Advies offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-10 06:58
Onlangs begonnen met het opvragen van offertes m.b.t. zonnepanelen bij verschillende bedrijven. Afgaand op wat er te lezen valt op het forum zijn deze prijzen behoorlijk aan de maat en vallen er daardoor al een aantal aanbieders af. Wat zijn jullie gedachten over de tot nu verkregen offertes?
Foto's
Foto komt uit simulatie SolarEdge Designer; gemaakt door bedrijf 1 dat voor een schouw is langsgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiN2RUXXmm25-3iLdsCMphi-SMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/odz3lN9qZggk0W5XY7rkhSg9.png?f=user_large
Panelen liggen zo goed als oost & west. Op dakkapel staan de panelen op foto naar het zuiden gedraaid.
Dakhelling is 35,3 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Vermoedelijk 12 of 13 panelen
Schaduw
Ja door dakkapel
Jaarverbruik
Vorig jaar was dit 2700KwH, maar zal in de toekomst meer worden: warmtepomp, mogelijk airco en 3 opgroeiende kinderen
Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment 1 fase, maar mogelijk 3 fase gezien de toekomst. Is het verstandig, gezien het te verwachten energieverbruik, dat nu al aan te passen?
Budget en doel
Doel is om het dakoppervlak zo optimaal te benutten en om in 1 keer zoveel mogelijk vol te leggen met zonnepanelen
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, maar handige broer is elektricien en kan het e.e.a. aan voorbereidend werk doen.
Bijhouden van data
Basale app met overzicht opwekking via telefoon/app of andere interface is voldoende
Reeds verkregen offertes
Deze 10 offertes gehad, waarbij niet iedereen is komen schouwen. Offertes hebben tot nu toe tot dit overzicht hebben geleid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/193Bh6w1i-vjST6Tk7QZ34J3Y64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYpS6oCFiMxqSpKe78gjN0YU.png?f=fotoalbum_large

Alleen bedrijf 1 uit de vergelijking leverde daar een uitdraai uit SolarEdge Designer bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qltkeIX_VJbxhEZDOUfMHhSty0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFDyyHuuRMLqXmiw6x51BmwG.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland (tegen Brabant aan)

Andere vraag waar jullie wellicht ook je licht over kunnen laten schijnen:
1) Kloppen deze omvormers? Zijn sommige niet te groot bemeten vanwege het overdimensioneren?

Alvast bedankt wanneer je je feedback achter laat!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor solaredge zijn het te weinig panelen per kant, of er moet specifiek s500b optimizer op de offerte staan. Ook wil je dan zeker geen 2 panelen naar een afwijkende richting: zie solaredge topic.
Verder: past er naast de dakkapel niet nog iets?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Vrijwel zeker dat #1 s500b gebruikt heeft. Alleen dan gaat het net goed zo lijkt het op rapport.

Beste keuze is #6
Maar misschien handig dat “3fase voorbereid” uit te voeren

2e optie is #7, maar omvormer is vrijwel zeker te zwaar. Se3680H of SE4000H zal voldoen. Wel s500b eisen.

Prijzen zijn wat hoger, maar ook 4 dakvlakken.

Zijn de dakkapellen geschikt voor leggen met ballast? Of worden er ankers gebruikt?
Er lijkt nog plek voor een paar panelen extra ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:58:
Vrijwel zeker dat #1 s500b gebruikt heeft. Alleen dan gaat het net goed zo lijkt het op rapport.
Simulatie is inderdaad met s500b optimizers gedaan.
Beste keuze is #6
Maar misschien handig dat “3fase voorbereid” uit te voeren
Dan ga ik dat proces in werking zetten. Gaat dat (veel) impact hebben op de offerte zoals ik die heb gehad?
2e optie is #7, maar omvormer is vrijwel zeker te zwaar. Se3680H of SE4000H zal voldoen. Wel s500b eisen.
Dat vermoeden dat de omvormer te zwaar is had ik ook al. Bedankt voor aandachtspunt tav s500b
Prijzen zijn wat hoger, maar ook 4 dakvlakken.
Dus deze prijzen zijn gezien de situatie niet heel vreemd? Ik zie namelijk in andere topics lagere prijzen voorbij komen.
Zijn de dakkapellen geschikt voor leggen met ballast? Of worden er ankers gebruikt?
Er lijkt nog plek voor een paar panelen extra ;)
De dakkapellen zijn opbouw en liggen er nu 2 jaar. Wanneer ik de vraag stel aan de adviseurs die op een dakkapel plaatsen, dan is plaatsing voor hen geen probleem. Ankers zijn niet ter sprake gekomen, wel verzwaring. Is verzwaring voldoende of zijn ankers aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Veel dakkapellen zijn niet ontworpen voor permanente belasting van paneel met ballast. Vaak is paneel met ankers wel binnen de door de dakkapel bouwer bedachte limiet.

Dit is een vraag die niet binnen kennis gebied van de gemiddelde PV installateur valt. Dus vraag de leverancier van de dakkapellen.

Iets net mogelijk klemmende ramen door kruip over een paar jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-03-2023 00:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
Bedankt voor de toevoeging. Die neem ik mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
@Ronald Bedoel je met deze opmerking s500b eisen icm de lichtere omvormer of sowieso de s500b eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S500b is bij zo weinig panelen per zijde altijd een eis. Er zit technisch heel weinig verschil tussen de serie omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
De tijd gehad om zelf een keer te gaan stoeien met Solar Edge designer en een offerte die Solar Edge aanbeveelt getracht na te bouwen. HUiteindelijk zelf een opstelling gemaakt o.b.v. een offerte (vandaar de keus voor dit type zonnepaneel), beschikbaar dakoppervlak en de opmerkingen die ik gekregen heb.

@Ronald @teacher
Is deze opstelling realistisch m.b.t. bijv. opbrengst factor verlies en de verliezen t.a.v de omvormer? Behalve de belasting van de dakapellen: Waar zou ik nog meer rekening mee moeten/kunnen houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGhogbDveK71eojla54bxaUZJQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbwc0NiSSirkzRUiw8ACApFl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1IKXr7aCKRUGc14Y8xFTHYpoPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dQhAXi2ZgPhj4pesE7izX7VJ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1P0VSTOLIzDbzo3v5rEZZ0Q0Du4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6rrhFkq5QXQi49nJeYWhn9u5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0NNwwz_hawv0w984zfmOvRPMlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXxsn2fGi91n4We17T2ezf1M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Prijsverschil met de 3680H is minimaal, die zou ik pakken, kan evengoed op een 16A groep.

Ik mag hopen dat het resterende optimizer clip verlies niet hoger gaat zijn dan de aftop die je met IQ7+ hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is helaas geen "leeg canvas" waarop je allerlei panelen kan neerleggen, dus het wordt een beetje lastiger, zeker voor solaredge.

Ik quote even een dingetje:
String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 5 daar, 3 om de hoek) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn.
Wil je een optimaal solaredge systeem? Zorg dan dat je (bij 1 fase) altijd minimaal (let op, harde grens) 5 s500b optimizers gelijktijdig in het licht hebt. Voldoe je daar niet aan, kies dan voor micro omvormers (of accepteer verlies, wat designer doorgaans onderschat.)

Dus vraag jezelf af: heb ik te allen tijde 5 optimizers volledig beschenen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat antwoord is nee, @teacher

SunPower p6 heeft betere degradatie dan de Canadian solar. Dat is procenten werk over 20 jaar, maar prijsverschil is vergelijkbare procenten.

Dan gaat een Enphase systeem sowieso aftoppen. Moment van aftop is iets minder vervelend dan clipping… maar goed.

Het solaredge systeem zal niet minder op brengen dan Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjiekDeFriemel
Na mijn laatste post hebben zijn er nog een aantal gesprekken geweest met aanbieders van zonnepanelen en zijn er bij mij offertes afgevallen. Het laatste gesprek dat ik heb gevoerd leverde nieuwe informatie op die ik niet goed op waarde kan schatten.
Mijn overzicht van resterende interessante offertes ziet er nu als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdQogb8E6anNRDkaad_ql72xrVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBi3LSvs6jUULZrBeY67ABa6.png?f=fotoalbum_large

De vragen die op dit moment leven bij mij t.a.v. bedrijf 4:
1) Is het leggen van 2 series zonnepanelen bij mijn woning verstandig (oost/west opstelling + schaduw dakkapellen) qua opbrengst?
2) Is de Growat-omvormer passend bij dit systeem of zijn er nog andere alternatieven?
3) Klopt het dat Growat-omvormers hinderlijk geluid maken bij opstarten?
4) Hoe staan jullie tegenover Huawei omvormers en de aangeboden optimizers?

Welk van de resterende offertes lijkt jullie het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Offerte 3, met dat dertiende paneel die 1 en 2 er op denken te krijgen.

Pagina: 1