Hoi mede-Tweakers. Graag jullie advies/hulp/kijk op het volgende:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een moederbord gekocht en helaas lange tijd in de doos gelaten. Nu een maandje terug eindelijk de PC in elkaar gezet zoals zou moeten, maar zowel in het BIOS als in de Windows installer, rebootte de PC. Ander geheugen, andere videokaart (CPU: Ryzen 5 3600 - geen onboard graphics) en zonder PC kast haalde niets uit. Met een nieuwe USB stick 't BIOS proberen updaten: daar kwam deze wel door, maar alsnog dezelfde random herstarts na x-seconden.
Moederbord aangemeld bij waar ik 'm heb gekocht en een ander moederbord (ASRock B550M PG Raptide) aangekocht met overal exact dezelfde configuratie: werkt perfect! Dus een ding is zeker: het moederbord was inderdaad niet helemaal in orde.
Nu lange tijd niets vernomen van het bedrijf over de retourstatus, dus maar eens contact gezocht en binnen enkele uren het volgende bericht:
:strip_exif()/f/image/C0K7xgHwArErDCN8QdyunRA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt mij klinklare onzin, aangezien de beschadiging die je ziet inderdaad van het schroefgat is, maar opzich niet heel gek, aangezien dit metaal op een plastic PCB is. Dit zo aangegeven - ik bouw vaker PC's en eigenlijk nooit zulke problemen gehad. Dus aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ook zij - gezien hun jaren ervaring - ook moeten zien dat dit onzin is vanuit MSI.
Daarop de volgende reactie mogen ontvangen:
Het PCB gedeelte rondom het schroefgat is in mijn ogen gewoon simpelweg een plastic plaat. Niets meer, niets minder.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik mijn gelijk moet bewijzen en of dit eigenlijk wel aan mij is? En hoe ik hier correct mee om moet gaan? Ik zou graag bij een lokale/andere computerzaak om een second opinion willen vragen.
Misschien het ik het zelf niet juist, dus ook daar meer inzichten over hoe dit dan werkt.
Graag advies. Bedankt!
Ik heb ongeveer een jaar geleden een moederbord gekocht en helaas lange tijd in de doos gelaten. Nu een maandje terug eindelijk de PC in elkaar gezet zoals zou moeten, maar zowel in het BIOS als in de Windows installer, rebootte de PC. Ander geheugen, andere videokaart (CPU: Ryzen 5 3600 - geen onboard graphics) en zonder PC kast haalde niets uit. Met een nieuwe USB stick 't BIOS proberen updaten: daar kwam deze wel door, maar alsnog dezelfde random herstarts na x-seconden.
Moederbord aangemeld bij waar ik 'm heb gekocht en een ander moederbord (ASRock B550M PG Raptide) aangekocht met overal exact dezelfde configuratie: werkt perfect! Dus een ding is zeker: het moederbord was inderdaad niet helemaal in orde.
Nu lange tijd niets vernomen van het bedrijf over de retourstatus, dus maar eens contact gezocht en binnen enkele uren het volgende bericht:
Zie hiervoor dus de volgende foto:Helaas hebben we van de fabrikant te horen gekregen dat het moederbord fysiek beschadigd is omdat deze te hard aangedraaid is.
MSI meld het volgende:
we found damage which is not covered by warranty on below unit, we will send it back unrepaired.
In de bijlage tref je een foto welke MSI heeft meegestuurd.
Het moederbord komt dus ongerepareerd retour en zal wanneer retour bij ons, direct naar jou doorgestuurd worden.
:strip_exif()/f/image/C0K7xgHwArErDCN8QdyunRA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt mij klinklare onzin, aangezien de beschadiging die je ziet inderdaad van het schroefgat is, maar opzich niet heel gek, aangezien dit metaal op een plastic PCB is. Dit zo aangegeven - ik bouw vaker PC's en eigenlijk nooit zulke problemen gehad. Dus aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en dat ook zij - gezien hun jaren ervaring - ook moeten zien dat dit onzin is vanuit MSI.
Daarop de volgende reactie mogen ontvangen:
Inderdaad: het PCB is beschadigd, maar je ziet toch duidelijk dat rondom dit schroefgat geen enkele trace of component aanwezig is. Daarnaast is het moederbord een voorkant/achterkant PCB en geen multi-layer: het is niet zo dat je door te hard aandraaien componenten sandwiched.Het product is op 7 Januari bij ons ontvangen en diezelfde week nog naar MSI opgestuurd ter diagnose.
MSI heeft hetgeen geconstateerd wat ik in voorgaand bericht aan je heb laten weten, het PCB is beschadigd en helaas is dit niet meer te repareren.
Het hard aandraaien van een schroef maakt inderdaad niets uit voor de werking maar zeker wel wanneer er zo hard word gedraaid en de printplaat beschadigd raakt omdat hij te strak word vastgeschroeft of iets dergelijks.
Dankzij de beschadigde printplaat geeft MSI simpelweg aan dat een reparatie niet meer mogelijk is daar deze beschadigingen gezien worden als gebruikersschade.
Hoe vervelend de situatie ook is, kan ik er niets aan veranderen.
Het PCB gedeelte rondom het schroefgat is in mijn ogen gewoon simpelweg een plastic plaat. Niets meer, niets minder.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik mijn gelijk moet bewijzen en of dit eigenlijk wel aan mij is? En hoe ik hier correct mee om moet gaan? Ik zou graag bij een lokale/andere computerzaak om een second opinion willen vragen.
Misschien het ik het zelf niet juist, dus ook daar meer inzichten over hoe dit dan werkt.
Graag advies. Bedankt!