Hi. Ik ben een eenvoudig pc'tje aan het samenstellen voor een "persoon op leeftijd". Dit is het huidige systeem en ik vermoed dat met name de HDD de bottleneck aan het worden is. De PC is niet vooruit te branden:
Plus nog wat irrelevante peripherals.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje browsen en mailen, af en toe een Youtube-fimpje, simpel Office-werk, soms een of ander bridge-spelletje.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb zelf iets van €450 aan een DeskMini o.b.v. Ryzen 5 5600G, 16GB RAM en 500GB Samsung SSD uitgegeven en ik denk dat dat ding qua specs al overkill is. Ik denk en hoop dat ik voor €300 een heel eind kom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De behuizing blijft want hij past exact in het bureautje (
), hij ziet er niet slecht uit en de eigenaar is gewend aan de bediening, de knopjes, de plek waar de USB-drive in moet, etc. Voeding en fans vervang ik wel.
Ook de DVD-brander mag blijven. Die is in 10 jaar tijd 10 keer gebruikt, maar je zult hem maar net een keer nodig hebben. En hij doet het nog. Dus waarom €17 uitgeven voor een nieuwe
De randapparatuur (24" monitor, toetsenbord, muis, webcam, speakers, printer, USB harddisk, WiFi-dongle) is vrij nieuw en bevalt nog. Licenties voor Windows 10/11 en Office 2021 zijn in huis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had dit bedacht. Ik heb nog net niet in elke categorie het allergoedkoopste aangeklikt, maar het scheelt niet veel
Twijfelgevallen: 8 versus 16GB RAM?
En ik heb zelf meerdere exemplaren van deze SSD: uitvoering: Samsung 980 500GB en die bevallen goed. Maar eerlijk gezegd: 250GB is ruim voldoende en ik zoek geen ultrasnelle drive, dus die Gigabyte zal ook wel voldoen. En elke keer een paar tientjes meer uitgeven tikt uiteindelijk aan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu twee Ryzen-systeempjes en die zijn OK. De ASRock Deskmini ook. Mijn eigen be quiet!-voedingen hebben meer dan tien jaar probleemloos gewerkt. Verder heb ik niet echt voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geheel moet stabiel en stil zijn, met redelijke prestaties tegen een lage prijs. Ik zoek geen heftige performance, maar normale applicaties zoals Word en Thunderbird moeten quasi-instantaan opstarten en gewoon lekker rap reageren.
Ga je overklokken?
Uit het bovenstaande kun je opmaken dat overklokken niet op de agenda staat
Wat verwacht je van ons?
Advies over componenten die een beetje bang-for-the-buck geven en goed met elkaar compatibel zijn.
Ook een compleet alternatief advies (bijvoorbeeld: alleen de HDD omwisselen voor een 2,5"-SSD) wordt gewaardeerd.
Sowieso een concrete vraag: is de stock AMD-koeler een beetje stil?
# | Categorie | Product |
1 | Processors | AMD Athlon II X3 445 Boxed |
1 | Moederborden | Asus M4A88T-M |
1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB |
1 | Behuizingen | AOpen ES45H |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G |
1 | Optische drives | Sony Optiarc AD-7260S |
1 | Geheugenkaartlezers | TakeMS TMS-CRE-P1B |
Plus nog wat irrelevante peripherals.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje browsen en mailen, af en toe een Youtube-fimpje, simpel Office-werk, soms een of ander bridge-spelletje.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb zelf iets van €450 aan een DeskMini o.b.v. Ryzen 5 5600G, 16GB RAM en 500GB Samsung SSD uitgegeven en ik denk dat dat ding qua specs al overkill is. Ik denk en hoop dat ik voor €300 een heel eind kom.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De behuizing blijft want hij past exact in het bureautje (
Ook de DVD-brander mag blijven. Die is in 10 jaar tijd 10 keer gebruikt, maar je zult hem maar net een keer nodig hebben. En hij doet het nog. Dus waarom €17 uitgeven voor een nieuwe
De randapparatuur (24" monitor, toetsenbord, muis, webcam, speakers, printer, USB harddisk, WiFi-dongle) is vrij nieuw en bevalt nog. Licenties voor Windows 10/11 en Office 2021 zijn in huis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had dit bedacht. Ik heb nog net niet in elke categorie het allergoedkoopste aangeklikt, maar het scheelt niet veel
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 4600G Boxed | € 98,22 | € 98,22 |
1 | Moederborden | ASRock A520M-HDV | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Ventilatoren | Arctic F8 PWM PST Zwart (1-pack) | € 6,05 | € 6,05 |
1 | Ventilatoren | Arctic F12 PWM Zwart, 120mm | € 5,03 | € 5,03 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16S-8GIS | € 20,95 | € 20,95 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 57,45 | € 57,45 |
1 | Solid state drives | Gigabyte NVMe SSD 256GB | € 22,90 | € 22,90 |
Totaal | € 270,50 |
Twijfelgevallen: 8 versus 16GB RAM?
En ik heb zelf meerdere exemplaren van deze SSD: uitvoering: Samsung 980 500GB en die bevallen goed. Maar eerlijk gezegd: 250GB is ruim voldoende en ik zoek geen ultrasnelle drive, dus die Gigabyte zal ook wel voldoen. En elke keer een paar tientjes meer uitgeven tikt uiteindelijk aan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu twee Ryzen-systeempjes en die zijn OK. De ASRock Deskmini ook. Mijn eigen be quiet!-voedingen hebben meer dan tien jaar probleemloos gewerkt. Verder heb ik niet echt voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geheel moet stabiel en stil zijn, met redelijke prestaties tegen een lage prijs. Ik zoek geen heftige performance, maar normale applicaties zoals Word en Thunderbird moeten quasi-instantaan opstarten en gewoon lekker rap reageren.
Ga je overklokken?
Uit het bovenstaande kun je opmaken dat overklokken niet op de agenda staat
Wat verwacht je van ons?
Advies over componenten die een beetje bang-for-the-buck geven en goed met elkaar compatibel zijn.
Ook een compleet alternatief advies (bijvoorbeeld: alleen de HDD omwisselen voor een 2,5"-SSD) wordt gewaardeerd.
Sowieso een concrete vraag: is de stock AMD-koeler een beetje stil?