Elektrische boiler voor cv ketel - dubbele inlaatcombinatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-04 21:38
Hallo,

Ik wil stroomoverschot van mijn zonnepanelen in opwarmen van douchwater steken.

Hiervoor wou ik een elektrische boiler voor mijn CV ketel plaatsen. Dus het hete water van 60-70 graden de aanvoer van de warm water van de CV ketel in. Zodat deze minder hoeft te stoken om warm douchewater te maken. Als er dan een dag geen zon is doet de elektrische boiler niks en mag de CV ketel alles doen.

Nu kom ik tegensstrijdige info tegen over het toepassen van een inlaatkombinatie. Als ik voor de elektrische boiler een inlaatcombinatie plaats, hoeft er voor de CV ketel niet nog een inlaatcombinatie toch? Of moeten beide systemen een inlaatcombinatie? Er komen geen afsluitkranen tussen, afstand is ongeveer 3 meter tussen beide.

Groeten,
Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
COP1 oproken kost meer geld bij de juiste leveranciers aan gemist terug lever vergoeding dan het kost met gas.

Niet doen dus.

Daarnaast maatschappelijk discutabel omdat iemand anders jouw schone stroom niet nuttig kan gebruiken en er dus een gascentrale gaat leveren. Dat kost 2 kuub voor elke kuub die je uit spaart...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:12
De salderingsregeling wordt in de toekomst steeds meer afgebouwd.
Oftewel je oplossing wordt steeds minder rendabel.

Afhankelijk van gebruik is vaak de grootste gasverbruiker verwarming en warm water voor douchen een stuk minder.

Wil je perse toch stroomoverschot gebruiken voor douchen dan kan je beter investeren in een ventilatiewarmtepompboiler, Daar is subsidie op en een betere lange termijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het gaat niet om verdienste denk ik maar meer dat je stroom kan opwekken en gas niet tenzij je elke dag hasjee eet.

Met boiler voor de cv heb je 1 inlaatcombinatie nodig echter mag die slechts 1,5 meter afstand hebben, dus zet hem dan bij de boiler.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Rol-Co schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:42:
Het gaat niet om verdienste denk ik maar meer dat je stroom kan opwekken en gas niet tenzij je elke dag hasjee eet.

Met boiler voor de cv heb je 1 inlaatcombinatie nodig echter mag die slechts 1,5 meter afstand hebben, dus zet hem dan bij de boiler.
Die redenatie kan ik ook volgen.
Meest oude systeem is de zonneboiler maar tegenwoordig heb je meer aan zonnepanelen.
Vooral omdat steeds meer electrisch wordt.

Dus ja het idee om in de zomer, want dan heb je vooral overtollige stroom dat nuttig intezetten en zelf te gebruiken is in principe prima.

Enig nadeel van een electrische boiler als tussenoplossing is dat het zo onzuinig is als maar kan.
Voor in een keuken als dat met leidingen beter uitkomt valt er iets voor te zeggen.

Maar voor warm water om te douchen zijn er betere oplossingen mogelijk die meer toekomstbestendig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-dark schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:38:
[...]

Die redenatie kan ik ook volgen.
Meest oude systeem is de zonneboiler maar tegenwoordig heb je meer aan zonnepanelen.
Vooral omdat steeds meer electrisch wordt.

Dus ja het idee om in de zomer, want dan heb je vooral overtollige stroom dat nuttig intezetten en zelf te gebruiken is in principe prima.

Enig nadeel van een electrische boiler als tussenoplossing is dat het zo onzuinig is als maar kan.
Voor in een keuken als dat met leidingen beter uitkomt valt er iets voor te zeggen.

Maar voor warm water om te douchen zijn er betere oplossingen mogelijk die meer toekomstbestendig zijn.
Als het binnen het pv budget valt is het prima toch? Ook kan je e-boilers beter sturen op de zon, die hebben geen last van aan uit, of op half vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Rol-Co schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Als het binnen het pv budget valt is het prima toch? Ook kan je e-boilers beter sturen op de zon, die hebben geen last van aan uit, of op half vermogen.
Vanuit overproductie gerekend heb je volledig gelijk.
Als je flexibel programmeerd met huisautomatisering kan je dat prima sturen.

Maar je werkgebied over een heel jaar gerekend wordt kleiner daar het minder efficiënt is en op de momenten dat je echt overproductie hebt houd je minder over om voor andere zaken intezetten.
Prima in de zomer maar matig in de lente, herfst

Accepteer je die beperkingen dan kan het werken.
Alleen voor de toekomst en qua efficiëntie is het een dood spoor.
Dat is mijn grootste bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-dark schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Vanuit overproductie gerekend heb je volledig gelijk.
Als je flexibel programmeerd met huisautomatisering kan je dat prima sturen.

Maar je werkgebied over een heel jaar gerekend wordt kleiner daar het minder efficiënt is en op de momenten dat je echt overproductie hebt houd je minder over om voor andere zaken intezetten.
Prima in de zomer maar matig in de lente, herfst
Tja, zolang salderen er is en totaal pv opbrengst is meer dan verbruik zou ik niet weten waar ik op andere zaken in moet zetten?
Accepteer je die beperkingen dan kan het werken.
Alleen voor de toekomst en qua efficiëntie is het een dood spoor.
Dat is mijn grootste bezwaar.
Welke beperkingen? Er zijn ook voordelen, geen geluid en geen omkijken naar, daar heb ik ook wel wat voor over, heb ik het nog niet over de lage kosten in aanschaf t.o.v iets anders.

Voor de toekomst is het nou juist beter, je kan ook lage vermogens sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Rol-Co schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Tja, zolang salderen er is en totaal pv opbrengst is meer dan verbruik zou ik niet weten waar ik op andere zaken in moet zetten?

[...]

Welke beperkingen? Er zijn ook voordelen, geen geluid en geen omkijken naar, daar heb ik ook wel wat voor over, heb ik het nog niet over de lage kosten in aanschaf t.o.v iets anders.

Voor de toekomst is het nou juist beter, je kan ook lage vermogens sturen.
De PV opbrengst is geen constante. Zonnige of donkere dagen even buiten bechouwing gelaten.
Die variëert van in de winter tot minimaal tot een piek in de zomer en dan weer aflopend.

Elke watt aan over productie kan je dan in een electrische boiler stoppen.
Alleen die electrische boiler heeft ook weer verliezen daar het water afkoelt en je weer moet opwarmen.
Maar in principe Cop1.

Ga je uit van een duurdere ventilatie warmtepomp boiler dan kan je rekenen met Cop 3 of 4.

Dus op de dagen en uren dat je minder overproductie hebt kan je op die manier alsnog in je warmwater voorziening voldoen waar een electrische boiler het niet meer red. Dan moet je op je cv terugvallen.
Dat zal met deze oplossing veel sneller zijn.

Neem een uitstap naar de toekomst en je wil je cv eruit doen omdat je naar een warmtepomp overgaat dan heb je je warm water voorziening al geregeld.

Kijk je puur naar de investeringskosten en de huidige situatie dan zie ik het appeal van een simpele electrische boiler en evt verbranden van overproductie van zonnepanelen. Geef toe het is zeker stil.

Denk je daar bewust over na en besluit je dat die oplossing voor nu het beste is dan zal ik die keuze respecteren.
Maar bekijk ook of een duurdere midden of lange termijn oplossing rendabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-dark schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:05:
[...]

De PV opbrengst is geen constante. Zonnige of donkere dagen even buiten bechouwing gelaten.
Die variëert van in de winter tot minimaal tot een piek in de zomer en dan weer aflopend.
Ik bedoelde ook jaarbasis
Elke watt aan over productie kan je dan in een electrische boiler stoppen.
Alleen die electrische boiler heeft ook weer verliezen daar het water afkoelt en je weer moet opwarmen.
Maar in principe Cop1.
Ja, en elke boiler koelt af toch? (Stilstand verlies) daarom moet je een goed merk nemen.
Ga je uit van een duurdere ventilatie warmtepomp boiler dan kan je rekenen met Cop 3 of 4.
Voor sww water maken eerder 2,5 incl legionella runs.
Dus op de dagen en uren dat je minder overproductie hebt kan je op die manier alsnog in je warmwater voorziening voldoen waar een electrische boiler het niet meer red. Dan moet je op je cv terugvallen.
Dat zal met deze oplossing veel sneller zijn.
Waarom zou de e boiler het niet redden dan? Die doet het altijd, alleen niet direct op de zon op dat moment.
Neem een uitstap naar de toekomst en je wil je cv eruit doen omdat je naar een warmtepomp overgaat dan heb je je warm water voorziening al geregeld.

Kijk je puur naar de investeringskosten en de huidige situatie dan zie ik het appeal van een simpele electrische boiler en evt verbranden van overproductie van zonnepanelen. Geef toe het is zeker stil.

Denk je daar bewust over na en besluit je dat die oplossing voor nu het beste is dan zal ik die keuze respecteren.
Maar bekijk ook of een duurdere midden of lange termijn oplossing rendabel is.
Zeker! Maar niet eerder dan salderen er af is en ik het niet red met het affikken van mijn overstroom.

Ik heb al geen cv meer en doe het al 6 jaar met e-boilers, terwijl ik ook een warmtepomp heb die het zou kunnen, maar dat doe niet. :)
Geluid vind ik belangrijk.
We wekken 8000kWh+ op, verbruiken er 7400kWh, betalen 5,- per maand en kreeg oktober 837,- terug.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie ook mijn ervaringen in dit topic: twixx in "Boiler voor cv plaatsen icm met zonneschakelaar.."
Ik heb de oude inlaat combinatie laten zitten plus een nieuwe onder de boiler geplaatst. Ook omdat ik dan zo deze kan afsluiten (dus ik kan kiezen om in de winter de aanvoer niet door de boiler te laten lopen, in Dec/Jan heb ik geen zonnestroom over).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1l3m
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-04 21:38
Ja hetzelfde idee inderdaad!

1 m3 gas komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Ik betaal nu 1,45 euro per m3 gas.
Terugleververgoeding is 9 cent per kwh bij Eneco.
Dus ongeveer 50 cent besparing per m3 gas.
300 m3 gas per jaar voor warmwater, is ongeveer 150 euro per jaar besparen.

Besparing is nu inderdaad minimaal. Ben er nog niet helemaal uit of ik het uit ga voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 21:37
Ik ben ook aan het opteren om een elektrische boiler te gebruiken in de zomer voor de overschot aan elektriciteit. Dit een tweedehands prulletje van 100-150l ergens.

Ik weet dat een warmtepompboiler veel zuiniger is maar:

Ikzelf douch altijd op het werk. Dus 80% van het jaar.
Mijn vriendin douchte ook altijd op het werk, echter dit jaar niet ivm verbouwingen. Anders ook 80% van het jaar.

In de toekomst zijn we dus meestal "vrij" tijdens de zomermaanden waarbij er veel zonnestroom is van onze zonnepanelen.
Een E-auto staat ook nog op het plan maar als ik op het werk ben dan staat deze niet thuis aan de zonnestroom.

Momenteel verwarmen we ons water op mazout. Dit wil dus zeggen dat de mazoutketel jaar in jaar uit in standby modus staat en deze vanaf 15°C moet opwarmen naar 90°C om de 150l mazoutboiler op te warmen, ik schat een 1-2 keer per week. Daarna staat deze weer een week te wachten.

Als alternatief leek ons dan de elektrische boiler. Ook om de stilstandsverliezen van de mazoutketel te beperken.

Mijn vraag: Hoe zou ik de boilervaten aansluiten? Ik had gedacht aan een parallelle schakelen met handafsluiters om deze in de zomer/winter om te schakelen.
Ik lees dat deze meestal in serie gezet wordt maar dat zou niet zo goed zijn omdat we dan zowel in de zomer als de winter een extra vat zouden moeten opwarmen. (Legionella?)

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoeveel ampere heb je tot je beschikking? Want een doorstroomboiler is dan wellicht ook een optie.
Of krijg je dan gedoe met een piektarief?

Andere optie: heeft je huidige boiler nog ruimte voor een hitte element? Dan is het een kwestie van dop eruit, verwarmings element erin en die (slim?) aan/uit schakelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
teacher schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:50:
Hoeveel ampere heb je tot je beschikking? Want een doorstroomboiler is dan wellicht ook een optie.
Of krijg je dan gedoe met een piektarief?

Andere optie: heeft je huidige boiler nog ruimte voor een hitte element? Dan is het een kwestie van dop eruit, verwarmings element erin en die (slim?) aan/uit schakelen.
Geen optie, piektarief :).

Aja dat is misschien nog een optie, ik ga dat een bekijken. We hebben als boiler Buderus ST160/4. Blijkbaar is dat niet mogelijk om daar een elektrosonde in te zetten.

Dus mijn vraag is nog hetzelfde :)

[ Voor 12% gewijzigd door DeJos1985 op 26-06-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gent21
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-12-2023
is het in plaats van een elektrische boiler geen betere optie om een intstant heater te plaatsen? Deze behoeft alleen elektra als de vraag er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Zit er een reinigingsluik in de boiler? Het type wat je opnoemt ken ik niet, of een ander merk of een ander type (of een heel oud ding dat kan ook).

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
gent21 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:23:
is het in plaats van een elektrische boiler geen betere optie om een intstant heater te plaatsen? Deze behoeft alleen elektra als de vraag er is
Nee ivm piektarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
martijn v o schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:35:
Zit er een reinigingsluik in de boiler? Het type wat je opnoemt ken ik niet, of een ander merk of een ander type (of een heel oud ding dat kan ook).
Van 2008 als ik me niet vergis. Ja ik geloof van wel. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan kun je in het reinigingsluik een verwarmingselement zetten, als er tenminste geen anode in zit.
Maar dat is misschien teveel gedoe. Dan gewoon een boiler met element in serie zetten en met een laadpomp kan het ook als je nog plek hebt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
martijn v o schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:58:
Dan kun je in het reinigingsluik een verwarmingselement zetten, als er tenminste geen anode in zit.
Maar dat is misschien teveel gedoe. Dan gewoon een boiler met element in serie zetten en met een laadpomp kan het ook als je nog plek hebt.
Er zit inderdaad een anode is.

Wat is een laadpomp?
Ik zou eerder zeggen in parallel. Zo kan ik de CV ketel uit zetten in de zomer. Als ze in serie staan ga ik 2 boilers moeten opwarmen...
Pagina: 1