Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelcum
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 9 jaar trouwe dienst is de tijd gekomen afscheid te nemen van mijn oude systeem. Ik heb nu een gaming PC samengesteld die o.a. hopelijk goed samenwerkt met de LG 34GN850-B monitor. Ik speel spellen van het type X-com, Elden ring, Deus ex en First Person Shooters, maar ook 4x spellen zoals Stellaris. Er zal ook op gewerkt worden (office pakket en adobe photoshop) maar dat zullen geen zware eisen zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige prijs is inclusief de € 150 assemblage bij Alternate.nl rond de € 2650. Dit is exclusief een windows installatie. Deze prijs is net acceptabel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn audio boxen, toetsenbord, muis. Mijn Oculus Rift S.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben iets ruimer gaan zitten in de specs (i7-13700 ipv i5-13 en een DDR5 moederbord) zodat ik langer met dit systeem vooruit kan. Als ik ooit de 4070Ti videokaart in dit systeem zou kunnen vervangen door een volgende generatie 5070 of 6070 o.i.d. dan is dat mooi meegenomen, maar dat is géén harde eis voor deze aanschaf.

De 4070Ti lijkt goed bij mijn nieuwe monitor te passen, en is net wat betaalbaarder (= minder gestoord duur) en wat zuiniger dan zijn stoerdere broertjes. Verder ben ik gecharmeerd van de potentie van DLSS3.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hecht veel waarde aan een stil systeem. RGB is niet relevant. Verder wil ik het kopen en laten assembleren bij Alternate.nl, dus onderdelen die dáár te koop zijn hebben de voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?

Feedback op afstemming: Ik ben erg benieuwd of deze onderdelen überhaupt goed op elkaar aansluiten. Mis ik een bottleneck? Er zijn veel specs waar ik weinig kaas van heb gegeten, zoals of de geheugenbus, of kloksnelheden, of power aansluitingen over de hele linie wel op elkaar aansluiten.
Feedback op geluid: Daarnaast ben ik benieuwd of wat ik heb uitgezocht (kast, voeding, koeler) naar jullie verwachting een stil systeem zal zijn? Zo niet, wat kan ik daarvoor aanpassen?
Tips voor de fans: De kast heeft meerdere plekken en opties voor fans. Maar wat voor fans (120? 140? 200? Merk?) op welke plekken is een goede inrichting van de kast? Met het oog op geluid én koeling? Of is de standaard inrichting al dikke prima voor deze specs?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 295,95€ 295,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti X3€ 919,-€ 919,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,77€ 169,77
1Solid state drivesCorsair MP600 Pro LPX 2TB€ 213,90€ 213,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.461,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik zou toch overwegen om verder te kijken dan alleen Alternate en de assemblage zelf uit te voeren. Dit kan veel geld schelen en je bent hierdoor een stuk flexibeler in je keuzes. Verder is het assembleren van een PC erg makkelijk tegenwoordig.

De SSD zou ik vervangen naar een van de volgende twee:
uitvoering: WD Black SN770 2TB
uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

De behuizing vind ik persoonlijk erg duur en log, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik zou ook de niet-overclock variant van je CPU overwegen, dit scheelt toch weer 50 euro: uitvoering: Intel Core i7-13700 Boxed
Ook lijkt me je moederboard een beetje overkill als je niet gaat overclocken, dit kan je veranderen naar iets als dit (nog eens 50 euro): uitvoering: ASUS ROG Strix B660-F GAMING WIFI

Ook kan je een AMD CPU systeem overwegen (eventueel met AMD GPU). Het voordeel hierbij is dat je processor een stuk zuiniger is waardoor de processorkoeler ook een stuk goedkoper kan. Ik denk dat je met de volgende componenten dezelfde of betere prestaties gaat krijgen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black TG Clear€ 79,99€ 79,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 134,90€ 134,90
1VoedingenGigabyte Aorus P850W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 148,90€ 148,90
Totaal€ 2.071,69

Let wel dat ik dit lijstje in een paar minuutjes voor je in elkaar hebt gezet. Ik heb dus niet uitvoerig gechecked of dit RAM setje lekker werkt met AMD en of de GPU wel in de behuizing past. Het is dus meer om je ook om je een idee te geven van een AMD systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelcum
Hey Yeasis,

Dank voor je uitgebreide reactie! Zelf assembleren heb ik jaren geleden afgezworen nadat ik voor de zoveelste keer een systeem(onderdeel) kapot maakte. Ik ben niet handig. Daarnaast zou ik in de stress zitten of ik het nu wel optimaal had geïnstalleerd (wat ik zelf niet in kan schatten).Ik weet dat dit mij flexibiliteit en geld kost, maar het scheelt veel gemoedsrust ;-).

Los daarvan vind ik je suggesties zeker interessant. Ik denk dat veel neerkomt op mijn voorkeur voor een echt stil systeem én het laten assembleren. Hieronder mijn eerste reacties.

- SSD. Ah, dank voor de tip.
- Behuizing. De behuizing is idd groot en log maar dat vind ik geen probleem. Als ik de reviews vergelijk wordt bij beschreven als 'zeer stil' tegenover de 'stil' van je Fractal suggestie, waar ik veel waarde aan hecht.
- CPU. Een niet-overklok CPU kiezen, ook goede tip.
- Voeding. De voeding die je noemt krijgt goede reviews, maar heeft een geluidsniveau van 48,5 decibel, de corsair een van 32 decibel.
- Moederbord. Ik had zelf ook de Asus rog op mijn wensenlijst. Deze is helaas niet bij alternate verkrijgbaar. Wel bij azerty maar gelijk een stuk duurder.
- GPU. De 7900XT in je lijst is € 899 als ik hem los koop, maar dat doe ik dus liever niet. (Bij alternate is hij € 1050.)

Let wel dat ik dit lijstje in een paar minuutjes voor je in elkaar hebt gezet. Ik heb dus niet uitvoerig gechecked of dit RAM setje lekker werkt met AMD en of de GPU wel in de behuizing past. Het is dus meer om je ook om je een idee te geven van een AMD systeem.

Roger that! Dat zijn de details waar ik zelf slecht zicht op heb ;-). Je hebt me wel weer aan het denken gezet. Veel van de producten die je suggereert zie ik in de prijslijst bij azerty ipv alternate staan. Ik ga iig kijken of daar kopen / assembleren voordelen heeft, en of ik dan jouw suggesties deels meeneem.

Dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:12
De Corsair Shift voeding heeft de stekkeraansluitingen aan de zijkant. Daar lijkt bij de Be Quiet behuizing wel ruimte voor, maar is lastig te bepalen. Be Quiet heeft ook een ATX3.0 voeding met de aansluitingen aan de achterzijde, zoals gebruikelijk: https://tweakers.net/pric...pure-power-12-m-850w.html

Corsair SSD is te duur en met heatspreader niet handig. Fraaier is om een standaard SSD te kopen en de heatspreader van het moederbord te gebruiken, bijv. https://tweakers.net/pric...kc3000-2-komma-048tb.html

Deze MSI videokaart heeft geen verlichting is 10mm dikker en ik verwacht ook wat stiller: https://tweakers.net/pric...-ti-ventus-3x-12g-oc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelcum
Hey Woezik,

Voeding. Goed punt van die voeding, kan ik altijd navragen voordat ik bestel. Als het problemen geeft kan ik jou gesuggereerde voeding nemen.
MSI videokaart. Dank voor de tip. Hij lijkt bij alternate.nl ook wat duurder, maar stil is zeker een factor waar ik rekening mee houd.
SSD. Hmm, ik ben niet mee bekend met heatspreaders. Is dat gebruiken van de heatspreader van het moederbord wat jij schetst iets wat de winkel normaal gesproken zelf al instelt als ik een standaard SSD zou kopen? Of iets waar ik ze op moet wijzen? Of iets wat ik zelf moet instellen als het systeem hier eenmaal staat en draait? En als ik het zelf moet instellen, is dat dan een fysiek iets of software matig?

Dank voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:12
Een heatspreader is het langwerpige metalen plaatje boven het M2. slot om de warmte weg te leiden. De winkel zal het eraf moeten schroeven om de SSD te monteren, dus het lijkt me dat ze het ook wel weer monteren en de thermal pads erop plakken. Het is dus niet softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelcum
Ah, ok, dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelcum
Yeasis noemt het volgende:

"Ik zou ook de niet-overclock variant van je CPU overwegen, dit scheelt toch weer 50 euro: uitvoering: Intel Core i7-13700 Boxed"

Als ik de Core i7-13700K vergelijk met de Core i7-13700 zie ik o.a. deze specificaties:

Core i7-13700K
Maximale turbofrequentie van processor 5.4 GHz
Prestatie-kernboostfrequentie 5.3 GHz
Prestatie-kernbasisfrequentie 3.4 GHz
Efficiënte kernboostfrequentie 4.2 GHz
Efficiënte kernbasisfrequentie 2.5 GHz

Core i7-13700
Maximale turbofrequentie van processor 5.2 GHz
Prestatie-kernboostfrequentie 5.1 GHz
Prestatie-kernbasisfrequentie 2.1 GHz
Efficiënte kernboostfrequentie 4.1 GHz
Efficiënte kernbasisfrequentie 1.5 GHz

Ik ga idd niet overclocken. Maar als ik naar deze getallen kijk lijken niet zozeer de 'boost' getallen het meeste te verschillen, maar de beide 'kernbasisfrequenties'. Deze lijken aanzienlijk lager in de Core i7-13700 versie.

Dit interpreteer ik als een stuk minder krachtige standaard prestaties. Hoe moet ik dat zien?
Pagina: 1