Progress OpenEdge applicatie Wifi VS UTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 22:11
Mijn vraag
...
Dag allen, in ons bedrijf maken we gebruik van een open-edge applicatie. Dit is een client-server model.
Als we op ethernet zitten werkt dit vlot.
Echter als we dezelfde applicatie starten over wifi gaat dit heel erg traag ( factor 4).
--> ik weet dat wifi trager is, maar dit is wel een erg groot verschil.
indien we op Wifi zitten hebben we snel internet. (100mb download, 60mb upload, ping 16ms)

Relevante software en hardware die ik gebruik
progress openedge
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
kanalen van 5ghz meer gespreid
Overgeschakeld op 2.4Ghz
beide zonder succes.
ik merk wel dat de ping via wifi vele malen trager is dan via kabel.

Iemand een idee hoe dit best wordt aangepakt?.
Alvast bedankt om mij op weg te helpen.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit is echt te weinig en nauwelijks zinvolle info..

Dingen waar je aan moet denken zijn:

Hoe is het client server model?
Wordt de client (executables) lokaal gestart of vanaf een share? Is het enkel webbased / Browser is voldoende?
Hoeveel data gaat er over de lijn heen van en naar de server en database voor een willekeurig request (enkel wat queries met resultaten) of ook binaire blob data (bijvoorbeeld files)

Waar staat de client, waar staat de applicatieserver, waar staat de database qua netwerktopology? Daar kun je naar bottlenecks zoeken.
Leuk dat je internet snelheid down 100Mbit is en 60Mbit up maar dat zegt niets over de snelheid op LAN/WAN

Wat is "lage" ping op de WIFI, ten opzichte van en naar welke host?
Wat is bijvoorbeeld je je ping naar je gateway?

Wat gebeurt er nog meer op de WIFI, wordt er ook gebruik gemaakt van ander netwerk verkeer op het wifi netwerk zoals VOIP of zijn er nette gescheiden VLANS?
Zit iedereen lekker in de kantoortuin op de WIFI de godganse dag video conferences te houden?

Meten is weten:
Test connectiviteits issues tussen client en applicatie server(s) en kijk of je alle poorten kunt bereiken
https://community.progress.com/s/article/000050637
https://learn.microsoft.c...view-of-tcpip-performance
Gebruik bijvoorbeeld wireshark om captures op je netwerk te analyseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVE
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 22:11
Dag akimonsan, bedankt voor je reply.

Inderdaad heel wat aanvullende info nodig.
Hoe is het client server model?
Wordt de client (executables) lokaal gestart of vanaf een share? Is het enkel webbased / Browser is voldoende?
Als ik de snelkoppeling bij de enduser bekijk komt deze neer op :
O:\...\prowin32.exe -pf M:\...\databese
wat ik begrijp dat we de applicatie opstaren in share O , en deze maakt gebruik van database op share M.
Beide shares staan op dezelfde windows server.
Er wordt geen gebruik gemaakt van een webinterface of dergelijke.
Zowel de server als endclient staan in hetzelfde gebouw.
Hoeveel data gaat er over de lijn heen van en naar de server en database voor een willekeurig request (enkel wat queries met resultaten) of ook binaire blob data (bijvoorbeeld files)
Dit zijn enkel Qery's ( 30 tal velden met max 50 karakters per veld), al wordt de schermopbouw ook geladen vanaf de server vermoed ik.
-->ik tracht hier nog even wat cijfers tegenover te zetten.
Waar staat de client, waar staat de applicatieserver, waar staat de database qua netwerktopology? Daar kun je naar bottlenecks zoeken.
applicatieserver & database staan op zelfde windows server. (in een virtuele omgeving)
verbinding tussen end-client en deze windows server : beide op zelfde subnet.
Fysisch :
met UTP kabel gaat deze naar switch (1), vervolgens met fiber naar nog een switch en dan naar de virtuele omgeving, met daarin deze windows server.
wifi : verbinding tussen AP en laptop , deze AP is verbonden diezelfde switch (1)
Leuk dat je internet snelheid down 100Mbit is en 60Mbit up maar dat zegt niets over de snelheid op LAN/WAN

Wat is "lage" ping op de WIFI, ten opzichte van en naar welke host?
Wat is bijvoorbeeld je je ping naar je gateway?
Ik vermoed dat dit toch zegt dat de AP de mogelijkheid heeft van grote snelheden aan te kunnen. Met andere woorden, dat deze accespoint geen bottle neck is ? of zie ik dit verkeerd?

ik tracht de ping statistieken nog te delen later.
--> aangezien dit in hetzelfde subnet is, vermoed ik dat de ping naar de server de enige relevante is ?
Wat gebeurt er nog meer op de WIFI, wordt er ook gebruik gemaakt van ander netwerk verkeer op het wifi netwerk zoals VOIP of zijn er nette gescheiden VLANS?
Zit iedereen lekker in de kantoortuin op de WIFI de godganse dag video conferences te houden?
Wat er nog gebruik maakt van diezelfde wifi :
Momenteel nog geen Vlans, maar verschillende smartphones, televisies enkele laptops, een printer. Op hetzelfde netwerk ( niet wifi) zitten wel vrij veel IP camera's, VOIP telefoons ...

Ik ga mij alvast eens verdiepen in wireshark, al dikwijls gezegd, maar het is de uitgelezen kans...
Alvast bedankt voor je feedback.