Luchtdicht renoveren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Ha Tweakers,

Tot mijn verbazing kan ik eigenlijk best weinig vinden over luchtdicht renoveren, zowel op tweakers, maar ook op het bredere internet.

Voor nieuwbouw zijn er best wat opties. Maar voor renovatie is de info zeer beperkt.

Ik ga binnenkort mijn woning (1905) renoveren en ook alles isoleren. Ik heb niet persé het doel om een blowertest te gaan doen en een bepaalde score te halen. Tegelijkertijd zou ik het zonde vinden om, als de boel toch open ligt, niet gebruik te maken van zoveel mogelijk quick wins op het gebied van luchtdichtheid. Uiteraard wordt de ventilatie niet vergeten en zal er ook een WTW geinstalleerd worden.

Volstaat het bijvoorbeeld om grote kieren dicht te purren en dan te behandelen met een een zogenaamde liquid airtight membrane?

https://www.soudal.com/nl...te-coatings/soudatight-lq

https://www.blowerproof.be/

Hoe verhoudt zich dit tot de dampdichte folies die je ook toepast bij isolatie?

Mijn kozijnen blijven zitten en zijn zeker niet luchtdicht gemonteerd. Kan ik dit spul bijvoorbeeld aanbrengen bij de dagkanten om (een hogere) luchtdichtheid te krijgen?

Hoe zit dit met een dak van hout wat van buitenaf geisoleerd wordt? Moet je dat dan helemaal insmeren met dit spul?

Zijn er nog andere quickwins met betrekking tot luchtdichtheid?

Best veel vragen, hopelijk weten jullie meer of kunnen jullie bronnen aanleveren met meer informatie op dit vlak.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Een gemetselde stenen muur is niet luchtdicht, dus die emmer kit is geen vervanging van folie. Maar dat heb je toch al nodig om te voorkomen dat vocht in je isolatie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:37
Zelf heb ik hier wat verschillende producten gekocht. Prima site met een hoop verschillende spullen. Voor kozijnen zou je kunnen aanhouden, pur gebruiken voor de eerste afdichting en dan tape aan de binnenkant om vervolgens de langs de buitenkant van het kozijn te kitten.

PS het spul dat jij linkt is inderdaad ook voor kozijn aansluitingen te gebruiken.

En waarom geen blowerdoor gebruiken? Kan je gelijk kieren opsporen.

Als je googled op: 'luchtdicht bouwen pdf, kan je best wel wat vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruubaan op 03-03-2023 12:27 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ruubaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:57:
Zelf heb ik hier wat verschillende producten gekocht. Prima site met een hoop verschillende spullen. Voor kozijnen zou je kunnen aanhouden, pur gebruiken voor de eerste afdichting en dan tape aan de binnenkant om vervolgens de langs de buitenkant van het kozijn te kitten.

PS het spul dat jij linkt is inderdaad ook voor kozijn aansluitingen te gebruiken.

En waarom geen blowerdoor gebruiken? Kan je gelijk kieren opsporen.

Als je googled op: 'luchtdicht bouwen pdf, kan je best wel wat vinden.
Ja die tape maakt ook luchtdicht, maar in een oude woning is dat natuurlijk niet altijd netjes aan te brengen.

Blowerdoor kost natuurlijk ook weer centen... weet niet of ik dat er voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Kurma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:41:
Een gemetselde stenen muur is niet luchtdicht, dus die emmer kit is geen vervanging van folie. Maar dat heb je toch al nodig om te voorkomen dat vocht in je isolatie komt.
Volgens mij kan je een gemetselde muur dus wel luchtdicht maken met dat spul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Helemaal luchtdicht is erg overrated, je ventileert ook, het enige verschil is dat de geventileerde lucht via de WTW gaat en dus wat minder energie kost om op te warmen. Maar als je een normaal, niet luchtdicht, huis hebt zal er maar heel weinig lucht je huis binnenkomen als je de WTW heel iets op overdruk zet.
Dat scheelt je uren en uren chemische goedjes gebruiken om je huis iets luchtdichter te maken en je zal er waarschijnlijk geen meetbare energie mee besparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24
Aurelium schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:35:
[...]
[...]
Een blowerdoortest kun je ook deels zelf doen, kwestie van afzuigkap (mits geen recirculatiemodel) en mechanische ventilatie (type C, dus aanvoer via roosters en afvoer via buis naar buiten) maximaal aanzetten en dan alle roosters/ramen/deuren dicht zodat je huis op onderdruk komt te staan.

Met een warmtebeeldcamera kun je dan vrij gemakkelijk grote luchtlekken vinden: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Dit is ook een mooie gids met quick wins: https://huisfluisteraar.n...jst-wintereditie-2023.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Aurelium schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Volgens mij kan je een gemetselde muur dus wel luchtdicht maken met dat spul.
Het is er niet voor gemaakt. Waarom niet gewoon de spullen gebruiken die er wél voor gemaakt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:38
Ik heb een 1924 rijwoning gerenoveerd tot bijna passiefhuis norm. Een blowerdoor in werffase leverde hier n=0.68 op, waarna we nog behoorlijk wat fouten hebben kunnen rechtzetten. Belangrijk daarbij is dat de blowerdoor ook luchtlekken detecteert naar de buren toe, die we nooit hebben proberen te dichten, dus ik durf te zeggen dat we de buitengevels echt goed dicht hebben gekregen.

Lucht en dampdichting moeten altijd op de juiste plaats zitten, anders riskeer je vochtproblemen. Weet dat pleister in principe goed luchtdicht is (wel dampopen), dus voor bepleisterde muren moet je focussen op de aansluiting met de ramen en deuren, achter de plinten en (in het geval van houten vloeren) vloeren. Isoleer je langs binnen, dan moet je luchtdichting aan de warme zijde van je isolatie zitten en dampdicht zijn in combinatie met een dampopen gevel of dampopen met behulp van een intelligente damprem.

Dat spul van soudal lijkt mij ontworpen om lastige plekjes op te lossen zonder veel inspanning, ik verwacht dat dat duur spul gaat zijn. Waar mogelijk zou ik gewoon folie met de juiste soort aansluit tape gebruiken (er is ook van proclima tape met een inpleisterbaar net aan.)

In de eerste plaats zou ik dus eens goed kijken wat je waarom wil luchtdicht maken en of je je ventilatie op orde hebt. Anders kan je inspanning ook wel ongewenste resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ha Tweakers,

Tot mijn verbazing kan ik eigenlijk best weinig vinden over luchtdicht renoveren, zowel op tweakers, maar ook op het bredere internet.

Voor nieuwbouw zijn er best wat opties. Maar voor renovatie is de info zeer beperkt.

Ik ga binnenkort mijn woning (1905) renoveren en ook alles isoleren. Ik heb niet persé het doel om een blowertest te gaan doen en een bepaalde score te halen. Tegelijkertijd zou ik het zonde vinden om, als de boel toch open ligt, niet gebruik te maken van zoveel mogelijk quick wins op het gebied van luchtdichtheid. Uiteraard wordt de ventilatie niet vergeten en zal er ook een WTW geinstalleerd worden.

Volstaat het bijvoorbeeld om grote kieren dicht te purren en dan te behandelen met een een zogenaamde liquid airtight membrane?

Mijn kozijnen blijven zitten en zijn zeker niet luchtdicht gemonteerd. Kan ik dit spul bijvoorbeeld aanbrengen bij de dagkanten om (een hogere) luchtdichtheid te krijgen?

Hoe zit dit met een dak van hout wat van buitenaf geisoleerd wordt? Moet je dat dan helemaal insmeren met dit spul?

Best veel vragen, hopelijk weten jullie meer of kunnen jullie bronnen aanleveren met meer informatie op dit vlak.

Dank alvast!
Als je huis uit 1905 komt, dan zul je sowieso met voorzetwanden moeten gaan werken. Spouw kenden ze niet doorgaans. En dus ben je aangewezen op voorzetwanden met extra isolatie. Of een nieuwe buitenschil creëren. Al naargelang de gekozen isolatie zal je wel of niet met folies moeten gaan werken. Als luchtdichtheid een doel is, dan kan ik alleen maar aanraden folie mee te nemen in je isolatieopbouw.

Ik heb zelf heel bewust voor houtvezel gekozen. Naast dat het een natuurproduct is, ook vanwege de warmtebufferende en geluidsisolerende eigenschappen. Mijn verwachting is dat we meer warme zomers gaan krijgen dan koude winters. Een isolatiemateriaal met warmtebufferende capaciteiten (simpelweg massa) kan bijdragen aan een constanter binnenklimaat met minder grote pieken en dalen.

Wbt je houten dakopbouw zal je een soortgelijke optie kunnen toepassen met een voorzetwand, waarbij je een frameconstructie aan de binnenzijde realiseert. Daar zou je ook je folie toe kunnen passen. Het wordt geen sinecure om het luchtdicht te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:37
@Aurelium
Deze 3 youtube kanalen hebben enorm veel tips over luchtdicht bouwen:
https://www.youtube.com/@HomeRenoVisionDIY
https://www.youtube.com/@RRBuildings
https://www.youtube.com/@buildshow/videos

Zijn wel amerikaanse / canadese kanalen, maar ze gebruiken voor duitse / zwitserse producten omdat ze daar het verste zijn qua passive standaard.

Matt Risinger heeft de meeste high tech spullen en weet het meeste. RR Buildings heeft laatst een paar video's gemaakt waar hij uitgebreid ingaat over luchtdicht bouwen.
HomeRenoVisionDIY heeft veel tips over hoe je het zelf kan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 03-03-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Ha Tweakers,

Dank alvast!
Interessante post, wil dit ook gaan doen voor ons volgende huis dus kan dit maar beter alvast gaan volgen. Hopelijk hebben we uiteindelijk een soort Luchdicht Bouwen topic met een fatsoenlijke startpost :-D
chrisborst schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:06:
@Aurelium
Deze 3 youtube kanalen hebben enorm veel tips over luchtdicht bouwen:
https://www.youtube.com/@HomeRenoVisionDIY
https://www.youtube.com/@RRBuildings
https://www.youtube.com/@buildshow/videos

Zijn wel amerikaanse / canadese kanalen, maar ze gebruiken voor duitse / zwitserse producten omdat ze daar het verste zijn qua passive standaard.
HomeRenoVision neemt toch soms wat rare shortcuts op basis van 'onderbuikgevoel'-aannames.

Verder helemaal met je eens. Matt Risinger van The Build Show is al jaren een van de voorlopers op dit gebied, en die kijkt inderdaad veel naar Zwitserland.
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:15:
Helemaal luchtdicht is erg overrated, je ventileert ook, het enige verschil is dat de geventileerde lucht via de WTW gaat en dus wat minder energie kost om op te warmen. Maar als je een normaal, niet luchtdicht, huis hebt zal er maar heel weinig lucht je huis binnenkomen als je de WTW heel iets op overdruk zet.
Dat scheelt je uren en uren chemische goedjes gebruiken om je huis iets luchtdichter te maken en je zal er waarschijnlijk geen meetbare energie mee besparen.
Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat een jas met scheurtjes of kieren niet zoveel boeit omdat je ook kieren bij de mouwen hebt.

Luchtdicht bouwen is gewoon de hoogste standaard in bouwen. Moet het? Nee zeker niet, maar sommige mensen willen het graag meteen goed doen. Heb je daardoor een significant lagere jaarrekening? Nee vast niet. Maar allemaal kleine beetjes (lagere rekening, minder vochtproblemen, schonere lucht, comfortabel luchtstromen, meer controle over je huis, etc) die toch een leuke plaatje maken.

Dus is het overrated? Ik vind van niet. Maar we moeten niet doen alsof je zonder luchtdicht bouwen niet kunt leven want dat kunnen we al eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Muldert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:13:

Luchtdicht bouwen is gewoon de hoogste standaard in bouwen. Moet het? Nee zeker niet, maar sommige mensen willen het graag meteen goed doen. Heb je daardoor een significant lagere jaarrekening? Nee vast niet. Maar allemaal kleine beetjes (lagere rekening, minder vochtproblemen, schonere lucht, comfortabel luchtstromen, meer controle over je huis, etc) die toch een leuke plaatje maken.

Dus is het overrated? Ik vind van niet. Maar we moeten niet doen alsof je zonder luchtdicht bouwen niet kunt leven want dat kunnen we al eeuwen.
Als je last hebt van oncomfortabele luchtstromen moet je er inderdaad wel wat aan doen, maar dat valt bij mij eerder onder tochtdicht bouwen en dat is zeker nuttig.
En je moet je WTW iets op overdruk zetten, dan blijft de lucht in huis perfect gefilterd.

Die laatste kiertjes en gaatjes dichtkitten en volspuiten met pur gaat alleen maar problemen geven. Ook het impregneren van een gevel en dichtzetten van ventilatiegaten gaat problemen geven met vocht.

Een raam vervangen door triple glas zal veel meer opleveren op de jaarrekening dan je hele huis dichtstoppen met van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zeker, ik mis als aandachtspunt dakkapellen die zijn vaak best goedkoop neergezet en daar is in de meeste gevallen te weinig aandacht geweest aan de aansluiting met het dak. vooral bij de zijwangen gaat het nog steeds wel eens mis. maar ook onder het kozijn is het het waard om even te kijken. dakramen gaat een stuk beter maar ook die zijn nog wel eens door een houthakker geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Die laatste kiertjes en gaatjes dichtkitten en volspuiten met pur gaat alleen maar problemen geven. Ook het impregneren van een gevel en dichtzetten van ventilatiegaten gaat problemen geven met vocht.
Waarom zou dat zo zijn? Klinkt als een rare aanname, maar ben er wel benieuwd naar.

Een juiste luchtdichte afsluiting geeft júist geen vochtproblemen, is juist een oplossing daarvoor.

In Vathorst, Amersfoort, is een paar jaar geleden iets misgegaan met de WTW afstellingen van een nieuwbouwwijk, hoofdpijn bij de bewoners tot gevolg. Daar hoor ik nog steeds verhalen van makelaars over dat 'luchtdicht bouwen zo slecht is' en dat 'huizen moeten ademen'. Allemaal gebaseerd op die ene WTW debacle in Vathorst.

Dit onderwerp zit zo bomvol aannames. Graag wetenschappelijke resources noemen als we iets melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
twain4me schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:36:
[...]

zeker, ik mis als aandachtspunt dakkapellen die zijn vaak best goedkoop neergezet en daar is in de meeste gevallen te weinig aandacht geweest aan de aansluiting met het dak. vooral bij de zijwangen gaat het nog steeds wel eens mis. maar ook onder het kozijn is het het waard om even te kijken. dakramen gaat een stuk beter maar ook die zijn nog wel eens door een houthakker geplaatst.
Oi oi ja, het Dakkapelen topic volg ik met veel interesse. Wat een drama's daar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Muldert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Waarom zou dat zo zijn? Klinkt als een rare aanname, maar ben er wel benieuwd naar.

Een juiste luchtdichte afsluiting geeft júist geen vochtproblemen, is juist een oplossing daarvoor.

In Vathorst, Amersfoort, is een paar jaar geleden iets misgegaan met de WTW afstellingen van een nieuwbouwwijk, hoofdpijn bij de bewoners tot gevolg. Daar hoor ik nog steeds verhalen van makelaars over dat 'luchtdicht bouwen zo slecht is' en dat 'huizen moeten ademen'. Allemaal gebaseerd op die ene WTW debacle in Vathorst.

Dit onderwerp zit zo bomvol aannames. Graag wetenschappelijke resources noemen als we iets melden.
Omdat op een plek waar kit of pur zit geen ventilatie plaatsvind en het materiaal vaak snel achteruit gaat als het niet kan ventileren.
Je ziet ook steeds vaker mensen hun kozijnen aan de buitenkant afkitten tussen het hout en de steen, ook een plek waar je gevel dan niet meer kan ademen en vaak vochtproblemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Omdat op een plek waar kit of pur zit geen ventilatie plaatsvind en het materiaal vaak snel achteruit gaat als het niet kan ventileren.
Je ziet ook steeds vaker mensen hun kozijnen aan de buitenkant afkitten tussen het hout en de steen, ook een plek waar je gevel dan niet meer kan ademen en vaak vochtproblemen ontstaan.
Mede daarom is luchtdicht bouwen zo makkelijk, dat soort details maak je dicht aan de "binnenkant". Overegens kitten belgen het gewoon allemaal dicht buiten, maar daar staat het kozijn net iets anders in de spouwmuur dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Jij hebt het over lukraak dingen dichtspuiten, dat geloof ik zo dat dat dom is.

Ik (en de TS volgens mij ook) heb het over luchtdicht bouwen als hoogste standaard in de bouw. Dat is een wetenschap bijna, en geen DIY projectje.

Zelfde als isoleren. Er zijn een hoop bedrijven en mensen die verkeerd isoleren met problemen tot gevolg. Dat maakt isoleren nog niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Muldert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Jij hebt het over lukraak dingen dichtspuiten, dat geloof ik zo dat dat dom is.

Ik (en de TS volgens mij ook) heb het over luchtdicht bouwen als hoogste standaard in de bouw. Dat is een wetenschap bijna, en geen DIY projectje.

Zelfde als isoleren. Er zijn een hoop bedrijven en mensen die verkeerd isoleren met problemen tot gevolg. Dat maakt isoleren nog niet verkeerd.
Bij zeer energiezuinig nieuwbouw heeft iets meer luchtdicht nog wel heel iets impact op energieverbruik, maar bij verbouw met wanden, daken, vloeren en ramen met lage rc is de impact echt verwaarloosbaar.

Kijk maar eens in een warmteverliesberekening, daar zie je dat luchtdichtheid bij lage rc waarden niet heel veel doet.
Tochtdicht natuurlijk wel, maar luchtdicht niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Kurma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Het is er niet voor gemaakt. Waarom niet gewoon de spullen gebruiken die er wél voor gemaakt zijn?
Er zijn YouTube video's te vinden waar ze wel hele muren met dat spul behandelen. Weet je zeker dat het er niet geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:15:
Interessant, hoe werkt het op overdruk zetten van je WTW? Is dat een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Bij zeer energiezuinig nieuwbouw heeft iets meer luchtdicht nog wel heel iets impact op energieverbruik, maar bij verbouw met wanden, daken, vloeren en ramen met lage rc is de impact echt verwaarloosbaar.

Kijk maar eens in een warmteverliesberekening, daar zie je dat luchtdichtheid bij lage rc waarden niet heel veel doet.
Tochtdicht natuurlijk wel, maar luchtdicht niet.
Heb je hier misschien bronnen of voorbeelden van? Ben wel benieuwd naar de besparing van luchtdichtheid. Ook tov andere maatregelen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Point.Flare schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Als je huis uit 1905 komt, dan zul je sowieso met voorzetwanden moeten gaan werken. Spouw kenden ze niet doorgaans. En dus ben je aangewezen op voorzetwanden met extra isolatie. Of een nieuwe buitenschil creëren. Al naargelang de gekozen isolatie zal je wel of niet met folies moeten gaan werken. Als luchtdichtheid een doel is, dan kan ik alleen maar aanraden folie mee te nemen in je isolatieopbouw.

Ik heb zelf heel bewust voor houtvezel gekozen. Naast dat het een natuurproduct is, ook vanwege de warmtebufferende en geluidsisolerende eigenschappen. Mijn verwachting is dat we meer warme zomers gaan krijgen dan koude winters. Een isolatiemateriaal met warmtebufferende capaciteiten (simpelweg massa) kan bijdragen aan een constanter binnenklimaat met minder grote pieken en dalen.

Wbt je houten dakopbouw zal je een soortgelijke optie kunnen toepassen met een voorzetwand, waarbij je een frameconstructie aan de binnenzijde realiseert. Daar zou je ook je folie toe kunnen passen. Het wordt geen sinecure om het luchtdicht te krijgen.
We gaan aan de voorzijde met voorzetwanden werken, de achtergevel en het dak worden van buiten geïsoleerd. De vloer wordt PIR met een cementdekvloer erop.

Vwb het dak: het zijn houten schroten, isolatie komt dus aan de buitenzijde. Dan zou luchtdichtheid tussen de isolatie en het dakbeschot gerealiseerd moeten worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Aurelium schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Er zijn YouTube video's te vinden waar ze wel hele muren met dat spul behandelen. Weet je zeker dat het er niet geschikt voor is?
En er zijn nog veel meer video's te vinden waarin ze renoveren met spul wat er wél voor is gemaakt. Ik zeg niet dat het absoluut niet kán, maar waarom zou je? Ik kan me niet voorstellen dat het goedkoper is, en beter zal het zeker niet zijn, dus waarom ben je hier zo gebrand op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Kurma schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:33:
[...]

En er zijn nog veel meer video's te vinden waarin ze renoveren met spul wat er wél voor is gemaakt. Ik zeg niet dat het absoluut niet kán, maar waarom zou je? Ik kan me niet voorstellen dat het goedkoper is, en beter zal het zeker niet zijn, dus waarom ben je hier zo gebrand op?
Ben er niet gebrand op, ben ook gewoon lerende. Wat zie jij als het middel om luchtdicht te maken? Liever tape en folie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
En standaard gemetselde muur is niet luchtdicht, maar voorzien van pleister/stukwerk is het nagenoeg luchtdicht. Dat Soudal Soudatight is inderdaad een smeerbaar membraam voor luchtdichting bij bouwknopen waar enige flexibiliteit nodig is.

Ik heb in mijn huis ook aandacht gegeven aan het luchtdicht maken van de constructie. Zo waren de draagbalken niet echt netjes rondom afgevoegd in de binnenmuur en waren er overduidelijk luchtlekken naar de spouwmuur. Ook was de binnenmuur niet afgepleisterd ter hoogte van de vloerbalken. Ik heb de nog kale muur dus zelf afgepleisterd, de draagbalken netjes afgevoegd en vervolgens de overgang muur naar draagbalk in de Soudetight gezet. Ik denk dat zulke ingrepen het maximaal haalbare zijn in een renovatiewoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
frennek schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:39:
En standaard gemetselde muur is niet luchtdicht, maar voorzien van pleister/stukwerk is het nagenoeg luchtdicht. Dat Soudal Soudatight is inderdaad een smeerbaar membraam voor luchtdichting bij bouwknopen waar enige flexibiliteit nodig is.

Ik heb in mijn huis ook aandacht gegeven aan het luchtdicht maken van de constructie. Zo waren de draagbalken niet echt netjes rondom afgevoegd in de binnenmuur en waren er overduidelijk luchtlekken naar de spouwmuur. Ook was de binnenmuur niet afgepleisterd ter hoogte van de vloerbalken. Ik heb de nog kale muur dus zelf afgepleisterd, de draagbalken netjes afgevoegd en vervolgens de overgang muur naar draagbalk in de Soudetight gezet. Ik denk dat zulke ingrepen het maximaal haalbare zijn in een renovatiewoning.
Hoe zit dat eigenlijk als je binnen gaat isoleren met voorzetwanden? Kan me voorstellen dat je het dan juist niet luchtdicht moet maken aan de steensmuurzijde? Zodat eventueel condensatie vocht er nog uit kan? Want je maakt dan luchtdicht aan de koude kant van je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
.

[ Voor 99% gewijzigd door Aurelium op 15-03-2023 17:25 ]

Pagina: 1