Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik wil mijn thuis netwerk netter maken en meteen opwaarderen, reden hiervoor zijn: binnenkort heb ik de mogelijkheid voor Gbit internet en ik wil een rumoerige nas verplaatsen.
Ik ga al wat jaren mee, ook in de computerwereld. Thuisnetwerken heb ik altijd gehad vanaf 1Mbit coax tot nu, maar altijd in de hobbysfeer. Professioneel heb ik hier nooit mee gewerkt en daar kom ik nu wat onduidelijkheden voor mij tegen.

Situatie nu:
100Mbit internet (werkelijk maar ~80) komt binnen op modem/router, op de eerste verdieping.
1 streng 100Mbit gaat naar raspberrypi voor pihole en openVPN server.
1 streng 1 Gbit gaat naar een switch voor tv, satellietontvanger, blurayspeler en wifi accesspoint.
1 streng gaat een vloer door naar een powerline adapter, op de 2e verdieping.
De 2e powerline adapter hangt aan de andere kant van het huis en gaat naar een 1Gbit switch voor 3 pc's en een nas.
Tussen de nas en de hoofd pc zit ook een 10Gbit verbinding. SFP modules met DAC kabel (geloof ik).
De reden voor de powerline adapters is de betonnen vloer waar ik toen ik het plaatste niet doorheen wou boren, voor het beetje meer snelheid wat ik op dat moment niet nodig had en ik kon ook de kabels niet mooi door het huis wegwerken. De powerline verbinding was ~120Mbit. Het gat waar de huidige netwerkkabel doorheen gaat, zat er al van een vorige bewoner voor een coax kabel voor de tv op de slaapkamer.

Toekomstig/gewenst:
1Gbit internet komt binnen op de begane grond. (ik moet dus sowieso boren om omhoog te komen) Hier komt dan ook de Raspberrypi.
1Gbit utp cat 5a kabel naar een kast op de begane grond. Aangesloten op een 10Gbit/1Gbit switch https://tweakers.net/pric...358/zyxel-xgs1210-12.html , ook komt hier de nas dan te staan aangesloten op een 10 Gbit poort.
1Gbit cat 5a kabel van de 10/1 Gbit switch naar de 1e verdieping naar de bestaande switch voor tv, satelliet, bluray en wifi accesspoint.
10Gbit kabel van de 10/1 Gbit switch, 2 verdiepingen omhoog naar de computerkamer en de 3 pc's. 2 hebben een 2,5Gbit rj45 aansluiting op het moederbord, 1 heeft een 10Gbit netwerkkaart met sfp+ aansluiting. Hier komt dan ook eenzelfde switch als beneden. https://tweakers.net/pric...358/zyxel-xgs1210-12.html

Met deze laatste kabel twijfel ik wat het moet worden. Gevoel zegt: glasvezel, maar dan ga ik lezen en kom steeds verder in twijfel met termen als lc, sc, st, OM 1-4, single of multi mode en welke sfp module.
Maar nadenkend over de kabel denk ik dan weer UTP 6(A) of hoger en dan moet ik weer andere switches uitzoeken. Bijvoorbeeld de https://tweakers.net/pric...606/zyxel-xgs1250-12.html

Kan iemand mij adviseren welke van de 2 ik het beste kan kiezen? En indien glasvezel, welke kabel en module?
Kan ik de dac kabel blijven gebruiken tussen de nas en de switch, of is deze alleen voor peer-to-peer?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
DAC kabels kan je gebruiken om korte afstanden te overbruggen en heeft als voordeel dat er geen signaal omgezet hoeft te worden. Er is echter wel een limiet qua lengte. Een meter of 3 moet wel lukken.

Je kan glasvezel kiezen, je hebt dat wel te maken voor iets kwetsbare kabels tov. Cat6. Je zou voor de 10Gbit bekabeling kunnen kiezen voor Cat6 (tot 55 meter) en deze koppelen aan SFP+ > RJ45 modules. Ook hier hoeft geen optisch signaal worden omgezet, dus theoretisch lager latency. (Of je er iets van merkt is een 2e). Helaas zijn ze niet goedkoop als je aan beide kanten er 1 nodig hebt. Maar goedkoop zijn de glasvezel modules ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door heiyu op 02-03-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Je haalt zo te lezen dingen door elkaar. De cat(egory) 5a waar jij het over hebt bestaat niet. Wat voor een NAS hebben we het over?

Ik zou zelf niet snel aanraden om fiber te gebruiken. Tenzij je de expertise en apparatuur hebt kun je die niet terminaten of lassen; plus is het fragieler dan een ethernetkabel.

Ik geloof dat Mikrotik ook een (redelijk) betaalbare 10G koper switch had.

Voor kabelruns tot 55 meter zou ik met cat 6 gaan. Als t langer moet (aan één stuk) heb je cat 6a nodig. DACs zijn er om op de korte afstand te patchen. Op de langere afstand kun je 10Gbase-T SFP+ transeivers gebruiken.

Check wel dat het compatible is met de apparatuur waar je het in wilt prikken. En vergeet niet dat die 10Gbase-T SFP+ transeivers behoorlijk warm kunnen worden.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou vooral eerst een tekening maken, maakt voor jezelf en ons alles veel duidelijker. Dan je eisen verwachtingen van je netwerk, waarom 10Gb? Wil dat straks door je hele huis?
Voor de duidelijkheid glasvezel kabel is sterk er is wel eens getest en ze kunnen meer hebben dan UTP ook koper breekt. Maar je moet het wel aan kunnen leggen, en het verbruikt meer stroom dan koper.
Als je voor koper gaat let dan vooral ook goed op de juiste afmontage en dat die ook aan je specificatie voldoet.
In het geheel zou ik ook kijken naar wat kan POE gevoed worden en hoe beperk ik het aantal voedingen (iedere voeding is weer verlies) Kijk naar het totaal energie verbruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.