Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade desktop of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mup80
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-11 23:14
Hoi allen,

Ik merk dat mijn huidige bak zo langzaam aan aan vervanging toe is, maar kom er niet goed uit of ik beter kan kiezen voor volledig nieuw moederbord + cpu + geheugen + videokaart (en eventueel kast) of dat ik alleen door mijn cpu te vervangen weer even vooruit kan en eea kan uitstellen.
Ik heb wel het gevoel dat mn huidige desktop niet helemaal in balans. Volgens mij is mijn cpu de zwakste schakel en heb ik de grafische kaart nooit volledig kunnen benutten.

Waar gebruik ik de pc met name voor --> game pc. Spellen als Eve Online, World of Warcraft, Civilization eigenlijk van alles wat. Daarnaast wat basic foto en videobewerking. De spellen moeten ok te draaien zijn. Ik zoek geen topniveau, gewoon degelijk :)
Geen gedoe met lage FPS, wat ik nu wel geregeld merk.

Dit heb ik op het moment in mn bak zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlVCIyf5BF4gGuaL9jDqwA84DdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QC5v3qIUT9IMLk56my8zc0hj.png?f=user_large

Waarbij ik recent nog 2x 8 RAM heb bijgeplaatst. Wellicht kunnen jullie beoordelen of dit handig samen werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPmTmSEqNxCuvh-596jVx3v8lGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZxhleS5EhzeFYOwUtFKQ3BE.png?f=user_large

Van beide 2x 8gb (slot 1 &3) 2x 4gb (slot 2&4). Oude RAM laten zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnBRUUm_O5-fU2229j6rgqX8unk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xr1DAGQQBE7dyyfc0PyUtMmT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDl1hL88iwRDCI0Ptg8MPF_ujSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdMZRHr38f83oyjfkGyZpvNj.png?f=user_large

Voor een complete vervanging zou ik ongeveer €1000 willen uitgeven, maar een tijdelijke vervanging van onderdelen heeft de voorkeur.
Als jullie advies een nieuw systeem is dan ga ik eerst zelf aan de slag met een voorstel :)

De kast die ik nu gebruik is https://tweakers.net/pric...c-alpha-zwart-zilver.html
Als voeding (volgens mij) een Corsair 450M

Ik waardeer jullie input ten zeerste!

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:45

Thomg

Aww yiss

Je zult zelf even moeten meten wat hier precies de bottleneck is, maar ik vermoed een CPU bottleneck.

review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023
Je kan dan voeding, geheugen, opslag en kast meenemen (niet het tragere geheugen).
Videokaart mogelijk als je even meet.

• Mup80
Dank voor je reactie.

Welke tool kan je het beste gebruiken om te meten wat de bottleneck is? Afterburner wellicht?
Is de cpu uit de BBG Maart compatible met mijn moederbord en is het nodig om een separate koeler aan te schaffen? Misschien een domme vraag; wordt er altijd koelpasta bijgeleverd?

[ Voor 3% gewijzigd door Mup80 op 02-03-2023 13:57 ]

• Mup80
Ah, ik lees je reactie opnieuw. Alles vervangen volgens BBG maart 23 behalve voeding, geheugen, opslag en kast. Helder.
GPU kan altijd nog

• Mup80
Wat als ik de BBG upgrade met deze

https://tweakers.net/pric...-ryzen-7-5800x-boxed.html

https://tweakers.net/pric...asrock-b550-extreme4.html

Heb ik dan nog een andere koeler of voeding nodig?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan het meten door GPU verbruik ingame te meten. Deze moet constant rond de 100% zijn.
Afterburner werkt, maar ook iets als de xbox game bar werkt ook wel.

Je geselecteerde combinatie vind ik wel vrij duur, zoals in de BBG staat:
uitvoering: Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)
+
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray
OF
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed

Voeding kan wel mee zolang GPU blijft as is, zoniet dan hangt het af van welke.
Koeler kan zeer waarschijnlijk niet mee, je zult even moeten kijken wat er in je PC hangt.

Koelpasta word altijd bijgeleverd. Soms echter alleen pre-applied.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Welke tool kan je het beste gebruiken om te meten wat de bottleneck is? Afterburner wellicht?
Ja, afterburner is hier handig voor. Game opstarten waarin je problemen hebt en kijken of je CPU onder hoge load komt en de GPU niet of minder. Dan weet je waar de limiet zit.

CPU upgrade betekent in jouw geval direct, CPU, moederbord, RAM denk ik. je hebt 2133MHz RAM en dat is niet ideaal icm moderne amd en intel cpu's. Je kunt kiezen om met ram te wachten tot je een snellere videokaart koopt, maar het is mogelijk dat je in cpu intensieve games dan nog steeds performance laat liggen door toedoen van je ram

3200 RAM kan prima mee, bedankt voor de correctie @Thomg

Eens met thom verder. voeding kan blijven zitten en worden geupgrade samen met de videokaart. sowieso handig om daarmee te wachten. Mocht je een 4070Ti of een toekomstige lagere 40 serie nvidia kaart willen, dan kan het handig zijn om een voeding met pcie 12/16 pin kabel te kopen. Dat is een semi recente ontwikkeling en zit dus niet op je bestaande voeding. Er zijn adapters, maar beter niet.

Koeler kan zeer waarschijnlijk niet mee. Je kunt even kijken wat het voor koeler is en of er een socket AM4 mount bij zit / nabesteld kan worden. Als de koeler er vanaf het begin in zit in de pc, dan zit die am4 mount er niet bij. De benodigde mount bestond toendertijd nog niet.

Maar voor een 5600/5700X is een goedkope uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 al voldoende.

Als je op 1080p resolutie gamet, dan verwacht ik persoonlijk dat je GTX 1070 nog wel een tijdje mee kan. Ik heb zelf een GTX 1080 en game vaak op 1080p. Ik kan recente triple A games probleemloos draaien op een mix van high en ultra. Zo veel langzamer is een 1070 nu ook weer niet, dus ik verwacht geen problemen

[ Voor 62% gewijzigd door youridv1 op 02-03-2023 17:01 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Ja, afterburner is hier handig voor. Game opstarten waarin je problemen hebt en kijken of je CPU onder hoge load komt en de GPU niet of minder. Dan weet je waar de limiet zit.

CPU upgrade betekent in jouw geval direct, CPU, moederbord, RAM denk ik. je hebt 2133MHz RAM en dat is niet ideaal icm moderne amd en intel cpu's. Je kunt kiezen om met ram te wachten tot je een snellere videokaart koopt.
Hij heeft traag 2x 4GB en "snel" 2x 8GB. Het "snelle" 2x 8GB kan prima mee.

• Mup80
Top, dank voor de feedback.

Het is inderdaad een stuk duurder. Ik hink nu op 2 gedachten:

Of voor de goedkope BGG AMD 4 combi te gaan voor de korte termijn

Of voor een AMD 5 te gaan en wat langer op dat platform mee te kunnen als langer termijn

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
am4/am5 is een afweging die je zelf moet maken. AM5 is veel duurder en voor nu direct gewoon veel slechtere bang for buck (maar wel sneller adhv de gekozen cpu natuurlijk), maar al die value kun je terugwinnen als je over een aantal jaar een cpu upgrade doet zonder moederbord en ram.

in geval van am5 lijkt me een uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed met uitvoering: ASRock B650M PG Riptide een goede optie. DDR5 ram ben ik niet zo in thuis nog. uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N lijkt mij een toffe kit voor max performance en oke prijs. bij mijn weten is 6000MHz de ideale ram frequentie voor ryzen 7000

[ Voor 64% gewijzigd door youridv1 op 02-03-2023 17:07 ]

• Mup80
Check, ik ga voor nu voor de goedkope variant. Heb nog wel wat wisselgeld liggen :)

Cheers guys! Dank voor de moeite!
Pagina: 1