Nieuwe gaming laptop, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 09:13
Ik wil graag een nieuwe gaming laptop kopen.
Ik heb er geen haast bij. Per Juni wil ik het uiterlijk in mijn handen hebben. Dus wil ik alvast tips van jullie.

Wat ga je met je laptop doen?
Dit gaat absurd klinken maar ik wil een laptop kopen alleen voor 1 game en dat is Diablo 4.

~Recommended Requirements~ (1080p resolution, medium graphics settings, 60fps)
Processor: Intel Core i5-4670K or AMD R3-1300X
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 970

Maar ik wil alles op max settings zo vloeiend mogelijk kunnen spelen. Dus heb niks aan de recommended requirements?

Wat is je budget?
Ongeveer 2 duizend.
Minder is altijd welkom.

Wensen:
- Merk voorkeur: MSI, Dell, Lenovo & Asus (want bekend = goed?)
- Niet de budget\instap modellen. Want bijv. een MSI Katana voelt echt als goedkoop troep (no offence)
- 17 of 18 inch (laptop blijft altijd thuis)
- Diablo 4 op max settings soepel kunnen draaien
- Een laptop die niet veel of minder lawaai maakt. Ik kan een headset gebruiken. Maar herinner van al mijn oude gaming laptops dat mijn partner er veel last van had.
- Een gaming laptop die goed kan koelen
- Mijn linker pols rust tijdens het gamen naast de touchpad. Bij vele gaming laptops merk ik een soort donkere vlek die dan niet meer weg gaat. Dus liefst een laptop die geen vlekken achterlaat? Goed materiaal? (merk dit ook op laptops van anderen als ik bijv. marktplaats af ga)

Mijn vragen aan jullie:
1-) Aan welke GPU moet ik denken? Liefst de nieuwste van de nieuwste zoals een RTX 4060 of 4070 maar die lijken circa 800 euro duurder dan een 3060 en 3070. Terwijl de prestaties niet veel verschillen? Waarom zou je uberhaupt een 40 serie dan nemen?
2-) Ik heb er nooit bij stil gestaan maar je hebt ook meerdere i7 CPU's moet ik hier ook op letten? Of is dit niet belangrijk? Heeft het ook impact als ik bijv een i5 zou nemen?
3-) Is het verstandig om te wachten? Ivm de RTX 40 release. Wellicht er kans op korting is of korting op de 30 serie kaarten
4-) Is het verstandig om te kijken naar de GPU watt verbruik? Ik begreep hoe hoger de watt verbruik hoe sneller de GPU (meeste webshops laten dit niet zien)
5-) RTX 4050 een optie? Voor max settings uiteraard
6-) Scherm refreshtijd belangrijk? Termen zoals hertz \ ms etc.
7-) Heeft een 4k scherm meerwaarde voor zo een game?
8 -) Zijn er fysieke laptop materialen die ik juist moet hebben of vermijden? Zoals eerder gemeld wil ik niet dat er allemaal vlekken ontstaan op de laptop na 1 maand gebruik.
9-) Heeft het nut om zo een game hoger dan 60fps te draaien?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@Atsiz Waarom een laptop? Werkt een PC, of eventueel all-in-one of mini-PC ook? Dan kan je een stuk meer performance krijgen voor hetzelfde geld met een stuk minder lawaai.
- Mijn linker pols rust tijdens het gamen naast de touchpad. Bij vele gaming laptops merk ik een soort donkere vlek die dan niet meer weg gaat. Dus liefst een laptop die geen vlekken achterlaat? Goed materiaal?
Als je hem toch voornamelijk thuis gebruikt, is een apart toetsenbord niet fijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:28
Een game laptop die stil is,dat word een lastige eigenlijk al die dingen maken wel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Balance schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:22:
@Atsiz Waarom een laptop? Werkt een PC, of eventueel all-in-one of mini-PC ook? Dan kan je een stuk meer performance krijgen voor hetzelfde geld met een stuk minder lawaai.

[...]
Als je hem toch voornamelijk thuis gebruikt, is een apart toetsenbord niet fijn?
Ik heb geen bureau of ruimte voor een.
Het is de bedoeling dat ik op de eettafel of bank kan gamen. Zonder kabels en externe apparatuur aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
freaky35 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:27:
Een game laptop die stil is,dat word een lastige eigenlijk al die dingen maken wel lawaai.
Dacht ik ook al. Dan vervalt die wens snel als het niet anders is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-10 12:18
Mijn vragen aan jullie:
1-) Aan welke GPU moet ik denken? Liefst de nieuwste van de nieuwste zoals een RTX 4060 of 4070 maar die lijken circa 800 euro duurder dan een 3060 en 3070. Terwijl de prestaties niet veel verschillen? Waarom zou je uberhaupt een 40 serie dan nemen?
==> No offence, maar 40 series kaarten is serieus overkill. met een rtx 2070 of zelf een rtx 3050 kom je op 1080p al ruimschoots toe

2-) Ik heb er nooit bij stil gestaan maar je hebt ook meerdere i7 CPU's moet ik hier ook op letten? Of is dit niet belangrijk? Heeft het ook impact als ik bijv een i5 zou nemen?
==> Weinig of geen, I7 is afhankelijk van de generatie overkill, waarom geen AMD R5 ?

3-) Is het verstandig om te wachten? Ivm de RTX 40 release. Wellicht er kans op korting is of korting op de 30 serie kaarten
==> Laptops zijn nog steeds amper in stock, denk niet dat je iets gaat winnen door te wachten

4-) Is het verstandig om te kijken naar de GPU watt verbruik? Ik begreep hoe hoger de watt verbruik hoe sneller de GPU (meeste webshops laten dit niet zien)
==> Hoe hoger de wattage hoe hoger de hitte, hoe beter de koeling moet zijn, hoe luider de koeling zal zijn.

5-) RTX 4050 een optie?
==> Tuurlijk

==> Niet echt met Diablo 4

==> Niet op een 17inch scherm

8 -) Zijn er fysieke laptop materialen die ik juist moet hebben of vermijden? Zoals eerder gemeld wil ik niet dat er allemaal vlekken ontstaan op de laptop na 1 maand gebruik.
==> Uiteindelijk komen er op elke laptop vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Wolfp4ck schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:42:
Mijn vragen aan jullie:
==> No offence, maar 40 series kaarten is serieus overkill. met een rtx 2070 of zelf een rtx 3050 kom je op 1080p al ruimschoots toe

==> Weinig of geen, I7 is afhankelijk van de generatie overkill, waarom geen AMD R5 ?

==> Laptops zijn nog steeds amper in stock, denk niet dat je iets gaat winnen door te wachten

==> Hoe hoger de wattage hoe hoger de hitte, hoe beter de koeling moet zijn, hoe luider de koeling zal zijn.

5-) RTX 4050 een optie?
==> Tuurlijk

==> Niet echt met Diablo 4

==> Niet op een 17inch scherm

==> Uiteindelijk komen er op elke laptop vlekken.
Dank voor de info.

Wat ik niet snap is dat lage requirements voor medium...maar als je op youtube echte gameplay bekijkt zie je dat de game erg mooi is, dus ook meer eisen zou moeten hebben voor high/60fps ?

Het lijkt me ook niet dat ze de graphics met opzet mooi maken voor de tijdelijke gameplay. Voor deze gameuitgever in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-10 12:18
top down view
1080p
Zoveel rauwe GPU power heb je daarvoor niet nodig.
2070 is plenty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Atsiz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Dank voor de info.

Wat ik niet snap is dat lage requirements voor medium...maar als je op youtube echte gameplay bekijkt zie je dat de game erg mooi is, dus ook meer eisen zou moeten hebben voor high/60fps ?

Het lijkt me ook niet dat ze de graphics met opzet mooi maken voor de tijdelijke gameplay. Voor deze gameuitgever in ieder geval.
Als je echt alleen voor die game iets wil kopen.
Wacht tot de open beta , dan zal er vast wel iemand wat benchmarken.
Tot die tijd kunenn wij net zo veel koffiedik kijken als jouw in wat er nodig is.

Als je toch nu een antwoord wil. mobile rtx3080 en een i9 zal wel genoeg zijn........
Atsiz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Dank voor de info.

je snapt hoop ik dat de term medium niets zegt over hoe mooi de game er uiteindelijk uitziet ?
Dat is een arbitrair niveau dat de uitgever bedenkt. Bij de ene game is dat een wereld van verschil (betere shaders, meer poly modellen. Bij de andere is dat 5% meer View Distance en minimaal betere reflectie (die dan opeens 30% minder fps opleveren)

[ Voor 37% gewijzigd door heuveltje op 03-03-2023 11:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Ik zou inderdaad ook wachten op de benchmarks alvorens iets te kopen. Maar kijkend naar de geschiedenis vermoed ik dat Diablo 4 niet een heel zwaar spel zal worden dus zal je met veel gaming laptops waarschijnlijk een goed resultaat halen. Lees reviews en kijk naar het wattage van de videokaart in de laptop. De ene laptop heeft een 3050 Ti met 50 watt en de andere (bijv.) 80 watt. Dezelfde videochip dus maar de laatste mag meer warmte verstoken waardoor die sneller is.

Verder maakt iedere gaming laptop tijdens het gamen geluid. Een grotere laptop zal betere koeling hebben dan een kleine maar dan ook vaak worden geleverd met snellere hardware waardoor dat voor het geluid niet uitmaakt.

Ik zou als ik jou was toch kijken of je een echte zitplaats met los (groot) scherm en muis kan regelen, dat verbetert de game ervaring enorm. Zonder kabels op de eetkamertafel of bank gamen gaat afhankelijk van de game en de hardware maximaal 1,5 tot 2 uur op accu, dus lijkt me niet per se praktisch, en ergonomisch ook niet handig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
En hoe kan ik de wattage achterhalen? Op winkelsites en tweakers zie ik het ook niet altijd.

Wellicht zijn er andere trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adriknetsch
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10 11:06
Zelfde verhaal voor mij: heb uiteindelijk https://www.amazon.nl/-/e...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1 gekocht (warehouse deal 850 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
adriknetsch schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:14:
Zelfde verhaal voor mij: heb uiteindelijk https://www.amazon.nl/-/e...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1 gekocht (warehouse deal 850 euro).
Hoe is je ervaring zo ver? Qua kwaliteit van material...dagelijks gebruik etc.

Nieuw kost het 1500 maar een gebruikte is 860 volgens Amazon...best een koopje.

Alleen durf ik het niet zo snel met een gebruikte.

[ Voor 16% gewijzigd door Atsiz op 05-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adriknetsch
Geen idee, krijg hem woensdag binnen. Ik hou je wel op de hoogte. Ga hem deze week testen met last epoch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 12:37
Atsiz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Hoe is je ervaring zo ver? Qua kwaliteit van material...dagelijks gebruik etc.

Nieuw kost het 1500 maar een gebruikte is 860 volgens Amazon...best een koopje.

Alleen durf ik het niet zo snel met een gebruikte.
De Legion is super, had hem 1 jaar gebruikt met de volle rtx 3060. Wat wel een hele dikke adapter met zich meebrengt. En door de enorme prestaties maakt hij ook wel lawaai. Vond de bouwkwaliteit van de laptop zelf goed, adapter snoer wel lomp en de cpu, gpu stikkers hielden het ook niet lang vol.
Ik gebruikte hem ook voor mijn werk. Dat was niet zo handig.. toch te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
scherpe voor 1549€

AMD Ryzen 7 7735HS / 16gb DDR5 / GTX4060

https://www.alternate.nl/...glaptop&utm_term=PL6AZNUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Nog goedkoper gevonden:
uitvoering: MSI Cyborg 15 A12VF-006NL

Maar is wel met een i5. En ik weet niet hoe de Cyborg is vergeleken met de MSI Katana. De Katana vond ik erg goedkoop aanvoelen. Cyborg is een nieuw model dus ben benieuwd.

Mijn voorkeur gaat toch denk ik dan naar een Lenovo Legion met i7 / 17 inch.

Ik houd het nog in de gaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonwitlof
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb de MSI GF63 laatst besteld en ben er tevreden mee. Ook blij met de 144 Hz snelheid dit maakt echt een groot verschil vergeleken met mijn oude laptop. Ik heb hem op bol.com besteld en daar was hij flink afgeprijsd van €929 naar €769.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Atsiz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:49:
[...]

Nog goedkoper gevonden:
uitvoering: MSI Cyborg 15 A12VF-006NL

Maar is wel met een i5. En ik weet niet hoe de Cyborg is vergeleken met de MSI Katana. De Katana vond ik erg goedkoop aanvoelen. Cyborg is een nieuw model dus ben benieuwd.

Mijn voorkeur gaat toch denk ik dan naar een Lenovo Legion met i7 / 17 inch.

Ik houd het nog in de gaten :)
heb ik gezien alleen die heeft een tgp van 45watt , indien juist natuurlijk erg laag en niet aan te raden .

De asus heeft 115 watt tgp tot max 140watt
waarmee hij volle kracht heeft .
Dit is bij lenovo ook vaak het geval .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
nuffy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:57:
[...]

heb ik gezien alleen die heeft een tgp van 45watt , indien juist natuurlijk erg laag en niet aan te raden .

De asus heeft 115 watt tgp tot max 140watt
waarmee hij volle kracht heeft .
Dit is bij lenovo ook vaak het geval .
Hoe kan ik achter de wattages komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
website fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markschilder1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-03-2023
Heeft iemand een aanrader voor een goedkope gaming laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willlempie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met zoeken en heb een soortgelijke use-case, met daaraan toegevoegd dat ik mijn laptop vooral gebruik om films te streamen. Dus vooral een HDR display en hoge helderheid is belangrijk.

Mocht je de gok willen wagen, staat er op amazon.de een vrij goede warehouse deal voor een 17 inch Lenovo legion 5 met RTX 3070 (140W TGP)

https://www.amazon.de/-/n...?smid=A8KICS1PHF7ZO&psc=1

Indien het niet bevalt kan je hem altijd terugsturen. Let wel dat deze komt met een QWERTZ lay-out. Maar je kan de toetsen vrij gemakkelijk omwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
*knip* spam

[ Voor 99% gewijzigd door br00ky op 09-03-2023 01:26 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adriknetsch
adriknetsch schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:14:
Nou heb hem nu week of 2? In bezit. Bevalt heel goed! Heb nu paar games gespeeld, met name last epoch (en call of duty). Bij last epoch maakt ie amper lawaai, alles hoogste setting. Bij call of duty slaan de fans wel in de hogere standen.

Bouwkwaliteit voelt goed aan en wat me met name opvalt is dat de laptop naar mijn idee niet dik is. Had ooit een samengestelde laptop en dat was me dikzak. Maargoed dat is wel jaar of 7 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
adriknetsch schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Nou heb hem nu week of 2? In bezit. Bevalt heel goed! Heb nu paar games gespeeld, met name last epoch (en call of duty). Bij last epoch maakt ie amper lawaai, alles hoogste setting. Bij call of duty slaan de fans wel in de hogere standen.

Bouwkwaliteit voelt goed aan en wat me met name opvalt is dat de laptop naar mijn idee niet dik is. Had ooit een samengestelde laptop en dat was me dikzak. Maargoed dat is wel jaar of 7 geleden.
Dank voor de update.
Ik hoor ook goede verhalen over de Legion.

Ik heb altijd MSI gehad. Misschien toch leuk om voor een Lenovo of Asus te gaan voor de verandering.

Een groot voordeel lijkt me dat de stroomkabel van achteren ingaat? Bij de Legions.

Zit het dan nog lekker op de schoot of zit de kabel dan in de weg bij je knieen\benen ?

Soms zit de stroompunt net verkeerd waardoor je de kabel via de andere kant moet aansluiten.

Super irritant op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Update.

Ik heb een laptop besteld via de website van Lenovo.
Levertijd stond 8 werkdagen maar kom nu zelf achter (klantenservice gebeld).
Dat het 5 weken kan duren.

Nu moet ik geduldig zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Atsiz op 21-03-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Atsiz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:20:
Update.

Ik heb een laptop besteld via de website van Lenovo.
Levertijd stond 8 werkdagen maar kom nu zelf achter (klantenservice gebeld).
Dat het 5 weken kan duren.

Nu moet ik geduldig zijn :)
Welke heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Een Lenovo 5 Pro met een RTX 4070 kaart.

Veel duurder & meer dan ik nodig heb. Maar heb goed erover nagedacht.

1-) Geld speelde niet echt een rol
2-) Een beetje toekomst proof maken (frame generation)
3-) Wellicht toch andere pc games proberen
4-) Achteraf geen spijt hebben door een mindere laptop te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Atsiz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:06:
[...]

Een Lenovo 5 Pro met een RTX 4070 kaart.

Veel duurder & meer dan ik nodig heb. Maar heb goed erover nagedacht.

1-) Geld speelde niet echt een rol
2-) Een beetje toekomst proof maken (frame generation)
3-) Wellicht toch andere pc games proberen
4-) Achteraf geen spijt hebben door een mindere laptop te kopen
Nice! Goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Mijn laptop is binnen.

Schone Windows 11 installatie gedaan wat lichte games erop gegooid wat amper wat vragen.
Ze draaien goed.

Echter als ik de games op een latere moment opnieuw speel is mijn GPU 100% en is zowel de start als de gehele game super traag.

Zou er een defect kunnen zijn in de GPU ? Kan ik dit controleren?

Edit: Kan te maken hebben dat Nvidia optimus gebruikt? Als ik dat uitschakel krijg ik een rode tekst in beeld wat niet weggaat.

Text = G-sync test mode - incertified f-sync display detected

[ Voor 23% gewijzigd door Atsiz op 02-04-2023 08:28 ]

Pagina: 1