Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedemorgen,

Ik zou graag wat willen vragen wat jullie ervan vinden.
Wij hebben 12 zonnepanelen op het dak van ons huis. Dit zijn nog wat oudere. 280w per stuk. Liggen netjes op het zuiden in een hoek van zo rond de 45 graden.

vorig jaar april hebben wij 10 panelen van 390w per stuk gekocht en geplaatst op het dak van het tuinhuis/overkapping (zelf gemaakt). Deze liggen helaas op het noorden in een hoek van zo`n 15 graden. In de zomer best een top opbrengst, maar zodra de zon lager komt wordt het een drama. De 10 nieuwe wekken echt beduidend minder op dan de 12 oude.
Nu heb ik het er met mijn man over gehad om ze met een stellage naar het zuiden te leggen. Zou dit mogelijk zijn en zou dit rendabel zijn? Alleen vindt mijn man dit er niet uit zien. We hebben het ook gehad om het dak plat te maken, maar dat zit er ook niet uit. En misschien ook heel veel werk voor weinig extra?

Vandaar mijn vraag. Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Groetjes :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Je nieuwe panelen wisselen met de oude?

• nieuweling87
Barrycade schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:39:
Je nieuwe panelen wisselen met de oude?
Dat kan ik ook nog wel eens voorstellen aan mijn man. Ik weet alleen niet of dit past. De oude liggen tussen de dakpannen. Maar het zal allicht passend te maken zijn vermoed ik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Het verschil in opbrengst bij aanpassen helling kun je ruw bepalen met Thomas Berger’s pvcalc.

Maar een opstelling 15 graden noord zal in december geen directionele straling zien, dus echt weinig doen… aan de natuur wetten is weinig te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nieuweling87
Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:05:
Het verschil in opbrengst bij aanpassen helling kun je ruw bepalen met Thomas Berger’s pvcalc.

Maar een opstelling 15 graden noord zal in december geen directionele straling zien, dus echt weinig doen… aan de natuur wetten is weinig te doen.
Dat heb ik gemerkt ja :(. December was niet de beste maand... Nou ja gewoon bar slecht. 23 kwh. Maar het is vanaf september al aflopend. Alleen de maanden mei, juni en juli zijn heel goed. April weet ik nog niet, want ze zijn pas eind april gelegd.

Ik ga eens kijken naar de thomas bergers pvcalc. Dank je.

• nieuweling87
Ik heb even gekeken bij die thomas pvcalc. En als we ze plat zouden leggen, dan zouden ze al ruim 500kwh meer opwekken. En met 10 graden richting het zuiden nog eens 300kwh extra erbij. Dat is nogal wat zeg. Toch maar eens met manlief kijken wat er mogelijk is.

• Ronald
nieuweling87 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:22:
Ik heb even gekeken bij die thomas pvcalc. En als we ze plat zouden leggen, dan zouden ze al ruim 500kwh meer opwekken. En met 10 graden richting het zuiden nog eens 300kwh extra erbij. Dat is nogal wat zeg. Toch maar eens met manlief kijken wat er mogelijk is.
Goed nadenken hoe het esthetisch mooier kan. Ik heb veranda’s gezien die echt wel netjes waren ;)

Alle opties op de plank ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nieuweling87
Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Goed nadenken hoe het esthetisch mooier kan. Ik heb veranda’s gezien die echt wel netjes waren ;)

Alle opties op de plank ;)
Zeker! Met een man als bouwvakker komen echt alle opties aan bod. Zelfs de meest onmogelijke ;). En ook het kosten/baten verhaal. Ook niet geheel onbelangrijk.

• Ronald
https://www.advisol.nl/im...eranda%20zonnepanelen.jpg

Mijn idee voor een ideaal veranda/overkapping dak. Bisol Lumina is een dergelijk licht doorlatend paneel.

• nieuweling87
Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:12:
https://www.advisol.nl/im...eranda%20zonnepanelen.jpg

Mijn idee voor een ideaal veranda/overkapping dak. Bisol Lumina is een dergelijk licht doorlatend paneel.
Wow dit is wel heel mooi zeg. Dat dit ook al bestaat.

• Ronald
@nieuweling87 nu kijken of de 10 die je nu op overkapping hebt op het huis kunnen ;)

Pagina: 1