10 gb modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King-Gaming
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
kan iemand mij helpen aan een modem met minimaal 4x 10gb uitgangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Docsis modem?
En wat heb je zelf al gevonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modem, router of switch. Misschien kan je uitleggen wat je wilt bereiken.

10Gbps poorten zal je niet snel vinden op een consumenten modem. Je hebt waarschijnlijk ook geen 10Gbps internet verbinding. Maar waarschijnlijk wil je wel met een dergelijke snelheid data uit kunnen wisselen tussen een cliënt ten of NAS. Maar dat is een aanname :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King-Gaming
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
Ik heb nu een nokia modem van uit mijn provider.
deze verdeelt alles dus 1x 2,5 - 4x 1gb en dan wifi 1gb en 2,5 gb.
maar ik wil juist niet dat het verdeelt word zodat ik dit zelf kan regelen.
het netwerk is inderdaad nu nog 8gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

King-Gaming schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:32:
Wat is het probleem dat je wilt oplossen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik vrees dat je een niet helemaal juist beeld hebt van wat het Nokia ding doet met de WAN verbinding, of het is jou onjuist voorgespiegeld. De ingebouwde switch heeft 1Gbit poorten voor aansluiten van jouw bekabelde netwerk, hoger komt het dan niet.

De vragen die hier meer duidelijkheid in kunnen scheppen:
- welke provider heb je;
- wat voor aansluiting krijg je binnen;
- wat zegt jouw contract;
- wat is het model/type 'modem';
- hoe ziet jouw netwerk er verder uit?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je het bij dat soort snelheden niet meer over een modem, maar een router. Waarschijnlijk wil je 10Gb voor je interne netwerk want voor je externe netwerk mits je een datacentre bent slaat echt nergens op. Of je hebt last van een serieus geld overschot maar dan zijn er betere doelen om te sponsoren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als ik deze tekst lees, dan denk ik dat je een probleem probeert op te lossen welke niet bestaat en waar je naderhand dus niets aan hebt, na een hoop kosten te hebben gemaakt en tijd te zijn kwijtgeraakt.
Dus ik ben het eens met een paar bovenstaande vragen: Leg eens uit wat je probleem is, met alle info erbij over je setup zodat we er ook iets nuttigs over kunnen zeggen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 04-03-2023 11:00 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor soort wan verbinding hebben we het over? Docsys? Ftth? Misschien moet je modem (extern internet) en je interne netwerk, de routing, je Nat, DHCP en dns eens los van elkaar zien. Zonder meer informatie zou ik denken dat je een 10gbe switch wil waar je je internet apparaat in kan steken. Met dat soort snelheden is cpu best een factor, misschien is pfsense wel wat voor je.

Als deze techno mumbo jumbo iets te veel voor je is, is er een kans dat 10gbe misschien ook niet nodig is, zeker niet in relatie tot het internet. Probeer je 8k video te editen vanaf een NAS met een flinke hoeveelheid mechanische schijven, of SSDs? Of heb je werkelijkheid een 10gbit connectie?

[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 04-03-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Frogmen schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:49:
Volgens mij heb je het bij dat soort snelheden niet meer over een modem, maar een router. Waarschijnlijk wil je 10Gb voor je interne netwerk want voor je externe netwerk mits je een datacentre bent slaat echt nergens op. Of je hebt last van een serieus geld overschot maar dan zijn er betere doelen om te sponsoren.
De snelheid maakt natuurlijk niet uit voor de benaming van het apparaat. Je kunt prima een 10Gbit verbinding hebben met een modem. Een modem zet bijvoorbeeld het DSL, DOCSIS of FTTH signaal om naar Ethernet.

Vervolgens heb je een router er achter hangen om het ethernet signaal verder te verdelen (die zorgt voor de verbinding tussen de twee verschillende netwerken: die vanuit het modem komt en het gewone LAN). Vaak zie je tegenwoordig echter dat de modem en router gecombineerd zijn naar 1 apparaat. Dat doet echter niets af aan hoe een en ander technisch gezien werkt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2023 11:16 . Reden: Bericht wat verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee enige die dit heeft is Delta over glas en als hij zijn provider contact dan zou er een ander modem aan moeten komen maar dat zijden ze in 2021. Persoonlijk is het voor prive gebruik de grootste onzin of je moet realtime video willen bewerken vanaf een opslag elders die ook een dedicated 8 Gb verbinding heeft.
Want er is niets of niemand die een client dedicated een 8Gb verbinding geeft simpel omdat het niet kan. Zoveel bandbreedte is er niet.
@CH4OS Een modem werkt op een andere netwerk layer glasvezel deed dat niet maar nu met Gpon etc weet ik het niet meer en loopt het door elkaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:33
Frogmen schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:49:
mits je een datacentre bent slaat echt nergens op.
Mits —> tenzij

Maar verder eens met de meesten hier: doe eens een plaatje van de situatie, beschrijf het probleem, en wat je denkt op te lossen.

En probeer modem/switch/router op de juiste manier te gebruiken, dat helpt enorm in het verkrijgen van juist advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Dan sluit je toch een 10Gbps switch aan op de 2.5Gbps poort van het modem? Dan heb je intern 10Gbit en alles wat van een naar het internet loopt via die 2.5Gbit poort sneller is je internet toch niet dus dat is geen probleem.

(Los van de vraag waarom je intern in een woning 10Gbit nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jongetje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:28:
(Los van de vraag waarom je intern in een woning 10Gbit nodig hebt).
Tja, over een paar jaar zal het niet meer weg te denken zijn. Over gigabit zei men destijds hetzelfde. De mobiele telefoon ook en trekken we het nog verder terug, zou zelfs 640k geheugen voldoende moeten zijn voor de thuis PC. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
CH4OS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Tja, over een paar jaar zal het niet meer weg te denken zijn. Over gigabit zei men destijds hetzelfde. De mobiele telefoon ook en trekken we het nog verder terug, zou zelfs 640k geheugen voldoende moeten zijn voor de thuis PC. ;)
Voor thuis zal het echt nog wel heel wat jaren zijn vermoed ik; daar zal eerder de stap en naar 2,5Gb genomen worden aangezien dat qua verbruik veel voordeliger is en voor 99,9% ruim voldoende. Misschien dat het ooit thuis de standaard wordt maar dat verwacht ik de komende 20 jaar nog niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Shinji schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:41:
Voor thuis zal het echt nog wel heel wat jaren zijn vermoed ik; daar zal eerder de stap en naar 2,5Gb genomen worden aangezien dat qua verbruik veel voordeliger is en voor 99,9% ruim voldoende. Misschien dat het ooit thuis de standaard wordt maar dat verwacht ik de komende 20 jaar nog niet eerlijk gezegd.
Ik denk dat het best dichtbij is:
Mei 2021: nieuws: Delta Fiber gaat volgend jaar 10Gbit/s-glasvezelabonnement aanbieden
September 2021: nieuws: KPN begint vanaf volgende maand met inzet XGS-PON in glasvezelnetwerk (is dan weliswaar 2,5GBit/sec, maar is wel weer een stap. ;)
Oktober 2019: nieuws: Internetprovider Tweak gaat overal 10Gbit/s-abo's aanbieden waar nu 1...
November 2022: review: KPN test glasvezel met 20Gbit/s - Sneller en efficiënter netwerk met ...
Ontwikkelingen zijn er dus zeker en 10GBit/sec internet is dichterbij dan het lijkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Oh, ik doelde vooral op een intern netwerk. Niet op de internet verbinding. Al denk ik ook dat voorlopig 10Gbps internet voor 99,9% de komende jaren flinke overkill zal zijn. Als het er voor zorgt dat 1Gbps goedkoper wordt vind ik het prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH4OS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:49:
[...]
Ik denk dat het best dichtbij is:
Mei 2021: nieuws: Delta Fiber gaat volgend jaar 10Gbit/s-glasvezelabonnement aanbieden
September 2021: nieuws: KPN begint vanaf volgende maand met inzet XGS-PON in glasvezelnetwerk (is dan weliswaar 2,5GBit/sec, maar is wel weer een stap. ;)
Oktober 2019: nieuws: Internetprovider Tweak gaat overal 10Gbit/s-abo's aanbieden waar nu 1...
November 2022: review: KPN test glasvezel met 20Gbit/s - Sneller en efficiënter netwerk met ...
Ontwikkelingen zijn er dus zeker en 10GBit/sec internet is dichterbij dan het lijkt. ;)
Ja, en dan?

Dat iets er is en gebruikt wordt in marketinguiting van providers betekent niet dat het zinnig is om af te nemen en al helemaal niet dat je dan verplicht bent om je hele LAN aan te passen om dat ook intern te halen.

Sowieso, iets om in het achterhoofd te houden is dat PON een gedeeld netwerk is, dus de grote getallen die genoemd worden zijn getallen die geleverd worden op het gehele segment. Die kun je als marketingstunt op een individueel ONT provisionen, maar dat kun je niet uitrollen voor alle klanten. Neem die berichten dus met een korrel zout.

En wederom al doen ze het: heb je een zinnige toepassing voor $snelheid? Zo nee is het ongelofelijk geld over de balk smijten om alles in te richten voor iets wat je niet gaat gebruiken.

Dat is dan ook grote vraag hier: wat wil TS exact bereiken? Gezien hij de concepten modem, ONT, router en switch door elkaar haalt vermoed ik dat het alvast met andere dingen zal moeten dan hij denkt, voorzover het al zinnig is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
CH4OS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Gigabit is nog steeds niet perse nodig voor de gemiddelde consument. Los van eens een keer nel een update downloaden staat de lijn dan een beetje netflix en videoland streams door te laten. 100MBit is een prima verbinding voor de meesten. Ik heb groot zakelijke glasvezel verbindingen geadviseerd aan bedrijven en degene die een 10Gbit namen waren maar een handje vol. En in onze monitoring zagen we die zo goed als nooit boven de 1Gbit uitkomen.

Daarbij is dat 640k verhaal nooit gebeurd maar blijft op een of andere manier in stand.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 04-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:30:
Ja, en dan?

Dat iets er is en gebruikt wordt in marketinguiting van providers betekent niet dat het zinnig is om af te nemen en al helemaal niet dat je dan verplicht bent om je hele LAN aan te passen om dat ook intern te halen.
Dat snap ik. Ik zeg ook niet dat het nu nuttig gaat zijn. Maar het komt er wel aan, ook al is gigabit nu ook nog best overkill voor de consument. Het gaat mij er om, dat er altijd wel (technologische) progressie is, dat men altijd wel meer wilt. Anders zaten we nu nog op 640k. ;)
En wederom al doen ze het: heb je een zinnige toepassing voor $snelheid? Zo nee is het ongelofelijk geld over de balk smijten om alles in te richten voor iets wat je niet gaat gebruiken.
Ging mij meer om het sentiment dat 10GBit/sec niet nodig is (al dacht men destijds zo ook over gigabit en kijk nu eens), terwijl we op de vooravond staan dat het gaat komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH4OS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:56:
[...]
Ging mij meer om het sentiment dat 10GBit/sec niet nodig is (al dacht men destijds zo ook over gigabit en kijk nu eens), terwijl we op de vooravond staan dat het gaat komen.
Gaat mij er juist om dat feit dat het gaat komen absoluut nog niet zegt dat het nodig is :o

Begrijp me niet verkeerd, als je nu passives (kabels, contactdozen en patchpanels) aanlegt is het absoluut aan te raden om 10Gb-ready te werken (wat niet meer vergt dan CAT6 U/UTP), maar actives (switches, routers, NICs en voorzover voor eigen rekening ONT's) is een ander verhaal. Zowel in aanschaf als verbruik kost 2.5GbE een veelvoud van 1GbE en 10GbE daar weer een veelvoud van. Volgens wet van Moore gaat dat volgende jaren veel minder worden, net zoals destijds bij 1GbE. Daarom: pas kopen als noodzaak er is, of het qua prijs (aanschaf en verbruik) niet meer uitmaakt.

Voor providers ligt de logica echter anders, omdat zij (buiten de marketing) rekenen in termen van capaciteit, niet snelheid. XGS-PON is niet alleen tien keer sneller dan GPON, je kunt ook 10x meer klanten aansluiten op zelfde snelheid. Dus hoef je minder snel segmenten te splitsen en kun je toe met minder actieve componenten (OLT's vooral). Daarom de aggressive push naar nu XGS-PON en straks 25G-PON. Niet om iedereen op een vooralsnog onzinnige 25Gbps te krijgen, wel om de cost to serve van alle mensen met ~1Gbps te drukken.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 04-03-2023 13:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Helemaal eensch met @dion_b -- als je alles wat 'dom fysiek' is (op korte afstand volstaat zelfs cat5e voor 10gbe, maar Cat6 is net zo duur mits je tenminste niet voor CCA + crap-terminals gaat) nu al neerlegt, ben je voor een stuivetje meer hooguit klaar voor 10gbe mits je nu voor 1gbe gaat. Laten we vooral niet vergeten dat voor vele 'eindproducten' zelfs 100mbit doorgaans nog volstaat, namelijk H264 videostreams. Nieuwe codecs maken de bandbreedte eisen niet bepaald hoger, eerder lager. Voor het medium wat "TV" heet, en zelfs: PC is voor een consument doorgaans 1gbit dus ruim voldoende.

Als we naar andere use-cases kijken zoals gamen, dan is bandbreedte zelfs minder een issue; continuïteit, latency, en 'in order' is juist belangrijker, en dat krijg je door goed materiaal, goede configuratie, een gecontroleerde omgeving, en een goede dienstverlener (laten we vooral niet vergeten dat er een keer was dat T-Mobile zo nodig alles via een Duitse peering exchange wou sturen, wat voor vooral games nogal een issue was, hoewel de RDBMS-op-afstand-werker natuurlijk een zelfde soort wensenprofiel heeft).

Gaan we kijken naar meer bandbreedte, dan zit het nut vooral in compute-op-afstand-van-opslag (dus letterlijk je opslag op het netwerk, en dan wederom: sequentieel heb je eerder profijt bij bandbreedte, immers, zelfs met 4kQ1T1 IO load is zelfs een snelle PCIe 4.x SSD niet sneller dan een 1gbit verbinding (zeker niet bij read, write is een ander verhaal maar dan wordt het verhaal wel heel complex). Grote CAD, GIS, lidar, datascience, video bewerking achtige workflows zie je al vrij snel het grootste profijt. Andersom, natuurlijk, zie je het ook bij meerdere gebruikers. Hoewel we dan niet moeten vergeten dat veel TV/media "consumenten" meuk amper tegen de 90mbit aan komt, en je met een 1000mbit verbinding dus al vrij snel 10 mensen blij kan maken.

De kans dat dit allemaal veranderd is aanwezig, hoewel we de laatste ~10 jaar mooi onze compute hebben zien stijgen waardoor de bandbreedte requirements niet eens zo snel hoger werden. Stel je voor als we allemaal full-HD gingen teamsen met mpeg2 en PCM-audio... dan werd het verhaal al snel anders. Maar desalniettemin: het gaat veranderen. Een hoop compute paradigma's lijken naar "dicht op hardware" te schuiven (denk aan directstorage), en waar we nu net jaren 'alles cloud' hebben meegemaakt, zie ik dat edge-compute ook wel een factor wordt.

Echter zonder meer input van @King-Gaming (de reden dat ik gaming aandraag) gaan we niet snel meer te weten komen. Een splitsing tussen LAN en WAN wensen zal fijn zijn, specificatie over wát voor internetverbinding hij heeft, ook, een probleemstelling: ook, en verwachtingen natuurlijk ook. Ik walg bovendien van de term "modem", immers, het klassieke apparaat modem was bedoeld om analoge signalen te moduleren naar een digitaal patroon. In veel internet-stijlen praten we eerder over media converters tegenwoordig (zeker in het geval van glas), of een DOCSIS interface wat technisch wél een modem is, maar feitelijk een publiek IP aan een 100% standaard ethernet interface aanbied, dus eigenlijk óók een mediaconverter. Het hele "modem = router = wifi = internet" verhaal maakt het alleen maar lastiger (waarbij veel mensen dus ook vergeten dat een switch vaak ook onderdeel van hetzelfde apparaat is).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mensen, kunnen we niet gewoon even wachten tot TS zijn vraag heeft verduidelijkt ipv een complete discussie te ontketenen welke waarschijnlijk nog offtopic is ook?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

remco_k schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:15:
Mensen, kunnen we niet gewoon even wachten tot TS zijn vraag heeft verduidelijkt ipv een complete discussie te ontketenen welke waarschijnlijk nog offtopic is ook?
Helemaal mee eens!

@King-Gaming kom eens met wat antwoorden op bovenstaande vragen zodat we in ieder geval *iets* van je use-case te weten komen en waar je nu dan precies tegenaanloopt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 15:42
TS heeft een delta verbinding, gewoon "zomaar" een willekeurige 10G router ertussen duwen gaat niet werken. Er is een reden dat Delta dit zo doet. Ze kunnen de 10G gewoon nog niet leveren, iets anders ertussen duwen gaat je niet magisch ineens 10G geven, of 1 of helemaal niks is waarschijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
King-Gaming schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:55:
Kan iemand dit topic sluiten vanwege geen enkele eigen inzet? Kom op zeg.. Je kan ook zelf wat doen. (Privewatch, filters)

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 05-03-2023 23:00 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 23:20
King-Gaming schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:55:
Hier een modem met 1 10gb poort
categorie: Modems en routers

Sluit die aan op een switch met 4+ 10gb poorten.
Hoogste modem heeft maar 3x 10gb poorten.
categorie: Netwerk switches

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zijn stuk voor stuk routers, niet modems... TS is al verward genoeg, niet erger maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1