Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07
Ik wil in de meterkast een extra aftakking van de waterleiding maken, om een buitenkeuken en extra buitenkraan aan te sluiten. Daarvoor heb ik zo'n combi van keerklep/kogelstopkraan/aftapkraantje gekocht. Het is voor het eerst dat ik zo'n ding van binnen zie. Wat me opvalt: de aftapkraan zit tussen het punt waar alles door de kogelstopkraan wordt afgesloten en de keerklep. Maar wat is dan de functie van de aftapkraan? Als ik het goed begrijp kan je op deze manier alleen water van elders in de woning aftappen, als je de kogelstopkraan open laat. Het deel achter de kraan zou je met deze constructie niet moeten kunnen aftappen; de keerklep hoort immers terugstromen van het water te voorkomen. Als de kogelstopkraan gesloten is zou de aftapkraan helemaal niet moeten werken: van de ene kant wordt het water tegengehouden door de kogelstopkraan en van de andere kant door de keerklep.

Zie ik iets over het hoofd?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
Nee dit klopt toch gewoon? Die keerklep kun je qua werking vergeten, is wel belangrijk maar dient maar 1 doel: zorgen dat er niet per ongeluk water vanuit je huis terug kan stromen het waterleidingnet in. Het kan dus alleen uit je waterleiding naar je kraan toe maar niet terug.

Je kunt die kogelkraan dichtzetten en dan komt er geen nieuw water meer uit je waterleiding richting je kraan. Mocht je ivm vorstvrij houden dan het spul buiten droog willen zetten dan moet je daar gewoon even de kraan open draaien tot er geen water meer uitkomt.

Misschien belangrijker: wat wil je bereiken met die combi die je gekocht hebt? Want zo'n aftapkraan is meestal bedoeld om het stuk "voor" de stopkraan af te tappen en niet het stuk "na".

• SPT
[b]Fr33z in "Aftapkraan aan verkeerde kant keerklep"Misschien belangrijker: wat wil je bereiken met die combi die je gekocht hebt? Want zo'n aftapkraan is meestal bedoeld om het stuk "voor" de stopkraan af te tappen en niet het stuk "na".
Eigenlijk niets. Ik heb hetzelfde merk/type gekocht als de aannemer heeft toegepast. Keerkleppen zijn volgens mij verplicht in dit soort gevallen, omdat het een toepassing is waarbij water soms langdurig stil staat. Op een van de andere 1/4" aansluitingen (aan de andere kant van de keerklep) maak ik een perslucht snelkoppeling met apart afsluitkraantje. Daarmee wil ik de leiding in de winter leegblazen, want er is helaas geen mogelijkheid om de leiding op het laagste punt af te tappen. Dat aftapkraantje ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken, maar de constructie riep eigenlijk de algemene vraag op wat daar dan het nut van is.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
iemand legt uit waar een keerklep voor dient nav een vraag hierover.

TS: ja nee maar een keerklep is toch voor een heel ander doel?

ik zou me nog wat verder inlezen in de materie want op basis van je antwoorden hier gaat het niet werken wat jij wilt maken.

• SPT
Fr33z schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:24:
iemand legt uit waar een keerklep voor dient nav een vraag hierover.

TS: ja nee maar een keerklep is toch voor een heel ander doel?
Huh...? Ik snap je punt geloof ik niet helemaal. Mijn vraag was niet waarvoor de keerklep dient, maar waarom de aftapkraan de aanvoerkant zit ipv. aan de kant van het gedeelte dat met de keerklep en kogelstopkraan wordt afgesloten.
ik zou me nog wat verder inlezen in de materie want op basis van je antwoorden hier gaat het niet werken wat jij wilt maken.
Waarom gaat het niet werken dan? Volgens mij is zo'n ding juist precies voor deze toepassing bedoeld. In de meterkast zitten er nu ook al twee, voor WTW en buitenkraan. De keerklep voorkomt dat water dat lang heeft stilgestaan terug kan stromen en de kogelstopkraan is bedoeld om de aftakking te kunnen afsluiten zonder de hoofdkraan dicht te draaien. Ik had geen plannen om het aftapkraantje te gaan gebruiken (want die zit bij mij bij lange na niet op het laagste punt en zou dus sowieso niet geschikt zijn om het water af te tappen), maar ben wel verbaasd over de constructie. Vandaar mijn vraag.

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 22:08
Ik denk verkeerd om geinstalleerd. Is makkelijk te veranderen door de afsluiter andersom te monteren. Beide knelkoppelingen los, omzetten en goed terug aandraaien en klaar.

• SPT
Riesss schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:28:
Ik denk verkeerd om geinstalleerd. Is makkelijk te veranderen door de afsluiter andersom te monteren. Beide knelkoppelingen los, omzetten en goed terug aandraaien en klaar.
Nee, dat is het probleem niet. Heb nog wat verder gezocht, en er blijkt toch een logische verklaring te zijn. Het aftapkraantje blijkt bedoeld te zijn om de keerklep te testen op een juiste werking. Als de kogelstopkraan wordt gesloten en het aftapkraantje wordt geopend, dan behoort de waterdruk in het gedeelte achter de keerklep niet weg te vallen. Weer wat geleerd :).
Pagina: 1