Acties:
  • +3Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:48
Ik ga vanaf mei aanstaande van 5 naar 4 dagen bij mijn kantoorbaan.
Ik merk aan alles dat ik wat meer 'rust' nodig heb. Veel overuren, stress en een gejaagd gevoel heeft mij doen besluiten om 1 dag (dinsdag) in de week minder te gaan werken.

Echter ben ik ook wel weer een type persoon die zich snel verveelt / geen voldoende haalt uit thuis op de bank zitten.
Ik ben dus mijn opties aan het bekijken om mijn vrije dag in te vullen om meer rust / geluk te creëren.

Dingen die ik voor ogen heb:
Sporten
Cursus / Tutorials volgen
(meer) muziek maken (piano / gitaar)
Huishoudelijke taken / boodschappen etc. die ik normaal in het weekend zou doen.
Ruimte voor rust (lezen / Netflix en chill etc.)

Zijn er meer mensen die van 5 naar 4 dagen zijn gegaan en zo ja, hebben jullie tips?
Ik ben namelijk heel benieuwd hoe andere mensen hun vrije dag(en) invullen.

Dank weer! :)

Acties:
  • +18Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:13

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

(jarig!)
Vooral opletten dat je niet al je werk van de 5 dagen in 4 dagen gaat proppen.

Qua invulling zou je ook vrijwilligerswerk kunnen gaan doen of misschien iets voor jezelf beginnen in een andere tak dan waar je werkt. Ik had er een aantal jaar geleden veel lol in om websites te ontwikkelen naast mijn part-time beleidsfunctie bij de overheid.

Afgelopen jaar ook 4 dagen in de week gewerkt met behulp van ouderschapsverlof, maar dat moet maar net relevant zijn ;) .

[Voor 15% gewijzigd door SandaX op 03-03-2023 10:22]

Acties:
  • +39Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:55
seadogg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:16:
Ik merk aan alles dat ik wat meer 'rust' nodig heb. Veel overuren, stress en een gejaagd gevoel heeft mij doen besluiten om 1 dag (dinsdag) in de week minder te gaan werken.

Echter ben ik ook wel weer een type persoon die zich snel verveelt / geen voldoende haalt uit thuis op de bank zitten.
Ik krijg al een gejaagd gevoel bij het lezen van je post. Waarom pak je niet daadwerkelijk rust de eerstkomende tijd en ga je daarna kijken wat je wil doen met je vrije dag?

Acties:
  • +13Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja, als je geen rust in je lijf hebt is er wat mis.

Ga eerst maar eens 3 maanden lang elke dinsdag 3 uur wandelen in het bos. Als dat niet helpt bel je de huisarts.

offtopic:
ervaringsdeskundige hier. 5 dagen naar 4, en zelfs een half jaar 3 dagen gewerkt (vrijwillig, omdat ik het makkelijk kon betalen). Ik kon/kan ook nooit stilzitten. Maar elke situatie is anders, dus ik ga niet projecteren

Ontopic antwoord:
- 's ochtends kids wegbrengen naar school
- dan tot 14:00 lekker klusje doen wat ik leuk vind (home automation, tuin, elektra, hobby)
- 14:00 kids ophalen
- Tot 17:00 lekker niks doen en leuke dingen doen met kids
- 17:00 eten koken

:+

[Voor 67% gewijzigd door marowi op 03-03-2023 10:27]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +41Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je post samengevat:
• Je wil meer rust
• Dus je gaat over twee maanden een dag minder werken
• En je bent nú al aan het kijken hoe je die vrije dag gaat opvullen

LET IT GO. Je gaat de eerste dinsdag in mei gewoon helemaal niets doen. En dan zie je wel.

[Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 03-03-2023 10:25]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +4Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-05 20:55
Ik werk al 10+ jaar 32 uur. En ik kan je vertellen het is hard werken. Nu hoor ik mensen al gniffelen maar het is echt waar. Ik zal je uitleggen waarom.
Werk:
De meeste bedrijven zijn gewend dat mensen 5 dagen per week aanwezig zijn. Je gaat 'belangrijke' vergaderingen missen want de rest is wel aanwezig. Vaak vergeten mensen dat je een bepaalde dag niet werkt en er wordt zelfs op een geblokte dag ingepland.. Je zit met verwachtingsmanagement op dit vlak. En als je inderdaad zo spring in het veld bent ook je eigen verantwoording. Je moet jezelf dwingen niet even wat te doen op je vrije dag. Laat je de telefoon gewoon gaan, het is maar 5 minuutjes. Maar die 5 minuutjes lopen al snel uit naar een half uurtje of meer. En op het werk wordt het al snel bel maar, hij is vrij maar wel bereikbaar.

Thuis:
Wat wil je zelf echt gaan doen? Heb je kids? Heb je vrienden? Hobby's?
Wil je de hele dag op de bank hangen en in de avond 6 series op Netflix uit hebben? Wil je Udemy cursussen gaan volgen? Of lekker simpel je huishouden gaan doen.
Je hebt zoveel opties en keuzes dat je vaak erachter komt dat je verder gaat met je normale vrije dag. Dus plan goed wat je wilt doen. Anders kijk je in de avond terug op je dag en snap je niet dat het al voorbij is. Helemaal als je kinderen hebt kom je erachter dat er in vrije tijd weinig over kan blijven omdat je tussen schooltijden je dingen moet doen.

Wat voor mij werkt is je vrije dagen dus echt plannen om te voorkomen dat het een 'normale' dag wordt en je er echt uit haalt waarvoor je een vrije dag wil. Het is tenslotte niet gratis een dag minder werken :+

[Voor 4% gewijzigd door S.McDuck op 03-03-2023 10:35. Reden: typo's]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:05

nexhil

BAM!

Ik ben dus mijn opties aan het bekijken om mijn vrije dag in te vullen om meer rust / geluk te creëren.

Sporten
Huishoudelijke taken / boodschappen etc. die ik normaal in het weekend zou doen.

Zijn er meer mensen die van 5 naar 4 dagen zijn gegaan en zo ja, hebben jullie tips?

Ik ben vorig jaar begonnen om van 5 x 8 uur (op papier dan in de praktijk meer) naar 4 x 9 uur te gaan om de salaris impact wat kleiner te houden. 1 van de beste keuzes ooit.

Nu ben ik een kei in het niets doen. maar in eerste instantie wilde ik de vrijdag gebruiken om wat voor mijn eigen bedrijfje te doen. Ik krijg daar op dot moment niet meer de energie van als toen ik ermee begon dus ik ben dat een beetje aan het loslaten merk ik.

Omdat ik altijd wel bezig met techniek ben heb ik vorig jaar kapotte drone gekocht. Deze heb ik opgeknapt en afgelopen december een 2e, betere nieuwe drone gekocht om naar buiten te gaan en mooie plaatjes te schieten. Lekker alleen, en misschien straks wel met meer mensen. Ook al zijn de beelden kut-ish, je bent toch even buiten geweest.

Als ik dan weer thuis ben, dan probeer ik er nog wat moois van te maken met de editing. maar colorgrading voor iemand die een beetje kleurenblind is slaat nergens op :D, maar ik vind het super relaxed.

Het was inderdaad even wennen. Ik heb mezelf gedwongen om mijn privé e-sim van mijn werk telefoon te halen. De zakelijke telefoon wordt niet opgenomen op. Het was niet makkelijk hoor, de stress dat je iets mist....

Maar het ebt weg na een tijdje, het zou ook niet gezond zijn als een bedrijf alleen maar afhankelijk van jou is. Als jij onder een trein komt (klopt af*) dan moet het ook allemaal door kunnen lopen. Je leeft maar 1 keer.

[Voor 14% gewijzigd door nexhil op 03-03-2023 10:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 15:12
..
Eens met de opmerking van hierboven... Komt druk over,,

Neem nu eerst eens de rust en maak je alleen druk over of je dwars of recht op bed wil liggen, en hoe je de koffie gemakkelijk kan pakken. Er komt binnen no-time wel iets wat de tijd compleet vult, en binnen twee, drie weken heb je geen idee meer hoe je normaal die dag gewerkt hebt.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05 20:30
Tip: neem eerst eens een tijdje vakantiedagen op om 32 uur per week te gaan werken. Dan blijft je salaris gelijk en kan je zien hoe het uitpakt. Je ziet vaak dat mensen die 32 uur gaan werken uiteindelijk toch meer werken omdat er soms toch belangrijke meetings op de vrije dag zijn en dat er dan op andere dagen geen tijd is om dat te compenseren.

Verder kan je kijken of het oplevert wat je hoopt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:48
Damn serieus veel en goede reacties, waarvoor dank.

Misschien loop ik inderdaad te hard van stapel en moet ik eerst even wennen aan het feit dat ik een vrije dag extra krijg.

Ik ga alle reacties nog even rustig lezen en bekijken wat de opties zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 15:32
Herkenbaar.

Rust pak niet je zomaar als je enorm druk en gestressed in je hoofdbent. Je moet eerst iets vinden wat je rust geeft en niet dat je zit te wiebelen en onrustig op je stoel, omdat je al 10 min. zit.

We laten ons enorm geleefd worden in onze maatschappij en hierdoor zijn er een enorme hoeveelheid prikkels.

Een rust moment kan zijn door al die prikkels te ontwijken.

Wat mij enorm geholpen heeft is lekker wandelen in de natuur. Ik loop elke dag ~ 1.5 a 2 uur met onze hond in het bos\in de wijk of ander natuurgebied.
Ik ben gek op muzieksoort van Norah Jones en pink floyd, dus lekker koptelefoon op en lekker wandelen. Kijk eens om je heen.

Ook fietsen waar het rustig is.Lekker ergens stoppen en wat drinken.

Doe dingen die je blij en gelukig maken.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me beter maandag of vrijdag te pakken. als je Di neemt zit je nog met werk van maandag in je hoofd en denk je alweer aan Woe.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

Stress is iets wat je zelf creeert en beheerd. (Leren om) Rust te nemen helpt je daar enorm in.
Of dat nu is met gitaar spelen, wandelen, gamen, of absoluut niks doen kom je alleen zelf achter.

Maar check ook met je werk, je maakt nu al overuren. Als dat is omdat je je werk niet afkrijgt en niet kan overdragen, dan gaat het verminderen van je uren dat alleen maar ver-ergeren !
Dus zorg idd dat je niet 5+ dagen in 4 gaat proberen te stoppen.

Persoonlijke ervaring. Had hetzelfde probleem :te veel werk, stress, en overuren
Vorig jaar een aantal taken kunnen overdragen en een nieuwe collega. en daarna bijna een jaar op een 4 daagse werkweek over gestapt, ivm sloot aan overuren die ik niet mee mocht nemen.

Donderdag en dinsdag als vrije dagen werken voor mij niet. Ben je net maandag bij met de dingen die in het weekend geweest zijn, wil je iets gaan doen is het 5 uur, maar dinsdag ben je vrij en woensdag de mailtjes van dinsdag aan het inhalen.......

Blokkeer die dag in je agenda, en zet er (in het begin) een Out of office reply erop. Anders blijven ter toch dingen binnen komen en voel je je snel geneigd nog even daarbij aan te schuiven,

Je wend belachelijk snel aan dingen om te doen op die extra dag. Die dag weer moeten inleveren duurde wat langer om weer aan te wennen :)

[Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 03-03-2023 10:56]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +4Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mijn tips:
  • Pak een vaste vrije dag en houd er rigide aan vast. Vooral in het begin. Dit creëert duidelijkheid voor jou en je collega's. Anders blijft iedereen denken dat je gewoon vijf dagen werkt.
  • Communiceer duidelijk: Blokkeer die dag in je agenda zodat iedereen die een meeting inplant ziet dat je niet beschikbaar bent. Een out-of-office instellen op die dagen helpt ook. Ik zie ook veel mensen die in de handtekening van hun emails hun vaste vrije dag vermelden.
  • Als je werk veel telefonisch contact met zich meebrengt: Neem op je vrije dag geen zakelijke telefoontjes aan. Zo'n telefoontje is misschien maar vijf minuutjes maar je collega's blijven denken dat je gewoon vijf dagen werkt en blijven dus ook bellen.
Letterlijk alle tips hebben ermee te maken dat je collega's en manager ook moeten snappen dat je echt vrij bent, daar ook salaris voor inlevert, en dat ze daar maar rekening mee moeten houden. Dat went uiteindelijk en dan kun je misschien ook wat soepeler worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:25
Zoals je merkt is inderdaad het managen van verwachtingen zeker een taak die hoort bij 4 dagen werken. Meldt aan je directe collega s dat je dinsdags niet meer werkt. Blokkeer de dag in je agenda en zet je telefoon uit op dinsdag.
Rondom rust zoeken. Kijk wat voor jou werkt. Je hebt plots 50% extra vrije tijd. Probeer eerst eens niets te doen.
Persoonlijk vind ik het juist heel prettig om in mijn vrije tijd niet bezig te zijn met zo productief mogelijk zijn. Ik ga op mn vrije dag boodschappen doen met mn dochter, zij vindt het leuk en het moet toch gedaan worden. Productief is het zeker niet, het kost me zeker dubbel zo veel tijd.

Daarnaast vind ik het heerlijk om te dagdromen, niets moeten en jezelf kunnen vervelen is ook prima in mijn ogen. Schijnt nog gezond te zijn ook. Kan trouwens ook prima tijdens een wandeling of een fietstocht.
Kijk vooral wat voor jou werkt. Sommige mensen kunnen niet stil zitten zeggen ze. Ik denk dan dat je het nog moet leren(moest ik ook, was ook altijd druk en in de weer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 27-05 14:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Neem lekker een abbonement op de krant, begin je vrije dag met een kop koffie of thee en rustig de krant doornemen.

Daarna even lekker wandelen of fietsen buiten, misschien wat sporten als je dat leuk vindt, en gebruik je vrije dag om klusjes te doen die je anders niet redt.

En vooral: onthaast een beetje! Dus loop of fiets lekker naar de winkel, in plaats van proberen een dag te vullen als een werkdag (dus én sporten, én boodschappen doen met de auto, én nog even naar de Gamma door, én nog even dat klusje afmaken. Kies gewoon één prio op de dag, en de rest zie je wel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-05 15:43
Ik ben jaren geleden van 5 naar 4 dagen gegaan omdat ik het allemaal niet meer kon rondfietsen.
- Huishouden
- Boodschappen
- Eten koken
- Sporten
- elke dag anderhalf uur reizen naar en van kantoor
- geen partner dus alles alleen doen

Met die reistijd was ik 's avonds vaak uitgeput en gebruikte ik het weekend dus alleen maar om bij te slapen en het huishouden te doen.
Ik dacht eerst ook "wat ga ik doen met die dag?" en had dus een stel hobbydingen uitgezocht.

Ik ben nog steeds niet begonnen aan die plannen die ik toen bedacht had, want er is altijd zat te doen.

Ik sport nu in de ochtend, maar dat is in het afgelopen jaar er in geslopen, echt maak je geen zorgen dat je je gaat vervelen!

Voor mij m'n beste keuze ooit geweest en als ik het financieel zou trekken, dan zou ik nog een dag minder gaan werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:27
Ik heb zelf de afgelopen jaren de stap van 40 naar 36 (met om de week een dag vrij) naar nu 32 uur gemaakt. Voor mij is het gewoon een dag extra weekend, ik heb er geen speciale plannen voor gemaakt.

Ik zou je ook aanraden dat te doen, je hebt nu het gevoel gigantisch druk te zijn op het werk, daarom een dag minder te gaan werken, en vervolgens zo vol te willen plannen dat je het alsnog druk hebt. Probeer hooguit iets te doen als iedere ochtend een paar uur wandelen of sporten of iets, maar voel je dan ook niet slecht als je dat een keer niet doet.

Wat is trouwens de reden om de dinsdag vrij te nemen? Meeste mensen nemen de maandag of vrijdag om het weekend te verlengen, of de woensdag om de week op te splitsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik werk al jaren 4 dgn ipv 5 (ben op de vrijdag vrij). Op de vrijdag doe ik alle huishoudelijke taken en de boodschappen, het weekend erna is dan geheel vrij in te vullen.

Op mijn vrije dag plan ik ook periodieke zaken zoals de jaarlijkse cv ketel check, onderhoud aan de auto etc. In winkels is het een stuk rustiger, waardoor je voor bijvoorbeeld kleding kopen lekker de tijd kan nemen en snel aan de beurt bent als je iemand nodig hebt. Ik plan van te voren verder vrij weinig op die dag maar merk wel dat ik meer zin/energie heb voor wat extra klusjes (auto door de wasstraat, tuin netjes op orde, fiets een keer schoonmaken etc). Tis maar net waar mijn oog op valt wat ik oppik.

Praktisch nooit een extra vrije dag nodig.

Ik heb wel aangeleerd geen werkmail oid te gaan lezen en meeting verzoeken ("bij uitzondering") sla ik steevast af via de auto-reply. Vrij is vrij, maandag weer een dag. Voor mij is weekend dus drie dagen, ik weet niet beter.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06:03
Hackus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:35:
Lijkt me beter maandag of vrijdag te pakken. als je Di neemt zit je nog met werk van maandag in je hoofd en denk je alweer aan Woe.
Volledig mee eens. Van alle dagen in de week pak je de dag die meestal het drukst is?
Mochten de maandag en vrijdag geen optie zijn op je werk, pak dan de woensdag. Dan hak je de week doormidden, dat kan ook lekker zijn (ik spreek uit ervaring).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:33:
Neem lekker een abbonement op de krant, begin je vrije dag met een kop koffie of thee en rustig de krant doornemen.
Ga dan lekker een boek of zo lezen, de krant brengt vaak alleen maar slecht nieuws waar je toch niks aan kan doen. En tegenwoordig is elke krant op zoek naar het meest sensationele en extreme nieuws zodat het maar lezers trekt. Doordat kranten altijd het extreme opzoeken lees je in een krant eigenlijk precies hoe de wereld dus niet in elkaar zit.
Dat soort dingen elke keer lezen gaat ook stress opleveren en kost je ook weer tijd om over na te denken.

Geen nieuws meer lezen en kijken heeft mij goed geholpen in het verlagen van stress, al was het maar dat ik geen discussies meer heb met andere mensen over onderwerpen waar je toch niks aan kan doen.

En verder ermee eens om lekker de maandag en/of de vrijdag vrij te nemen, dan heb je gewoon meerdere aansluitende dagen om tot rust te komen en je hoofd leeg te maken.
Ik werk op vrijdag nooit en op maandag om de week ongeveer

[Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2023 13:30]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 27-05 14:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ernemmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Ga dan lekker een boek of zo lezen, de krant brengt vaak alleen maar slecht nieuws waar je toch niks aan kan doen. En tegenwoordig is elke krant op zoek naar het meest sensationele en extreme nieuws zodat het maar lezers trekt. Doordat kranten altijd het extreme opzoeken lees je in een krant eigenlijk precies hoe de wereld dus niet in elkaar zit.

Dat soort dingen elke keer zien gaat ook stress opleveren en kost je ook weer tijd om over na te denken.

Geen nieuws meer lezen en kijken heeft mij goed geholpen in het verlagen van stress, al was het maar dat ik geen discussies meer heb met andere mensen over onderwerpen waar je toch niks aan kan doen.
Dat vind ik echt een enorme versimpeling van een goede krant (dus niet de Telegraaf oid).
Een goede krant brengt relatief neutraal de actualiteit, met interpretatie van verschillende kijkhoeken.

De kop in het zand steken is prima, maar doen alsof er alleen maar extremen in staan is gewoon een leugen (en een teken dat je misschien toch iets vaker de krant zou mogen openen!). Genoeg leuke columns en invalshoeken die je perspectief verbreden, of die iets aan de kaak stellen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Ernemmer
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Dat vind ik echt een enorme versimpeling van een goede krant (dus niet de Telegraaf oid).
Een goede krant brengt relatief neutraal de actualiteit, met interpretatie van verschillende kijkhoeken.

De kop in het zand steken is prima, maar doen alsof er alleen maar extremen in staan is gewoon een leugen (en een teken dat je misschien toch iets vaker de krant zou mogen openen!). Genoeg leuke columns en invalshoeken die je perspectief verbreden, of die iets aan de kaak stellen.
Er staan inderdaad ook soms wel nuttige dingen in een krant, maar de voorpagina is bijna altijd grote sensatie met slecht nieuws waar je 0,0 invloed op hebt en het lezen van het artikel zal je alleen maar negatief beïnvloeden.

Columns zijn inderdaad soms wel leuk, maar wel heel erg gekleurd per krant en politieke voorkeur die de eigenaar van de krant aanhangt.

Als boek zou ik Covey's 7 habits aanraden en dan in het bijzonder het hoofdstuk over de Circle of influence.
Kies zaken uit waar je invloed op hebt en verspil geen energie en aandacht aan dingen waar je toch niets over te zeggen hebt.

[Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2023 13:47]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05 14:19
XFlame schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Volledig mee eens. Van alle dagen in de week pak je de dag die meestal het drukst is?
Mochten de maandag en vrijdag geen optie zijn op je werk, pak dan de woensdag. Dan hak je de week doormidden, dat kan ook lekker zijn (ik spreek uit ervaring).
De dinsdag vrij is juist heerlijk! Veel rustiger in de supermarkt dan op vrijdag, veel makkelijker om afspraken te maken bij autogarages, kappers, etc.
Op vrijdag is het juist veel rustiger op het werk, dat werkt veel lekkerder. Bovendien heb je met een vrije dinsdag (of woensdag of donderdag) veel meer het gevoel dat je een extra vrije dag hebt. Vrijdag of maandag is maar gewoon een verlenging van het weekend.
Heb je kinderen, dan is het makkelijker om op (maandag,) woensdag of vrijdag opvang te regelen dan op dinsdag.
Ik wil zelf absoluut geen vrijdag of maandag als standaard vrije dag meer, de dinsdag bevalt mij echt veel beter.
Groot nadeel: veel vergaderingen worden op dinsdag gepland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:36
Mij lijkt het juist chill om op week 1 vrijdag vrij te zijn en dan week 2 op maandag.

Maar goed, op die manier is het lastig verwachtingen op het werk te managen, sowieso de vraag of werkgever akkoord zou gaan.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:00
Wasje draaien.
Flinke wandeling met hond.
Gamen.
Klusjes om het huis.
Filmpje kijken.
Soms periodes wat uren steken in studie (vooral MS certificaten)
Afspraken met tandarts, auto laten keuren, komen ook altijd op die dag.
Boek lezen.

Dacht dat ik mezelf ook zou vervelen. Heb inmiddels dit al 2 jaar en verveel me nooit.
Ook ben ik een stuk productiever op het werk.

Zou het iedereen kunnen aanbevelen :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14

PinusRigida

I put the p in pool.

Sporten

Geen tips op gebied van een dag minder werken maar ik deel wel graag mijn ervaring met de verandering van mijn tijdsinvulling als gevolg van meer vrije tijd te hebben door het grotendeels wegvallen van zo'n 3u verplaatsing/dag.

Het heeft mij sinds 2020, 3 mooie hobby's opgeleverd.
Van 2 wist ik al dat ik interesse -maar geen tijd- voor had, het andere kwam compleet 'out of the blue.'

Disclaimer: al bij voorbaat excuus voor het epistel waarmee ik heel even je topic kaap, maar ik voel me hier heel gelukkig over, bovendien kwam deze verandering in mijn leven, in een niet zo'n makkelijke periode dus ik licht graag toe en ik wens iedereen de energie toe dat het mij heeft gegeven de laatste 3 jaar.

Here it goes:
Sinds, en door COVID19 ben ik in maart 2020 van een voltijds op verplaatsing werken regime met minimaal zo'n 3u/dag verplaatsingstijd (de routine sinds 2003) overgestapt op een 2 dagen verplaatsing, 3 dagen thuiswerk regime, eerst tijdelijk, nu structureel en vastgelegd in CAO, en het geeft me buiten de vermindering van verplaatsingstress, uiteraard ook meer tijd.

Als je beseft dat ik op verplaatsingsdagen meestal pas tegen 19u, vaak 19u30 thuis was, uitzonderlijk 18u/18u30 als ik eens vroeger stopte, dit vroeger 5/7 het geval was, en nu maar 2/7 meer (bovendien tracht ik die 2 dagen met de motor te gaan = geen file)...

Gevolg: 3 dagen per werkweek ben ik onmiddellijk thuis wanneer ik uitlog i.p.v. dan nog anderhalf uur of langer te verliezen op m'n traject,...

Het brak meteen ook de sleur van 'same-shit-different-day' maar ik ben er ook eentje zoals jij: ik haal onvoldoende energie uit bankliggen, vanaf rond 21u is dat ok, maar tot dat uur wil ik iets doén, maakt niet uit wat.

Met m'n motortje rijden is leuk maar niet in donker Belgisch winter/herfstweer en eerlijk: buiten wat uitwaaien is het nu ook niet echt de creatiefste hobby: je maakt niks. En aan sleutelen is niet nodig >> het is een Honda. O+

Hobby 1

Koken.
Aanvankelijk meer praktisch, omdat ik nu toch meestal thuis ben en desgewenst al om 16u klaar ben met werk want ik ontwaak nog steeds op hetzelfde uur maar kan anderhalf uur vroeger beginnen en dus ook vroeger stoppen... (als werkplanning het toelaat natuurlijk maar zelfs dan: 17u is superhaalbaar)

= tijd voor koken van 0 af aan, inclusief m'n verse ingredienten gaan kopen i.p.v. iets uit diepvries halen.

Hiervan wist ik al dat ik het leuk vond maar op werkdagen nog na 19u beginnen: vergeet het maar.

Vrouw werkt deels in ochtend -of avondploegen en had daarbovenop -tot voor kort- haar eigen zaak dus had ook weinig tijd om te koken, bovendien haalt zij er echt geen energie uit >> niet graag doen = snel willen klaar zijn = ruimte voor verbetering. O-)

...dus maar al te vaak: afhaalmaaltijden, Takeaway, diepvriesmaaltijden en met z'n periodes HelloFresh.
Wat -sorry voor de fans- ook belachelijk duur geworden is en oooh zo vaak repetitief en -nogmaals sorry- maar redelijk 'hipster-ish' >:) , we houden hier nu eenmaal van traditioneel en dat mag zeker en vast vegetarisch zijn, vinden we even lekker, maar steeds die avocado's, courgettes, aubergines en zonnebloempitten kwamen er ondertussen al langs m'n oren uit. >:)

Bovendien heb ik maandelijks rond de 180 euro maaltijdcheques dus zo wordt het inkopen van verse ingrediënten makkelijk een minder dure aangelegenheid als je het vergelijkt met de alternatieven.

Vroeger was koken alleen iets voor weekends, als we thuis waren.

Nu kook ik bijna dagelijks en de 2 werkdagen dat ik op verplaatsing werk is het restjes-van gisteren-dag. (ps: voor sommige maaltijden is +1 dag extra lekker, denk bvb. aan runderstoofvlees, of al-dan-niet veggie-bolognese, carbonara of de meeste soepen nadat ze een nachtje hebben gerust in koelte)

Resultaat:
We leven gezonder en minder duur en ik leer echt veel bij; meestal simpele dingen die ik nu zoveel beter kan, van bereidingstechnieken tot snijtechnieken tot voorbereidend werk etc... Omdat ik me er meer mee bezig houd zonder tijdsdruk, en ik vervolgens bijna elke avond (banktijd :) ) op YouTube inspiratie opdoe en nu ook tijd heb om te experimenteren.

Bijkomend: een deel van wat we uitspaarden sinds medio 2020 aan afhaalmaaltijden en HelloFresh etc. heb ik nu in m'n 3 eerste (zeker niet de laatste) degelijke koksmessen gestoken, en heb geleerd m'n messen 'aan te zetten' als een pro. ;) (nu nog zelf leren slijpen; niet zo simpel als je denkt!)
...en ja, het is een soort therapie geworden ook... ik kan zelfs al genieten van het besef dat ik morgen tijd ga hebben om iets nieuws te proberen, of gewoon mezelf trachten verbeteren in iets ouds 'tried-and-tested', dan kan ik 's avonds al m'n Modus Operandi uitdenken.

Hobby 2:

Beetje als hierboven: ik wist dat ik het graag deed en als kind en jonge kerel had ik er tijd voor, sinds ik werk nog zelden:
"lange" natuur -en boswandelingen, ik zet 'lange' tussen aanhalingstekens want da's niet voor iedereen hetzelfde, voor mij is dat trouwens ook veranderd, er letterlijk ganse dagen insteken zoals vroeger lukt me ook niet meer, niet persé voor conditie, dat zal wel nog lukken, maar m'n leven is gewoon sowieso drukker dan wat het was als jonge knaap, zelfs met het structurele thuiswerk. Maar nu is het -behalve de donkerste maanden en uiteraard afhankelijk van het weer- gewoon telkens nog helder buiten wanneer ik stop met werken.
Sinds maart 2020 ook een pup in huis gehaald die ondertussen bijna 3 jaar ouder is dus die is ook superblij hiermee O+

Klaar met werk > iets snels klaarmaken als er al geen restjes van gisteren over zijn > gauw bench in koffer (hond niet vergeten, dit is letterlijk al eens voorgevallen! :D ) en 10 minuutjes een richting uit en ik zit in een lokaal bos met toegelaten losloopruimte voor hond.
15 minuutjes in de andere richting en ik kom in een heel ander natuurgebied.
Afhankelijk van of ze al thuis is, pak ik dochter (9j) ook meestal mee. Gedwongen in papa's hobby mee te gaan! (nee hoor, ze houdt er ook van om d'r wandelschoenen aan te trekken!) O+
1 à 2 uur wandelen, rond 18u thuis = het ideale uur om met het gezinnetje te eten.
In het weekend wanneer het kan durf ik al eens een halve dag uittrekken voor een wandeltocht met dochter, hond en onze respectievelijke lunchpakketjes.
Vrouw sukkelt helaas met rugklachten dus zij kan niet deelnemen.

Hobby 3 was een complete verrassing en eigenlijk nog maar sinds een jaar.

Heel toevallig: plantje gekregen van m'n zus en d'r vrouw... vond het wel een héél mooi plantje...

...blijkt ontzettend makkelijk te kweken... ondertussen meerdere variaties staan in verscheidene kleuren, in de meeste ruimtes van het huis (waar indirect zonlicht komt of directe ochtendzon). Langzaam maar zeker waag ik me al aan iets moeilijkers en vorige lente heb ik ook een vijgenboom(nu nog 'pje) in tuin geplant. Heb plannen om een deel van m'n gazon uit te graven om een plantenzone te maken (dit voorjaar, zal me mogen beginnen voorbereiden) voor wintervaste kleurstruiken zoals lavendel, vlinderstruik, maakt niet uit: als het maar veel kleur brengt.

Had totaal geen idee dat dit mij ooit ging bezig houden but here I am, vroeger kon ik nog geen cactus levend houden. :D
Nu is dit laatste wel de kleinste hobby -nu nog, hehe :S - kruipt tot nu toe weinig tijd en werk in, het màg wat meer, vandaar ook m'n plannen in de tuin, nu wordt het in de toekomst gewoon een evenwichtsoefening van niet teveel hooi op de vork te nemen want als hobby's je energie ontnemen is hun doel voorbijgestreefd.

Soms weet je niet wat het leven brengt, soms is een kleine verandering in je routine genoeg; komt er tijd vrij en ontdek je zelf wat je gelukkig maakt/energie geeft.

Ik wens het je toe!

[Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2023 09:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Veel overuren en stress?

En hoe wordt dat dan beter met 4 dagen in de week? Waarom kon je niet 5 dagen zónder overuren werken? Want nu loop je een groot risico dat je alsnog overuren gaat maken, omdat je met 4 dagen per week veel minder gedaan krijgt dan met 5 dagen.

Kortom: kun je niet gewoon die overuren voorkomen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:51

Theo

moederbord

De dinsdag gaat gewoon je thuiswerkdag worden. Dus alles in huis doe je op dinsdag. Dinsdag stoffen, stofzuigen, boodschappen, ramen lappen, zoveel mogelijk wasjes erdoorheen werken, enzovoorts. Op dinsdag ga je koken voor een paar dagen en poets je de keuken grondig schoon. Dan heb je het weekend echt vrij en kun je het weekend gebruiken om gewoon lekker rustig aan te doen, en om de dingen te doen ie je dan wil doen; even twee dagen per week zonder allerlei 'moetjes' ingepland. Alleen dán kun je lekker rustig aan doen.

Dan kun je als je dat zat bent altijd kijken wat je verder in je weekend wil doen.

Persoonlijk werk ik zelf al 5 jaar maar 4 dagen per week, en het vrij kunnen krijgen van het weekend dat geeft zóveel rust!

7400 Wp op het dak

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-05 19:43
Ik heb nu 2 jaar (ofzo? waar blijft de tijd..) ook een dag in de week vrij. Ooit begonnen met de vrijdag, al snel ivm wat plannings-dingen is dat de dinsdag geworden.

Ik vindt het ideaal, dinsdag bevalt me véél beter dan de vrijdag. Maandag eerste dag van de week, druk op het werk, alles start weer op na het weekend, maar dan maandagavond echt weer terug naar het weekend-gevoel.

Verder, weinig toe te voegen wbt invulling. Ik vondt het aan het begin lastig (ook het loslaten van werk, maandagavond terug naar weekend-gevoel enzo..), maar heb geleerd die dag op me af te laten komen. Ik plan niets, spreek bijna nooit wat af (iedereen is toch aan het werk :p), doe waar ik die dag zin in heb.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 14:36
@seadogg Mijn tip: Als je bezig wilt zijn: ga als vrijwilliger naar een kringloop of repaircafe om spullen in orde te brengen. Naast iets nuttigs voor de maatschappij heb je ook nog eens leuke sociale contacten. Desnoods een halve dag zodat je de andere halve dag voor jezelf dingen kunt doen.

Tip 2, maar daar vroeg je niet om: Dinsdag valt meteen tussen 2 werkdagen. Ik heb zelf veel plezier van 1 kort en 1 lang weekend, lang weekend is vrijdag en de daarop volgende maandag vrij. Een 4 daags weekend is heerlijk voor de wat grotere klussen en om er eens een lang weekend tussenuit te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
2 jaar geleden ben ik 36 uur gaan werken met 1 dag in de 2 weken vrij, en vorig jaar heb ik daar 32 uur van gemaakt met elke week een dag vrij. In het begin deed ik afwisselend woensdag en donderdag vrij hebben, maar daar heb ik al snel altijd woensdag van gemaakt.

Zelf vind ik het i-de-aal om letterlijk in het midden van de week vrij te hebben. Want op die manier heb ik 2 korte 'werkweken' van maximaal 2 werkdagen achter elkaar. Is een werkdag helemaal kut? Altijd hooguit nog 1 dagje werken en ik heb weer even vrij! Het maakt de werkweek zo lekker behapbaar.

Met een dinsdag vrij kan je redelijk hetzelfde bereiken, maar dan houd je dat je toch 3 dagen achter elkaar moet werken, dus het 'na een kutdag hoef je altijd hooguit nog maar 1 dag te werken'-idee gaat dan niet helemaal op :P Plus dat in mijn ervaring je op maandag toch weer een beetje op gang moet komen, en om dan gelijk de dinsdag alweer vrij te hebben, is voor mij wat te vroeg.

Wat ik op mijn vrije woensdagen doe verschilt, en komt neer op: waar ik maar zin in heb. Soms is het wat klusjes in huis, zodat ik die niet in het (echte) weekend hoef te doen, soms is het gewoon helemaal niks, omdat ik even bij wil komen.

Een bijkomend voordeel van de woensdag vrij hebben is dat er zelden feestdagen op woensdag vallen :+ Vrijwel alle feestdagen zijn op maandag, donderdag of vrijdag.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 27-05 09:43
Naast 40 uur werk behoort imo iedereen zijn basis onderhoud te kunnen doen (sociaal zijn, mentale rust, beweging). Daarnaast kun je ook zeker nog hobby's hebben meerdere male in de week.

Als dit niet lukt zie ik mensen vaak reageren met dingen als minder werken en vooral veel klagen, maar de zelfreflectie blijft vaak achterwege. De meesten zijn zo verslaafd aan bepaalde dopamine rushes dat ze daar veel tijd aan besteden ten koste van bovenstaand, veel mensen hebben daarnaast verkeerde prioriteiten.

Een dag minder werken doe je voor de luxe, niet om bepaalde structurele problemen met een quick fix even te tacklen.

Structureel te weinig bewegen ga je niet oplossen met 4x 1 uur sport
Structurele stress ga je niet oplossen met minder werken
Structurele eenzaamheid ga je niet oplossen met 1x in de maand meedoen met een sociale activiteit

Als je ergens goed in wil worden (e.g. hobby) dan vergt dat ook structurele inzet, dus met 1 dag minder werken ga je dat ook niet beïnvloeden.

Even een heel negatief ogend stukje, maar ik heb het bij mijzelf altijd zo nodig. Als ik een paar dagen weer netflix aan knal voor een serie terwijl ik plannen had, dan komen deze gedachten tegenwoordig gelukkig heel snel. Niet klagen over het niet uitvoeren van de plannen, maar de persoon die alles saboteert even weer bijsturen.

Jammer vind ik dat ik veel mensen om mij heen nooit inzien dat ze zelf de reden zijn van hun eigen destructie. Bekijk maar of het toepasbaar is op jezelf of dat je de uitzondering bent, die zijn er altijd :+

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 04-03-2023 17:13]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:11:
Naast 40 uur werk behoort imo iedereen zijn basis onderhoud te kunnen doen (sociaal zijn, mentale rust, beweging). Daarnaast kun je ook zeker nog hobby's hebben meerdere male in de week.

Als dit niet lukt zie ik mensen vaak reageren met dingen als minder werken en vooral veel klagen, maar de zelfreflectie blijft vaak achterwege. De meesten zijn zo verslaafd aan bepaalde dopamine rushes dat ze daar veel tijd aan besteden ten koste van bovenstaand, veel mensen hebben daarnaast verkeerde prioriteiten.

Een dag minder werken doe je voor de luxe, niet om bepaalde structurele problemen met een quick fix even te tacklen.

Structurele eenzaamheid ga je niet oplossen met 1x in de maand meedoen met een sociale activiteit

Als je ergens goed in wil worden (e.g. hobby) dan vergt dat ook structurele inzet, dus met 1 dag minder werken ga je dat ook niet beïnvloeden.

Even een heel negatief ogend stukje, maar ik heb het bij mijzelf altijd zo nodig. Als ik een paar dagen weer netflix aan knal voor een serie terwijl ik plannen had, dan komen deze gedachten tegenwoordig gelukkig heel snel. Niet klagen over het niet uitvoeren van de plannen, maar de persoon die alles saboteert even weer bijsturen.

Jammer vind ik dat ik veel mensen om mij heen nooit inzien dat ze zelf de reden zijn van hun eigen destructie. Bekijk maar of het toepasbaar is op jezelf of dat je de uitzondering bent, die zijn er altijd :+
Laat me raden, jouw zelfreflectie is dat je extreem perfectionistisch bent? :+

Sorry maar met al die dingen hoeft het echt niet gelijk 100%. Je moet ergens beginnen. En 1 dag in de week minder werken is een prima begin om iets nieuws te starten. Je hoeft niet gelijk de volgende marathonwinnaar te worden als je 1x in de week wil beginnen met hardlopen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Furion2000 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:11:

Je post lijkt vooral te roepen dat dit niks op gaat lossen, wat ik te zwart/wit vind.

Maar als ik tussen de regels door lees dan probeer je volgens mij te zeggen dat een dag minder gaan werken geen 'silver bullet' is en dat TS zich misschien moet voorbereiden op dat er meer nodig is dan die maatregel. En daar kan ik me prima in vinden.

Alhoewel ik wel denk dat 20% minder gaan werken al een flinke stap is naar minder werkstress. Net zoals 4x een uur per week sporten in mijn ogen een zeer goed begin is als je structureel te weinig beweegt ;) Zou het nóg beter zijn als je elke dag meer beweegt, in plaats van 4x per week een uur? Sure, maar er zijn altijd wel verbeteringen te behalen, en iets is beter dan niks, in heel veel gevallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 27-05 09:43
@SmurfLink perfectionistisch ben ik nog nooit in mijn leven genoemd, dus denk ook niet dat dat het gaat zijn.

Probeer meer de manier van denken te beïnvloeden in plaats van gelijk 100% te opperen (ik probeer duidelijk te zijn en dat kan misschien overkomen als 100%). Je werk aanpakken als je daar stress van ervaart in plaats van minder gaan werken (en-en kan natuurlijk ook gewoon, maar die eerste is de belangrijkste knop om aan te draaien), je prioriteiten aanpakken in plaats van zeggen dat je 'geen tijd' hebt voor hobby's. We plaatsen als eerste reactie teveel buiten onszelf merk ik op bij mijzelf en heel veel anderen. Als je dan geluk hebt verbeterd iedereen zich door zelfreflectie, maar vaak is dat niet het geval.

Zelfreflectie is een continu iets, niet EEN zelfreflectie imo, maar dat duidt misschien over hoe vaak sommige mensen het doen :+

@Hahn
Klopt en de poging tot duidelijkheid lijkt deels gefaald, maar gelukkig zie je iets in de context ;)

Kleine stapje is inderdaad een manier om goede gewoontes erin te slijpen, maar met werkstress vind ik een dag minder werken een beetje scheef. Zoals al gewaarschuwd werd is het vaak ook zo dat de andere 4 dagen nog stressvoller worden als het qua stress gewoon niet goed zit op je werk. Quick fix.

Zelfde met beweging, de basis van een gezond gewicht is dagelijks voldoende bewegen en relatief gezond eten, gewoon bewegen en gewoon normaal eten, vervolgens kun je dat aanvullen met sport en steeds professioneler aanpakken met dieet. In de praktijk draaien lijken we dit compleet om te draaien (quick fix). De focus op de laatste 20% en de 80% vergeten. Velen kunnen dit beamen vanuit eigen ervaring, die salade eten tijdens de lunch of aardappelen weglaten bij het avondeten want low-carb en vervolgens futloos van het tekort aan carbs op de bank ploffen (been there). Ik zeg aardappelen met jus en in de zomer als het onkruid uit alle hoeken en gaten schiet dagelijks een rondje door de tuin om maar 2 random dingen te noemen :P (nu)

Iets is beter dan niets klopt altijd, maar ik snap het soms echt niet meer hoe verontwaardigd we kunnen zijn over het basis onderhoud van onszelf. Hoe langer je dan over 'iets is beter dan niets' gaat nadenken hoe meer je kunt concluderen dat je dan eigenlijk schouderophalend over je eigen gezondheid een statement maakt. Zitten is nog erger dan roken.

Ik ventileer het alleen maar, oneens zijn is alleen maar interessant :D

[Voor 15% gewijzigd door Furion2000 op 04-03-2023 19:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 08:44

Lordy79

Fundamentalist

uitgaand van géén partner en géén kinderen:

lekker uitslapen tot een uur of 8
terrasje op, koffie en een croissantje, krantje...
uurtje of 10 boodschappen doen.
Thuis een lekker eitje bakken met tomaat en ui en spekjes of wat dan ook erin...
Dan 's middags beetje gamen/netflixen/GoT'ten en de administratie gaan doen en het huishouden, zodat het weekend echt het weekend is.
's avonds goed koken en genoeg maken voor 3 dagen. eten en dan voor 2 dagen invriezen zodat ik op minstens 2 van mijn werkdagen níet hoef te koken maar wél lekker kan eten.
Dan met een maat naar een poolcafe om te proeven of het bier ook smaakt en de bal goed geraakt kan worden.

Niet té veel drinken en niet té laat naar bed.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Lordy79 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:46:
uitgaand van géén partner en géén kinderen:

lekker uitslapen tot een uur of 8
Ik zal wel een verwende millennial zijn, maar voor wie is 8 uur daadwerkelijk 'uitslapen'? :D Ik sta op werkdagen meestal al later op dan dat :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 08:44

Lordy79

Fundamentalist

Hahn schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Ik zal wel een verwende millennial zijn, maar voor wie is 8 uur daadwerkelijk 'uitslapen'? :D Ik sta op werkdagen meestal al later op dan dat :+
Haha... ik heb een tweeling van 2 jaar en een zoon van 4. Voor mij zou tot 8 uur uitslapen echt een... droom zijn... En ik moet zeggen: als ik op reis ben zonder vrouw en kinderen, sta ik tóch om 8 uur op en niet later omdat ik het zonde van mijn dag vind. Maar Lordy nog jong was zei ik ook wel eens goedemorgen tegen mensen terwijl het al 2 uur s middags was :+

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Hahn
  • Nu online
Lordy79 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:56:
[...]

Haha... ik heb een tweeling van 2 jaar en een zoon van 4. Voor mij zou tot 8 uur uitslapen echt een... droom zijn... En ik moet zeggen: als ik op reis ben zonder vrouw en kinderen, sta ik tóch om 8 uur op en niet later omdat ik het zonde van mijn dag vind. Maar Lordy nog jong was zei ik ook wel eens goedemorgen tegen mensen terwijl het al 2 uur s middags was :+
Als je kinderen hebt snap ik dat 8 uur heel laat is, maar je begon je post met 'uitgaand van geen kinderen', dus ik vond het grappig dat je direct begon over (voor mij) vroeg opstaan :P

Op m'n vrije woensdag sta ik meestal rond 10 uur op, maar dat is ook omdat ik dinsdagavond het later maak dan op avonden voorafgaand aan werkdagen :) Dat is ook een voordeel van minder dagen werken: niet alleen de dag zelf vrij, maar ook de avond ervoor vind ik relaxter en vrijblijvender.

• MrMonkE
  • Laatst online: 08:37

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

S.McDuck schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:25:
Ik werk al 10+ jaar 32 uur. En ik kan je vertellen het is hard werken. Nu hoor ik mensen al gniffelen maar het is echt waar. Ik zal je uitleggen waarom.
Werk:
De meeste bedrijven zijn gewend dat mensen 5 dagen per week aanwezig zijn. Je gaat 'belangrijke' vergaderingen missen want de rest is wel aanwezig. Vaak vergeten mensen dat je een bepaalde dag niet werkt en er wordt zelfs op een geblokte dag ingepland.. Je zit met verwachtingsmanagement op dit vlak. En als je inderdaad zo spring in het veld bent ook je eigen verantwoording. Je moet jezelf dwingen niet even wat te doen op je vrije dag. Laat je de telefoon gewoon gaan, het is maar 5 minuutjes. Maar die 5 minuutjes lopen al snel uit naar een half uurtje of meer. En op het werk wordt het al snel bel maar, hij is vrij maar wel bereikbaar.
Een collega van mij plande zijn hele agenda vol om dat soort zaken te voorkomen.
Zijn vrije dag 1x in de twee weken PLUS alle lunches. O-)

Ads? Dan lees ik het niet.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrMonkE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Een collega van mij plande zijn hele agenda vol om dat soort zaken te voorkomen.
Dat (van die lunches) deed ik bij mijn vorige werkgever ook. Omdat sommige dagen zo vol met meetings zaten dat mensen zelfs de lunch vol planden als ik daar geen stokje voor stak.
Dat die dagen zo volgepland waren kwam trouwens omdat iedereen er 32 of 36 uur werkte en op maandag, woensdag en vrijdag veel mensen vrij waren. Daardoor werden alle meetings op dinsdag en donderdag gepland want dan waren de meeste mensen op kantoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-05 20:55
MrMonkE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Ik ken ook mensen die een meeting met zichzelf plannen om de agenda open te houden, een ander blocked ze weer als focustijd. Zo vreemd vind ik het overigens niet om lunch meetings te plannen. Sommige mensen zitten aansluitend vol met meetings en overleggen. Soms zou ik ook wel eens willen dat Office een functie had om 15 minuten tussen elke meeting te houden zodat je wat tijd had om ene bakkie te halen of naar de volgende meeting te lopen :)
downtime schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:38:
[...]

Dat (van die lunches) deed ik bij mijn vorige werkgever ook. Omdat sommige dagen zo vol met meetings zaten dat mensen zelfs de lunch vol planden als ik daar geen stokje voor stak.
Dat die dagen zo volgepland waren kwam trouwens omdat iedereen er 32 of 36 uur werkte en op maandag, woensdag en vrijdag veel mensen vrij waren. Daardoor werden alle meetings op dinsdag en donderdag gepland want dan waren de meeste mensen op kantoor.
Het is toch altijd een stukje samenwerken. Er zijn ook mensen die beginnen om 07.00 uur of eerder ivm files. Da is super, maar dan moet je voor mensen die om 9 uur of misschien 10 uur beginnen niet een meeting inschieten om 07.00 uur. Of als mensen die in de avond werken in het kader van flexibel of 'bevlogen werkenemer' andere mensen om 21.00 gaan bellen voor een teamsmeeting. Sommige mensen is het na 17.00 ook echt klaar.

Daarom is mijn ervaring dat je parttime werken echt goed moet plannen en je eigen spelregels op moet stellen. Niet iedereen accepteert het, snapt het of gaat er in mee. De werkvloer blijft soms een raar speelplein met vreemde kinderen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:33
Ga mediteren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 16:58
S.McDuck schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:25:
Je moet jezelf dwingen niet even wat te doen op je vrije dag. Laat je de telefoon gewoon gaan, het is maar 5 minuutjes. Maar die 5 minuutjes lopen al snel uit naar een half uurtje of meer.
En niet alleen dat, met een beetje pech betreft het een onderwerp wat nog een paar uur door je hoofd spookt, dus je (mentale) rust is dan ook verpest voor de dag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:37
Ik ging van 40 naar 36 uur om 4x9 te werken en de een dag in de week een cursus te doen voor een certificering. Op een gegeven moment beviel dat wel.
Nadat ik klaar was met de cursus dacht ik weer 40 uur te gaan. Na 1 week heb ik dat weer laten terugdraaien.
Alhoewel het vroeger wel leuk was om op vrijdag te werken aangezien er altijd zo n "het is vrijdag" vibe rondhing op werk en ook in mijn omgeving.

Mijn vrijdag hoort nu bij het weekend en donderdagavond begint mijn weekend eigenlijk al. Ben er ook heel blij mee aangezien al dat gehaast niet meer nodig is. Hierdoor heb ik ook meer tijd voor mezelf en mijn gezin.

Ik neem ook hierdoor niet zo snel vrije dagen meer op. Enig nadeel is dat die ene uur extra op die 4 dagen wel veel kan zijn. Maar met thuiswerken valt dat ook weer reuze mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lunchbox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 21:21
Ik werk al jaren 32 uur en kom nog steeds tijd te kort.

Ik zou het liefst naar 3 dagen willen gaan. Ben nu aan het rond kijken.

Wat ik zoal doe? Naar vrienden, musea, theater, concerten, lezingen, reizen, dagjes weg etc... Maar ook af en toe een bankhangdagje en dan rommel ik thuis wat aan. Beetje opruimen, meuk op Marktplaats zetten, een boek lezen en weet ik het wat.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb besloten over een maand van 45 uur naar 27 uur te gaan. In realiteit werk ik 45-70 uur per week.

Voor ik ging ZZPen kreeg ik 32 uur betaald, maar werkte er 40-60 afhankelijk van drukte. Het werkte echter voor mij meer dan die 45 uur, omdat ik 1 dag kon zeggen: ik kijk nu even niet op slack en reageer over een uur of 2.

Ik zou iig niet cursussen gaan doen, pak een hobby op en doe het huishouden.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 09:23
Net zo als de andere hier zeggen ik ben van 5x8 naar 4x9 gegaan, ADV uren ingeleverd dus echtelijk maar 5% impact op inkomsten ik had dit veel eerder moeten doen en de werkgever respecteert dit en communiceert dit ook naar de collega's. Ze willen je langer duurzamer inzetbaar houden ik kan straks ook nog gebruik maken als ik ouder ben ;) van de 80-90-100 regeling.

Bij mij is het gewoon even een rust moment in de ochtend geworden wel vroeg op kinderen naar school en dan gewoon even rustig ontbijten met de vrouw. Dan even samen wat aan het huishouden doen zodat we het weekend eigenlijk vrij hebben. En s' middags er lekker op uit met de kinderen. En ik heb elke vrijdag vrij dus die zondag voelt echt als een bonus zondag heerlijk.

[Voor 33% gewijzigd door Skywalker27 op 06-03-2023 08:57]

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 21:46
Ooit aangegeven bij leidinggevende dat ik een dag in de week minder wilde werken om zelfstudie te doen.
Na veel gedoe een dag uit gekozen die iedereen van het team het beste uitkwam.
Niet de maandag, want dan zijn er te veel meetigs, de vrijdag kon ook niet vanwege last minute dat voor het weekend opgelost moest worden. Uit eindelijk de woensdag gekozen in overleg met het team.
Dit kwam een nieuwe collega niet uit vanwege "iets" met kinderen.
Vervolgens in overleg gekozen dat ik het per maand inlever als een soort van vakantie.

De valkuil is dat het leuk klinkt op papier, maar er eigenlijk geen tijd zelfs na overleg met je team ook al ga je terug van 40 uur naar 36 werk. Uit eindelijk zat ik in het weekend ook nog te werken omdat mijn leidinggevende en het team het uit eindelijk vond dat het werk het niet toe liet.
Dus 36 uur betaald en stond 7 dagen in de week klaar.

Heb het opgelost door na 12 jaar te verteken omdat ik steeds verwijten krijg van collega's dat zij niet kon vrij nemen wanneer zij dit wilde. Werk nu 3 dagen in de week ergens en dit bevalt prima.
Voordeel is dat er geen "bagage" is en "morele verplichtingen" tegen oude en nieuwe collega's.
Meer ruimte voor overleg werk nu alleen "over" wanneer het mij uitkomt.

Heb nu meer ruimte voor cursussen, trainingen en het afgelopen jaar zijn er steeds meer online waardoor reizen niet nodig is en meer tijd over heb.

[Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 06-03-2023 19:57. Reden: typo]

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 12:18
Ben zelf van 5 dagen naar 4x9 gegaan.
Vrijdags altijd vrij, wat is vaak de dag waar veel afspraken/schoonmaak/boodschappen gebeurd.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14

PinusRigida

I put the p in pool.

Hahn schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Lol, herkenbaar.. ooit gold voor mij ook dat 8u echt nog vroeg was, uitslapen was makkelijk tot 10u, zelfs later...

Nu daarentegen... tja, heeft het met leeftijd te maken, geen idee, ben ondertussen 40 en dat uitslapen lukt al jaren niet zo goed meer: àls ik dan eens kan uitslapen in het weekend; die ogen gaan open rond 7u, niks aan te doen, ik probeer terug in slaap te vallen maar tegen rond 8u of vroeger geef ik het op en ga ik linea recta naar m'n koffiemachine.

Yup, 8u is "uistlapen" geworden... |:(

Maar moet zeggen: ik voel me ook wel uitgerust, ik kom niet "kapot" het bed uit dus vind het best ok zo.

[Voor 25% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2023 10:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:27
onno oliver schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:49:
Ooit aangegeven bij leidinggevende dat ik een dag in de week minder wilde werken om zelfstudie te doen.
Na veel gedoe een dag uit gekozen die iedereen van het team het beste uitkwam.
Niet de maandag, want dan zijn er te veel meetigs, de vrijdag kon ook niet vanwege last minute dat voor het weekend opgelost moest worden. Uit eindelijk de woensdag gekozen in overleg met het team.
Dit kwam een nieuwe collega niet uit vanwege "iets" met kinderen.
Vervolgens in overleg gekozen dat ik het per maand inlever als een soort van vakantie.

De valkuil is dat het leuk klinkt op papier, maar er eigenlijk geen tijd zelfs na overleg met je team ook al ga je terug van 40 uur naar 36 werk. Uit eindelijk zat ik in het weekend ook nog te werken omdat mijn leidinggevende en het team het uit eindelijk vond dat het werk het niet toe liet.
Dus 36 uur betaald en stond 7 dagen in de week klaar.

Heb het opgelost door na 12 jaar te verteken omdat ik steeds verwijten krijg van collega's dat zij niet kon vrij nemen wanneer zij dit wilde. Werk nu 3 dagen in de week ergens en dit bevalt prima.
Voordeel is dat er geen "bagage" is en "morele verplichtingen" tegen oude en nieuwe collega's.
Meer ruimte voor overleg werk nu alleen "over" wanneer het mij uitkomt.

Heb nu meer ruimte voor cursussen, trainigen en het afgelopen jaar zijn er steeds meer online waardoor rijzen niet nodig is en meer tijd over heb.
Belangrijkste is ook dat je op je vrije dagen ook echt vrij bent, anders schiet het niets op. Ik ben daarom ook heel blij dat ik ergens werk waar 4 dagen in de week eigenlijk wel de standaard is en ik een aparte werktelefoon heb zodat ik op mijn vrije dag ook helemaal niets zie of hoor en ook geen notificaties krijg.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:25
Ik vraag mij af waarom je op dinsdag vrij bent. Ik werk sinds een jaar ook parttime en ben elke vrijdag vrij, mijn vriendin dan ook. Een lang weekend is heel fijn!

Wij zetten zelden een wekker, enkel als we wat gaan doen waar we vroeg moeten zijn. Afgelopen vrijdag zijn we wezen kijken bij tuincentra voor stenen in de tuin. soms gaan we shoppen in de stad omdat het rustiger is op vrijdagen omdat veel mensen nog moeten werken. Het kan ook zo zijn dat we vrijdagochtend schoonmaken en in de middag een wandeling doen van een paar uur. Sowieso is zondag meestal gewoon pyamadag waar we niks hoeven en willen en vaak dus de pyama niet uitkomen en gaan gamen/series kijken etc. Een dag in het weekend rust nemen is sowieso een aanrader! Donderdagmiddag/avond heb ik soms een borrel met collega's of ga ik de stad voor een borrel met vriendinlief en soms met wederzeidse collega's.

Dat is ongeveer de extra vrije dag waarin zaterdag veel verplichtingen heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:33
Ik werk 3 dagen en ga van m'n levensdagen niet meer terug naar 40 uur. In mijn vrije dagen doe ik dingen als koken, sporten, lezen, hardlopen, tekenen, schilderen, films of series kijken, en ik ben sinds kort begonnen met klei sculpten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee