Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een foto in de nabewerking wat gecropt, want de rest van de achtergrond stoorde mij.
Alleen nu heb ik hem zodanig bijgesneden dat het wat krap oogt.
Wat vinden jullie hiervan? Zijn hier bepaalde richtlijnen voor, wanneer is een foto te krap uitgesneden?
Ik kon er niet echt buitenom om hem zo krap te croppen, de voegen van de tegels die rechts van de eend te zien zijn wil ik namelijk niet in het zicht hebben. Vandaar was dit mijn keus..

Graag hoor ik dus jullie mening hierover..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZYJniaQJhgYzK_fNJi2AGoB-ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6CE7JPWAbXiK8hrHjHk0E3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2RtZuziojFjZS-5kGlZ6s72Teg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIU6BlvGxzWR6nWea8ZOCk89.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Gadgetjunk op 03-03-2023 16:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:50
Het stoort mij niet zo in het origineel. Zoals je ‘m nu gecropt hebt is wel krap, waar kijkt die eend naar? Er is niks meer aan die kant.

Ik zou alleen de storende elementen een beetje wegwerken, maar de voeg mooi laten staan, zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GaDaxDed1g6rlvhB1APvRME-2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DyDy7MYcMyqMXU1p6JJAMX6X.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Vloris schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:28:
Het stoort mij niet zo in het origineel. Zoals je ‘m nu gecropt hebt is wel krap, waar kijkt die eend naar? Er is niks meer aan die kant.

Ik zou alleen de storende elementen een beetje wegwerken, maar de voeg mooi laten staan, zoiets bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Dankjewel voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind die voeg ook wel mooi in de compositie. @Vloris heeft m wat mij betreft goed bewerkt

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Ik vind het licht op de eend wel redelijk geslaagd, maar verder ga je met welke andere uitsnede dan ook weinig behalen, als je het mij vraagt.

De achtergrond opschonen zoals Vloris voorstelt helpt, maar het blijft, om het oneerbiedig te zeggen, een saaie foto: een eend op een stoep. Het is dat je er een vraag over stelt, anders had ik er niet langer dan een splitseconde naar gekeken voordat ik 'm was vergeten.

Ik zou vooral zeggen: blijf foto's maken ;) Zelfs al is dit de beste foto van de tientallen of honderden foto's die je hebt gemaakt, betekent dat niet dat het dan een goede foto is. Ik heb ook zo vaak dat ik tig foto's maak, en er achteraf achter kom dat er eigenlijk niks noemenswaardigs tussen zit. Volgende keer beter.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Los van het wel of niet storen van die elementen, is de compositie inderdaad niet heel spannend. Dieren en mensen vanaf de achterkant rug gefotografeerd zijn meestal niet zo flatteus. En het wordt vaak ook mooier als je een standpunt pakt op ooghoogte van je onderwerp (waardoor je meteen die tegels kwijt bent en een mooiere achtergrond kunt kiezen)..

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
inderdaad een saaie eend zo

Beetje opleuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUAK2ycxvJ90ulq_NFl82vbNYsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRfWbFrKpYWhqeZCz2DuL1ns.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1