Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:55
Beste mede tweaker,

Ik ben van plan binnenkort zonnepanelen te gaan leggen op mijn dak (10x 370 wp oost west opstelling). De oost en west lus gaan naar mijn schuur naar een 3.6 kW omvormer. De kabel hiervoor zal door de grond gaan, is het toegestaan en verstandig om een 5 aderige YMVK as kabel te gebruiken en 2 aders voor oost, 2 voor West en 1 voor de aarde te gebruiken ipv 2 kabels trekken. Dit lijkt me gemakkelijker en ook netter, alleen twijfel ik over de regelgeving en of ik iets over het hoofd zie. Ik hoor graag jullie meningen!

Kevin

Beste antwoord (via kevvie123 op 02-03-2023 20:46)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
kevvie123 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:52:
Opzich zijn het gewoon 5 stukken koper samen in 1 kabel toch?
Ja, simpel gezegd wel. Maar er zijn nog meer variabelen dan alleen "het is koperdraad".
Zo zit er ook tin coating op het koper in pv-kabels, moet het altijd klasse 5 soepel zijn en is de isolatie extra dik om tegen de constante hoge DC spanning te kunnen.
DC is gewoon een stuk lastiger om veilig mee te werken, want foutjes hebben veel grotere consequenties;
YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen
YouTube: Vlambogen: DC-connector met slecht contact - Switch2Solar Testlab

Het laatste wat je wilt is een vlamboog zoals dat in je kabel die langzaam naar de omvormer reist en de hele kabel doorsmelt.
Als je een AC arc flash hebt, is dat een knal en is de zekering uit of de kabel weg. Zonnepanelen gaan niet uit!

Mijn voorstel zou dan ook zijn, plaats de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen. En als je toch met DC kabels door de grond gaat, gebruik de juiste kabels in een mantelbuis. En plaats scheiders aan de PV kant van de kabel, niet pas bij de omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 02-03-2023 20:25 ]

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
wil.je nou dc door die ymvk kabel of ac? de panelen komen op de schuur en de omvormer ook?

• jeroen3
Je wilt de DC-stroom door de YMVK laten lopen?
Ik denk niet dat zoiets mag. De kabels zijn niet NEN-EN 50618, en daarin beschrijven ze alleen single core kabels.

Ik heb ook nog nooit van multi-core PV kabel gehoord.

Een mantelbuis lijkt mij de beste optie.

• kevvie123
Panelen komen op het dak van de eerste verdieping, omvormer 25 m verderop in de schuur. Dus DC door de kabel, maar dat is dus niet gebruikelijk haal ik uit jullie reacties?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
ja maar op zich is normale solarkabel ook 6mm2 per ader, en meestal bij ymvk maar 2.5mm2. waarom die omvormer helemaal ver weg proppen in de schuur? meestal is een moeilijk kabeltraject het verschil tussen een simpele klus qua installeren of 2 dagen vloelen en tieren (ask me how i know ^^)

verder is het onhandig om dit zo te doen want connectoren voor zonnepanelen zijn gemaakt voor 4 of 6mm2 kabels met meerdere aders. je gaat nooit een mc4 connector op een ymvk kabel krijgen tenzij je probeert te solderen. en hoe sluit je dat dan aan op de omvormer?

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 02-03-2023 18:58 ]

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Eens met @Fr33z : MC4 kabels zijn doorgaans niet bedoeld voor de vaste kern van een ymvk kabel. Tenzij je een MC4 connector kunt vinden die daar juist wel voor bedoeld is, zou ik zeggen: niet doen. En als je toch een geschikte MC4 connector vindt, zou ik zeggen: niet doen. Gewoon niet doen dus.

Wat is de moeite om een extra AC kabel te leggen als je al bezig bent? Zeker als je al een geul in de grond moet graven is de moeite om er een extra kabel bij te leggen nihil.

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
kevvie123 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:52:
Ja, simpel gezegd wel. Maar er zijn nog meer variabelen dan alleen "het is koperdraad".
Zo zit er ook tin coating op het koper in pv-kabels, moet het altijd klasse 5 soepel zijn en is de isolatie extra dik om tegen de constante hoge DC spanning te kunnen.
DC is gewoon een stuk lastiger om veilig mee te werken, want foutjes hebben veel grotere consequenties;
YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen
YouTube: Vlambogen: DC-connector met slecht contact - Switch2Solar Testlab

Het laatste wat je wilt is een vlamboog zoals dat in je kabel die langzaam naar de omvormer reist en de hele kabel doorsmelt.
Als je een AC arc flash hebt, is dat een knal en is de zekering uit of de kabel weg. Zonnepanelen gaan niet uit!

Mijn voorstel zou dan ook zijn, plaats de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen. En als je toch met DC kabels door de grond gaat, gebruik de juiste kabels in een mantelbuis. En plaats scheiders aan de PV kant van de kabel, niet pas bij de omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 02-03-2023 20:25 ]

• kevvie123
Hoi allemaal,

Bedankt voor de goede raad, de schuur is helaas de enige plek waar ik de omvormer mooi weggewerkt krijg, zit een beetje vast aan lange kabels denk ik.

Wat betreft de kabel is het advies duidelijk, zal mijn plan bijstellen naar de gebruikelijke DC pv kabels :)

• jeroen3
Als (duurder) alternatief kun je ook voor een micro omvormer systeem gaan van bijvoorbeeld Enphase. Dan kun je wel gewoon AC ymvk 3-fase naar je panelen leggen. Want dan hoef je nergens dc te voeren.
Pagina: 1