Ik probeer al een tijdje mijn gasverbruik te verminderen. Ik hou van de Gas besparen door middel van CV tuning deel III, er zijn veel interessante suggesties daar. Tot nu toe zit ik op 40% van het gebruik 5 jaar geleden. Top! 
Sinds ik niet-thermostatische kranen heb vervangen door thermostatische kranen, heb ik echter een geluidsprobleem. Dit is zelfs wanneer alle kranen op alle radiatoren wijd open staan. Ik heb geprobeerd het te vragen in het onderwerp "Gas besparen ...", maar ik denk dat mijn bericht is verdwenen in zoveel andere berichten. Heeft iemand advies voor mij aub?
Hier zijn twee foto's van de oude (foto links) versus de nieuwe kranen (foto rechts). Dit is een van de kamers, dezelfde uitwisseling vond plaats in alle kamers. Beschrijving hieronder.
Situatie oud:
Was de variabele Comap Sar een slechte keuze? Is de doorstroming zoveel beperkter dan de vaste niet-thermostatisch Comap kranen die er eerder op zat? Wat kan ik doen?
Sinds ik niet-thermostatische kranen heb vervangen door thermostatische kranen, heb ik echter een geluidsprobleem. Dit is zelfs wanneer alle kranen op alle radiatoren wijd open staan. Ik heb geprobeerd het te vragen in het onderwerp "Gas besparen ...", maar ik denk dat mijn bericht is verdwenen in zoveel andere berichten. Heeft iemand advies voor mij aub?
Hier zijn twee foto's van de oude (foto links) versus de nieuwe kranen (foto rechts). Dit is een van de kamers, dezelfde uitwisseling vond plaats in alle kamers. Beschrijving hieronder.
![]() | ![]() |
Situatie oud:
- Nefit Ecomline Classic HRC22V uit ~2000
- 7 radiatoren, waterinhoud ~65 liter inclusief leidingen
- Leidingen: 28 mm hoofdleiding, 15 mm naar de individuele radiatoren
- Comap radiatorkranen Euro-Sar (niet thermostatisch)
- Geen geluid, ooit.
- Een loodgieter heeft de niet-thermostatische kranen vervangen door Comap Sar thermostatische kranen, met instelbare Kv (oranje kap).
- Op sommige plaatsen was het een 1:1 vervanging zonder leidingwerk, omdat de nieuwe kranen dezelfde afmetingen hadden.
- Laten we aannemen dat alle thermostaatkranen volledig open staan, zowel de flow preset als de werkelijk ingestelde temperatuur.
- Ik heb ze in twee batches vervangen. Op elke radiatoren die de nieuwe kraan kregen begonnen de leidingen lawaai te maken. Nu hebben ze allemaal thermostatische kranen en ze maken allemaal lawaai, zelfs als ze allemaal helemaal open staan.
- Vervolgens heb ik de Kv presets gewijzigd om het systeem in balans te brengen. Verwarming werkt super, dankzij de "gas besparen" topic. Maar het geluid is vervelend.
- De pomp heft maar een setting.
- De enige kamer waar de radiator geen geluid maakt (ongeacht de instelling) is de handdoekradiator in de badkamer. Er zit een thermostaatkraan op van een ander merk (Wiesbaden denk ik).
Was de variabele Comap Sar een slechte keuze? Is de doorstroming zoveel beperkter dan de vaste niet-thermostatisch Comap kranen die er eerder op zat? Wat kan ik doen?