Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 20:12
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn HP Elitebook 8570w notebook en om eerlijk te zijn is me de wanhoop nabij.

Lang verhaal kort:
Wanneer ik probeer op te starten krijg ik eerst het HP logo en daarna probeert Windows te starten. Vrijwel direct krijg ik de volgende BSOD:
"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is identified in the stop message, disable the driver or check with the manufacturer for driver updates. Try changing video adapters.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup options, and then select Safe Mode.

Technical information:
*** STOP: 0x0000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0XFFFFF88001645908, 0XFFFFF88003170818, 0xFFFFF88003170070)

*** iaStor.sys - Address FFFFF88001645908 base at FFFFF8800160C000, DateStamp 4f29d59c "

Dat was dan de korte versie. Nu de lange versie en wat ik zelf al heb gedaan en geprobeerd:
Het probleem is een week of wat geleden begonnen toen ik gewoon de PC aan het gebruiken was. Hij sloot ineens uit zichzelf af terwijl ik hem op schoot had. Er zit geen accu meer in de laptop dus het eerste wat ik controleer is dan de voedingskabel. Voor mijn gevoel zat die er niet helemaal in dus daar dacht ik de oorzaak gevonden te hebben. Toen ik de PC daarna weer aanzette leek alles in eerste instantie normaal, echter na het HP logo en het Windows10 logo kreeg ik een zwart scherm met witte draaiende puntjes/cirkel. Geduldig heb ik geruime tijd afgewacht. Nog een paar keer opnieuw proberen op te starten, maar het probleem blijft hetzelfde, ook als ik de PC een hele nacht liet staan.
Omdat ik geen idee had wat het probleem kon zijn heb ik via het BIOS menu de HP PC Hardware Diagnostic UEFI gedraaid. Alle checks zeggen PASSED, alleen de memory test zegt "SOFTWARE ERROR". De complete tests, start-up test, run-in test en system tune-up zijn allemaal "passed", maar tegelijkertijd geven ze allemaal een "SOFTWARE ERROR" op de memory test.
Hierdoor vond ik het RAM verdacht. Er zitten twee 4GB strips in dus ik denk ik haal er eentje uit. Nou, geen verschil. De eerste teruggezet en de tweede eruit gehaald, alsnog geen verschil. Na nog een extra reboot krijg ik ineens een BSOD , dus wat nu? Op dat moment zie ik geen andere keus meer dan een systeemherstel. Ik open de HP system recovery maar op dat moment realiseer ik me dat ik weg moet. Geen probleem denk ik, ik kan tenminste in de recovery. Nou ja voelt hem al aankomen, de volgende ochtend weer herhaaldelijk BSOD en geen recovery. Na een kwartier proberen kom ik op de een of andere manier toch in de recovery en weet ik succesvol systeemherstel uit te voeren naar Win7 x64, yay.
Nu de volgende stap, weer upgraden naar Win10. Nu doet het volgende probleem zich aan, je kunt de Windows Media Creation Tool niet op Win7 draaien (TLS issue), dus ik ben naar de laptop van mijn vriendin geswitcht die ook Win7 draait maar volledig up to date is. Maar helaas, zelfde probleem. Gelukkig is er een Windows Quickfix die dit probleem oplost. Uiteindelijk krijg ik wel een Win10 USB bootable gemaakt en kan ik terug naar de probleem laptop. Echter, die vertelt me nu dat ik de tool op de laptop zelf moet draaien voor een update, want de bootable kan alleen maar een kale installatie doen. Darn, nou oke, bestandjes overgezet naar de probleem PC zodat ik daar verder kan. Ik kan de USB drive alleen niet veilig verwijderen dus ik besluit de PC af te sluiten en dan de USB driver eruit te halen. Ik start weer opnieuw op maar moet even iets anders doen in de tussentijd. Na een half uur kom ik terug, laptop bevroren op een zwart scherm, maar staat nog wel aan. Weer uit moeten schakelen met de aan/uit knop, en nu als ik hem aanzet kom ik elke keer terug in de BSOD die ik hierboven heb beschreven.
In wanhoop heb ik nog een BIOS update gedaan van 42 naar 71, maar helaas, dat loste niets op. Nu zit ik dus vast met een laptop waar ik wél in de BIOS kan, maar dat is dan wel alles. Normaal booten, safe mode, safe mode met command prompt, windows recovery, alles leidt tot die BSOD. NIETS WERKT.
Ik ben de moed redelijk verloren op dit moment en ik heb geen idee meer wat te doen. Ik wil de laptop nog niet opgeven. Toegegeven, hij is al 9 jaar oud maar voordat dit gezever begon was hij nog ruim voldoende voor mijn gebruik. Tuurlijk, als hij dood is issie dood en dan zal die vervangen moeten worden. Maar dit voelt gewoon als een software issue waar ik nu hulp bij nodig heb van iemand die er overduidelijk meer verstand van heeft dan ik. HELP

Update: als ik de Windows Boot Manager > Windows Memory Diagnostic draai, dan krijg ik het volgende:
"File: \boot\memtest.exe
Status: 0xc000000e
Info: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt."

Nogmaals, HELP! :?

Beste antwoord (via jorismb op 16-04-2023 11:17)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zet dat RST/Rapid Storage Techonology uit in bios indien mogelijk?
Controleer ook of de SATA controller in AHCI mode staat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Hopeloos om nog goed te krijgen denk ik. Wat ik zou doen. Backup maken, schone installatie Windows 10 (dus geen upgrade doen), alles updaten inclusief alle optionele updates, alle missende drivers van de HP site halen en HP Support Assist de rest laten updaten. Dus ook bios etc, maar die had je al.

Heb je al wel een SSD? Deze hadden dat standaard nog niet geloof ik, regel dat dan ook meteen.

Met andere woorden, die laptop is prima nog te redden en kans is groot dat het software is inderdaad.

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 02-03-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
pennywiser schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:42:
Hopeloos om nog goed te krijgen denk ik. Wat ik zou doen. Backup maken, schone installatie Windows 10 (dus geen upgrade doen), alles updaten inclusief alle optionele updates, alle missende drivers van de HP site halen en HP Support Assist de rest laten updaten. Dus ook bios etc, maar die had je al.

Heb je al wel een SSD? Deze hadden dat standaard nog niet geloof ik, regel dat dan ook meteen.

Met andere woorden, die laptop is prima nog te redden en kans is groot dat het software is inderdaad.
NimRod1337, bedankt voor je antwoord.

Backup maken is niet nodig, er stond niks op de OS drive geïnstalleerd. Via een caddy tray had ik een oude HDD erbij geprikt die ik enkel als data opslag gebruikte. Die heb ik er al uit gehaald dus de data is safe, het gaat nu enkel nog om de laptop zelf aan de praat te krijgen. De windows10 installatie USB die ik gebruikte deed het na 1x ook niet meer. Hier over dalijk meer.

Er zit standaard een hybrid SSD/HDD in geloof ik. 40GB SSD en 280GB HDD ofzo. Fijn dat je gaat van "hopeloos" naar "prima te redden" :P

Nu dan. Ik heb zojuist een Win7 installatie USB gemaakt, beetje tricky/workarounds nodig want Microsoft biedt zelf de ISO en de tooltjes niet meer aan, maar het is gelukt. Ik kon booten vanaf de USB en kwam in het juiste menu. Ik heb startup repair gepoogd te gebruiken en die zegt het volgende:
Startup Repair diagnosis and repair log
---------------------------
Number of repair attempts: 1

Session details
System Disk = \Device\Harddisk0
Windows directory =
AutoChk Run = 0
Number of root causes = 1

Test Performed:
Name: Check for updates
Result: Completed successfully. Error code = 0x0
Time taken = 0 ms

Test Performed:
Name: System disk test
Time taken = 16 ms

Test Performed:
Name: Disk failure diagnosis
Time taken = 16 ms

Test Performed:
Name: Disk metadata test
Time taken = 62 ms

Test Performed:
Name: Target OS test
Time taken = 842 ms

Root cause found:
No OS files found on disk.

Repair action: Partition table repair
Time taken = 967 ms

Daarop moest ik rebooten volgens startup repair en je raadt het al, we zijn weer terug bij af. Echter is nu de installatie USB direct niet meer bruikbaar. Als ik probeer te booten vanaf de USB krijg ik een nieuwe foutmelding:
Update: als ik de Windows Boot Manager > Windows Memory Diagnostic draai, dan krijg ik het volgende:
"File: \boot\BCD
Status: 0xc0000098
Info: The Windows Boot Configuration Data file does not contain a valid OS entry"

Ik heb de USB zojuist even in de back-up laptop gestopt om te kijken wat er nu is gebeurd en ik zie inderdaad dat in de boot folder het BCD bestand is gewijzigd (Gewijzigd op ligt 1 dag in de toekomst).
Ik zal nogmaals de Win7 installer maken en proberen nu Windows te installeren vanaf de USB drive en niet meer pogen nog iets te repareren. Fingers crossed!

[ Voor 20% gewijzigd door jorismb op 04-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou me niet verbazen als er toch een hardware issue is. Harddisk, geheugen, of een kabel die niet lekker meer vast zit?

Kun je een Ubuntu bootable USB maken en kijken of dat werkt? Daar zit denk ik in het boot menu ook de optie in om met memtest86 een geheugen test uit te voeren. Als dat allemaal gewoon werkt en je bent gehecht aan de laptop misschien een goedkope ssd aanschaffen? En als je toch bezig bent: altijd een goed idee om bij oude laptops te kijken of je hem eens van stof aan de binnenkant kunt ontdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Toen ik de PC daarna weer aanzette leek alles in eerste instantie normaal, echter na het HP logo en het Windows10 logo kreeg ik een zwart scherm met witte draaiende puntjes/cirkel.
Het is me niet duidelijk of de laptop nu Windows 10 had of Windows 7?
Ik lees over Windows 7 installatie/upgrade/reparatie pogingen?
Als Windows 10 eerder op de laptop was geïnstalleerd/geupgrade en geactiveerd zal Windows 10/11 weer automatisch worden geactiveerd als bij een herinstallatie van dezelfde versie.

En zoals al opgemerkt, gebruik een SSD om fatsoenlijk te kunnen testen voordat je allemaal hardware gaat vervangen.
Het bespaart je ook enorm veel tijd.

Een goede basic test is al het opstarten van de Windows 10 Installatie USB.
Als het Microsoft mediacreatie tool niet werkt(?) kan je ook het RUFUS USB tool gebruiken.
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
SVMartin schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:03:
Zou me niet verbazen als er toch een hardware issue is. Harddisk, geheugen, of een kabel die niet lekker meer vast zit?

Kun je een Ubuntu bootable USB maken en kijken of dat werkt? Daar zit denk ik in het boot menu ook de optie in om met memtest86 een geheugen test uit te voeren. Als dat allemaal gewoon werkt en je bent gehecht aan de laptop misschien een goedkope ssd aanschaffen? En als je toch bezig bent: altijd een goed idee om bij oude laptops te kijken of je hem eens van stof aan de binnenkant kunt ontdoen.
Dank voor je reactie. Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar het zou goed kunnen. Ik heb zojuist de Win7 bootable USB opnieuw gemaakt en nu een schone installatie geprobeerd te doen. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan wat in mijn ogen een en ander kan verklaren: Installer vraagt op welke schijf ik windows wil installeren, maar hij ziet geen harde schijf. Logisch dan dat windows niet kan booten en dat de HP herstel ook niet werkt want die staat immers op dezelfde schijf. Het kan ook de driver van de HDD zijn, want na het raadplegen van dr. Google heb ik gevonden dat de foutmelding die ik boven beschreef (iaStor.sys) vaak gelinkt wordt aan de Intel Rapid Storage Techonology driver, zijnde of corrupt of missing. Ik zal nu eens kijken of het lukt om de driver vanuit de windows installer te laden. De mogelijkheid is er vanuit windows maar ik weet niet of ik hem juist aangeleverd krijg via de HP website.
The_Doman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Het is me niet duidelijk of de laptop nu Windows 10 had of Windows 7?
Ik lees over Windows 7 installatie/upgrade/reparatie pogingen?
Als Windows 10 eerder op de laptop was geïnstalleerd/geupgrade en geactiveerd zal Windows 10/11 weer automatisch worden geactiveerd als bij een herinstallatie van dezelfde versie.

En zoals al opgemerkt, gebruik een SSD om fatsoenlijk te kunnen testen voordat je allemaal hardware gaat vervangen.
Het bespaart je ook enorm veel tijd.

Een goede basic test is al het opstarten van de Windows 10 Installatie USB.
Als het Microsoft mediacreatie tool niet werkt(?) kan je ook het RUFUS USB tool gebruiken.
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode
Dank voor je antwoord. Je hebt gelijk, ik was wat onduidelijk. De laptop is een oude TU/e campus notebook, deze draaide destijds Enterprise. Aan het eind van mijn studie kon ik de notebook overnemen en toen werd er Win7 Home Premium opgezet. Toen de support daarvan verliep heb ik nog even gebruik kunnen maken van de gratis overstap naar Win10, daar heb ik jaren op gedraaid totdat bovenstaande problemen begonnen. Toen ik de HP herstel heb gebruikt zette deze de PC automatisch terug naar Win7 home premium. Ik heb eventueel nog harde schijven tot mijn beschikking die ik kan uitwisselen met deze, mocht daar het probleem liggen.

Als ik nieuws heb zal ik het hier delen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik echt wat mee. Tijd heeft het al genoeg gekost maarja, je bent nou eenmaal een aanpruller of niet hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
Oké, weer een update (sorry maar ik word er nog wel even een beetje moedeloos van)
Win7 bootable USB werkt dus, als ik Windows wil installeren wordt me gevraagd op welk medium. Hij ziet geen harde schijf. Als ik op Load drivers klik en de drivers probeer aan te leveren die HP aanlevert, dan begint de installatie, echter eindigt die installatie weer in dezelfde BSOD met de iaStor.sys foutmelding. Hoe kan ik nou nieuwe drivers installeren als de corrupte driver die installatie verhindert?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismb
The_Doman schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:44:
SATA Device Mode stond op RAID, nu omgezet naar AHCI.
Win7 installer ziet nu HDD weer en alle partities. Dat is een goed begin.
Volgende uitdaging weer overwonnen: "Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup Log files for more information."
Dat was simpel opgelost; USB stick eruit trekken waar de HDD driver op zou moeten staan.
Win7 installatie is nu voltooid.

Holy shit wat een bevalling. Mag ik jullie alvast even hartelijk danken voor het meedenken, geweldig _/-\o_

Nu even nadenken waar ik verstandig aan doe.
Eerst alle drivers binnenhalen vanaf HP (want de meeste zijn officieel alleen vrijgegeven voor Win7), of direct updaten naar Win10? Wat is jullie advies daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Logischerwijs aangenomen dat je weer Windows 10 wilt gaan gebruiken kan je direct een schone installatie (Windows 10 Home) uitvoeren?
Als het goed is je laptop al permanent geactiveerd door de vorige Windows 10 upgrade/activatie.
Dus probeer dat eerst eens?

Eventueel nog:
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Waarom niet voor Windows 11 gaan? Windows 10 is binnenkort niet meer ondersteund. Ik ben momenteel al mijn computers maar ook die van anderen aan het herinstalleren naar Windows 11 (22H2). Door gebruik te maken van Rufus kun dat met computers vanaf 2006. Ik kies dan de optie zonder beveiligd opstarten/TPM (en zonder Microsoft Account). De oudste heeft een sticker "Designed for XP, Vista capable". Aangezien ik graag alle drivers netjes herkend wil hebben, begin ik altijd met een kale herinstallatie van Windows 7 64 bit. En installeer ik alle drivers. En controleer of Windows geactiveerd is. Daarna maak ik een kopie van C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository. Daarna doe ik die kale herinstallatie van Windows 11. Je hoeft geen productkey in te voeren, kies dan handmatig voor de juiste versie Home of Pro, maar desgewenst kun je ook gewoon je Windows 7 productkey invoeren bij het installeren van Windows 11 (werkt echt!) Mijn ervaring is dat je videodrivers het beste automatisch via internet kunt laten installeren via Windows Update. Andere drivers die niet herkend worden, maar ook de audiodriver, laat ik altijd zoeken in die opgeslagen C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository map. Op deze manier voorkom je vervuiling van 2 gemixte Windows versies (door te upgraden). Ook hoef je niet bang te zijn allerlei rommel van de fabrikant mee te installeren bij het installeren van drivers. Dit geeft het meest optimale resultaat. O ja, een SSD is zeer sterk aanbevolen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jorismb schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:45:
[...]

NimRod1337, bedankt voor je antwoord.

Backup maken is niet nodig, er stond niks op de OS drive geïnstalleerd. Via een caddy tray had ik een oude HDD erbij geprikt die ik enkel als data opslag gebruikte. Die heb ik er al uit gehaald dus de data is safe, het gaat nu enkel nog om de laptop zelf aan de praat te krijgen. De windows10 installatie USB die ik gebruikte deed het na 1x ook niet meer. Hier over dalijk meer.

Er zit standaard een hybrid SSD/HDD in geloof ik. 40GB SSD en 280GB HDD ofzo. Fijn dat je gaat van "hopeloos" naar "prima te redden" :P

Nu dan. Ik heb zojuist een Win7 installatie USB gemaakt, beetje tricky/workarounds nodig want Microsoft biedt zelf de ISO en de tooltjes niet meer aan, maar het is gelukt. Ik kon booten vanaf de USB en kwam in het juiste menu. Ik heb startup repair gepoogd te gebruiken en die zegt het volgende:
Startup Repair diagnosis and repair log
Number of repair attempts: 1

Session details
System Disk = \Device\Harddisk0
Windows directory =
AutoChk Run = 0
Number of root causes = 1

Test Performed:
Name: Check for updates
Time taken = 0 ms

Test Performed:
Name: System disk test
Time taken = 16 ms

Test Performed:
Name: Disk failure diagnosis
Time taken = 16 ms

Test Performed:
Name: Disk metadata test
Time taken = 62 ms

Test Performed:
Name: Target OS test
Time taken = 842 ms

Root cause found:
No OS files found on disk.

Repair action: Partition table repair
Time taken = 967 ms

Daarop moest ik rebooten volgens startup repair en je raadt het al, we zijn weer terug bij af. Echter is nu de installatie USB direct niet meer bruikbaar. Als ik probeer te booten vanaf de USB krijg ik een nieuwe foutmelding:
"File: \boot\BCD
Status: 0xc0000098
Info: The Windows Boot Configuration Data file does not contain a valid OS entry"

Ik heb de USB zojuist even in de back-up laptop gestopt om te kijken wat er nu is gebeurd en ik zie inderdaad dat in de boot folder het BCD bestand is gewijzigd (Gewijzigd op ligt 1 dag in de toekomst).
Ik zal nogmaals de Win7 installer maken en proberen nu Windows te installeren vanaf de USB drive en niet meer pogen nog iets te repareren. Fingers crossed!
Met hopeloos bedoelde ik alleen de software - de Windows installatie. Koop een echte SSD dus geen SSHD, en installeer lekker Windows 10 of 11, moet jij kijken heb je zowat een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jorismb schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Eerst alle drivers binnenhalen vanaf HP (want de meeste zijn officieel alleen vrijgegeven voor Win7), of direct updaten naar Win10? Wat is jullie advies daarin?
Windows 7 direct vergeten, en Windows 10 of 11 pakken. Schone installatie met een nieuwe SSD. Niet updaten en alle legacy problemen meenemen.

Installeer dan op je Win 10 of 11 als eerste HP Support Assistant. Die regelt vrijwel alle drivers voor je.

https://support.hp.com/nl-nl/help/hp-support-assistant

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 05-03-2023 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

cjdijk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:02:
Waarom niet voor Windows 11 gaan? Windows 10 is binnenkort niet meer ondersteund. Ik ben momenteel al mijn computers maar ook die van anderen aan het herinstalleren naar Windows 11 (22H2). Door gebruik te maken van Rufus kun dat met computers vanaf 2006.
Nee. Het is niet ondersteund dus het anderen gaan aanbevelen is mijns inziens not-done.
Je hebt geen enkele garantie dat je doorlopend beveiligingsupdates zult blijven krijgen
op een niet-ondersteunde configuratie. Windows 10 doet het nog 2,5 jaar, genoeg tijd
om er een Linux machine van te maken of hem te recyclen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

nelizmastr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Nee. Het is niet ondersteund dus het anderen gaan aanbevelen is mijns inziens not-done.
Je hebt geen enkele garantie dat je doorlopend beveiligingsupdates zult blijven krijgen
op een niet-ondersteunde configuratie. Windows 10 doet het nog 2,5 jaar, genoeg tijd
om er een Linux machine van te maken of hem te recyclen :)
Beetje dom om nog even Windows 10 te blijven gebruiken. Grote kans dat er volgend jaar enorme wachtlijsten ontstaan voor mensen die alsnog over willen/moeten. Niet iedereen kan of wil naar Linux of heeft geld voor een nieuwe. Om nog maar te zwijgen over milieu, al die afgedankte nog prima werkende computerapparatuur van nog maar 3 jaar oud. Mijn ervaring is dat alle updates gewoon goedgaan, met uitzondering van een handjevol updates die betrekking hebben op bijvoorbeeld secureboot of TPM. Die doen het niet, worden vanzelf teruggedraaid, waarna je er niet meer mee lastig wordt gevallen. Dat is niet zo'n probleem. En als je nog op 21H2 zit, ga je inderdaad niet vanzelf naar 22H2, en kun je dat vanaf en Rufus usb-stick doen. Dat kan ook prima bij het jaarlijkse onderhoud.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
cjdijk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 06:52:
[...]

Beetje dom om nog even Windows 10 te blijven gebruiken. Grote kans dat er volgend jaar enorme wachtlijsten ontstaan voor mensen die alsnog over willen/moeten. Niet iedereen kan of wil naar Linux of heeft geld voor een nieuwe. Om nog maar te zwijgen over milieu, al die afgedankte nog prima werkende computerapparatuur van nog maar 3 jaar oud. Mijn ervaring is dat alle updates gewoon goedgaan, met uitzondering van een handjevol updates die betrekking hebben op bijvoorbeeld secureboot of TPM. Die doen het niet, worden vanzelf teruggedraaid, waarna je er niet meer mee lastig wordt gevallen. Dat is niet zo'n probleem. En als je nog op 21H2 zit, ga je inderdaad niet vanzelf naar 22H2, en kun je dat vanaf en Rufus usb-stick doen. Dat kan ook prima bij het jaarlijkse onderhoud.
Zo doe ik het inderdaad ook, maar om te zeggen niet "nog" Windows 10 te gebruiken vind ik wel ruim aan de vroege kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorismb
Inmiddels zijn we een paar weken verder en leek het me wel zo netjes om een (afsluitende) update te geven.

De uiteindelijke oplossing vond ik in het omzetten van de SATA Device Mode van RAID naar AHCI. Ik heb even Win7 getest maar ahv jullie advies toch direct een Win10 installatie gedaan.

Doordat de laptop een SSHD bevat en ik nu van RAID naar AHCI ben gegaan zie ik dus twee losse schijven. Het SSD gedeelde is nét groot genoeg voor een Win10 installatie, maar om gedoe te voorkomen heb ik die toch maar op het HDD gedeelte geïnstalleerd, dat is overigens wel te merken in de snelheid van de laptop nu, maar daar valt mee te leven.

Met drivers enzo heb ik weinig problemen gehad nu, ten opzichte van de upgrade van Win7 naar Win10 een aantal jaar geleden. Een aantal van de laptop specifieke sneltoetsen werkt niet zoals schermhelderheid veranderen, maar ook daar valt mee te leven.

Sinds bovenstaande verse installatie heb ik geen problemen meer gehad. Kortom, ik ben vrij tevreden met wat ik heb. De laptop werkt in ieder geval weer en hij kan er zo nog weer eventjes tegenaan.

Ik wil nogmaals iedereen hartelijk bedanken voor de tips, adviezen, support _/-\o_

edit: misschien ten overvloede. Maar achteraf terugkijkend denk ik dat het probleem ofwel heeft gezeten in het SSD gedeelde van de SSHD. Dat daar iets corrupt geraakt is waardoor ik niet meer kon booten. Danwel dat de Rapid Storage Technology (RST) die het hele samenwerken van verschillende harde schijven corrupt is geraakt. Dat laatste is wel wat ik telkens tegen kwam als ik ging googlen op de BSOD codes en ook waar windows aan refereerde. Ik heb van de HP site nog los die drivers proberen te flashen via BIOS maar dat lukte op de een of andere manier niet.

[ Voor 19% gewijzigd door jorismb op 16-04-2023 11:21 ]

Pagina: 1