eSATA niet meer te kiezen bij aansluitingen van moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:28
Goedeavond,

Ik ben op zoek naar een vervangend moederbord met eSATA-aansluiting.
Maar in de pricewatch vind ik het filter ervoor niet terug. Wel tientallen varianten van USB/Thunderbolt en zelfs filters voor PS/2, seriële en parallelle poort.

Kijk ik nou zo scheef of wat is hier nou gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:09

HUW

Waar heb je nog eSATA voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Onder andere voor de docking station van mijn backup schijven, om snel een backup te maken.

Mijn praktijkervaring is dat eSATA sowieso sneller is dan USB3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

eSATA is nooit echt populair geworden en nu de snelheid van USB een stuk hoger is dan vroeger nemen fabrikanten niet meer de moeite (en kosten) om dit te implementeren.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:22

crisp

Devver

Pixelated

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:28

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@RoestVrijStaal eSATA heb ik lange tijd niet meer gezien bij nieuwe moederborden, deze is dan ook gesneuveld bij de laatste overhaul (op EOL gezet, zodat deze niet meer zichtbaar is bij nieuwe producten, maar wel waar deze al ingevuld was). Ik heb maar 1x een reden gehad om 'm terug tijdelijk te moeten zetten, maar dat was bij een oud moederbord die via ons meldpunt binnenkwam. Deze staat normaal in het filter onder Aansluitingen -> Overige aansluitingen @ categorie: Moederborden. Dus als er ooit eentje beschikbaar komt, is het daar zichtbaar. Maar ik denk niet dat dat zal gaan gebeuren en dat je op zoek moet gaan naar uitbreidingskaarten zoals @crisp voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Bedankt allen voor het mee denken.

Dus als ik het goed begrijp, is eSATA als filter bij moederborden "bewust verwijderd" uit de Pricewatch?

Of is het zo dat er nu bij de huidige moederborden dat niet is opgegeven in de bekende specificaties (dus in de praktijk kan het er wel zijn)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Een fysieke eSATA aansluiting zul je inderdaad niet meer gaan vinden bij de nieuwere moederborden.
Bij oudere (~10 jaar?) PC's/Laptops was deze aansluiting inderdaad wel zeer gangbaar.
Vaak ook als USB/eSATA connector.

Wel is er soms nog ondersteuning voor SATA hotplug in de bios.
Dus je zou een eSATA bracket kunnen gebruiken of gewoon een eSATA SATA kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

RoestVrijStaal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:34:
Onder andere voor de docking station van mijn backup schijven, om snel een backup te maken.
Let op dat als daar meerdere onafhankelijke drives in zitten moet de eSATA ook port multiplier ondersteunen.
Is een PCIe insteekkaart niet veel makkelijker? Zoals: https://www.startech.com/nl-nl/kaarten-peripherals/pexesat32

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

RoestVrijStaal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:01:
Bedankt allen voor het mee denken.

Dus als ik het goed begrijp, is eSATA als filter bij moederborden "bewust verwijderd" uit de Pricewatch?

Of is het zo dat er nu bij de huidige moederborden dat niet is opgegeven in de bekende specificaties (dus in de praktijk kan het er wel zijn)?
Het eerste is waar, het tweede zou in theorie kunnen. Omdat er geen (nieuwere) moederborden waren met een eSATA aansluiting en ik mij ook niet kon herinneren recent nog nieuwe borden te zijn tegengekomen, heb ik de keuze voor eSATA uit de selectielijst gehaald. Ik heb 'm niet verwijderd, ik heb 'm alleen onzichtbaar gemaakt, dus alle moederborden die een eSATA aansluiting hebben, staan ook gewoon nog netjes in de Pricewatch en zijn soms ook (beperkt) verkrijgbaar: categorie: Moederborden en dan in het trefwoordenfilter links zoeken naar esata.

En ja, we kunnen altijd wat gemist hebben. We krijgen een groot deel van de info geautomatiseerd aangeleverd, daar kan wat in ontbreken. Maar ook na controle door ons kunnen we wat missen. Maar iets als eSATA zal mij meteen wel zijn opgevallen.

Mocht eSATA om de een of andere reden ineens toch een revival krijgen, krijgt deze gewoon weer een plekje in de filters. Maar ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat deze, net als Firewire, inmiddels met pensioen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Bedankt, dat is dan duidelijk.

Moet ik nog iets in dit topic aanpassen van titel o.i.d. zodat niet per niet-gevonden aansluiting een topic met dezelfde vraag wordt gesteld? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

RoestVrijStaal schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:26:
Bedankt, dat is dan duidelijk.

Moet ik nog iets in dit topic aanpassen van titel o.i.d. zodat niet per niet-gevonden aansluiting een topic met dezelfde vraag wordt gesteld? :)
Nee, is niet nodig :) Zo vaak krijgen we deze vraag niet ;)
Pagina: 1