Laptop voor HBO-ICT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram_
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 10:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ga de laptop gebruiken voor mijn hbo ICT opleiding, ik ga de richting infrastructuur op.
Ik ga hem alleen voor school gebruiken en zal er niet op gaan gamen. Ik denk dat ik voornamelijk veel met Virtuele machines bezig ga zijn. Dus veel ram is erg fijn.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 1000/en 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal er elke dag in de trein mee zitten. Voor de rest zal hij niet naar veel plekken gaan dan school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat zelf al een beetje te kijken en ben er achter gekomen dat ik toch wel een i7 of ryzen 7 wil. Ook minimaal 16gb ram en het liefst 32 gb. Merk maakt me niet heel veel uit.

Wat is jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24

Barrycade

Through the...

Bied je school niets aan? Ook geen aanbevolen specs?

Als je alleen maar veel ram wil en een stevige processor kan je zelf ook wel een paar filters aanzetten in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:21

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals de bovenbuur al aangeeft zou ik eerst even kijken welke eisen / aanraders er vanuit de studie komen. Daarna is het een kwestie van filteren.

Uit eigen ervaring kan ik aanraden om een <15.6" laptop te pakken met een beetje een fatsoenlijke accu, scheelt ontzettend veel ongemak op de fiets en/of het OV, tussen de lessen door, en je bent niet elke seconde afhankelijk van een stopcontact.

Overschat overigens ook niet wat je qua paardenkracht nodig bent op het gebied van CPU. Een degelijke i5/Ryzen 5 voldoet waarschijnlijk al ruimschoots boven een i7/Ryzen 7, en levert je ook al snel flink wat accuduur op terwijl de aanschafprijs gedrukt wordt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 02-03-2023 14:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram_
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 10:54
Op het moment zijn er nog geen specificaties van uit school beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:53
Meestal is het iets in de richting van een recente i5 / i7, of een vergelijkbare Ryzen variant.
En minimaal 500 GB SSD en 16 GB RAM wil je sowieso wel hebben.

Dan blijft er nog genoeg keuze over voor schermgrootte, kleur etc.
categorie: Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En nog de keuze of je een zakelijke laptop wilt of een consumentenlaptop. Die eerste zijn fysiek veel sterker. Nieuw onbetaalbaar, tweedehands goed te krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door TBTL op 02-03-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:50
Onbetaalbaar?

Ze zijn niet goedkoop, maar vanaf een kleine € 1.000 kan je wel één en ander vinden.
Bijvoorbeeld de Lenovo Thinkpad E14 kan je via de Lenovo-website met 24 GB RAM configureren voor iets minder dan € 1.000. Wel best de Ryzen 5 versie nemen en de 57Wh-batterij.

Als je iets meer wil uitgeven, kan je ook kijken naar de Thinkpad L14. Die heeft het voordeel dat het geheugen niet vastgesoldeerd zit, en je dus tot 64 GB RAM kan plaatsen, mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:39
Kort samengevat met de richting waar jij in gaat studeren, zou ik zeggen: Courante CPU met voldoende cores die klaar is voor virtualisatie, 16GB RAM of meer en een zo'n snel mogelijke SSD binnen budget met MINIMAAL 512GB, liefst meer.

Lange accuduur weet je zelf het beste of dat nodig is.

Ik verwacht namelijk dat je nogal wat gaat virtualiseren en simuleren, maar zonder meer info van jouw kant is dat moeilijk te bepalen.

categorie: Laptops

[ Voor 25% gewijzigd door KnoxNL op 02-03-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
@Bram_ Hier een paar opties:
Balance schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:37:
Twee mooie Lenovo aanbiedingen bij Coolblue. Morgen in huis.Verder kan je bij Lenovo zelf ook nog een Yoga Slim 7 Pro Gen 7 krijgen voor € 1.090, met Ryzen 7 6800HS, 16GB ram, 14" 2880x1800 IPS-scherm en 512GB SSD. Eventueel zonder Windows voor € 1.015.

Edit: Met onderwijskorting heeft de Yoga Slim 7 Pro X ook een mooie aanbieding, met briljant 14.5" 3072x1920-scherm. 25% korting, ook op alle opties. Vanaf € 1.132, en met 32GB werkgeheugen vanaf € 1.282, wat het een van de goedkopere 32GB laptops maakt.
Ik denk dat die 14,5" echt perfect is voor in de trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zult op school waarschijnlijk veel direct op laptop werken, zonder extra scherm. Verhouding 16:10 zou ik in filter meenemen, liever dat met lagere CPU snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:00
Ikzelf zou waarschijnlijk in dit geval voor een Framework laptop gaan. Kan je zelf samenstellen wat je wil, en later vrij makkelijk upgraden.

https://frame.work/nl/en/...-intel/configuration/edit

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1