Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Hoi mede-Tweakers. Graag jullie advies/hulp/kijk op het volgende:

Ik heb ongeveer een jaar geleden een moederbord gekocht en helaas lange tijd in de doos gelaten. Nu een maandje terug eindelijk de PC in elkaar gezet zoals zou moeten, maar zowel in het BIOS als in de Windows installer, rebootte de PC. Ander geheugen, andere videokaart (CPU: Ryzen 5 3600 - geen onboard graphics) en zonder PC kast haalde niets uit. Met een nieuwe USB stick 't BIOS proberen updaten: daar kwam deze wel door, maar alsnog dezelfde random herstarts na x-seconden.

Moederbord aangemeld bij waar ik 'm heb gekocht en een ander moederbord (ASRock B550M PG Raptide) aangekocht met overal exact dezelfde configuratie: werkt perfect! Dus een ding is zeker: het moederbord was inderdaad niet helemaal in orde.

Nu lange tijd niets vernomen van het bedrijf over de retourstatus, dus maar eens contact gezocht en binnen enkele uren het volgende bericht:
Helaas hebben we van de fabrikant te horen gekregen dat het moederbord fysiek beschadigd is omdat deze te hard aangedraaid is.

MSI meld het volgende:
we found damage which is not covered by warranty on below unit, we will send it back unrepaired.

In de bijlage tref je een foto welke MSI heeft meegestuurd.

Het moederbord komt dus ongerepareerd retour en zal wanneer retour bij ons, direct naar jou doorgestuurd worden.
Zie hiervoor dus de volgende foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdWn-e3KYNfRCfrIq1XN4YutEAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0K7xgHwArErDCN8QdyunRA8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt mij klinklare onzin, aangezien de beschadiging die je ziet inderdaad van het schroefgat is, maar opzich niet heel gek, aangezien dit metaal op een plastic PCB is. Dit zo aangegeven - ik bouw vaker PC's en eigenlijk nooit zulke problemen gehad. Dus aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ook zij - gezien hun jaren ervaring - ook moeten zien dat dit onzin is vanuit MSI.

Daarop de volgende reactie mogen ontvangen:
Het product is op 7 Januari bij ons ontvangen en diezelfde week nog naar MSI opgestuurd ter diagnose.
MSI heeft hetgeen geconstateerd wat ik in voorgaand bericht aan je heb laten weten, het PCB is beschadigd en helaas is dit niet meer te repareren.
Het hard aandraaien van een schroef maakt inderdaad niets uit voor de werking maar zeker wel wanneer er zo hard word gedraaid en de printplaat beschadigd raakt omdat hij te strak word vastgeschroeft of iets dergelijks.
Dankzij de beschadigde printplaat geeft MSI simpelweg aan dat een reparatie niet meer mogelijk is daar deze beschadigingen gezien worden als gebruikersschade.

Hoe vervelend de situatie ook is, kan ik er niets aan veranderen.
Inderdaad: het PCB is beschadigd, maar je ziet toch duidelijk dat rondom dit schroefgat geen enkele trace of component aanwezig is. Daarnaast is het moederbord een voorkant/achterkant PCB en geen multi-layer: het is niet zo dat je door te hard aandraaien componenten sandwiched.

Het PCB gedeelte rondom het schroefgat is in mijn ogen gewoon simpelweg een plastic plaat. Niets meer, niets minder.

Nu weet ik niet zo goed hoe ik mijn gelijk moet bewijzen en of dit eigenlijk wel aan mij is? En hoe ik hier correct mee om moet gaan? Ik zou graag bij een lokale/andere computerzaak om een second opinion willen vragen.
Misschien het ik het zelf niet juist, dus ook daar meer inzichten over hoe dit dan werkt.

Graag advies. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

er zit boven het schroefgat ook een beschadiging. (Hoe krijg je het voor elkaar? :S) Als ondernemer zou ik electronica met dergelijke beschadigingen ook niet retour nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

-36- schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:23:
er zit boven het schroefgat ook een beschadiging.
Lijkt alsof daar een paar pads missen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emenmuj-Dpxba6Ich_eE5ZmB5r8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RpocsmIDZuwkeDyQO57xja88.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 02-03-2023 20:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Ik denk niet dat die beschadiging bij het schroefgat de problemen veroorzaakt. De beschadiging zit inderdaad wat hoger, er lijkt daar wel degelijk een printspoor beschadigd/onderbroken. Nog weer een stukje daarboven (nog boven de ontbrekende pads) lijken wat onderdelen te ontbreken, maar dat is op de foto niet goed te zien.

De moeilijkhied hierbij is altijd, wie heeft dit veroorzaakt? Als het moederbord volkomen onbeschadigd was toen je het inleverde, was het (los van de beschadigingen) al defect en is het garantie. Die beschadigingen kunnen door jou zijn veroorzaakt. Als dat het geval is EN ze zijn de oorzaak van het defect, dan is het geen garantie. Maar het kan ook zijn dat de reparateur of inspecteur de beschadigingen heeft veroorzaakt. Daar kom je eigenlijk alleen maar achter als je gedetailleerde foto's hebt van voordat je het moederbord opstuurde...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:25

Rmg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hmyz_q642FCfNKIG5HmW4XlIfVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcdiwrqXKhMxtyV85koimdjX.png?f=user_large

Dit stukje is meer verdacht dan het schroefgat imo, maar lastig te zien op de foto verder.

En tjah, een jaar oud moederbord dat het niet meer doet, in prinicpe moet de winkelier aantonen dat jouw gebruikersschade de oorzaak is van het niet werken van het moederbord, maar dat gaat een lange adem worden. Gelijk hebben en gelijk krijgen...

Het was een stuk makkelijker geweest als dit in de eerste week na aankoop was, maar ja dat is achteraf.

Makkelijkste is, mits het moederbord duur genoeg was, via de rechtsbijstandverzekering spelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ja het is een combinatie van onhandigheden: te lang gewacht natuurlijk en de andere schade is lastig zo te beoordelen en mij ook nog niet eerder opgevallen.

Ik verwacht het moederbord een dezer dagen terug en zal dan gedetailleerder kijken.

En hoe ik zulke schade voor elkaar krijg: geen idee. Kwestie van plaatsen en voorzichtig te werk gaan. Componenten plaatsen terwijl 't moederbord op een foam matje buiten de kast ligt en pas later inbouwen. Met wat schuiven, soms zoeken naar de riser gaten, kan er misschien iets krassen, maar een component wegvagen zou niet mogen.

Heb niet anders gewerkt dan anders of dan bij de ASRock.

En ik zou ook zeker dit niet terugnemen, maar het is in eerste instantie een reparatie geval. Geen gewone retour binnen zichttermijn of iets dergelijks.

[ Voor 10% gewijzigd door HetGezegde op 02-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Die schroef IN het moederbord (rechtsonderin)... 8)7

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:41

Reinier

\o/

PCBaas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 05:41:
Die schroef IN het moederbord (rechtsonderin)... 8)7
Die is gewoon van bijv. de chipset heatsink toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Reinier schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:02:
[...]

Die is gewoon van bijv. de chipset heatsink toch?
Ik zie nu dat daar inderdaad standaard een schroef hoort te zitten (rechtsboven), maar in de foto leek het echt net of er op een random plek een schoef in gedraaid was. In dat geval heb ik niks gezegd. O+

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Het moederbord is terug en ik zie dat er een condensator los is. Is nog wel aanwezig (dus ik kan deze doormeten). Zie loc. bij de pijl.

Volledig akkoord trouwens dat dit gebruikersschade is, maar bijzonder dat MSI zegt dat ze het niet kunnen repareren. Soldeer er gewoon een nieuwe condensator op en stuur mij de factuur.

Helaas.

Dus dit wordt een self-repair :) eens op m'n werk laten doormeten en dan voorzichtig solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W2vBZ_Heo2NAQIpS1GEWBIiqyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XMgHwSJTkpFf8avBk9pIszMW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
HetGezegde schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:03:
Volledig akkoord trouwens dat dit gebruikersschade is, maar bijzonder dat MSI zegt dat ze het niet kunnen repareren. Soldeer er gewoon een nieuwe condensator op en stuur mij de factuur.
Mja, maar wie weet is er meer kapot dan enkel de condensator. Dus er moet iemand dan een C er op solderen, dan testen of het moederbord weer 100% werkt - en zo niet, troubleshooten wat er dan aan de hand is, dat evt. weer repareren, enzovoort.

Voor 150 euro zal MSI het niet kunnen repareren (en garanderen dat het moederbord weer helemaal heel is), gok ik. Is denk ik dus geen kwestie van niet kunnen repareren, maar qua kosten het niet rendabel is om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Mja, maar wie weet is er meer kapot dan enkel de condensator. Dus er moet iemand dan een C er op solderen, dan testen of het moederbord weer 100% werkt - en zo niet, troubleshooten wat er dan aan de hand is, dat evt. weer repareren, enzovoort.

Voor 150 euro zal MSI het niet kunnen repareren (en garanderen dat het moederbord weer helemaal heel is), gok ik. Is denk ik dus geen kwestie van niet kunnen repareren, maar qua kosten het niet rendabel is om te repareren.
Zou kunnen maar ik denk niet dat ze de moeite hebben genomen dat te onderzoeken. Ze zien dat er een C weg is/los is, zo ver komen ze. Met kijken kun je al een heel eind geraken, dus ik zal zeker zelf even kijken :) Helaas een wegwerp maatschappij. Ik snap zeker dat ze niets kunnen garanderen en dat er inderdaad meer kapot kan zijn, maar het begon met 'je hebt de schroef te hard aangedraaid' - dat is ook al totaal iets anders dan wat ik zelf hier zie.
Pagina: 1