een aantal lampen in de gang (serie geschakeld en bedienbaar vanaf 3 punten). Omdat ze niet allemaal meer even goed werken, wil ik de oude lampen vervangen.
Ik heb nu een aantal lampen besteld via het web maar krijg ze niet aan de praat.
In bijlage een paar foto's van de draden zoals ze uit de muur komen achter de 3 lampen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27zuGLPBSBarYJnNc4N4K0XNrnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POwfRMq2mPD37jqgnNFDKlYs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkBq-LGmBKifK2SxLo7j9ak1gwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u23ml7PJF3mRKrrhQcxILYKB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_0NvF_ZnMeFt17Oi9QAUE-B8mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tulAHlnRm8SU3rNU3uhyTvvD.jpg?f=fotoalbum_large
Op een andere plek in huis krijg ik de lampen gewoon aangeschakeld maar in de gang lukt het niet

Weet iemand raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor lampen had je er hangen?
Is dat niet toevallig een setje met een trafo die werkt op 12V of 24V, waar je nu lampen van 230V aan probeert te hangen?

Meet die draadjes eens door met een multimeter, en kijk eens welke spanning erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Weet je zeker dat het een serieschakeling is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
Drie lampen in serie is zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
als het 230v lampen zijn, even snoer eraan inclusief stekker en in stopcontact doen. Dan kan je eerst uitsluiten of je lamp werkt.
Anders met duspol of multimeter kijken of er wel spanning uit de muur komt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 17:15
@koendio reageer dan niet als je niks zinnigs te melden heb.

@mvdvoort kan je die muur plaatjes niet open maken? Het lijken geen vd draden die uit de wand komen. Waarschijnlijk zit er een trafo achter? En anders zoals aangegeven meten. Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mvdvoort schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:41:
Ik heb een aantal lampen in de gang (serie geschakeld en bedienbaar vanaf 3 punten)
Je woordkeuze is hier wel heel ongelukkig.
In "serie geschakeld" betekend in de installatie techniek iets anders wat jij hier bedoeld, dan zouden de lampen namelijk in serie zijn aangesloten en dat gebeurd (heel misschien bij een hele rare Tweaker thuis na) echt nooit.
Wellicht bedoel je een hotel- cq kruisschakeling.
Op een andere plek in huis krijg ik de lampen gewoon aangeschakeld maar in de gang lukt het niet
Dat is mooi.

Wellicht waren je oude lampen 12V lampen en zitten er nog ergens voedingen verstopt. Wat voor lampen had je? Plaats eens een foto?
En een foto van je nieuwe lampen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Modbreak:HK reacties verwijderd

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1