seadogg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:16:
Ik ga vanaf mei aanstaande van 5 naar 4 dagen bij mijn kantoorbaan.
Ik merk aan alles dat ik wat meer 'rust' nodig heb. Veel overuren, stress en een gejaagd gevoel heeft mij doen besluiten om 1 dag (dinsdag) in de week minder te gaan werken.
Echter ben ik ook wel weer een type persoon die zich snel verveelt / geen voldoende haalt uit thuis op de bank zitten.
Ik ben dus mijn opties aan het bekijken om mijn vrije dag in te vullen om meer rust / geluk te creëren.
Dingen die ik voor ogen heb:
Sporten
Cursus / Tutorials volgen
(meer) muziek maken (piano / gitaar)
Huishoudelijke taken / boodschappen etc. die ik normaal in het weekend zou doen.
Ruimte voor rust (lezen / Netflix en chill etc.)
Zijn er meer mensen die van 5 naar 4 dagen zijn gegaan en zo ja, hebben jullie tips?
Ik ben namelijk heel benieuwd hoe andere mensen hun vrije dag(en) invullen.
Dank weer!

Geen tips op gebied van een dag minder werken maar ik deel wel graag mijn ervaring met de verandering van mijn tijdsinvulling als gevolg van meer vrije tijd te hebben door het grotendeels wegvallen van zo'n 3u verplaatsing/dag.
Het heeft mij sinds 2020, 3 mooie hobby's opgeleverd.
Van 2 wist ik al dat ik interesse -maar geen tijd- voor had, het andere kwam compleet 'out of the blue.'
Disclaimer: al bij voorbaat excuus voor het epistel waarmee ik heel even je topic kaap, maar ik voel me hier heel gelukkig over, bovendien kwam deze verandering in mijn leven, in een niet zo'n makkelijke periode dus ik licht graag toe en ik wens iedereen de energie toe dat het mij heeft gegeven de laatste 3 jaar.
Here it goes:
Sinds, en door COVID19 ben ik in maart 2020 van een voltijds op verplaatsing werken regime met minimaal zo'n 3u/dag verplaatsingstijd (de routine sinds 2003) overgestapt op een 2 dagen verplaatsing, 3 dagen thuiswerk regime, eerst tijdelijk, nu structureel en vastgelegd in CAO, en het geeft me buiten de vermindering van verplaatsingstress, uiteraard ook meer tijd.
Als je beseft dat ik op verplaatsingsdagen meestal pas tegen 19u, vaak 19u30 thuis was, uitzonderlijk 18u/18u30 als ik eens vroeger stopte, dit vroeger 5/7 het geval was, en nu maar 2/7 meer (bovendien tracht ik die 2 dagen met de motor te gaan = geen file)...
Gevolg: 3 dagen per werkweek ben ik onmiddellijk thuis wanneer ik uitlog i.p.v. dan nog anderhalf uur of langer te verliezen op m'n traject,...
Het brak meteen ook de sleur van 'same-shit-different-day' maar ik ben er ook eentje zoals jij: ik haal onvoldoende energie uit bankliggen, vanaf rond 21u is dat ok, maar tot dat uur wil ik iets doén, maakt niet uit wat.
Met m'n motortje rijden is leuk maar niet in donker Belgisch winter/herfstweer en eerlijk: buiten wat uitwaaien is het nu ook niet echt de creatiefste hobby: je maakt niks. En aan sleutelen is niet nodig >> het is een Honda.
Hobby 1
Koken.
Aanvankelijk meer praktisch, omdat ik nu toch meestal thuis ben en desgewenst al om 16u klaar ben met werk want ik ontwaak nog steeds op hetzelfde uur maar kan anderhalf uur vroeger beginnen en dus ook vroeger stoppen... (als werkplanning het toelaat natuurlijk maar zelfs dan: 17u is superhaalbaar)
= tijd voor koken van 0 af aan, inclusief m'n verse ingredienten gaan kopen i.p.v. iets uit diepvries halen.
Hiervan wist ik al dat ik het leuk vond maar op werkdagen nog na 19u beginnen: vergeet het maar.
Vrouw werkt deels in ochtend -of avondploegen en had daarbovenop -tot voor kort- haar eigen zaak dus had ook weinig tijd om te koken, bovendien haalt zij er echt geen energie uit >> niet graag doen = snel willen klaar zijn = ruimte voor verbetering.
...dus maar al te vaak: afhaalmaaltijden, Takeaway, diepvriesmaaltijden en met z'n periodes HelloFresh.
Wat -sorry voor de fans- ook belachelijk duur geworden is en oooh zo vaak repetitief en -nogmaals sorry- maar redelijk 'hipster-ish'

, we houden hier nu eenmaal van traditioneel en dat mag zeker en vast vegetarisch zijn, vinden we even lekker, maar steeds die avocado's, courgettes, aubergines en zonnebloempitten kwamen er ondertussen al langs m'n oren uit.
Bovendien heb ik maandelijks rond de 180 euro maaltijdcheques dus zo wordt het inkopen van verse ingrediënten makkelijk een minder dure aangelegenheid als je het vergelijkt met de alternatieven.
Vroeger was koken alleen iets voor weekends, als we thuis waren.
Nu kook ik bijna dagelijks en de 2 werkdagen dat ik op verplaatsing werk is het restjes-van gisteren-dag. (ps: voor sommige maaltijden is +1 dag extra lekker, denk bvb. aan runderstoofvlees, of al-dan-niet veggie-bolognese, carbonara of de meeste soepen nadat ze een nachtje hebben gerust in koelte)
Resultaat:
We leven gezonder en minder duur en ik leer echt veel bij; meestal simpele dingen die ik nu zoveel beter kan, van bereidingstechnieken tot snijtechnieken tot voorbereidend werk etc... Omdat ik me er meer mee bezig houd zonder tijdsdruk, en ik vervolgens bijna elke avond (banktijd

) op YouTube inspiratie opdoe en nu ook tijd heb om te experimenteren.
Bijkomend: een deel van wat we uitspaarden sinds medio 2020 aan afhaalmaaltijden en HelloFresh etc. heb ik nu in m'n 3 eerste (zeker niet de laatste) degelijke koksmessen gestoken, en heb geleerd m'n messen 'aan te zetten' als een pro.

(nu nog zelf leren slijpen; niet zo simpel als je denkt!)
...en ja, het is een soort therapie geworden ook... ik kan zelfs al genieten van het besef dat ik morgen tijd ga hebben om iets nieuws te proberen, of gewoon mezelf trachten verbeteren in iets ouds 'tried-and-tested', dan kan ik 's avonds al m'n Modus Operandi uitdenken.
Hobby 2:
Beetje als hierboven: ik wist dat ik het graag deed en als kind en jonge kerel had ik er tijd voor, sinds ik werk nog zelden:
"lange" natuur -en boswandelingen, ik zet 'lange' tussen aanhalingstekens want da's niet voor iedereen hetzelfde, voor mij is dat trouwens ook veranderd, er letterlijk ganse dagen insteken zoals vroeger lukt me ook niet meer, niet persé voor conditie, dat zal wel nog lukken, maar m'n leven is gewoon sowieso drukker dan wat het was als jonge knaap, zelfs met het structurele thuiswerk. Maar nu is het -behalve de donkerste maanden en uiteraard afhankelijk van het weer- gewoon telkens nog helder buiten wanneer ik stop met werken.
Sinds maart 2020 ook een pup in huis gehaald die ondertussen bijna 3 jaar ouder is dus die is ook superblij hiermee
Klaar met werk > iets snels klaarmaken als er al geen restjes van gisteren over zijn > gauw bench in koffer (hond niet vergeten, dit is letterlijk al eens voorgevallen!

) en 10 minuutjes een richting uit en ik zit in een lokaal bos met toegelaten losloopruimte voor hond.
15 minuutjes in de andere richting en ik kom in een heel ander natuurgebied.
Afhankelijk van of ze al thuis is, pak ik dochter (9j) ook meestal mee. Gedwongen in papa's hobby mee te gaan! (nee hoor, ze houdt er ook van om d'r wandelschoenen aan te trekken!)
1 à 2 uur wandelen, rond 18u thuis = het ideale uur om met het gezinnetje te eten.
In het weekend wanneer het kan durf ik al eens een halve dag uittrekken voor een wandeltocht met dochter, hond en onze respectievelijke lunchpakketjes.
Vrouw sukkelt helaas met rugklachten dus zij kan niet deelnemen.
Hobby 3 was een complete verrassing en eigenlijk nog maar sinds een jaar.
Heel toevallig: plantje gekregen van m'n zus en d'r vrouw... vond het wel een héél mooi
plantje...
...blijkt ontzettend makkelijk te kweken... ondertussen meerdere variaties staan in verscheidene kleuren, in de meeste ruimtes van het huis (waar indirect zonlicht komt of directe ochtendzon). Langzaam maar zeker waag ik me al aan iets moeilijkers en vorige lente heb ik ook een vijgenboom(nu nog 'pje) in tuin geplant. Heb plannen om een deel van m'n gazon uit te graven om een plantenzone te maken (dit voorjaar, zal me mogen beginnen voorbereiden) voor wintervaste kleurstruiken zoals lavendel, vlinderstruik, maakt niet uit: als het maar veel kleur brengt.
Had totaal geen idee dat dit mij ooit ging bezig houden but here I am, vroeger kon ik nog geen cactus levend houden.
Nu is dit laatste wel de kleinste hobby -nu nog, hehe

- kruipt tot nu toe weinig tijd en werk in, het màg wat meer, vandaar ook m'n plannen in de tuin, nu wordt het in de toekomst gewoon een evenwichtsoefening van niet teveel hooi op de vork te nemen want als hobby's je energie ontnemen is hun doel voorbijgestreefd.
Soms weet je niet wat het leven brengt, soms is een kleine verandering in je routine genoeg; komt er tijd vrij en ontdek je zelf wat je gelukkig maakt/energie geeft.
Ik wens het je toe!
[Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2023 09:35]