Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kleine "microserver" voor thuis als aanvulling op NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigen projecten hosten, voornamelijk. En het moet een leeromgeving worden waar ik lekker kan experimenteren. Mijn NAS (HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T) draait op het moment al met gemak de Synology software en 8 Docker containers (Vaultwarden, Paperless-NG, Home Assistant en een aantal containers met wat Python projecten zoals scrapers e.d.).
Het bevat een INTEL E3-1265LV2 2.50GHZ en 8GB aan RAM. Ik heb in totaal 16GB liggen maar deze moet ik nog installeren.

Ik zoek een aanvulling op de NAS waar ik mijn projecten naartoe kan verhuizen. De NAS functioneert nu als een veilige, stabiele omgeving voor de opslag van onze foto's, documenten etc. en dat moet zo blijven. Ik wil namelijk ook meer experimenteren en een eigen CI/CD opzetten en dat moet ik niet op mijn NAS willen is mijn mening.

Wat ik op het nieuwe systeem wil draaien zijn voornamelijk Python projecten in Docker containers. Ik wil een MicroK8s cluster draaien, Gitea (inclusief mijn eigen docker en pip repository) en Drone voor de CI/CD. Buiten dat het mij moet gaan helpen met het automatiseren, moet de omgeving ook leuk zijn voor het leren en experimenteren van nieuwe software, zodoende ook het MicroK8s cluster.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De NAS was behoorlijk goedkoop. Deze heeft mij in totaal 250 tot 300 euro gekost ongeveer: 150 voor de aanschaf en ongeveer 100 euro voor een betere CPU en meer geheugen. Voor het nieuwe systeem had ik eigenlijk ook zo'n 200 euro in gedachten. Iets meer mag, maar 300 is toch de absolute max. voor nu. Ik verwacht eigenlijk dat ik voor mijn benoemde projecten geen server nodig heb voor 600 euro :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was zover niet van plan een kleine server zelf samen te stellen, maar vooral opzoek naar een kant en klaar systeem. Indien zelf samenstellen verstandiger blijkt, wil ik daar zeker voor gaan. Maar voor nu zoek ik een "barebone" zonder videokaart, gezien ik geen OS met GUI zal draaien (mogelijk CentOS omdat we op het werk al met RHEL systemen werken) en 1 SSD zou voldoende moeten zijn. Ik wil vooral gebruik maken van de NAS qua opslag / backup van de projecten. En of ik dan gebruik maak van een shared storage of iedere nacht even de boel backup naar de NAS, moet ik dan nog uitzoeken. Maar ik zie niet de voordelen om ook hier nog RAID te draaien oid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb totaal geen merkvoorkeur. Als het maar functioneert en redelijk energiezuinig is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik vooral, het zou fijn zijn als ik het apparaatje gewoon in de meterkast kan plaatsen en 24/7 aan kan laten staan zonder dat mijn energiekosten door het dak gaan. Qua geluid heb ik niet zoveel wensen, de huidige NAS blaast ook al behoorlijk, maar gezien die toch maar op de gang in de meterkast staat, hebben we daar geen last van.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoveel mogelijk bang-for-buck ;) Het zou tof zijn als er mensen zijn die al een systeem hebben met soortgelijke projecten/software die al kunnen aanraden/afraden wat voor systeem te gebruiken. Of misschien juist advies hebben toch voor een zelfbouw te gaan. Qua geheugen verwacht ik met 16GB al een heel eind te moeten komen, toch ben ik stiekem aan het kijken naar 32GB waar kan. Maar qua CPU heb ik totaal geen verstand waar op te letten wanneer het op een dergelijk server(tje) aankomt.

Een vriend van me waarschuwde wel dat Intel eerder met een security patch was gekomen, wat er bij sommige CPU's op de performance heeft ingehakt. Maar zover ik kan lezen zijn dat vooral de GEN7 CPU's en komen die zover ik goed heb niet in mijn lijstje voor?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS Mini PC PN41-BBP054MVN€ 258,05€ 258,05
1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon€ 237,-€ 237,-
1BarebonesIntel NUC Kit NUC7PJYHN (EU stekker)€ 130,99€ 130,99
1PC'sIntel NUC 11 Essential Mini PC - NUC11ATKC2 (geen stroomkabel)€ 225,77€ 225,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 851,81

Alle reacties

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
ik heb een orange Pi Zero 2 gekocht met een externe USB drive voor een nas, nog geen €50,00 er voor kwijt, is niet het snelste wat je kunt hebben maar het werkt als NAS

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-10 01:45
Ik heb zelf een DeskMini 110 incl. i3-6xxx (weet 't zo niet uit m'n hoofd...), 8GB RAM en 120gb SSD voor 180 euro op de kop kunnen tikken. Deze kan prima wat docker containers draaien e.d. en is heel erg zuinig. Zelf niet gemeten, maar ~10W idle als je de Wifi/BT kaart eruit trekt en er geen monitor aan hangt.

MicroK8S maakt 't wel wat zwaarder en je wilt ook niet dat je builds eindeloos lang duren, dus als je zoiets als een Deskmini 110 of 310 op de kop kan tikken en daar een i5 of beter in zet (zolang de TDP maar niet boven de 65W uitkomt) heb je een zuinige barebone met veel performance als dat even nodig is.

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
MijnCommentaar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:40:
ik heb een orange Pi Zero 2 gekocht met een externe USB drive voor een nas, nog geen €50,00 er voor kwijt, is niet het snelste wat je kunt hebben maar het werkt als NAS
Dat is zeker een mooie prijs, maar ik ben zoals je misschien wel kunt lezen niet opzoek naar een NAS :) Ik zoek iets met meer geheugen dan een raspberry, om een klein cluster op te kunnen draaien.
MathijsR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:46:
Ik heb zelf een DeskMini 110 incl. i3-6xxx (weet 't zo niet uit m'n hoofd...), 8GB RAM en 120gb SSD voor 180 euro op de kop kunnen tikken. Deze kan prima wat docker containers draaien e.d. en is heel erg zuinig. Zelf niet gemeten, maar ~10W idle als je de Wifi/BT kaart eruit trekt en er geen monitor aan hangt.

MicroK8S maakt 't wel wat zwaarder en je wilt ook niet dat je builds eindeloos lang duren, dus als je zoiets als een Deskmini 110 of 310 op de kop kan tikken en daar een i5 of beter in zet (zolang de TDP maar niet boven de 65W uitkomt) heb je een zuinige barebone met veel performance als dat even nodig is.
Gaaf! Per toeval heb ik nu goedkoop een NUC7 kunnen scoren, dus heb ik toch ook besloten om voor dat geld dat eens te proberen met 16GB. Eens kijken hoever ik kom. Officieel ondersteund die blijkbaar 8GB maar mensen beweren succes te hebben met 16GB. Als het echt tegen valt dan is het meteen een leermoment. Ik heb de DeskMini 110 in ieder geval opgeslagen, kan ik in de gaten houden of er eens een tweedehands voorbij komt.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:47
Vraag & aanbod staat vol met kleine PCs van Dell, HP en Lenovo. Bijv. deze https://tweakers.net/aanb...tre-m710s-10m70054mh.html

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je zou ook een k8s cluster kunnen maken uit meerdere pi's :)
Pagina: 1