• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 08:40
Goedemorgen medetweaker,

De belastingaangifte over 2022 staat weer voor de deur, en voor mij dit keer helaas lastiger dan voorheen.
Vorig jaar heb ik te maken gehad met het einde van een relatie, en verdeling van de woning.
De woning geeft tot 3-3-2022 op beide namen gestaan, en de hypotheek dus ook. Verdeling was 50/50.
Inmiddels alles financieel geregeld, en ex-partner uitgekocht (overwaarde).

Nu is bij het overschrijven van de woning naar 100% eigendom de hypotheek ook opgesplitst in delen, om de maandlasten te drukken i.v.m. wegvallen 1 salaris.
Stukje geschiedenis met figuurlijke getallen.

2011 - eerste woning gekocht van 150.000, spaarhypotheek 100% aftrekbaar
2014 - eerste woning verkocht, hypotheek beëindigd.
2014 - nieuwe woning gekocht van 300.000, annuïteiten 100% aftrekbaar.
2018 - woning weer verkocht, hypotheek beëindigd.
2018 - nieuwe woning gekocht van 500.000, volledig annuiteit, 100% aftrekbaar.
2022 - hypotheek van de woning overgezet naar mijn naam en 100% eigendom. partner uitgekocht, en hypotheek opgedeeld in 4 hypotheekdelen.

De rede dat de hypotheek vorig jaar in 4 delen is opgeknipt, is omdat volgens de hypotheekadviseur je steeds de eerdere hypotheken moet blijven meerekenen i.v.m. beperkte hypotheekrente aftrek.
Het plaatje vandaag, daarin meegenomen alle eerdere hypotheken, ziet er als volgt uit:

Leningdeel 1.0 - 25% van oorspronkelijke waarde omgezet in een los deel annuïteit (looptijd 270 maanden)
Leningdeel 1.1 - 10% van oorspronkelijke waarde omgezet in een deel annuïteit. (looptijd 318 maanden)
Leningdeel 1.2 - 50% van oorspronkelijke waarde omgezet in een los deel annuïteit (looptijd 360 maanden)
Leningdeel 1.3 - 15% van oorspronkelijke waarde omgezet in aflossingsvrij (looptijd 360 maanden)
Leningdeel 2.0 - nieuwe hypotheek voor uitkoop ex. (looptijd 360 maanden)

Mijn conclusie voor bovenstaande is:
De delen met minder dan 360 maanden looptijd is de 50% van mijn deel van de woning, maar nu opgedeeld in delen, waarbij de 270 maanden aftrek nog geldig is omdat dit bedrag 50% van de eerste woning betreft, de 318 maanden precies 50% van de 2e hypotheek minus de eerste, en de rest aanvulling om tot 100% te komen voor overname van de woning.

Nu mijn uitdaging.
Ik heb bij belastingaangiftes altijd de "huidige" hypotheek opgegeven voor de woning, en deze was nooit opgesplitst in delen.
Ik begrijp van de adviseur dat ik dit wel had moeten doen, ook na verkoop van de woning? Omdat bij aankoop van een nieuwe woning, je alleen een nieuwe hypotheek aangaat voor het extra deel dat je nodig hebt. En dat had ik dus na 2 nieuwe woningen al 2x moeten doen. Dit ivm de nieuwe regels vanaf 2013.

Als ik nu de aangifte belastingdienst open, dan komen alle nieuwe hypotheekdelen netjes naar boven, waarvan de ingang van de delen 03-03-2022 is, maar het "oude" hypotheekdeel van 01-01 tot 03-03 zie ik niet terug, waar zowel mijn ex als ik eigenaar van waren.
Volgens mij moet ik deze handmatig opvoeren en is het plaatje dan compleet.

Ik heb al even contact gehad met een accountant, die geeft aan dat het een complexe situatie betreft en adviseert mij samen met mijn ex langs te komen. Maar volgens mij is het complexe plaatje juist de nieuwe hypotheekdelen, en niet de situatie daarvoor samen met mijn ex partner.

Wie kan bovenstaande bevestigen of aanvullen op basis van ervaring/kennis?
Ik probeer het te begrijpen, los van dat ik wellicht het beste naar een accountant kan om dit te laten controleren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee