Wij zeggen dat het weer eens tijd is om te zeuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Het is vrij gewoon, volgens mij ook zeker in de tech-wereld, om "wij" te gebruiken, waar het om reviews en meningen gaat.

"Wij hebben dit-en-dat ervaren."
"Wij vonden echter dat dat meeviel."
"Wij merken dat als we dit-en-dat veranderen, de boel veel beter werkt."
Etc. Etc.

Ik ( :P ) ga hier expres geen namen noemen, en dus ook geen links naar reviews, etc, geven, want het gaat me hier specifiek niet om personen maar om trends.

Het valt mij op dat Tweakers de laatste tijd in reviews en dergelijke, ineens de personen die aan dat item werken in de "ik"-vorm de boel laat presenteren en samenvatten.

Met "laatste tijd" bedoel ik dan sinds het nieuwe "format" voor filmpjes, denk ik? Of alleen in de laatste 2 maanden, of zo? Ik kan het niet precies aanwijzen, maar het is in ieder geval een zeer recentelijk iets.

Nu is dit natuurlijk niet fout, maar het gaat in tegen alles wat ik geleerd heb en ik zie en hoor het ook veel minder graag. Ik erger me er nu dan ook aan. Het is ook wel degelijk een verandering, want tot nog niet zo lang geleden werd hier op de Frontpage, in zowel filmpjes als geschreven artikelen gewoon gebruikgemaakt van de "wij"-vorm.

Dit zou weer eens totaal aan mij kunnen liggen en hoogstwaarschijnlijk is dit een weloverwogen en bewuste keuze geweest, gemaakt in de Tweakers-strategieverkenningsvergaderkamer.
Dit denk ik omdat het een recente verandering is en een die door (zo goed als) ieder lid van de Tweakers-redactie (nu bijna altijd) gebruikt wordt.

Mijn vraag zou dan ook zijn:
Waarom hebben jullie besloten om in reviews en dergelijke nu de presentatoren de "ik"-vorm te laten gebruiken, in plaats van de meer nette en gebruikelijkere "wij"-vorm?

Specifiek deze vraag, want ik ga voor de verandering eens niet gewoon keihard zeuren over deze verandering.
(Deze verandering van gedachte kwam trouwens tijdens het tiepen van dit verhaal. _O- )

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:03
Waarom zou je 'wij' gebruiken als het de mening/observatie is van één persoon?

Ik vind het redelijk tenenkrommend als een YouTuber die in zijn eentje werkt, 'we' of 'wij' gebruikt in zijn videos. Dat impliceert dat er een team is, maar dat is er helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Goed punt, en gelijk heb je.
Daar heb ik ook zeker aan gedacht.

Ten eerste, het "hoort zo"? Klinkt misschien vreemd, het is een gevoel...een soort netheid.
Netheid bij schrijven is belangrijk. En ik vind juist dat er op Tweakers (door de redactie, niet onder de artikelen :+ ) zeer goed geschreven wordt.

En, het komt gewoon, zeker in de tech-review-wereld, amper voor dat alles bewerkstelligd is door een enkel persoon. Zo ook bij reviews hier op Tweakers.

Maar dan nog, al ben je dan wel een keer alleen, dan nog merk je dat werk als een team-inspanning op.
Al is het maar zodat anderen niet een bepaald iemand de schuld van bepaalde grove fouten kunnen geven. :+
Zonder dollen, echt bijna niemand werkt alleen. Er zijn altijd wel andere mensen die iets doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Sito schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:31:
Waarom zou je 'wij' gebruiken als het de mening/observatie is van één persoon?
Omdat een werknemer namens het bedrijf spreekt waarvoor hij de werkzaamheden uitvoert en niet namens zichzelf.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LordSinclair schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Omdat een werknemer namens het bedrijf spreekt waarvoor hij de werkzaamheden uitvoert en niet namens zichzelf.
Doorgaans wel maar de vraag is of dat bij een review ook het geval is. Gaat het daadwerkelijk om een mening die door een testpanel gedragen wordt of is het een enkel persoon die zijn specifieke mening geeft. Zeker als het heel duidelijk is wie de reviewer is door dat dit bij het artikel staat, juist dan is het persoonlijker maken van de review zeker geen gek idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Zowel LordSinclair als Tsurany hebben een valide punt.

Ik hoop dan ook dat mijn vraag door (leden van) de Tweakers-redactie beantwoord zal worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zie persoonlijk 'wij' als "wij van Tweakers [vinden dat]" en 'ik' als "ik persoonlijk [vind dat]", maar daar verschillen de opvattingen dus over. :)
Sito schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:31:
Ik vind het redelijk tenenkrommend als een YouTuber die in zijn eentje werkt, 'we' of 'wij' gebruikt in zijn videos. Dat impliceert dat er een team is, maar dat is er helemaal niet.
Interactie met de kijkers, zeker bij streamers is het vrij normaal en geeft het de kijker het gevoel alsof hij of zij er onderdeel van was. Tot op zekere hoogte klopt dat ook wanneer de streamer actief met z'n chat communiceert.

Op diezelfde fiets vind ik het tenenkrommend wanneer mensen zeggen "wij/ons [sportteam] hebben/heeft gewonnen". :+

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2023 16:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:23:

[...]

Op diezelfde fiets vind ik het tenenkrommend wanneer mensen zeggen "wij/ons [sportteam] hebben/heeft gewonnen". :+
Of de politie met hun "Waar zijn wij mee bezig?"

Maar, daar hebben we het hier dus niet over. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 17:41

WoutF

Hoofdredacteur
HMC schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:29:

Mijn vraag zou dan ook zijn:
Waarom hebben jullie besloten om in reviews en dergelijke nu de presentatoren de "ik"-vorm te laten gebruiken, in plaats van de meer nette en gebruikelijkere "wij"-vorm?
Je hebt helemaal gelijk dat dit een bewuste wijziging is, die hebben we halverwege vorig jaar ingezet :)

Het is niet zo dat we alleen nog maar 'ik' schrijven. Wel is het zo dat waar we vroeger vrijwel altijd 'wij' schreven, we nu een mix gebruiken. Als je 'ik' actief vermijdt, krijg je of gekke zinsconstructies of je moet er echt omheen schrijven. Een zin als 'wij vonden de telefoon niet lekker vasthouden'; wie is die wij? Heeft elk redactielid daar zijn mening over gegeven? Nee, dat is de mening van de reviewer. Of gekker nog 'De VR-bril zat lekker op ons hoofd'. De redactie heeft geen gezamenlijk hoofd, dus dit kan niet.

Redacteuren gaven dan ook al een tijdje aan dat ze het beperkend vonden als ze geen 'ik' mochten gebruiken. En veel producten kun je niet alleen maar objectief op harde data beoordelen; ja, een ssd wel, maar een smartphonereview bijvoorbeeld is gewoon deels subjectief. Dat heeft met persoonlijke voorkeuren te maken, voorkeuren die een lezer ook zal hebben. Door daar niet voor weg te lopen, kan een lezer ook beter een beeld krijgen van een product en of dat product bij hen past. Daarnaast past een meer persoonlijke inslag ook in een bredere ontwikkeling binnen de media. Iets minder vanuit het merk of instituut en iets meer vanuit de auteur/presentator.

Ik zou het gebruik van 'wij' overigens niet netter noemen, wel wat traditioneler. En meer 'ik' misschien wat losser en persoonlijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Mooi antwoord waar ik het in niets echt mee oneens kan zijn.

Goede argumenten en een beslissing als team genomen.

Ok dan.
Bedankt.

Pagina: 1