Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 18:56

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
Beste Tweakers,

sinds een tijd woon in een huurhuis en realiseer ik mij dat al mijn gadgets toch redelijk wat stroom verbruiken, stand-by verbruikt mijn huis ~200W continue, in mijn eentje gebruik ik vorig jaar 3300kwh !
nu zat ik er aan te denken om zonnepanelen op mijn balkon of aan de balkonrand te bevestigen.
aangezien het huis niet van mij is kan ik geen permanente kabels trekken. een gaatje door de gevel naar binnen moet in mijn mening wel kunnen door een groef.

de optie die ik vond waren 2 zonnepanelen met een micro-omvormer.
nu zit ik alleen te twijfelen over de gehele plaatsing.
ik woon op de 3e verdieping van een appartementencomplex en wil eigenlijk een beugel maken die ik aan de buitenkant van mijn balkon rand kan maken met een paar Buisklemmen zodat ik ze weg kan halen als de woningbouw onderhoud wilt doen aan de balkons (eens in de ~5 jaar met aankondiging).
de andere optie is dat ik de panelen gewoon schuin op mijn balkon neerleg, het enige wat ik daar daar doe is de barbecue gebruiken en 5x per jaar zit ik daar. het is namelijk veel te warm (~ 45 graden gemeten).

nu is mijn vraag vooral of dit überhaupt wel slim is, de panelen leveren maximaal 800kwh op en een setje kost zo'n 850 euro. ondanks dat ze makkelijk los te koppelen zijn en mee te nemen zijn naar een eventueel volgend huis zit ik niet te wachten op een ROI van 10 jaar.

wat is jullie ervaring/mening hier over en waar moet ik goed op letten ?

info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXpoBP1Lp3Pn2qzjTpmkzdd4zCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mLZmbEko08TD9zn77wBIpPhD.png?f=fotoalbum_large
Bovenste appartement
ligging: ZZW

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar je op moet letten: 99% kans dat het van de VVE/verhuurder niet mag. Iets aan de gevel of het hekwerk schroeven al zeker niet.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 02-03-2023 11:10 ]

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:09:
Waar je op moet letten: 99% kans dat het van de VVE/verhuurder niet mag. Iets aan de gevel of het hekwerk schroeven al zeker niet.
Welk deel zou er niet mogen ? de installatie is niet permanent. de balkon railing beschadigd niet met buisklemmen

[ Voor 7% gewijzigd door Ziglar op 02-03-2023 11:12 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ziglar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Welk deel zou er niet mogen ? de installatie is niet permanent. de balkon railing beschadigd niet met buisklemmen
Je mag simpelweg niet zomaar iets aan VVE-eigendom monteren. Je zult moeten navragen of het mag. (vergelijkbaar voor bijvoorbeeld een satellietschotel)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 02-03-2023 11:19 ]

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Je mag simpelweg niet zomaar iets aan VVE-eigendom monteren. Je zult moeten navragen of het mag. (vergelijkbaar voor bijvoorbeeld een satellietschotel)
oke, en als ik dat negeer en het gewoon doe? dan moet er iemand gaan klagen voordat ik een brief van de woningbouw krijg. plus als ik ze neerleg op mijn balkon zou het al helemaal geen probleem vormen.

de vraag was meer over de techniek dan over de plaatsing.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40
Bij verticale plaatsing wordt de oriëntatie op het zuiden wel belangrijker. Dit is allemaal wel goed te simuleren. Een voordeel van vrij verticale plaatsing kan wel zijn dat de opbrengst in de winter relatief goed is.

Denk dat de terugverdientijd met de huidige energieprijzen wel prima zullen zijn maar goed om even uit te rekenen.

Wat input daarvoor:
Hoeveel Wp panelen kun je kwijt? (flink overdimensioneren is denk ik geen probleem met deze setup)
Heb je geen schaduw?
Wat is de hoek op het zuiden?

Verder zijn er bij dit soort topics altijd heel veel discussies wat er nu wel en niet toegestaan is op een bestaande groep. Ik ben daar geen expert in en blijft voor mij altijd onduidelijk.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
ice-T106 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:07:
Bij verticale plaatsing wordt de oriëntatie op het zuiden wel belangrijker. Dit is allemaal wel goed te simuleren. Een voordeel van vrij verticale plaatsing kan wel zijn dat de opbrengst in de winter relatief goed is.

Denk dat de terugverdientijd met de huidige energieprijzen wel prima zullen zijn maar goed om even uit te rekenen.

Wat input daarvoor:
Hoeveel Wp panelen kun je kwijt? (flink overdimensioneren is denk ik geen probleem met deze setup)
Heb je geen schaduw?
Wat is de hoek op het zuiden?

Verder zijn er bij dit soort topics altijd heel veel discussies wat er nu wel en niet toegestaan is op een bestaande groep. Ik ben daar geen expert in en blijft voor mij altijd onduidelijk.
de panelen zijn 415wp piek, via een calculatie site kwam ik op 600-700W in totaal over 2 panelen.
met de huidige stroomprijs van 0.74 zou bij die opbrengst de terugverdientijd zo'n 1,6 jaar zijn.
ik heb wel schaduw van bomen aan de achterkant, vooral hoogzomer staat er 10 uur per dag vol de zon op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1h1VsLHc1GFMFAhFepLsOXwQPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRoWDzDLmmw4oOniAdA5SVfA.png?f=fotoalbum_large

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40
Super rendabel dus.
Misschien op een dergelijk locatie overwegen om bifacial panelen te nemen. Die zien er aan de achterkant beter uit en je hebt ook nog een beetje extra opbrengst vanaf de achterkant:
https://www.solar-bouwmar...-hjt-black-frame-wit.html

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1